model Opublikowano 31 Stycznia 2022 Opublikowano 31 Stycznia 2022 Tak jest wypadało by wyważyć ? teoretycznie APC jest już wyważone ale nie zaszkodzi skontrolować, z tanimi śmigłami jest już inaczej, będzie miało bicie przez co łożyska w silniku troszku cierpią. Możesz zrobić lub zakupić taką wyważarke.
Stearman Opublikowano 2 Lutego 2022 Autor Opublikowano 2 Lutego 2022 Prace projektowe posuwają się mozolnie... Pomysł jest taki by część centralną z podwoziem i skomplikowanym wlotem powietrza wydrukować na drukarce 3D i pomalować żywicą dla gładkości powierzchni. Powinno wyglądać świetnie, a jak wyjdzie z masą... zobaczymy. To co na różowo ma być wydrukowane... będzie tam zamontowane chowane podwozie i rurkowe dźwigary dla umocowani skrzydeł. Skrzydła zrobię chyba oddzielane dla ułatwienia transportu. Wlot powietrza (B) jest otwarty i powinien zasysać powietrze, które uwolni się w otworze w ostatnim drukowanym elemencie zapewniając "zasysanie" powietrza z kadłuba (A) i chłodzenie elektroniki.
sp350D Opublikowano 2 Lutego 2022 Opublikowano 2 Lutego 2022 W jakim programie robisz modelowanie 3D? Jeśli chodzi o chłodzenie to dobrze się sprawadza duży otwór wylotowy... wlotowy może być niewielki.
Stearman Opublikowano 3 Lutego 2022 Autor Opublikowano 3 Lutego 2022 Projektuje w NX jednym z komercyjnych programów, mam cichy dostęp po godzinach tak więc...... możliwości są i umiejętności trochę. Części się drukują, wybrałem ile mogłem materiału i dałem mało wypełnienia. Wytrzymałość powinna być dobra, zwłaszcza jak potem pomaluje elementy żywicą. Postęp drukowania.. nawet część przypomina model ?
Stearman Opublikowano 4 Lutego 2022 Autor Opublikowano 4 Lutego 2022 I wydrukowało się..... Może za bardzo wycienione i słabe w niektórych miejscach, ale po pomalowaniu żywicą powinno być dobrze. Martwi mnie masa, ale poczekam na efekt końcowy. Wydrukowałem połówkę wlotu i wygląda naprawdę nieźle...
JacekCichy Opublikowano 4 Lutego 2022 Opublikowano 4 Lutego 2022 Na to malowanie zywica bym sie nie fiksowal chyba ze chcesz dac tkanine szklana np. 25g i wtedy malowac. Jak pomalujesz sama zywica to bedzie jeszcze twardsze i jeszcze bardziej kruche.
Stearman Opublikowano 4 Lutego 2022 Autor Opublikowano 4 Lutego 2022 2 minutes ago, JacekCichy said: Na to malowanie zywica bym sie nie fiksowal chyba ze chcesz dac tkanine szklana np. 25g i wtedy malowac. Jak pomalujesz sama zywica to bedzie jeszcze twardsze i jeszcze bardziej kruche. Chciałbym pomalować żywicą z dwóch powodów: Wypełnienie chropowatości powierzchni naturalnej dla warstwowego wydruku 3D i wygładzenie powierzchni. Wzmocnienie cienkiej warstwy zewnętrznej, często pełnej niedoskonałości, nie najlepiej sklejonych warstw, przerw itd. Jedyne co mnie martwi to ewentualna późniejsza delaminacja cienkiej warstwy żywicy i wydruku, w wyniku innych skurczów i pracy w dłuższym czasie. Nie wiem jak wzmocnić adhezje między wydrukiem, a żywicą... czy są jakieś preparaty? Zmatowienie powierzchni wydruku? Oczyszczenie chemiczne spirytusem czy innym środkiem?
dukeroger Opublikowano 4 Lutego 2022 Opublikowano 4 Lutego 2022 Hmmm.... delaminacja oraz wzrost masy to najpowaniejsze problemy tego pomyslu. Probowalem z modelem Spitfire'a w skali 1:6 i moj wniosek jest taki ze to sie nie uda. Drukowana powierzchnia jest jakby tłusta; nie da sie tego zeszlifować przy pojedyńczej cienkiej sciance, mi wyslo ze nalezy to leciutko tylko zmatowić, odtluścić izoproylowym alkoholem i tryskać na to lekka szpachle w sprayu wtedy lakii szlif i podkłąd (np. Motip'a). Są też podkłady lakiernicze na plastiki ale nie mam z nimi jeszcze doswiadczenia. Ogólnie to masa to twój najwiekszy problem. Modele nawet już całkiem doswiadczonych firm jak 3dlabprint wychodzą relatywnie cieżkie. Po obejrzeniu już kilkunastu powiem że: - zewnetrzne poszycie to najcześciej pojedyńcza warstwa - nie ma miejsca na % wypełnienie, po protu nie stać cię masowo na taki luksus - ważne jest przemyślenie łączenia elementów (lokalne zwiększenie zewnętrznej warstwy do 2, elementy naprowadzajace, laczniki - wszystkie instalacje powinny byc od razu w wydruku (gniazda serw, wzmocnienia pod zawiasy i sruby, kanaly na kable czy bowdeny itp) - ciekawe efekty mozna uzyskac z plastikami LW-PLA (puchnacy plastik ktory daje realistycznie ok 40% redukcji masy wydruku) a no i co do nieskonałosci druku to musisz sie wspiac na wyzyny; zaczynac warstwe w malo istotnym miescu, nie przecinac wydruku ruchem jalowym glowicy, opanowac retrakcje, mies suchy plastik itp 1
JacekCichy Opublikowano 4 Lutego 2022 Opublikowano 4 Lutego 2022 Co do adhezji to ja malowalem formy drukowane z PLA przetarte zwyklym alkoholem izopropylowym pod odlew pelnych opon silikonowych o fi +-200 [mm] i ani razu mi nie odlazla zywica a uzylem ich co prawda 4 razy ale powierzchnia styku zywicy z odlewanym silikonem byla duza i przy wyciaganiu rwal sie silikon a nie odchodzila zywica. Ale formy mialy wypelnienie oraz grube scianki i byly naprawde sztywne - pracujacej powierzchni nie pomalowalbym sama zywica ale wiadomo kazdy robi jak lubi natomiast wydaje mi sie ze warto przetestowac metode na jakims malym testowym kawalku i zobaczyc jak przy pracy poszycia sie zachowa zywica w razie co zawsze bedziesz mogl dolozyc tkanine.
Stearman Opublikowano 4 Lutego 2022 Autor Opublikowano 4 Lutego 2022 Dzięki za praktyczne wskazówki. Myślę, że obydwaj Macie rację i nie jest to najlepszy pomysł. Generalnie nie jestem zwolennikiem samolotów w 100% wydrukowanych w 3D. Ich osiągi zawsze będą słabsze niż modelu robiona tradycyjna metodą. Jednak niektóre części, czy zespoły można wydrukować i będą świetną alternatywą. Trzeba tylko pokonać kilka trudności lub pójść na kompromis... Zrobię jak radzicie, mam już część elementów wydrukowanych więc je skleję, pomaluję i zobaczymy jaki będzie efekt - dobre ćwiczenie. ?
Stearman Opublikowano 10 Lutego 2022 Autor Opublikowano 10 Lutego 2022 Staram się tak przeprojektować dolną część kadłuba by zminimalizować masę części drukowanych. Sprawdzę jaka będzie masa końcowa. Elementy starałem się pocienić i odjąć zbędną masę. 1
dukeroger Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 Przy okazji slicer podaje ci mase wydrukowanej czesci, zrob sobie jakies szacowanie...
Stearman Opublikowano 14 Lutego 2022 Autor Opublikowano 14 Lutego 2022 Jakby nie liczył sama część drukowana centralna bez osprzętu będzie ważyć ok 600g.... ?
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Stearman Opublikowano 28 Lutego 2022 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 28 Lutego 2022 Powoli budowa posuwa się naprzód. Musiałem zrobić kilka testów z drukowaniem części by osiągnąć kompromis między minimalną masą a wytrzymałością... Wykończyłem usterzenie ogona. Wkleiłem ster kierunku, dźwignie, rurki bowdenów... Udało się jakoś zmieścić sterowanie tylne kółko. Wycięcie na łącznik kadłuba ze statecznikiem pionowym, depron 6mm. I ogon kompletny do połączenia z centralnym kadłubem..... Część centralna została wydrukowana. masa ok 500g. Jest ona elementem nośnym łączącym wszystkie części samolotu. Ma gniazda na siłowniki podwozia, kanały dla wklejenia rurki węglowej jako struny spinającej i gniazdo na bagnety skrzydeł i mocowanie skrzydeł. a część z wlotem jest odkręcana co daje całkiem spory dostęp do wnętrza dolnej części śród-kadłuba. Elementy podkadłubowej części dolnego kanału powietrznego zamierzam wykonać ze XPS dla zmniejszenia masy i usztywnienia konstrukcji. Podkadłubową część kanału wyciąłem z kilku profili poprzecznych i skleiłem je. Potem wyciąłem profil boczny i zaokrągliłem papierem ściernym. Część centralna będzie miała otwieraną cześć kabinową z łatwym dostępem do wyposażenia. Wycięta ze XPS. Pozostaje tylko wpasować i skleić części wycięte z XPS i centralna część wydrukowaną w 3D. Pierwszy etap to sklejenie wyciętego XPS i bloku centralnego. Jest to podstawowy węzeł konstrukcji. Po sklejeniu mogę nasunąć części drukowane boczne, dokładnie odrysowując kształt do wycięcia w styrodurowym kadłubie. I od spodu... Po wycięciu miejsca na bloki boczne, wycinam także miejsce na podłużnicę 6x3 wzmacniającą dziób samolotu.... Wszystko całkiem przyjemnie się skleja i pasuje prawie idealnie. Część centralna sklejona..... wyszło naprawdę nieźle ? Czas chyba na wykonanie goleni podwozia.... cdn ? 7
Stearman Opublikowano 14 Marca 2022 Autor Opublikowano 14 Marca 2022 Czas na wykonanie przedniej części kadłuba. Będzie to przedział z mocowanie silnika, regulatora i akumulatora. Konstrukcja XPS wzmocniony podłużnicami sosnowymi. Staram się by elementy miały swobodny przepływ powietrza zapewniający odpowiednie chłodzenie. Jest przednia wręga mocowania silnika, pośrednia wręga usztywniająca i wręga łącząca przednią część z kadłubem. Wręga łącząca została wydrukowana i pasuje do kadłuba. Nawet pilot dostał już deskę rozdzielczą (tez wydruk 3D). Przednia część będzie miała wycięty rdzeń jako element nośny akumulatora i wzmocnienie dla podłużnic. Zewnętrzna część - skorupa będzie odzwierciedlała kształt zewnętrzny i da miejsce do zamocowania regulatora. Rdzeń z wycięciem na akumulator i kanałami chłodzącymi. Po dodaniu wręg i podłużnic powstaje lekka i sztywna konstrukcja. Przedłużone podłużnice wchodzące w kadłub będą dodane później. Skorupa zewnętrzna pasuje do rdzenia po lekkim dopasowaniu. Dopiero po sklejeniu wszystkiego zostanie obrobiona powierzchnia zewnętrzna i kształt końcowy. Wszystko się składa... trzeba tylko skleić w wolnym czasie....
japim Opublikowano 14 Marca 2022 Opublikowano 14 Marca 2022 Fajnie to wychodzi. Kontrolujesz mase? Czy liczysz ze bedzie OK? Nie myślałeś aby kontakt pakietu ze styropianem ograniczyć do kilku rowków? Chodzi o to ze teraz pakiet ma idealna izolacje termiczna - a gorący pakiet to krotko żyjący pakiet.
Atomizer Opublikowano 14 Marca 2022 Opublikowano 14 Marca 2022 A ja się zastanawiam czy jest i czy nie można zastosować jakiś lekki materiał i obudować pakiet aby był stabilnie zamocowany a przy okazji ten materiał odbierał ciepło od akumulatora ? W moim Spitfire pakiet jest zamocowany tylko na rzep a mimo to jest dość ciepły po wylądowaniu.
Stearman Opublikowano 14 Marca 2022 Autor Opublikowano 14 Marca 2022 1 hour ago, japim said: Fajnie to wychodzi. Kontrolujesz mase? Czy liczysz ze bedzie OK? Nie myślałeś aby kontakt pakietu ze styropianem ograniczyć do kilku rowków? Chodzi o to ze teraz pakiet ma idealna izolacje termiczna - a gorący pakiet to krotko żyjący pakiet. Co do masy to staram się zrobić wszystko z minimalna masą (w miarę swoich umiejętności)... i liczę, że ostatecznie masa będzie akceptowalna. Staram się tak zaprojektować rozkład masy by dał się wyważyć bez dodatkowej masy. Co do pakietu (niebieski) to tak naprawdę styka się on tylko częścią ścianek, a wokół ma kanały wentylacyjnie, gdzie powinien być obieg powietrza zza silnika. W sumie mogę jeszcze pilnikiem poryflować te ścianki by jeszcze był mniejszy kontakt pakiety z izolującym XPS.
RAFALR30 Opublikowano 14 Marca 2022 Opublikowano 14 Marca 2022 4 minuty temu, Stearman napisał: Co do masy to staram się zrobić wszystko z minimalna masą (w miarę swoich umiejętności)... i liczę, że ostatecznie masa będzie akceptowalna. Staram się tak zaprojektować rozkład masy by dał się wyważyć bez dodatkowej masy. Co do pakietu (niebieski) to tak naprawdę styka się on tylko częścią ścianek, a wokół ma kanały wentylacyjnie, gdzie powinien być obieg powietrza zza silnika. W sumie mogę jeszcze pilnikiem poryflować te ścianki by jeszcze był mniejszy kontakt pakiety z izolującym XPS. Pakiety w wyniku użytkowania mogą trochę zwiększyć swoje gabaryty - uwzględniłeś jakiś zapas tolerancji wymiarów tej komory?
Stearman Opublikowano 14 Marca 2022 Autor Opublikowano 14 Marca 2022 1 minute ago, RAFALR30 said: Pakiety w wyniku użytkowania mogą trochę zwiększyć swoje gabaryty - uwzględniłeś jakiś zapas tolerancji wymiarów tej komory? Założyłem wstępnie po 1mm na stronę, więc nowy pakiet wchodzi bardzo luźno. Nie dawałem wokół pakietu żadnych wzmocnień, czysty XPS więc jak pakiety będą puchły to łatwo zeszlifuje kostką ścianki by był większy luz....
Rekomendowane odpowiedzi