Skocz do zawartości

Klasyka WILGA 35 1300mm


Stearman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Stelaż skrzydła gotowy do wklejania wypełnień styriodurowych.

 

 

20220825_071544.thumb.jpg.de2c983c1e2dee6a5302192ae6d6fad1.jpg  image.thumb.jpeg.fe8a3d7b0ed9d7014035991d046a2d78.jpeg

 

Podpory są bardzo przydatne w ustaleniu prawidłowej pozycji dźwigarów. Ruchoma podpora ma wycięcie na sloty i można ją podstawić w każdym miejscu kratownicy skrzydła.

 

20220825_071748.thumb.jpg.53b58ea640b661f78ff3f9a8fb54409f.jpg  20220825_071948.thumb.jpg.50a2195004e63aa6939a4fcfe4fcb05c.jpg  20220825_072008.thumb.jpg.62a0ceffae0a06ba5dba2dc17027b93f.jpg

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minutes ago, Janekm said:

bardzo ciekawe jest twoje podejście do konstrukcji skrzydła. Nurtuje mnie pytanie jak wygląda sprawa ciężaru tak budowanych skrzydeł?

 

No niestety, jeśli chce mieć się sloty, klapy, winglety, oświetlenie to przyrost masy jest nieunikniony. Drukuję ze zwykłego PET-G więc masowo wychodzi średnio, ale staram się maksymalnie obniżyć masę wydruków.

Dla samolotu STOL masa jest bardzo ważna, ale nie ma już z czego zdejmować masy... była by to walka dosłownie o gramy... 

 

Wydaje mi się, że nie będzie najgorzej.... dużą masę skompensuje mocnym silnikiem ;)

Taką konstrukcję skrzydeł wymyśliłem sobie... następne będą lepsze.

 

A tak na marginesie.... ile gram powinno ważyć skrzydło o rozpiętości 1330mm z taką mechanizacją? I nie odpowiadaj, że najmniej.... bo tego się domyślam ;)

 

Zważę swoje jak zrobię i zobaczymy gdzie jestem.....

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Stearman napisał:

Wydaje mi się, że nie będzie najgorzej.... dużą masę skompensuje mocnym silnikiem ;)

Masz rację, dlatego Mike Patey kiedyś podjął decyzję o przebudowie swojego Draco i zastąpił zawodnego 300 konnego Lycominga nieco mocniejszym (680km) Pratt & Whitney PT6A-28 :)

Nie będę szacował wagi, bo doświadczenia aż tak wielkiego nie mam i nie chcę Cię zniechęcać do dalszej pracy, której będę dalej kibicował. Jest co podziwiać 👍

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 hours ago, Janekm said:

Masz rację, dlatego Mike Patey kiedyś podjął decyzję o przebudowie swojego Draco i zastąpił zawodnego 300 konnego Lycominga nieco mocniejszym (680km) Pratt & Whitney PT6A-28 :)

Nie będę szacował wagi, bo doświadczenia aż tak wielkiego nie mam i nie chcę Cię zniechęcać do dalszej pracy, której będę dalej kibicował. Jest co podziwiać 👍

 

W tym projekcie wiele się uczę i traktuję go jako prototyp. Większość konstrukcji wykonanych w warunkach domowych nie dorówna masą modelom wykonanym z wtryskiwanego EPP.

Po zakończeniu prac nad prototypem będę wiedział więcej i może zoptymalizuję konstrukcję pod względem masy i geometrii.

 

A może nie będzie tak źle ;)

 

Na dzisiaj wykorzystuję to co mam i może mało wyrafinowane metody, ale mam nadzieję skuteczne.... czyli regulator 80A i śmigło 12x6 🤪

 

 

Udało mi się wyciąć wkładki profilowe dla skrzydła... coś moja wycinarka odmawia mi posłuszeństwa :(

 

image.thumb.png.4c7056d2073835fede0d1125265cae34.png

 

image.thumb.png.7a137f618a1a54619afb06e686ec7f78.png

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 8/26/2022 at 11:08 PM, Janekm said:

Jak widzę te Twoje wkładki profilowe, to nie mogę się powstrzymać, napiszesz coś o swojej maszynie do wycinania rzeczonych wkładek?

Ich jakość jest doskonała. Czekam na ciąg dalszy 👍

 

To nie tak, że wszystko wychodzi zawsze pięknie i tak jak chcemy. Ploter termiczny to po prostu urządzenie, maszyna, która wykona to co jej karzemy. To dobór parametrów optymalnych dla danego materiału. Styrodur jest o wiele cięższy do wycinania niż styropian. Jeśli jednak chce się wycinać elementy że styroduru o ściance 4mm to wymaga trochę wprawy i nabrania doświadczenia. Ploter ma tu drugorzędne znaczenie, bo całą robotę robi generator gcodów.

Ja pracuje na Polterze własnej roboty, poznaje jego słabe i mocne strony. 

Jeśli chcesz wycinać cokolwiek na ploterze to musisz znać AutoCada lub inny program by wygenerować odpowiednie przekroje. Resztę to po prostu nauka, próby, błędy i na końcu satysfakcja z efektu 😉

Wtedy możesz wycinać dokładnie to co chcesz uzyskać.... profile takie jak te... gdzie wszystko pasuje do siebie idealnie, oczywiście po małym oszlifowaniu papierem 😉 Trzeba "czuć" "przewidzeić" jak zachowa się bryła styroduru gdy uwolni się z niej porządny kształt. Praktyka..Praktyka...Praktyka... dodam, że ja mam swoją wycinarkę od roku... inni wycinarka juz od lat... 😉

 

20220827_095811.thumb.jpg.6e99639e3e38fa7eb4c0880d843c34db.jpg

 

20220827_095843.thumb.jpg.bf8a6e5a497595b5c55861c78c8c9b49.jpg

 

Każdy może sobie zrobić taką wycinarkę 😉 

Moja wygląda kiepsko, ale robi swoją robotę... czasem 😁

 

20220828_082505.thumb.jpg.bc62d224fce624d6cff00bf0a9e9caba.jpg

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Najtrudniej wyciąć małe elementy jak lotki... Ale daje się po kilku próbach. 😉

 

20220828_130112.thumb.jpg.6228ea16237bc5d93aaa4d2f24370170.jpg

9 minutes ago, Janekm said:

Gdybyś się kiedyś nudził to z chęcią obejrzałbym detale układu elektrycznego grzejącego drut tnący, sam słaby z zagadnień związanych z prądem.

 

Wszystko już opracowali mądrzejsi ode mnie i w sieci jest wszystko. Jak rozwiążę wszystkie problemy że swoją wycinarka to się podzielę bo to nie takie trudne... Ale może W innym wątku. 

Jak masz laptopa, miernik elektryczny i podstawowe narzędzia to zbudujesz sobie cudo 😉, a potem cuda można wycinać...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.08.2022 o 09:03, Stearman napisał:

Udało mi się wyciąć wkładki profilowe dla skrzydła...

Grzegorzu , bardzo ciekawy model i technika wykonania też ciekawa i oryginalna.

Ta propo zmniejszenia masy to może warto zamiast cały płat wypełniać wkładkami zastosować pomiędzy drukowanymi żebrami żeberka ,piankowe np gr 6mm i potem cały płat pokryć folią?

To tylko taki mój  pomysł , nie wymądrzam się tylko życzliwie  sugeruję , widzę ,że płat ma keson z którego otwiera się slot tak więc teoretycznie jest usztywniony na skręcanie a rurka daje sztywność na zginanie ( jest dźwigarem) cała reszta wypełnienia nic  nie usztywni a masa wzrasta, więc może warto powalczyć o masę na tym styrodurze? No chyba ,że drukowanka jest tak wiotka ,że ten styrodur wiąże całość.

Ja jestem przyzwyczajony do balsy a to zupełnie inny materiał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, Ares said:

Ja jestem przyzwyczajony do balsy a to zupełnie inny materiał.

 

Dzięki Ares za wskazówki, pewnie masz rację, ale przyznam, że nie mam za dużych umiejętności z pracą, wyginaniem styroduru a tym bardziej pokryć folią. Na moim poziomie (który cały czas rozszerzam) preferuję proste metody. Najchętniej wyciąłbym cały płat w styrodurze i po krzyku... ale pojawiły się sloty...  klapy... Ale już widać koniec. 😉

Styrodur jest bardzo lekki... i czasem zysk ze skomplikowania konstrukcji dla paru gram po prostu się nie opłaca. Niestety wadą pierwszych modeli u początkujących modelarzy jest zbytnie przesztywnienie konstrukcji i za tym wzrost masy. Modele wytrzymują sporego kreta podczas gdy powinny się rozpaść w drobny mak. Ale mój kolejny projekt będzie nastawiony na minimalizację masy... ale to później 😁

 

Co do konstrukcji drukowanych żeber + dźwigary + sloty... Niestety taki stelaż jest wiotki i dopiero wkładki usztywniają to w każdej osi. Przy pokryciu stelaża balsą czy płytami styroduru to pokrycie nadaje właściwą sztywność a dźwigary zapewnia wytrzymałość. 

 

Jak skończę skrzydła zobaczę jak ciężkie wyjdą....

 

Podziwiam umiejętności i cierpliwość modelarzy tworzących modele konstrukcyjne kryte balsą... 👍👍

 

 

 

A dzisiaj wycinarka zadziałała dobrze... chyba ma dobry dzień 😉

 

Statecznik pionowy wycięty... duży skos, cienki płat, ale dało radę 😉😁

 

20220828_174521.thumb.jpg.647421340c0e943defbf14cd0f00c752.jpg

 

20220828_174553.thumb.jpg.1559487f48c85dd23c6d265f285b18f3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Stearman napisał:

Co do konstrukcji drukowanych żeber + dźwigary + sloty... Niestety taki stelaż jest wiotki i dopiero wkładki usztywniają to w każdej osi.

Jeżeli tak to oki. Choć obawiam się ,że może wyjść troszkę ciężkawo ale przecież to prototyp więc najważniejsze aby poleciał a potem dopracujesz konstrukcję.

3 minuty temu, Stearman napisał:

Podziwiam umiejętności i cierpliwość modelarzy tworzących modele konstrukcyjne kryte balsą... 👍👍

Ależ wcale nie potrzeba dużych umiejętności i wielkiej cierpliwości aby budować płaty konstrukcyjne. Oczywiście mowa tu o prostych skrzydłach , bo faktycznie płaty o skomplikowanych profilach i i obrysach np. szybowców to już jest sztuka i trzeba wiele potrafić.

Niemniej jednak polecam tą metodę. 

A gdybyś kiedyś chciał zbudować skrzydło bardzo mocne , sztywne , tanie i trwałe nie ma lepszej techniki jak rdzeń styro kryty balsą 1 - 1,5mm  + folia.

jest to metoda moim zdaniem najlepsza i łączy w sobie zalety szybkiej budowy z dobrym odwzorowaniem profilu.

Ale....sory bo rozbijam Twój wątek:)

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, Ares said:

A gdybyś kiedyś chciał zbudować skrzydło bardzo mocne , sztywne , tanie i trwałe nie ma lepszej techniki jak rdzeń styro kryty balsą 1 - 1,5mm  + folia.

 

Dzięki za cenne wskazówki, rozumiem, że takie skrzydło ma szczątkowy dźwigar bo sztywność zapewnia balsowe poszycie?   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Stearman napisał:

takie skrzydło ma szczątkowy dźwigar bo sztywność zapewnia balsowe poszycie?   

Mniej więcej tak to wygląda.

To znaczy w małych i średnich  modelach w ogóle nie stosuje się dźwigara bo całość obciążeń zginających i skręcających przenosi poszycie z balsy.

Taki samolot jak Twoja Wilga nie wymaga wcale dźwigara.

Budując natomiast tą technologią płaty np. do większego modelu szybowca , gdzie mamy duże wydłużenie skrzydeł i rozp. np. 2,5 - 3m należy zastosować dźwigar pod pokryciem.

Pewnym kompromisem jest jeśli już ktoś chce skrzydła bardzo mocne wykonanie dźwigara z jednokierunkowej tkaniny węglowej , brzmi profesjonalnie ale wykonanie tego jest banalne: po prostu wycinasz pasek tkaniny węglowej przesączasz na kawałku folii żywicą i kładziesz na rdzeń styro a potem na to pokrycie z balsy .

Ale to w większych modelach i to raczej w szybowcach. 

Małe samoloty to tylko styro +balsa.

Spróbuj sobie kiedyś a nie pożałujesz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.