Skocz do zawartości

Klasyka WILGA 35 1300mm


Stearman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Bardziej zaawansowani modelarze mogą pominąć kolejne dwa slajdy, dla początkujących takich jak ja to może być pomocna informacja..... może ktoś ma swoje "patenty", którymi chciałby się podzielić.

 

image.thumb.png.c3b8423901396d79573736f4bcbc4788.png

 

image.thumb.png.53398552306383a4a58b4885979f1a5e.png

 

 

Dalsze sklejanie przedniej części kadłuba....

 

image.thumb.png.70692ffef43dd483d7e0e54ff369f63c.png

 

image.thumb.png.b09413b4a7e92d4118307e8aca826e10.png

 

CDN...

Jeśli się popracuje nad dopasowaniem części to wszystko powinno pasować z zapasem na styrodurze do zeszlifowania i wyprowadzenia ostatecznego kształtu.

Po spasowaniu wszystkich elementów można będzie przystąpić do sklejania ich w całość.... ale wszystko po kolei 😉

 

20220626_013751.thumb.jpg.40157089516bba762fc09e44cea1bcf4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stearman,

Potrafisz budować napięcie ;), dotarłeś do jednego z najciekawszych dla mnie momentów, chodzi o to jaki masz pomysł na rozwiązanie tylnej części kadłuba w okolicach dolnej krawędzi okna na grzbiecie kadłuba.

To przewężenie wydaje się być najbardziej prawdopodobnym miejscem złamania kadłuba, ale wiem że masz już jakiś ciekawy pomysł by temu zapobiec, ciekaw jestem jaki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 hours ago, Janekm said:

To przewężenie wydaje się być najbardziej prawdopodobnym miejscem złamania kadłuba, ale wiem że masz już jakiś ciekawy pomysł by temu zapobiec, ciekaw jestem jaki?

 

Obawiam się, że będziesz rozczarowany 😉 Fakt to najsłabsze miejsce kadłuba, ale dla tego konkretnego modelu nie wymaga ono jakiś wyrafinowanych rozwiązań. Wiadomo, że największe obciążenia podczas startu, lądowania, zadzierania nosa będą chciały rozerwać dolna część kadłuba, a ściskać górną w tym przekroju. Sam przekrój w tym miejscu jest zbliżony do okręgu o dużej średnicy ok  90mm co samo w sobie zapewnia wystarczającą sztywność dla obciążeń skrętnych od usterzenia. Oczywiście jak większość konstruktorów mam skłonność do nadmiernego przesztywniania konstrukcji i budowania latających "czołgów". Ma to swoje zalety dla początkujących bo po poważnym krecie uszkodzenia są minimalne, ale cierpi na tym masa modelu i nasza satysfakcja, że można było zrobić coś lepiej.

 

Tak więc rozwiązanie klasyczne,  na dole podłużnica z listewki 3x6 (zielony kolor) jako struna usztywniająca i pomagająca w trakcie montażu utrzymać oś samolotu. Spina kolejne elementy i na końcu tylną goleń. Mocowana jest w skorupie centralnej a kończy się ..... na końcu 🤪

U góry przekroju tylko szpilka wzmacniająca połączenie z pionowa płetwa usztywniającą. 

Moim zdaniem to aż nadto w temacie usztywnienia. Jak dodamy do tego fakt, że model pewnie pokryję taśmą, która dodatkowo wzmacnia poszycie to będzie wystarczające.

 

Szczerze.... gdyby nie to, że dolna podłużnica pomaga w pozycjonowaniu i sklejaniu części to bym jej nie dawał wcale.

 

Inna sprawa gdyby to był holownik.... wtedy pewnie dolna podłużnica musiałaby biec od wręgi przedniej. 

 

Choć spokojnie i w DRACO można założyć na końcu podłużnicy hak.. teraz już się nie holuje, ale może jakiś baner reklamowy czy coś 😁

 

image.thumb.png.4f1fbbaada6ac7e6efc7c4fc3a1de5d9.png image.thumb.png.a05cec6a9acfe9ee28f6c729f6dfc640.png

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przednia szyba i podszybie....

 

image.thumb.png.07ca78cb93520ca91c9f33ef9ebcab1e.png

 

image.thumb.png.72aa363735fd9780cb11f73fb31777e4.png

 

image.thumb.png.121e9e16f8f0e20e577d005f8ac5e5cb.png

 

 

Wyszło całkiem nieźle, DRACO powoli zaczyna nabierać charakteru.

 

20220707_071718.thumb.jpg.905dfec165c11d7e3bf21f2acc8aec28.jpg  20220707_071632.thumb.jpg.54b8fc399f2ba09c90cf7c7ba733ff20.jpg

 

Trochę wygładzania, szpachlowania i przednia część kadłuba skończona. Resztę szyb wkleję później. 

 

 

Teraz trochę nagłówkować się z rozwiązaniem ogona i napędu steru wysokości i kierunku oraz koła ogonowego. Chciałbym by bowdeny były całkowicie schowane w kadłubie.... wyzwanie bo miejsca nei ma za wiele.

 

image.png.89974852e5da9261188cb91668553861.png   image.png.c9b1507c7f37247d31cf3b6c5a2e1f72.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 7/9/2022 at 8:07 PM, Janekm said:

Podzielisz się informacjami n/t postępów prac nad Draco?

 

 

DRACO  powstaje, powoli ale do przodu. Muszę się zebrać by to opisać krok po kroku. Mam już pomysł jak ukryć dzwignie steru wysokości i kierunku  wewnątrz kadłuba, muszę tylko sprawdzić czy zadziała. 

Może jutro to opiszę, w skrócie, przykleiłem już część #3 i wyciąłem drutem belkę ogonową i ster wysokości.

 

20220709_130148.thumb.jpg.dcac826ba7cc4ab43bc51d234082d0d5.jpg

 

20220709_133008.thumb.jpg.4b7f3865a687c409a139915c99fd330c.jpg

 

20220709_132938.thumb.jpg.5ad32018e9b5f0e3ee23ded6c5554476.jpg

 

20220711_120239.thumb.jpg.651982041c56f760f55bd7ff18c83db7.jpg

 

20220711_120544.thumb.jpg.284719cd73435e6269c0878594452ef7.jpg

 

Jutro postaram się wrzucić relację krok po kroku, ale jest dobrze 😄👍

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.07.2022 o 14:40, Stearman napisał:

chyba skuszę się o upgrade modelu do ragi STOL i zrobię mu skrzydła ze slotami i wydajnymi klapami

Stearman,

Dawno się tak nie ucieszyłem, sloty, klapy po prostu rewelacja, bez slotów to skrzydło wyglądało dużo gorzej, jak taka prosta "decha" ze zbyt dużą (wizualnie) cięciwą.

Trzymam kciuki i czekam na dalsze info z postępów w pracach.

A sloty na sterze wysokości? 😁

Ok. żartowałem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.