Skocz do zawartości

Klasyka WILGA 35 1300mm


Stearman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Draco jest dalo posuniętą przebudową Wilgi-2000. Przez "daleko" rozumiane jest na przykład wydłużenie cięciwy skrzydła i zmiana (częściowa) jego profilu. Dlatego niemożna porówywać sylwetki -35 i Draco zakładając to samo skrzydło, jak zrobiłeś to na poprzednim szkicu... Z tego co rozumiem kadłub pomiędzy wręgą ogniową i kołem ogonowym nie uległ zasadniczym zmianom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 hours ago, wiktoreksz said:

Draco jest dalo posuniętą przebudową Wilgi-2000.

 

Od zawsze mi powtarzali dobry inżynier to leniwy inżynier 😉 Tak więc nie doszukujmy się większych zmian konstrukcyjnych patrząc pod kątem budowy modelu rc. 

Wilga 2000 ma zmiany konstrukcyjne zachowując szkielet kadłuba Wilgi 35. Podobnie Wilga DRACO wszystkie modyfikacje ma oparte na bazie Wilgi 2000 tak więc wszelkie proporcje kadłuba powinny być takie same... a wręcz takie same części kadłuba.  Modele 3D jakie otrzymałem odbiegają znacznie od pierwowzoru i zastanawiam się z czego to wynika? Może to wizja konstruktora modelu rc gdzie wprowadził zmiany niezbędne dla skali i produkcji seryjnej modelu rc? A może po prostu niedokładność modelowania. 

Nie buduję makiety, ale faceci to wzrokowcy i wygląd ma znaczenie. 

 

Widzę, że DRACO ma wielu sympatyków więc zamodeluję swoją wersję Wilgi DRACO bazującą na starszych modelach Wilgi.

 

Może nawet zrobię dwa modele i porownam właściwości 😉 lotne... "cegła" kontra "tuning"😉😄

Zachowam proporcje:

- Wilga 35 rozpiętość 1300mm => DRACO 1330mm

- Cięcia Wilga 35 165mm => DRACO 200mm

- DRACO będzie miał powiększony stateczniki, wydłużony kadłub pod nowy silnik i zmodyfikowane podwozie.

 

Pytanie o profil... w Wildze 35 zastosuje NACA2415, A jaki zrobić DRACO? Taki sam o większej cieciwie czy jakiś inny?

 

Robi się ciekawie... i zacząłem drukować pierwsze części centralnej części kadłuba... 😜🙂 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzeju. Leniwy szuka najprostrzych i najlepszych rozwiązań. Bez wydziwiania i dodatkowych kosztów. Znasz to opowiadanie o linii produkującej pastę do zębòw? Mi to opowiadano na studiach lata temu:

Tak na szybko: linia napełniała tubki pastą do zębów. Losowo coś szło nie tak i czasami pojedyncze tubki były puste. Sztab inżynierów opracował specjalne wagi i sensory. Jak system wykrył pustą tubę, odzywał się alarm linia stopowała. System działał tydzień i wykrywał puste tuby. Po tygodniu przestał wykrywać ale puste tuby się nie pojawiały. Inżynierowie poszli sprawdzic co się zmieniło.

Zobaczyli, że przy linii pracownik postawił duży wentylator. Zapytano go o co tu chodzi?

Odpowiedział, że irytowało go to zatrzymywanie linii i alarm więc postawił wentylator aby zdmuchiwał z linii puste tubki.

To jest przykład leniwej inżynierii.

Oczywiście można się przyczepić, że powinni szukać problemu na wejściu ale to tylko taka paralera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minutes ago, Andrzej Klos said:

A to ciekawe spostrzezenie, wrecz rewolucyjne!  Czy moglbys prosze je rozwinac.

 

 

Oj spokojnie... Nikogo nie chciałem obrazić 😉

Jak wiadomo wprowadzanie zmian konstrukcyjnych nie zawsze przynosi spodziewane efekty, dlatego staramy się bazować na sprawdzonej konstrukcji, może działającej nie najlepiej ale działającej. Czasem niepozorne zmiany mogą mieć duży wpływ na cała konstrukcję. To widać doskonale na przykładzie Wilgi gdzie konstrukcja i kształt kadłuba prawie się nie zmienia. Ważnym aspektem są również koszty i technologia wykonania, a jeśli już jest technologia na kadłub, oprzyrządowanie to dobry inżynier bierze to pod uwagę. 

 

Stąd minimum zmian by uzyskać żądany efekt.... lub efekt kompromisowy. Mało zmian to "mało pracy"  -  stąd z przymrużeniem oka powiedzenie "dobry inżynier to leniwy inżynier" i wcale nie ma ono perioratywnego wydźwięku 🙂

 

Ale jeśli ktoś poczuł się dotknięty, to zupełnie niepotrzebnie i przepraszam..... sam jestem inż. 😉

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sie nie obrazam 😀 i biore to wszyskko jako zart oczywiscie.

KISS - Keep it Simple Stupid

Czesto jednak proste rozwiazanie jest bardzo trudne i trzeba sie naglowkowac.   

Przyklad z komuny o braku modifikacji samolotu Wilga jest moim zdaniem niezbyt udany, mozna bylo ja latwo poprawic.  A zmieniona na Wilga 2000 jak bylo juz za pozno.  Rownie dobrze mozna cytowac przyklad samochodu Syrena, ktory tez nie byl praktycznie poprawiany przez dziesiatki lat.  A byl dobry?  No ale kazdy wie jak bylo za komuny...

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minutes ago, Andrzej Klos said:

Przyklad z komuny o braku modifikacji samolotu Wilga jest moim zdaniem niezbyt udany, mozna bylo ja latwo poprawic.  A zmieniona na Wilga 2000 jak bylo juz za pozno.  Rownie dobrze mozna cytowac przyklad samochodu Syrena, ktory tez nie byl praktycznie poprawiany przez dziesiatki lat.  A byl dobry?  No ale kazdy wie jak bylo za komuny...

 

To właśnie jest kompromis.... między tym co by chciał konstruktor, a zasobami jakie się posiada, parkiem maszynowym, dostępem do surowców i technologii. 

Zawsze może coś być lepszego, działać lepiej, ale nie zawsze te zmiany są uzasadnione i możliwe do realizacji.

 

23 minutes ago, Andrzej Klos said:

Przyklad z komuny o braku modifikacji samolotu Wilga jest moim zdaniem niezbyt udany, mozna bylo ja latwo poprawic

 

Moja ocena względem Wilgii dotyczy tylko oceny pod kątem modelu RC i łatwiejszej pracy gdy kolejne wersje mają dużo części wspólnych. Mniej projektowania dla mnie. dzięki "leniwym" konstruktorom 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Andrzej Klos napisał:

Ja sie nie obrazam 😀 i biore to wszyskko jako zart oczywiscie.

KISS - Keep it Simple Stupid

Czesto jednak proste rozwiazanie jest bardzo trudne i trzeba sie naglowkowac.   

Przyklad z komuny o braku modifikacji samolotu Wilga jest moim zdaniem niezbyt udany, mozna bylo ja latwo poprawic.  A zmieniona na Wilga 2000 jak bylo juz za pozno.  Rownie dobrze mozna cytowac przyklad samochodu Syrena, ktory tez nie byl praktycznie poprawiany przez dziesiatki lat.  A byl dobry?  No ale kazdy wie jak bylo za komuny...

Za komuny łatwiej było w zakładzie lotniczym zrobić samolot nowy "na fuchę" niż oficjalnie przepchnąć modyfikację.

Duże modyfikacje nie były mile widziane przez szefów, no bo jak to? Znaczy się "pieniądze ludu pracującego zostały wydane na bubel"

 

Samolot zrobiony na fuchę w Mielcu to konstrukcja Edwarda Margańskiego o zabawnej nazwie "Duduś Kudłacz"

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2375/126/PZL-M17-EM-5A-Dudus-Kudlacz

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.06.2022 o 16:04, Stearman napisał:

No chyba, że podzielić projekt i za jednym razem zaprojektować dwa typy Wilgi. Trochę z tym roboty, ale czemu nie.... spróbuję...

Jak będziesz robił dwa na raz, to nie zrobisz żadnego. Skup się na jednej wersji inaczej robota rozciągnie się niemiłosiernie, zabrniesz w podwójne rozwiązania i zniechęcisz się do projektu. Entuzjazm początkowy szybko się wypala. Wybierz wersję którą chcesz i rób.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minutes ago, kesto said:

Jak będziesz robił dwa na raz, to nie zrobisz żadnego.

 

Co prawda to prawda... można zrobić dwa projekty A wykonać jeden, tak chyba będzie prościej.

Ze względu na własności lotne to chyba DRACO będzie lepszym wyborem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 hours ago, Janekm said:

Przypomniałem sobie jeszcze miejsce gdzie można szukać inspiracji/informacji n/t Draco:

Wątek na forum, dużo zrzutów ekranowych, rysunków itp.:

 

Dzięki Wielkie, świetny materiał i jest w czym wybierać. Oczywiście moja Wilga będzie o wiele prostsza... 😉

Projektowanie trwa....

 

DRACO_1.thumb.JPG.60f9f08210e36db8b1f7fe38d44c5b02.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.06.2022 o 09:25, Andrzej Klos napisał:

 

A to ciekawe spostrzezenie, wrecz rewolucyjne!  Czy moglbys prosze je rozwinac.

 

  

W dniu 1.06.2022 o 23:12, Stearman napisał:

 

Od zawsze mi powtarzali dobry inżynier to leniwy inżynier 😉

 

 

 

A samo lenistwo jest rękojmią zdrowia.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, nJerzy_R napisał:

 

 

Miałem się nie wypowiadać, ale:

1. To co lata, to nie jest Wilga 35

2. Czemu to miało służyć? W ten sposób można udowodnić, że drzwi od sracza też będą latać, choć nie powinny.  Tu od stodoły - pewnie gdyby założył gość mocniejsze silniki, pętlunie by wykręcił.

 

 

 

Edytowane przez jarek_aviatik
poprawki
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Stearman napisał:

Oczywiście moja Wilga będzie o wiele prostsza... 😉

Projektowanie trwa....

Niechaj będzie prostsza, ale niech będzie, dobrze Ci idzie, kibicuję dalej.

Bardzo mi się podoba Draco, może dlatego że śledziłem od początku jego rozwój relacjonowany przez jego Twórcę na jego kanale YT i z niecierpliwością czekałem na każdy kolejny odcinek. Z drugiej strony trochę się naoglądałem Wilgi  z przysłowiowego "drugiego końca liny", to i sentyment pozostał ;)

Powodzenia w dalszych pracach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 hours ago, Janekm said:

Niechaj będzie prostsza, ale niech będzie, dobrze Ci idzie, kibicuję dalej.

 

Dzięki 🙂 czasem proste na pozór rzeczy okazują się najbardziej skomplikowane 😉

Im dłużej trwa ten projekt, tym bardziej przekonuje się do DRACO i tak ten projekt mam nadzieję będzie zrealizowany. Sympatycy obu wersji znajdą tu cos dla siebie, a budowa będzie ciekawa.

Coraz bardziej przekonuje się, że DRACO naprawdę będzie miał pazur, charakter to on ma, nadwyżkę mocy... tylko gdzie ja znajdę takie baloniaste koła do modelu 🤪

W weekend musze zakończyć fazę projektową.. pierwsze części już zacząłem drukować w 3D.

 

DRACO_2.JPG.f92a0d33a46c7be7c0389e09eea8aea0.JPG

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.