Jump to content

Klasyka WILGA 35 1300mm


Recommended Posts

Ponieważ mój podstawowy trenerek "utracił" swoje właściwości lotne postanowiłem zaprojektować sobie samolot do szlifowania pilotażu, a że mam sentyment do starej WILGI wybór był oczywisty.

Nie mam doświadczenia z tym modelem i pewnie jest wiele lepszych modeli treningowych, ale dzisiaj czas na WILGĘ.

Projekt od podstaw, przejrzałem kilka planów, postów i jak zawsze znalazłem wiele odpowiedzi. które zrodziły kolejne pytania.... stąd każda wskazówka będzie mile widziana.

Założenia.... prostota. Model ze XPS wycinany gorącym drutem.

Capture1.thumb.JPG.5c688765abb4c2c02094b45bed93d911.JPG

DANE WILGA 35:
- Rozpiętość 1300mm
- Profil skrzydła NACA2415
- Kąt zaklinowania skrzydła +10 bez wzniosu
- Profil stateczników symetryczny modyfikowany NACA0009
- Kąt zaklinowania statecznika poziomego 0
- Napęd TURNIGY SK3542-1250 + ESC 45A + śmigło 10x5 (1900g ciągu) + 3S 2200mAh

  Skłon silnika +3 do góry, przechył +2 w prawo.

 

Capture2.thumb.JPG.85a4f18ca73499a153887a9325d8b9f2.JPG Capture3.thumb.JPG.04f8e951021a898ae69e874e39508d4d.JPG

 

Szczególnie nie jestem pewien doboru odpowiedniego profilu skrzydła NACA2415 oraz kątów zaklinowania skrzydła, statecznika i silnika.

Capture4.thumb.JPG.a4320522693753c9d246254da271d701.JPG

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

W górnopłatach chyba daje się silnik w dół żeby skompensować wysoko zamontowane skrzydło. Moje górnopłaty tak latały.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Stearman napisał:

 

Widziałem, ale tam jest jeszcze inaczej:

Skrzydło na ok +7 stopni, statecznik poziomy na +4, ale za to silnik ma skłon -3 stopnie... 🤔

Trzymaj się tego raczej, bo 10 stopni to za dużo, lub 1.5-2 stopnie skrzydło, statecznik na zero silnik-2 stopnie w dół i 👍

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Vesla said:

W górnopłatach chyba daje się silnik w dół żeby skompensować wysoko zamontowane skrzydło. Moje górnopłaty tak latały.

 

Też tak myślałem, ale trochę pogubiłem się bo trudno znaleźć te podstawowe dane. Plany często też tego nie uwzględniają... 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, model said:

Trzymaj się tego raczej, bo 10 stopni to za dużo, lub 1.5-2 stopnie skrzydło, statecznik na zero silnik-2 stopnie w dół i 👍

To do mnie przemawia. Średnia z planów:

  • Kąt zaklinowania skrzydła + 2 stopnie,
  • Kąt zaklinowania statecznika 0 stopni,
  • Skłon silnika -3 stopnie dół i 2 stopnie prawo.

 

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Stearman napisał:

To do mnie przemawia. Średnia z planów:

  • Kąt zaklinowania skrzydła + 2 stopnie,
  • Kąt zaklinowania statecznika 0 stopni,
  • Skłon silnika -3 stopnie dół i 2 stopnie prawo.

Tego się trzymaj. Tak zrób a będzie dobrze. Profil NACA 2415 to bardzo dobry profil do modeli samolotów.

Proponuję zastosować 1 do 2 stopni wzniosu skrzydła.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ares said:

Tego się trzymaj. Tak zrób a będzie dobrze. Profil NACA 2415 to bardzo dobry profil do modeli samolotów.

 

Dzięki wielkie, z tymi parametrami zaczynam 😀

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Ares napisał:

Tego się trzymaj. Tak zrób a będzie dobrze. Profil NACA 2415 to bardzo dobry profil do modeli samolotów.

Proponuję zastosować 1 do 2 stopni wzniosu skrzydła.

Pozdrawiam

Popieram Arka- zrobiła się moda na Wilgi z zerowym wzniosem z jakichś powodów. Z tego co widać idziesz dość mocno za wiernym odwzorowaniem kształtu, taka prosta decha nie jest prawdziwa, lepiej byłoby dać oryginalny, niewielki przecież wzniosik.

Link to comment
Share on other sites

Oryginalnie Wilga ma chyba 1 stopień wzniósł.... To prawie nic 😉 

Proste skrzydło może nie będzie tak stabilne jak że wzniosłe, ale co z lotem na plecach? To ma być trenerem, ale z pazurem i chciałbym by wykonywał podstawowe ewolucje... wiem, że wznios poprawia skuteczność modelu, ale chyba nie pomaga przy locie odwróconym? Jakie macie doświadczenie? Co wam podpowiada?

Link to comment
Share on other sites

Ten jeden stopień niewiele zmieni, akrobatem labilno-neutralnym nigdy nie będzie, a Wiga na plecach i tak będzie dziwnie wyglądać. Ze wzniosem da się latać na plecach- popatrz na wszystkie Zliny serii ...26 chociażby.

Link to comment
Share on other sites

Wiadomo, że łatwiej zrobić skrzydło bez wzniosu, ale wznios to nie problem. Pytanie czy warto wysilać się ze wzniosem 1 stopień? To bardzo mało. Jeśli już zrobić zmodyfikowaną Wilgę z większym wziosem bo będzie miała lepsze własności lotne to z jakim? Ile stopni?  

Link to comment
Share on other sites

Ja sugeruję wznios oryginalny, np. zmierzony w rzutach samolotu, którymi się pewnie posługujesz. Robienie większego wzniosu też nie ma sensu, no chyba, że będziesz latał bez lotek, wtedy tak. Wznios oryginału spowoduje, że własności modelu pod względem stateczności poprzecznej będą zbliżone do prawdziwej Wilgi. Zdolności akrobacyjne tego samolotu są mocno ograniczone, nie taki był cel jego powstania, choć oczywiście znajdowali się różni śmiałkowie, próbujący a to pętli, beczek czy zawrotów. W sumie się udawało, ale to nie samolot do tego...

Link to comment
Share on other sites

Na planach jest wznios 1 stopień. Może warto tak zrobić... 😉 mam nadzieję, że da radę wykonać jakieś akrobacje 😉

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Stearman napisał:

Na planach jest wznios 1 stopień. Może warto tak zrobić... 😉 mam nadzieję, że da radę wykonać jakieś akrobacje 😉

Grzegorzu, warto zrobić płat ze wzniosem 1st. To mało , ale jednocześnie na tyle dużo ,że lekko ustatecznia model poprzecznie i to bardzo uprzyjemnia pilotaż.

Mam dwa modele trenerów o rozp. około 1250mm i obydwa modele są górnopłatami i maja 1st. wzniosu. Oczywiście w obydwu modelach są lotki w skrzydłach.

Oba modele wykonują podstawowe akrobacje z beczkami i lotem plecowym włącznie.

Wilga to wysoki górnopłat i z natury do latania na plecach niezbyt się nadaje i będzie to trudne jakikolwiek wznios byś nie zastosował. 

Jeśli potrzebujesz trenerka do nauki podstawowej akrobacji to pomyśl o innym modelu.

Może coś takiego:

http://eshop.rcrevue.cz/planky-rc-revue/1370-saab-136.html

Polecam ,można zamówić przez sklep  https://modelemax.pl/pl/421-plany-modelarskie 

Model jest z pianki XPS prosty i z pewnością lepszy od Wilgi do pokręcenia. Trzeba tylko dorobić mu lotki.

Przemyśl sobie jeszcze raz wszystko zanim zaczniesz robić.

Reasumując : do trenerka warto dać wznios. Na 0 st. bym nie robił bo trener to nie akrobat . Zbyt duży wznios również jest niekorzystny. Tak więc 1 st dla mnie jest najlepszy 2 st. jest o.k. ale to już jest tak troszkę dużo a 3st. to moim zdaniem już maksymalna wartość .Więcej nie polecam bo utrudni to pilotaż i nie ma większego sensu.

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ares said:

Grzegorzu, warto zrobić płat ze wzniosem 1st.

 

Ares, dziękuję za praktyczne rady, teraz mam trochę szersze pojęcie o właściwościach trenerka. Wiem, że Wilga nie jest idealnym samolotem na trenerka, ale po prostu podoba mi się. Zrobię ją że wzniosem 1 stopień i zobaczymy jak będzie latała i co można wyciągnąć z tej konstrukcji. 🙂👍

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.