cyrax_ojz Opublikowano 3 Stycznia 2023 Opublikowano 3 Stycznia 2023 autor tych planów do pokrycia stosował poliestrową podszewkę / szyfon z nitrocellonem więc tak jak pisał wcześniej @stan_m ma to nieco inne właściwości niż zwykła folia Piper_Cub_140in_Nelitz_oz7870_article.pdf co do rozpiętości to po filmach z akrobacją na youtube widać że miażdżąca większość stanowi wersja clipped wing 1 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 7 Stycznia 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 7 Stycznia 2023 Dzisiaj dokończyłem statecznik poziomy i stery. Ustawiłem statecznik względem kadłuba i rozwierciłem wspólnie: Śruby do skrócenia, po montażu statecznika poziomego i linek łączących stateczniki sprawdzę sztywność całego złożenia. Kadłub z przodu dostał podszybie z balsy 3 mm, na to położyłem jedną warstwę tkaniny szklanej. Jutro przymierzę się do statecznika pionowego i steru kierunku. 7
koniorc Opublikowano 29 Stycznia 2023 Autor Opublikowano 29 Stycznia 2023 Prac ciąg dalszy, wykonałem statecznik pionowy i ster kieunku, grubość 15 mm. Tylnia listwa statecznika wzmocniona taśmą z włókna węglowego. tutaj przymiarka: i wklejenie statecznika: 4
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 5 Lutego 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 5 Lutego 2023 Ogon już prawie gotowy, brakuje jedynie mocowania serw i dźwigni Dociekliwi zauważą, że statecznik poziomy i stery są trochę inne niż we wcześniejszych postach, zrobiłem drugi zestaw o grubości 15 mm tak aby zwiększyć sztywność skrętną sterów. Po zmontowaniu ogona zmierzyłem że ster kierunku wychyla się o około 35 stopni na strone, zastanawiam się czy to nie będzie zamało do 3D. 5
jb Opublikowano 5 Lutego 2023 Opublikowano 5 Lutego 2023 Jakie dajesz kąty zaklinowania silnik/skrzydło/statecznik względem osi kadłuba?
enter1978 Opublikowano 5 Lutego 2023 Opublikowano 5 Lutego 2023 Konrad , ale wiesz że zdjęcia nie oddają skali? , na zdjęciach model wygląda na duży , ale że ci się nie mieści w kadrze to on chyba jest ogromny .
koniorc Opublikowano 5 Lutego 2023 Autor Opublikowano 5 Lutego 2023 2 godziny temu, jb napisał: Jakie dajesz kąty zaklinowania silnik/skrzydło/statecznik względem osi kadłuba? Jeszcze nad tym myślę. Na tę chwilę planuje skrócić skrzydła do 3,8 m i dać profil Naca 2413 na kącie 2 stopnie. Statecznik kąt 0, silnik 2 stopnie w dół i 2 w prawo. Analiza pokazuje dla takiej konfiguracji następujące wyniki prośba o pomoc w interpretacji tych wykresów. Zależy mi aby przy beczkach mozliwie mało korygować sterem wysokości stąd zmniejszyłem dekalaż 1 godzinę temu, enter1978 napisał: Konrad , ale wiesz że zdjęcia nie oddają skali? , na zdjęciach model wygląda na duży , ale że ci się nie mieści w kadrze to on chyba jest ogromny Etam, żałuje że nie wybrałem skali 50%
kszczech Opublikowano 5 Lutego 2023 Opublikowano 5 Lutego 2023 Nie wiem jak w takich modelach ale w akrobatach to nawet 3 stopnie w prawo. Hej 2
cyrax_ojz Opublikowano 5 Lutego 2023 Opublikowano 5 Lutego 2023 Godzinę temu, kszczech napisał: Nie wiem jak w takich modelach ale w akrobatach to nawet 3 stopnie w prawo. potwierdzam mam 3 stopnie i jest dobrze co do profilu to mam spacewalkera 2,7m z naca 2415 skrzydło +2, ster 0 lata poprawnie 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 12 Lutego 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 12 Lutego 2023 Ogon już praktycznie gotowy, zostały tylko przepusty linek, prosty przyrząd ułatwił wykonanie otworów pod dźwignie: I tak to wyszło: Serwa wysokości zamontowałem trochę niefortunnie i popychacze są trochę przekoszone, przy obrocie serwa o +/-45 stopni stery wychylają się + 42/- 38 stopnie, kotektę ustawię na radiu. Zacznę od serw savox 1270, 35 kg jeśli będzie za słabo wstawie coś mocniejszego. 8
MacFlyer Opublikowano 15 Lutego 2023 Opublikowano 15 Lutego 2023 Dasz polatać ? zobaczymy jak 3d kręci obowiązkowa instalacja do dymu i wyjście na świece na końcówkach skrzydeł. Zastanowiłbym się nad oświetleniem, bo wagi nie przybędzie a efekt tak. GP 178 to potwór. I jeśli chodzi o moc ale i o drgania konstrukcji. Jeśli zamiarujesz 3d to bym się zastanowił nad zamianą tych linek usztywniających na sterach na rurki węglowe, bo powierzchnia zacna, i może sie telepać...
koniorc Opublikowano 16 Lutego 2023 Autor Opublikowano 16 Lutego 2023 Hej, nie mam czym wozić tego modelu więc jak będziesz chciał spróbować to zapraszam w okolice Parczewa na moją łączkę. Dobry pomysł z tym oświetleniem. Linki usztywniające usterzenie można bedzie wymienić w każdej chwili ale to co jest jak się napnie to bardzo sztywno ogon trzyma. Bardziej obawiam się drgań sterów wysokości bo ich krawędź spływu jest dość ciężka a serwa mają zawsze minimalny luz. Już widzę że będę miał problem z za lekkim ogonem także chętnie zamontował bym cięższe serwa które nie mają luzu o ile takie istnieją, może ktoś coś poleci?
koniorc Opublikowano 4 Marca 2023 Autor Opublikowano 4 Marca 2023 Prace ciągle trwają ale nie wszystko wychodzi za pierwszym razem :). Po skończeniu ogona zamontowałem silnik i wstępnie tłumiki i środek ciężkości wyszedł mocno na przód. Chyba Cyrax wspominał o przednim sc. , zapomniałem o tym i musiałem przenieść serwa kierunku na ogon: Następnie zacząłem pracować nad podwoziem głównym. Chciałem je pospawać tigiem z rurek nierdzewnych fi8x1, zrobiłem kilkanaście prób ale efekty mizerne, trzeba mieć dużo wprawy żeby spawać takie filigranowe węzły Postanowiłem uprościć sobie sprawę i wykonać goleń z kompozytu, bez tego mechanizmu który ma oryginał. Zrobiłem prosty foremnik z blachy stalowej przyklejonej do usztywnień ze sklejki (zdjęcie już po odformowaniu): wylaminowałem goleń z taśm węglowych UD szerokości 50 mm, co czwarta warstwa PW 45 stopni. Pierwsza i ostatnia warstwa PW 0 stopni, w sumie wyszedł pas przedni grubości 6,5 mm, a w części tylnej 0,5 -1 mm, żywica epidian 53. W celu weryfikacji efektów zrobiłem prostą próbę statyczną, celuje w masę startową 17 kg, założyłem sobie że podwozie powinno wytrzymać przeciążenie 3g czyli 3x17kg=51kg obciążenia statycznego. Dajcie znać jeśli uważacie że to złe założenie. "Stanowisko badawcze": kontrola stanowiska i zerowe ugięcie 20 kg, ugięcie 2cm: 32 kg, ugięcie 4 cm: 52 kg, ugięcie 7cm, próba zaliczona:) podwozie z kółkami pompowanymi kavan 150mm waży 750 g. Sprawdzę jeszcze czy przy ugięciu 7 cm nie zahacze śmigłem o ziemię, ewentualnie zrobię jeszcze jedno podwozie trochę sztywniejsze. 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. stan_m Opublikowano 4 Marca 2023 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 4 Marca 2023 Cytat:”W celu weryfikacji efektów zrobiłem prostą próbę statyczną, celuje w masę startową 17 kg, założyłem sobie że podwozie powinno wytrzymać 3g czyli 51kg obciążenia statycznego. Dajcie znać jeśli uważacie że to złe założenie.” „Równie ważne jest aby całe podwozie (golenie wraz z kołami) miało odpowiednią sztywność. Osobiście stosuję zasadę, że maksymalnie projektowane ugięcie (wówczas śmigło nie powinno zaczepić o ziemię) następuje przy sile trzykrotnie przekraczającej masę samolotu. Przy tej sile żadne elementy podwozia nie powinny ulec trwałemu odkształceniu (wygięciu). Nie warto robić podwozia sztywniejszego. W wypadku twardego lądowania tak skonstruowane podwozie powygina się pochłaniając tym samym energię, co spowoduje dużo większe uszkodzenia albo po prostu w całości wyrwie się ze struktury samolotu” (Jarosław Hajduk, Młody Technik Nr 12/1996) 5
koniorc Opublikowano 12 Marca 2023 Autor Opublikowano 12 Marca 2023 Niewielkie postępy z układem wydechowym. Do mocowania tłumików użyłem okuć z aliexpress dedykowanych do rur węglowych oraz wibroizolatorów taliowanych M4. Kupiłem dość duże tłumiki JMB M-80-L, zależy mi na cichym wydechu. a tak to wyszło w modelu: za tydzień polutuję kolektory. 3
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 24 Marca 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 24 Marca 2023 Miały być lutowane kolektory ale szczerze mówiąc nie szło mi te lutowanie więc zdecydowałem się na takie rozwiązanie: potrzebne jest imadło zamocowane do mocnego stołu oraz pręt który można włożyć do rury jako dźwignię, akurat miałem pręt z tworzywa sztucznego. I tak to wyszło: Takie kolektory to świetne rozwiązanie dość łatwo je uformować oraz zachować tę samą długość. 5
enter1978 Opublikowano 24 Marca 2023 Opublikowano 24 Marca 2023 Piękne kolektory. Chyba Marcin takie kupił niedawno do 3W bo go aluminiowe do szewskiej pasji doprowadzały. Mi lutowanie gotowych kształtek nawet nieźle idzie , ale powiem ci że jak trzeba mi było się pozbyć kołnierza w który wchodzi rurka , i bez kołnierza zgrzać do czoła dwie rurki to mnie mało szlak nie trafił, juz nawet nie wspominam że zmarnowałem cały lut. Sporo czasu poświęciłem na eksperymentowanie i naukę , aż w końcu doszedłem jak to zrobić, no ale co się nauczyłem to moje
koniorc Opublikowano 25 Marca 2023 Autor Opublikowano 25 Marca 2023 4 godziny temu, Elvis napisał: Gdzie takie kolektory można kupić? Tutaj: https://www.krumscheid-metallwaren.de/ks-comfortmount-abf-kruemmer-8031.html Zamówiłem w niedzielę, we czwartek już były u mnie 1
koniorc Opublikowano 5 Kwietnia 2023 Autor Opublikowano 5 Kwietnia 2023 Prace ciągle trawają, dokończyłem przednią część kadłuba: Model jest ciężki na dziób dlatego wyażurowałem przednią część kadłuba. Żeby go wyważyć bez ołowiu na ogonie bedę musiał zamontować akumulatory serw, powerbox i odbiornik mniej więcej w połowie ogona. Czy widzicie jakieś ku temu przeciwskazania? 1
Rekomendowane odpowiedzi