koniorc Opublikowano 29 Maja 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2023 Dziękuję za dobre słowo Andrzeju. Staram się wdrożyć kilka nowych rozwiązań konstrukcyjnych oraz technologicznych, jeśli testy prototypu wypadną pomyślnie inni koledzy będą mogli z nich skorzystać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 29 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2023 Jest pod wielkm wrazeniem jak profesjonalnie jest model zaprojektowany i budowany. Jedno tylko pytanie jesli moge: w jaki sposob przykleiles 2mm grubosci carbon do polek dzwigara? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 29 Maja 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2023 Jeśli pytasz o carbonowe pasy/półki dźwigara to wykonane są z płaskownika 4x6 mm. Pasy najpierw odtłuszczam acetonem następnie szlifuje papierem sciernym 120 tak aby cała powierzchnia była matowa, nie może być miejsc "świecących". Następnie zdmuchuje sprężonym powietrzem pył i dokładnie myje pasy acetonem. Krawędzie ścianki dźwigara także matowie papierem. Szykuje mieszanke klejową z żywicy L 285 z aerosilem i mikrobalonem, pół na pół objętościowo, do konsystencji pasty do zębów, mikrobalon zapewnia elastyczność kleju. Pędzelkiem nakładam klej zarówno na ścianki jak i na pasy (bardzo ważne). No i składam i dociskam ścisjami. W okolicach rur łączących oraz mocowaniach zastrzałów przylaminuje jeszcze pasy do ścianek cienką tkaniną szklaną. 2mm grubości są szklane wzmocnienia ścianki przy zastrzałach, kleiłem w ten sam sposób. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 29 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2023 Dziekuje za wyjasnienie bo wydawalo mi sie, ze pisales 6x2mm... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 11 Czerwca 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 11 Czerwca 2023 Ostatnio pracowałem nad rozwiązaniem rozpórek, konstrukcję tą wykorzystam do usztywnienia kadłuba i podparcia zastrzałów skrzydła. Rozpórki wykonałem z rurki z tkaniny węglowej fi 8x1 oraz końcówek linek żeglarskich na linke 2,5mm. Najpierw wykonałem rowki na końcowce na długości 30mm i wykompałem je w acetonie, następnie nawinąłem na nie rowing szklany przesączony żywicą L285 Na rowing nasunąłem rurkę termokurczliwą i obkurczyłem ją delikatnie opalarką po wyschnięciu żywicy mocowałem końcówki na wiertarce i oszlifiwałem rowing pilnikiem tak aby pasowały suwliwie w rurkach (musi zostać miejsce na klej). Po dopasowaniu średnicy obciąłem nadmiar końcówki tak aby została cześć z rowingiem o długości 30 mm. Rurki od środka przeszlifowałem pilnikiem, następnie umyłem acetonem. Kóńcówki przetarłem płótnem ściernym i także umyłem acetonem. Do sklejenia użyłem żywicy L285 zagęszczonej aerosilem i mikrobalonem (50/50 objetościowo). Klej naniosłem na obie powierzchnie rurki i końcówki. Tu pomiar wagi: Po wyschnięciu kleju próba statyczna: Bez problemu zawiesiłem 52 kg. A tak to wygląda na modelu: 8 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 18 Czerwca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2023 Prace ciągle w toku. Skrzydła dostały dolne kesony a kadłub ramki okien. 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Eugeniusz Opublikowano 20 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2023 Świetna relacja. Na pewno ktoś skorzysta z pomysłów - tak dokładnie opisanych. Dobrze było by dostać patent na porządek i czystość w Twojej modelarni. Z tym jest zawsze kłopot. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 20 Czerwca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2023 10 godzin temu, Eugeniusz napisał: Dobrze było by dostać patent na porządek i czystość w Twojej modelarni To dość prosta sprawa , każde narzędzie ma swoje miejsce na tablicy narzędziowej oraz im więcej półek i szuflad w modelarni tym lepiej. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 21 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2023 Konrad- trochę się wymigujesz! Szufladek, czy innych "orgenajzerów" to sobie można nawieszać ile wlezie, ale skąd wziąć nawyk, umiejętność, że jak weźmiesz młotek, czy kombinerki, to skrupulatnie po skorzystaniu, schowasz je na swoje miejsce. Tylko nie mów, że trzeba ćwiczyć- ćwiczę od lat i ciągle mi nie wychodzi...? 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Graffi_25 Opublikowano 21 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2023 Mam i ja szafek szafeczek organizerów walizek i regałów ile się da zmieścić w mojej modelarni... ale z tymi nawykami to już nie takie proste ... hahaha. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 21 Czerwca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2023 Kiedyś pracowałem przy obsłudze dużych samolotów stąd te nawyki :). Im mniej narzędzi na stole tym większa szansa na sukces przy budowie Pozdrawiam z Le Bourge 3 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 8 Lipca 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2023 Widać już pierwsze efekty pracy, nawet spory ten model, ja mam prawie 190 cm wzrostu a tak ma się Piper do Extry 2,7 m KS. To co na zdjęciu waży 7,6 kg Działam dalej 14 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 15 Sierpnia 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2023 Czasem trzeba sobie zrobić krótki urlop nawet od hobby, nabrać trochę energii i aż chce się wracać do projektu Odciałem lotki od skrzydeł i wykonałem zamknięcie krawędzi spływu skrzydła oraz kesonu lotki. Zdecydowałem się na zamknięcia konstrukcyjne/półotwarte więc zamiast 4 deseczek balsy 2 mm zużyłem dwie. Straciłem trochę na sztywności skrętnej lotki, ale sądzę że wystarczy jak jest. Zawiasy będą wklejane 2mm od górnej powierzchni więc żeby się nie wyrwały każdy zawias oprócz kleju zamocuje małym wkrętem w związku z czym dokleiłem dodatkowe elementy ze sklejki tak aby wkręt miał oparcie: Lotki będą wychylać się +/- 30 stopni Skrzydło po zmontowaniu wygląda tak i waży z serwami niecałe 2 kg zostało wypiłować miejsca pod dźwignie, finalne szlifowanie i można oklejać 5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 15 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2023 A ja do wklejania zawiasów stosuję następującą metodę: robię szufladę zawiasu (zawiasy) na dwie jego połówki, ze sklejki 0,8mm plus brzegi ze sklejki o grubości zawiasu, następnie wycinam łoże szuflady w lotce (sterze) oraz skrzydle (stateczniku) pasując szufladę nie rozciętą. Następnie wklejam szuflady w te łoża pozycjonując dokładnie lotkę względem skrzydła a stery względem stateczników. Po wyschnięciu kleju rozcinam szuflady, szlifuję do profilu, wkładam zawias BEZ KLEJU i wkręcam mały wkręt do drewna. Zalety: dokładne pozycjonowanie sterów i lotek, brak naprężeń od przekoszonych i wklejonych zawiasów, pewność mocowania i możliwość demontażu lotek. Klej wcale nie trzyma zawiasy tak mocno jak się powszechnie wydaje. Szczegóły na Foto i oczywiście to rozwiązanie stosuję do "pół", "ćwierć"albo "ileś tam" (skali) makiet. 2 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 16 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Sierpnia 2023 Bardzo fajne rozwiązanie z tymi szufladami na zawiasy, dzięki. Widzę że w sterze wyskości zastosowałeś wyważenie rogowe, zastanawiam się czy nie wykonać takiej zmiany u siebie. Boję się trochę drgań sterów wzbudzanych przez silnik na ziemi oraz flateru w locie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 16 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 16 Sierpnia 2023 4 godziny temu, koniorc napisał: Bardzo fajne rozwiązanie z tymi szufladami na zawiasy, dzięki. Widzę że w sterze wyskości zastosowałeś wyważenie rogowe, zastanawiam się czy nie wykonać takiej zmiany u siebie. Boję się trochę drgań sterów wzbudzanych przez silnik na ziemi oraz flateru w locie. Wyważenie rogowe w moim Piperze jest raczej tylko odtworzeniem oryginału. Myślę, że Twój model nie wymaga takiego elementu bo takie rozwiązanie było stosowane raczej po to by zmniejszyć obciążenie na drążku sterowym a w mniejszym stopniu przeciwko drganiom samowzbudnym i tym od silnika. Poza tym eliptyczny obrys statecznik skutecznie zapobiega drganiom skrętnym, które są przede wszystkim funkcją prędkości lotu no a Piper szybko nie lata. Duże znaczenie mają też linki usztywniające konstrukcję. Niestety w moich dużych modelach drgania konstrukcji (szczególnie sterów i lotek)krytych folią od silnika spalinowego występują często ale od czasu jak na mistrzostwach świata makiet zobaczyłem to samo zjawisko w modelach mistrzów to przestałem się tym martwić. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Amadi Opublikowano 31 Października 2023 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2023 Posunęły się trochę prace z modelem. Wielkość już robi wrażenie porównując do przeciętnych rozpiętości modeli i mojego "dużego samolotu" wicherka 50 o rozpiętości tylko 2,2m i szybowca 3,7m który jest duży, a ten model to mi się nie dość, że ani w garażu ani w aucie nie mieścił, to w głowie ta skala też mi się nie mieści. Pozdraiwam 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 5 Listopada 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2023 Dzięki za komentarz, lata lecą, oczy też, większy model lepiej widać i łatwiej się nim lata :). Wziąłem się dalej za robote, panele dostępowe gotowe: Mocowania zastrzałów wykonałem z kompozytu węglowego w techmologii worka próżniowego, otwory pod sworznie zastrzalów rozwierce wspólnie z końcówką widełkową jak to wszystko zmontuje: Została do wykonania maska, w pierwszym kroku zrobię jej model: 7 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
enter1978 Opublikowano 5 Listopada 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2023 Gabaryty robią wrażenie, a w realu jest pewnie jeszcze większy niz się wydaje na zdjęciach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Amadi Opublikowano 9 Listopada 2023 Udostępnij Opublikowano 9 Listopada 2023 Na pewno zdjęcie zmniejsza model. Chyba będzie trzeba zainwestować w przyczepkę lub busa? Model dokładnie wykonywany, a więc tak samo będzie nim pilot wykonywał dokładną akrobację. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi