Skocz do zawartości

RWD 10 skala 1:5


Grzesiek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

45 minut temu, Grzesiek napisał:

Mam też pytanie odnośnie

hmmmm...z tego co przeczytałem to masz wiele pytan...

1/musisz koniecznie zając  sie żoną...to podstawa...inaczej nie skończysz modelu

2/tak, os obrotu lotki może być spokojnie  tak jak to jest pokazane  na planie płata

3/ok, zostaw w spokoju tę regulacje statecznika...na priva napiszę Ci dokładnie co i jak

 

re. regulacja stateczxnika poziomego

  • sebka34
  • Modelarz
  • Skąd: Grąbków
  • Imię: Sebastian
  W dniu 13.11.2017 o 19:51, paweln7 napisał:

Witam

 

?? coś więcej ,pierwsze słyszę

 

 

 

Jasne.

Te samoloty miały problemy przy obrotach właśnie z brakiem zmiany kąta na stateczniki poziomym . Póżniej inżynierowie to poprawili dodając właśnie ruchomy statecznik. Mimo dobrze wyważonego modelu będzie on ogon ciągnął niżej co nie pozwoli już skorygować sterem wysokości.

Robiło kilku modelarzy ten model na forum popytaj ,poczytaj

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Grzesiek napisał:

Więcej pytań niż

W.Schier zastosował to w RWD 5..ogólnie zasada jest taka  że tylna krawędz statecznika jest osią obrotu, natomiast zmianę kąta natarcia możesz realizowąc  przez mechanizm  sruba + nakrętka wklejona ( ruchomo) w krawędz natarcia statecznika ( w osi podłużnej). Przy dzielonym stateczniku os obrotu jak powyżej  natomiast kąt natarcia ustalany kołkami wchodzącymi w otwory wywiercone w centalnym żebrze wklejonym w kadlub.Otwory wywiercone  in + i in- osi. Połówki statecznika ściagnięte gumą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem 5 bis z Schiera planów.Ojciec mój robił jak jeszcze żył.Faktycznie były tam 3 otwory przy natarciu do zmiany kąta,ale zawsze używałem środkowej i nigdy tego nie zmieniałem.Nie zauważyłem by ogon wisiął.A czy ten efekt regulacji nie uzyskam na regulacji płata?W końcu mam regulowany kąt zaklinowania.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.05.2023 o 13:31, Grzesiek napisał:

W zdłuż czy poprzek?

 

Jak juz Jacek napisal - tylko w poprzek. Chodzi o to, ze przy zginaniu dzwigara po polaczeniu, nazwijmy to, "wypelnieniem" gornego i dolnego pasa, powstaja w kierunku wzdluznym dzwigara naprezenia scinajace, ktore  przejmowane sa wlasnie przez owo wypelnienie. Natomiast balsa (zasadniczo kazdy rodzaj drewna) wykazuje znacznie wyzsza wytrzymalosc na scinanie w poprzek wlokien i dlatego wlokna wypelnienia powinny byc usytuowane w poprzek. To tak gwoli wyjasnienia przyczyny.

 

Grzegorz, fajnie to zaczyna wygladac, ale na milosc boska wyazuruj te grubasne blachy. Staraj sie nie tak "pancernie" budowac. Na takich drobiazgach da sie sumarycznie oszczedzic sporo wagi, a jak stare "przyslowie" mowi, im model lzejszy, tym lepiej lata. No i az tyle srub raczej nie potrzeba, trzy spokojnie by wystarczaly - jedna w srodku, dwie po bokach chyba, ze do tych dodatkowych jeszcze cos masywnego chcesz montowac.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarku co do ażurowania to masz racje,co do śrub chmmm.Boje się aby mi to nie wyrwało,ja nie mam lotniska betonowego itp.Latam w przygodnym trawiastym terenie,sam wiesz co kępa trawy potrafi zrobić z podwoziem.

PS. Te blaszki to tylko dural 1,5mm.Tan model i tak wyważa się dość ciężko wlasnie ze względu na długi ogon.Sam juz nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z godnie ze wskazówką Jarka troszke ubrałem materiału.Finał taki jak na foto.

20230504_215050.jpg

 

20230504_215039.jpg

 

20230504_215031.jpg

Godzinę temu, d9Jacek napisał:

ehhhh..Panowie nit zrywany  fi 3mm + podkladka  załatwia wszystko i lekko

Te nity można sobie w dupe wsadzć.Nie raz poluzować się potrafiły.Sory Jacek ale ja nie wchodze w to gówno.

  • Lubię to 3
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche wieczorem posiedziałem i zastrzały powstały.Oczywiscie będą oprofilowane balsą jeszcze.I pytanko na jednym ze zdięć jest zaznaczone mocowanie zastrzalu i wspornika zastrzału,czym to trwale połączyć albo jak?Spawanie nie wchodzi w grę bo to amelinium.

20230507_104447.jpg

 

20230507_104526.jpg

 

20230507_104339.jpg

 

20230507_110058.jpg

 

20230507_114829.jpg

  • Lubię to 2
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lutowanie aluminium,sceptycznie jestem do tego nastawiony.Myśle ze zrobie to tak:

Zastrzał główny przewierce przez jedną sciankę,nagwintuje M2 i wkręce na klej szpilkę.Następnie na tą szpilkę na distal lub żywicę wkleje tą stujkę.Oczywiscie w stujkę wbiję w środek jakiś kołeczek bukowy i wywiercę otworek 2mm.(unikam specjalnie fi żeby nie było,ale piszę z telefonu )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kurde  Grzesiu...pózniej znowu napiszesz i b😝edzie jak z tymi  nitami co Ci sie poluzniaja

tu masz poniżej....i to  działa 

https://allegro.pl/oferta/lutowanie-aluminium-cyna-ftka-zel-13102780932

możesz to równiez zrobić  brz lutowania ale za to z klejeniem...

potrzebujesz   kawałek  wałka bukowego którego srednica  będzie odpowiadac  srednicy wewnętrznej  rurki duralowej z której zrobiłes zastrzały.Wałek wklejasz w opowiednie miejsca na zywice epo w zastrzał  i od czoła we wspornik, ten kawałek wałeczka musi mieć wywiercony w osi otworek w który wejdzie  drut  powiedzmy fi 1,5mm, wklejony w zastrzał- tam gdzie jest  równiez wklejony kołek....

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra pomyślane i trzeba robić.Myślę że fotki rozjasnią temat.Wstępnie zastrzał i stujka złapana na CA.Będzie taka opaska z blaszki i owinięte to nitką na żywice.I tak bedą zastrzały profilowane balsą,więc tego nie będzie widać.Blaszka to oczywiscie typowo modelarska z puszeczki po piwku.

20230507_174034.jpg

 

20230507_174051.jpg

 

20230507_181050.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.