Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Patryk Sokol Opublikowano 1 Stycznia Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 1 Stycznia Hej Miałem potrzebę zaczęcia kolejnego drzewnego projektu po RWDziaku i tym razem padło na Quickiego. Samolot cokolwiek dziwny, z nietypowym układem, najbezpieczniej chyba będzie uznać, że to jest tandem. Ale też bardzo mały - oryginał miał zaledwie 5,1m rozpiętości. W efekcie ten stosunkowo niewielki model jest w skali 1:3,5. Jako bazę do projektu wykorzystałem ten projekt: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8746 Planowałem go poprawić aerodynamicznie i przerobić konstrukcję pod frezarkę. Ostatecznie okazało się, że aerodynamicznie projekt jest tak kompetentny, że dałem mu spokój od tej strony. Zamiast tego przerobiłem całość, żeby łatwo wyciąć na frezarce i łatwo się to później składało. Jakby ktoś chciał pliki, to dorzucam do postu. Przy montażu okazało się, że zrobiłem tam tylko jeden błąd, więc lepiej niż w wielu zestawach Montażu jakoś bardzo nie dokumentowałem, ale coś tam cyknąłem: Statecznik pionowy - pozbawiony dźwigara. Z retrospektywy mogłem dźwiga wstawić. I to nei dal wytrzymałości, balsowe poszycie temat całkowicie załatwia. Po prostu prościej by się to oklejało, a tak to długo walczyłem, żeby wyszedł prosty, Sama goła rama kadłuba wygląda tak: Od spodu wymyśliłem coś takiego: Ta podłużnica ma na celu utrzymanie balsy 3mm. W narożnikach wstawuione są trzy listwy 3x3. Dzięki temu nie musi być tam wstawiona gruba balsa, tylko jest ustawiona cienka balsa, z której wiele zeszlifować nei trzeba. Podobnie zresztą zrobiłem u góry. W oryginale był tam wstawiony klocek z balsy 12mm, u mnie jest dach z balsy 4mm i boczki wyklejone dwoma listwa: Lżej i mniej wióra Trochę inaczej potraktowałem front kadłuba: Zamiast klocka balsowego zrobiłem wręgi oklejone balsą. No i cała przednai góra jest na 4 kołkach i magnesach. Dostęp do wnętrzności całkowity - wszystko na wierzchu Skrzydła to mniej więcej klasyk. Tak wyglądały na desce: Podejście bezszpilkowe - sprawdza się. Skrzydła są w całości oklejone balsą i zasadniczo jestem zadowolony z konstrukcji. Z jednym wyjątkiem: Szczerze żałuję, że poszedłem w ogóle w tę listwę. Nic mi to nie daje, a prawidłowo to obrobić to jest tragedia (bardzo łatwo zoorać żebra przy tym). Ostatni raz taką konstrukcję robiłem z 20 lat temu i to mi dosyć boleśnie przypomniało czemu tego unikałem. Dodatkowo podrukowałem sobie kopyta na koabinkę i maskę: Praktycznie puste w środku Jeszcze nie jestem pewny jak z tego zrobię formy do tłoczenia (maskę też chcę termnoformować). Najpewniej wyszpachluję wygładzę i odleję całość z gipsu. Obecnie całość nawet wygląda jak samolot: Jutro pewnie canarda okleję balsą Model ma już zaplanowany osprzęt: Silnik - AXI 4120/14 Regler - Flycolor 80A BLHeli32 Serwa 4x KST DS215MG na lotki i KST DS515MG na ster kierunku. Jako pakiet 6s VTC5a, ale jeszcze do ustalenia ile będzie równolegle. Jakby ktoś się zastanawiał po co tak high endowe serwa - mam takie po helikopterze (zastąpiłem je w heliku serwamni GDW) Na razie mam trochę walkę z czasem w tym projekcie. Tzn. w styczniu mam okno na pracę w drewnie. Jak do tego czasu się uda to oblot pewnie koło kwietnia. Jak się nei uda, to cholera wie, bo może być różnie DFXy na frezarkę.zip Maska.STEP Kabinka.STEP 9
Andrzej Klos Opublikowano 1 Stycznia Opublikowano 1 Stycznia Super! A czy mozesz dolaczyc tez kopyta na kabinke i maske?
japim Opublikowano 1 Stycznia Opublikowano 1 Stycznia Ja pracuje nad Quickiem, ale w druku 3D i ciut mniejszym rozmiarze 1.2m. Popatrze jak idzie Tobie.
Patryk Sokol Opublikowano 1 Stycznia Autor Opublikowano 1 Stycznia 17 minut temu, japim napisał: Ja pracuje nad Quickiem, ale w druku 3D i ciut mniejszym rozmiarze 1.2m. Popatrze jak idzie Tobie. Jakby mnie na druk naszło, to bryły 3D już mam )projekt powstał przez krojenie brył, nie przez rysowanie na płaszczyźnie) 18 minut temu, Andrzej Klos napisał: Super! A czy mozesz dolaczyc tez kopyta na kabinke i maske? Dodałem do pierwszego postu 2
japim Opublikowano 1 Stycznia Opublikowano 1 Stycznia Zobaczymy jak bedzie latal. Moj na razie pociety jest w 80%. 1
Grifon Opublikowano 1 Stycznia Opublikowano 1 Stycznia Ciekawy projekt, budowany na miejscu parkingowym, jaki to był numer?🤨
Patryk Sokol Opublikowano 2 Stycznia Autor Opublikowano 2 Stycznia 8 godzin temu, Grifon napisał: Ciekawy projekt, budowany na miejscu parkingowym, jaki to był numer?🤨 Tylko focony W domu nie mam miejsca na fotki 8 godzin temu, japim napisał: Zobaczymy jak bedzie latal. Moj na razie pociety jest w 80%. Masz zdjęcia pełnowymiarowego Quickiego z taką maską silnika? Bo ogólnie taka maska mi się podoba, ale widziałem tylko Dragonfly'e z taką maską.
japim Opublikowano 2 Stycznia Opublikowano 2 Stycznia Godzinę temu, Patryk Sokol napisał: Masz zdjęcia pełnowymiarowego Quickiego z taką maską silnika? Bo ogólnie taka maska mi się podoba, ale widziałem tylko Dragonfly'e z taką maską. Haha. To mój pomysł, bo ta oryginalna wlasnie srednio mi sie podobala. Wygladala jakby do super wypasionego i futurystycznego Lamborghini dokleic pluszowy nosek... wiec poradzilem sobie sam.
Patryk Sokol Opublikowano 2 Stycznia Autor Opublikowano 2 Stycznia 22 minuty temu, japim napisał: Haha. To mój pomysł, bo ta oryginalna wlasnie srednio mi sie podobala. Wygladala jakby do super wypasionego i futurystycznego Lamborghini dokleic pluszowy nosek... wiec poradzilem sobie sam. To jakby ktoś pytał, to mów, że wziąłeś ja z Dragonfly'a (Fotka z: https://www.nestofdragons.net/weird-airplanes/tandemwings/quickie-and-look-a-likes/ ) Będzie, ze wciąż jest skalowo
jarek_aviatik Opublikowano 2 Stycznia Opublikowano 2 Stycznia Mój czeka na wiosnę. https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3803931-Burt-Rutan-Quickie-Q2 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Patryk Sokol Opublikowano 5 Stycznia Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 5 Stycznia W dniu 2.01.2025 o 11:10, jarek_aviatik napisał: Mój czeka na wiosnę. https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3803931-Burt-Rutan-Quickie-Q2 To już drugi niszowy samolot ktory zacząłem robić, a który okazał się być dosyc powszechnie budowany A tymczasem prace dzieją się dalej: Czyli jak widać skrzydła są już sklejone, canard oklejony balsą i sklejony, no i stoi już na kołach Ale mimo, że koła już ma to but dopiero jeden: Jeszcze tego kapcia trzeba wyoblić, ośkę obciąć i wkręty zmienić na stożkowe, które będą wpuszczone w drewno. Idea jest taka, że po odkręceniu tych trzech wkrętów można kapcia zdjąć i założyć większe koło. Gee Bee mnie nauczył, że kapcie musza być łatwo demontowane, bo samolot ma walczyć z powietrzem, a nie z trawą. 5
Patryk Sokol Opublikowano Niedziela o 10:48 Autor Opublikowano Niedziela o 10:48 I pchamy to szkaradztwo do przodu: Zmiany niby niewidoczne, ale dosżły powierzchnie sterowe, podwozie jest już całkowicie funkcjonalne (nawet prosto jedzie), skrzydła są już na śrubach (acz jeszcze z możliwością regulacji). Podwozie to w ogóle kupa roboty jak na coś czego nigsdy nie użyję (spodziewam się, że z kapciami z trawy nie pojedzie). Do zrobienia zostało wykończenie krawędzi natarcia (teraz są tylko z grubsza oszlifowane), oszlifowanie kapci na okrągło, zrobienie kształtu kadłuba nad skrzydłem i zrobienia przejścia pionowy-kadłub. W sumie to nie jakoś bardzo dużo roboty. Podjąłem decyzję, że całość okleję Oracoverem Scale, ciekaw jestem jak to będzie wyglądać (bo podobno jest całkowicie nieprześwitująca, a tak to przez białą folię trochę widać co pod spodem). Oczywiście Oracovere'u Scale w Polsce dostępnego nie ma, ale z tym sobie proadzę. Obecnie waży 1230g, czyli całkiem lekko ta buda wyszła. Myślę, że z 300g max dojdzie do konstrukcji (oklejenie, maska, kabinka). Czyli wagowo wychodzi to jakoś tak: 1550g - konstrukcja 80g - 4x KST DS215MG 35g - KST DS515MG 11,5g - odbiornik 30g - regler 315g - silnik Czyli łącznie, bez pakietu 2025g I teraz, na pakiet opcje są dwie - albo 6s1p VTC5a - 300g, albo 6s2p 600g. I ku mojemu zdziwieniu - eCalc twierdzi, że 6s1p się za bardzo nie spoci: https://ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=pl&motornumber=1&dragcalc=0&weight=2025&calc=bat&warea=40&wingspan=1400&elevation=500&airtemp=25&qnh=1013&batteries=sony_us18650vtc5_-_8c/12c&chargestate=0&s=6&p=1&battdisc=0.85&esc=max_100a&timing=1.0&motor=axi&type=1|4120/14_v2²&cooling=medium&gear=1&propeller=apc_electric_e&diameter=10&pitch=6&blades=2&speed=0&project=Quickie Planowałem pójść raczej w pakiet 6s2p, ale już z samym silnikiem ŚC wypada mniej-więcej prawidłowo, a te parametry mnie jak najbardziej zadawalają. No i wygląda, ze nawet nie będę musiał stosować jakiegoś wielkiego regla, wystarczy mi nadto zwykły regler quadowy na 6s (bo 27A na max gazie to nic). Tak czy inaczej - jak stwierdzę, że mi masy brakuje, to wrzucę kolejny pakiet, a że układ dziwny to bezpieczniej iść w lekki model na oblot Oblot wciąz planowany na kwiecień 3
jarek996 Opublikowano Niedziela o 14:23 Opublikowano Niedziela o 14:23 Rutan jest SLICZNY! Pamietam gdy to pokazali pierwszy raz (koniec lat 70). Bylem dzieciakiem i zobaczylem to "dziwadlo" w Skrzydlatej Polsce. Zakochalem sie! Zreszta kazdy projekt Burta jest dosyc "egzotyczny". Patryk, skad masz klej???
Patryk Sokol Opublikowano Poniedziałek o 08:05 Autor Opublikowano Poniedziałek o 08:05 17 godzin temu, jarek996 napisał: Rutan jest SLICZNY! Pamietam gdy to pokazali pierwszy raz (koniec lat 70). Bylem dzieciakiem i zobaczylem to "dziwadlo" w Skrzydlatej Polsce. Zakochalem sie! Zreszta kazdy projekt Burta jest dosyc "egzotyczny". Tak, to jest kopalnia dziwactw na lata. 17 godzin temu, jarek996 napisał: Patryk, skad masz klej??? Pożyczyłem z pracy
Rekomendowane odpowiedzi