Crosswind Opublikowano 27 Czerwca Opublikowano 27 Czerwca Tworząc model 3D kadłuba samolotu ŁA5 napotkałem problem związany z kształtem bryły kadłuba. Tylna część kadłuba w widoku z góry i z lewej strony jest "obła" - narysowana gładkimi liniami krzywymi. W opisie konstrukcji kadłuba jest informacja, że ta część kadłuba jest pokryta sklejką. Jak łatwo sprawdzić arkusze sklejki dają się łatwo wyginać w jednej płaszczyźnie, nie ma problemu z uzyskaniem powierzchni walcowej lub stożkowej. Wygięcie sklejki w dwóch płaszczyznach nie jest takie proste lub wręcz niemożliwe. Czy więc tylna część kadłuba nie powinna składać się z kilku powierzchni stożkowych? Czy linia zarysu kadłuba zamiast gładkiej krzywej nie powinna być łamaną składającą się z odcinków?
zbjanik Opublikowano 27 Czerwca Opublikowano 27 Czerwca Władku- poszukaj w historii o jeszcze innych tego typu rozwiązaniach- np. przedwojennym Wilku. Patrzysz na sklejkę jako arkusz rozwijalnej powierzchni, ale da się zrobić sklejkę nierozwijalną.
paweln7 Opublikowano 27 Czerwca Opublikowano 27 Czerwca Witam Zbyszku Wilk był metalowy Sklejką klejoną w formach gięta w dwóch płaszczyznach był kryty PWS 33 Wyżeł
zbjanik Opublikowano 27 Czerwca Opublikowano 27 Czerwca 4 minuty temu, paweln7 napisał: Witam Zbyszku Wilk był metalowy Sklejką klejoną w formach gięta w dwóch płaszczyznach był kryty PWS 33 Wyżeł Jasne! Sorry za wymądrzanie się- faktycznie masz Pawle rację!
RomanJ4 Opublikowano 27 Czerwca Opublikowano 27 Czerwca 11 godzin temu, Crosswind napisał: Wygięcie sklejki w dwóch płaszczyznach nie jest takie proste lub wręcz niemożliwe. A jak wyginają meblowe? Para(gorąca woda) + kopyto działa cuda... https://bester-sklejki.com/sklejka-gieto-klejona/ Inną metodą może być poprzeczne do podłużnej osi mechaniczne nacinanie po obrysie(podobnie jak w kartonowych modelach obłych kształtów, kuli, itp), oraz w przypadku cieńszej sklejki można wykorzystać metody polegające na poprzecznym nacinaniu warstw(po grubość) od wewnątrz łuku jeśli wyginamy dłuższą oś. Niektórzy też eksperymentowali z nacięciami w 2 osiach - "w kratkę" (lub prostokąty, w zależności od kształtu). https://www.koga.net.pl/grupy/viewdiscussion/296-vasa-zeszyt-16-wyginanie-elementow-p5.html Albo połączyc obie metody... 1
Crosswind Opublikowano 29 Czerwca Autor Opublikowano 29 Czerwca W dniu 27.06.2025 o 18:41, paweln7 napisał: Sklejką klejoną w formach gięta w dwóch płaszczyznach był kryty PWS 33 Wyżeł Dzięki za odpowiedzi. Niestety nie udało mi się znaleźć jakichkolwiek informacji o tym jak to było wykonane. Znalazłem za to dużo informacji o chyba najbardziej znanym samolocie z okresu WWII wykonanym z drewna - Mosquito. O rekonstrukcjach można poczytać np. tu lub tu. Konstrukcja kadłuba całkowicie drewniana, a pokrycie wielowarstwowe wykonane na kopycie z kilku warstw fornirów. W tylnej cześci powierzchnia stożkowa. Są też prostsze metody wykorzystujące gięcie cienkich (1,2 mm) arkuszy sklejki mocowanych do wręg nadających kształt, tak jak tu. Jak widać są techniki umożliwiające gięcie 2D i 3D, ale nadal nie znalazłem odpowiedzi, którą rozwiązanie zastosowano w konstrukcji ŁA5. W dniu 27.06.2025 o 21:34, RomanJ4 napisał: A jak wyginają meblowe? Para(gorąca woda) + kopyto działa cuda... Wyginanie 2D jest stosunkowo proste. Większość przykłądów do których odsyłasz, to gięcie 2D. Gięcie 3D wymaga już specjalnej technologii, wzornika (kopyta), na którym klei się kolejne warstwy cienkiego forniru dociskanego do wzornika. Osłony kół pokazane na zdjęciu nie wyglądają jakby były wykonane z giętej sklejki lub jakby były laminowane, a bryła uzyskana po sklejeniu pokazanych na rysunku kształtów będzie przypominała sferę kuli, ale w przekroju będzie linią łamaną. Nacinanie sklejki - tak stosuje się, ale osłabia to konstrukcję. Ta technika jest raczej stosowana w meblarstwie niż w lotnictwie.
Andrzej Klos Opublikowano 29 Czerwca Opublikowano 29 Czerwca Tutaj masz prawdziwe 3D w zbiornikach odrzucanych do Mosquito: https://www.vam.ac.uk/blog/caring-for-our-collections/challenges-of-treating-a-mosquito-drop-tank Podobno te zbiorniki do Mosquito zaprojektowali Polscy inzynierowie, chyba z PWS. A tu jest opis (skomplikowany!) jak to bylo zrobione w PWS, z broszury PWS 33 Wyzel, Andrzej Glass, Wydawnictwa Militaria: 2
Crosswind Opublikowano 1 Lipca Autor Opublikowano 1 Lipca Dzięki, to bardzo ciekawy artykuł. Największą konstrukcją drewnianą był samolot Howarda Hughesa, Hughes H-4 Hercules,znany pod nazwą Spruce Goose. Miał długość 66.65 m, rozpiętość skrzydeł 97.51 m, wysokość 24.18 m i masę 113,398 kg. Rzeczywiście w okresie poprzedzającym i WWII konstrukcje z giętej oraz formowanej na gorąco sklejki były często stosowane.
Rekomendowane odpowiedzi