Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Janekm Opublikowano 11 Października Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 11 Października Witajcie, Po kilku piankowcach, nadszedł czas na budowę czegoś większego, podoba mi się Super Cub od Almodels, wzorując się na rozwiązaniach konstrukcyjnych zastosowanych przez jego Twórcę, zaprojektowałem sobie od podstaw swojego Cub-a. Ma być mieszczący się w bagażniku, co ograniczyło rozpiętość do 1,8m, możliwie najlżejszy, z dużymi klapami, które umożliwią latanie z małymi prędkościami, masa startowa modelu w którą celuję to 1,2-1,5kg a ile wyjdzie to się okaże. Konstrukcja szkieletu ze sklejki 3mm, pokryta depronem 2 lub 3mm. Projekt zrobiłem przy pomocy SketchUp-a, potem przeniesiony do Inkscape w którym można wygenerować pliki SVG, które z kolei bardzo ładnie można było zaimportować do LightBurn-a. Wiele miesięcy zajęło mi przygotowanie wycinanki, ale efekt według mnie jest zadowalający i w końcu mogę przystąpić do budowy. Zima za pasem, więc mam nadzieję do wiosny zbudować swojego Cub-a, od czasu do czasu podsyłając ilustrację z postępu prac. 5
Jerzy_R Opublikowano 11 Października Opublikowano 11 Października Waga do lotu 1,5 kg? Każdy by tak chciał A resztę (jest szansa) się zobaczy...
Viper Opublikowano 11 Października Opublikowano 11 Października Trzymam kciuki, też lubię lekkie modele, ale te 1,5kg za 1,8 zwłaszcza kryty depronem to chyba zbyt optymistyczne założenia (ale chętnie się zdziwię ). Miałem i mam w swoim hangarze sporo modeli PA (według mnie mistrzów w projektowaniu wytrzymałych, a jednocześnie niezwykle lekkich i doskonale latających modeli). Addiction w wersji największej ma rozpiętość 1500 i nie pamiętam, bo już go nie mam, ale do lotu ważył chyba coś koło 2kg, a pokryty był mega lekką folią, więc jeżeli ma być lekko, to proponowałbym gdzie można balsę nie sklejkę, na wzmocnienia węgiel i laminaty balsowo węglowe, ale żadnego depronu. W tej wielkości modelu dołoży sporo wagi.
Janekm Opublikowano 11 Października Autor Opublikowano 11 Października Widzę że przesadziłem z przewidywaną wagą modelu, niewielkie mam doświadczenie w tym względzie, więc podane wartości z pewnością odbiegają od rzeczywistych. Chętnie przyjmę wszelkie porady, od Was, Którzy macie większe doświadczenie. Przy okazji, znalazłem źródło depronu grubości 2mm, mianowicie w sklepach plastycznych jest on stosowany jako element przekładkowy w pudełkach z materiałami dla plastyków, dodatkowo jest on traktowany jako odpad więc jest tanio, ja płaciłem 5zł. za arkusz 1,5x1m. Wadą jest to, że trzeba osobiście pojechać do sklepu i wybrać sobie egzemplarze bez uszkodzeń, ale myślę że warto.
RobRoy Opublikowano 11 Października Opublikowano 11 Października Nie obawiasz się że konstrukcja kadłuba za skrzydłem będzie zbyt wiotka - na skręcanie. W prawdzie pokryje depron... . ale ... Aż się prosi o rozpórki , nawet do tej jednej wręgi...
Janekm Opublikowano 11 Października Autor Opublikowano 11 Października 13 minut temu, RobRoy napisał: Nie obawiasz się że konstrukcja kadłuba za skrzydłem będzie zbyt wiotka - na skręcanie. W prawdzie pokryje depron... . ale ... Aż się prosi o rozpórki , nawet do tej jednej wręgi... Również miałem takie wątpliwości, ale... postanowiłem spróbować zrobić tak jak było to zrobione w modelu na którym się wzorowałem, jeśli kadłub będzie zbyt będzie zbyt "wiotki" , wtedy wzbogacę go o rozpórki. Zerknijcie sobie na wątek w RCgroups, kawał modelu i wystarcza..., oby u mnie wystarczyło https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4084201-Piper-PA-18-Super-Cub-(2M)#post48796679
RobRoy Opublikowano 11 Października Opublikowano 11 Października W modelu na rcgrups... podłużnice kadłuba mają przekrój prostokątny, szerszą krawędzią w poziomie... u Ciebie dokładnie nie widać ... Podoba mi się połączenie drewnianego szkieletu z depronem, tylko że ja buduje modele wiatru nie bojące się ... nie czuje jak zrobić tak lekko .
Janekm Opublikowano 11 Października Autor Opublikowano 11 Października U mnie podłużnice też będą prostokątne, będzie widać na zdjęciach, po niedzieli zabiorę się za klejenie kadłuba, jak skończę to wrzucę fotki. Taki efekt byłby spełnieniem moich marzeń: https://www.instagram.com/reel/C7s4wnQIdxY/?utm_source=ig_web_copy_link
Janekm Opublikowano Środa o 20:11 Autor Opublikowano Środa o 20:11 Podpowiedzcie proszę, dźwigary w postaci rurki węglowej, wsuwane w skrzydło, żeberka mają dokładnie dopasowane otwory, czy robić rurki/kieszenie czy też zwyczajnie otwory w żebrach wystarczą?
Ares Opublikowano Środa o 21:24 Opublikowano Środa o 21:24 Godzinę temu, Janekm napisał: Podpowiedzcie proszę, dźwigary w postaci rurki węglowej, wsuwane w skrzydło, żeberka mają dokładnie dopasowane otwory, czy robić rurki/kieszenie czy też zwyczajnie otwory w żebrach wystarczą? Ja bym tylko wzmocnił 3 pierwsze żeberka od strony kadłuba np. sklejką i zostawił otwory w żeberkach . A zastrzały zrób pracujące a nie tylko atrapę i dodatkowo będziesz miał wytrzymalszy na zginanie płat a raczej jego połączenie.
Janekm Opublikowano Piątek o 13:57 Autor Opublikowano Piątek o 13:57 Żeberka w całym skrzydle są sklejkowe, więc zdecydowałem się na wersję bez kieszeni, co do zastrzałów, to od początku miały być elementami pracującymi więc powinno być ok. Udało mi się znaleźć trochę czasu, który spożytkowałem na rozpoczęcie budowy. Efekty widać na zdjęciach poniżej. Waga konstrukcji kadłuba, wraz z usterzeniem, mocowaniem silnika i szkieletem maski wynosi 310g. Usterzenie jest tylko przyłożone aby zwizualizować sobie całość. Aby zwiększyć wytrzymałość kadłuba na skręcanie prawdopodobnie zastosuję rozpórki tak jak na fotce poniżej: 2
RomanJ4 Opublikowano 19 godzin temu Opublikowano 19 godzin temu A nie muszą być w sekcjach krzyżowo u góry i na dole, bo tak jak na zdjęciu to chyba skręcą kadłub w osi podłużnej jak wiertło..?
Janekm Opublikowano 10 godzin temu Autor Opublikowano 10 godzin temu Teraz zauważyłem, że błąd pewien na rysunku jest, na szczęście to tylko rysunek na zdjęciu, tak ogólnie to zastanawiam się czy dawać te rozpórki, bo konstrukcja już teraz (o dziwo) jest dość sztywna, a przy pokryciu depronem całość konstrukcji kadłuba jeszcze się usztywni. ale do tego etapu mam jeszcze sporo czasu aby to przemyśleć. Dzięki Roman.
Ares Opublikowano 1 godzinę temu Opublikowano 1 godzinę temu 8 godzin temu, Janekm napisał: Teraz zauważyłem, że błąd pewien na rysunku jest, na szczęście to tylko rysunek na zdjęciu, tak ogólnie to zastanawiam się czy dawać te rozpórki, bo konstrukcja już teraz (o dziwo) jest dość sztywna, a przy pokryciu depronem całość konstrukcji kadłuba jeszcze się usztywni. ale do tego etapu mam jeszcze sporo czasu aby to przemyśleć. Dzięki Roman. Ja bym zostawił jak jest.
Janekm Opublikowano 39 minut temu Autor Opublikowano 39 minut temu 39 minut temu, Ares napisał: Ja bym zostawił jak jest Tak zrobię, pokryję boki i górę/dół kadłuba i wtedy będę miał okazję sprawdzić czy są potrzebne rozpórki.
Rekomendowane odpowiedzi