Skocz do zawartości

Projekt rozporządzenia do prawa lotniczego


kryniek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Mam nadzieje, że nie łapiemy się za słówka. O dronach w rozp. nie ma, ale jest o BSP i odróżnieniu ich od modeli latających. A o tym dyskutujemy.

Poczytaj sobie poniższe informacje, a zwłaszcza rozporządzenie o którym wspominałem. Polecam Twej szczególnej uwadze wstępy  i pierwsze rozdziały do załączników 1 i 2.

 

O przepisach dot. dronów  w świetle rozporządzenia

http://dronvisions.com/2016/03/12/rpas-czyli-zmiany-przepisach-zwiazane-bsp/

 

Rozporządzenie

 

Edit:

Określenie dron ma być/jest teraz raczej synonimem BSP (nie-rekreacyjnego i nie-zawodniczego) a nie synonimem ogólnie pojmowanego modelu latającego.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko rozbija się o nazwę "dron".

Do tej pory nazwa dron mówiła o urządzeniu mogącym wykonywać trasy (misje) autonomicznie. Teraz w potocznym znaczeniu dron ma cztery śmigła i nazywa się phantom:). Co nie jest do końca prawda.

Rozporządzenie rozróżnia modele latające i BSP. Pierwsze dla przyjemności drugie komercyjne. I znowu problem z uściśleniem znaczenia komercyjne.:(

Samolot to model latający tak samo jak modele copterów. 

Kilka lat temu za określenie koptera jako drona można było na niektórych forach zdrowo oberwać po uszach. Teraz ta nazwa nikogo nie dziwi. Rozumienie potoczne nazwy "dron" zmienia się bardzo szybko i niestety ale nie mamy na to wpływu.

To co do tej pory znaczyło pojazd - urządzenie teraz jest statkiem powietrznym. 

 

Jeżeli chodzi o przepisy to na sąsiednim forum Kolega pawelsky zebrał je w jednym miejscu. Bardzo ciekawa lektura.

 

http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=53&t=39540

 

W szczególności bardzo trafne sformułowanie definicji dron. W tej chwili chyba najlepsze.:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uważa, tylko to wynika z przepisów prawa.

 

Rozporządzenie rozróżnia modele latające i BSP. Pierwsze dla przyjemności drugie komercyjne. I znowu problem z uściśleniem znaczenia komercyjne. :(

A tu nie doczytałeś, bo rozporządzenie nie rozróżnia "modeli" i "BSP" tylko rozróżnia BSP ze względu na zastosowanie. I jedne i drugie to BSP w rozumieniu prawa lotniczego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Irku, nowe prawo przyjęło umowny podział na BSP i modele latające wg kryterium zastosowania. Definicje są zapisane w początkowych rozdziałach adekwatnych załączników.

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA z dnia 8 sierpnia 2016

 

Zał. nr 1:

"1.1. Przepisy załącznika stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 150 kg,
używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach rekreacyjnych lub sportowych,
zwanych dalej „modelami latającymi”."

Zał. nr 2:

"1.1. Przepisy załącznika stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 150 kg,
używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe,
zwanych dalej „bezzałogowymi statkami powietrznymi”."

 

Czyli modele latające stanowią wśród BSP specjalną grupę i są nieco inaczej traktowane.

 

Mam nadzieję, że teraz wszystko jasne :)

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uważa, tylko to wynika z przepisów prawa.

 

A tu nie doczytałeś, bo rozporządzenie nie rozróżnia "modeli" i "BSP" tylko rozróżnia BSP ze względu na zastosowanie. I jedne i drugie to BSP w rozumieniu prawa lotniczego.

Dokładnie o to w nowym rozporządzeniu chodzi, tyle, że dla niektórych jest to trochę poniżające. Latać 40 lat a na koniec zostać droniarzem - hańba. :)

 

Bartek Piekoś to też droniarz? :)

I ja też:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartek, jasne. Tylko z wcześniejszej - niedoprecyzowanej - wypowiedzi maxiiii wynikało, że modele latające to jakoby odrębna grupa, a BSP odrębna. A jest tak jak piszesz - w ramach BSP, te o zastosowaniu rekreacyjnym lub sportowym są "zwane" w rozporządzeniu modelami latającymi, ale to też klasa Bezzałogowych Statków Powietrznych w rozumieniu prawa lotniczego. O to mi chodziło.

 

maxiiii, bycie droniarzem czy nie, nie wynika z przepisów, bo określenie droniarstwa jest potoczne. Mój bratanek na moje modele mówi drony bo to chwyciło, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Działa im na wyobraźnię, a model latający brzmi dla nich jakoś dziwnie i chyba już archaicznie, nie robi wrażenia. Ja się zajmuję modelami latającymi samolotów i każdemu tak mówię, a jak mnie wkurzą to mówię że latam bezzałogowym statkiem powietrznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja Ci dałem plusa.Dla zbilansowania :P na zero.

Panowie to wszystko to "gównoburza".Nic nie wprowadzą co dotyczyło by modelarzy lotniczych.Hobby modelarskie na zgniłym zachodzie to potężny przemysł istniejący od lat.Nie polatasz sobie jak w Polsce na łące za chałupą lub koło bloku(ostatnio debil z Ukrainy chciał latać modelem samolotu między blokami).Wszystko jest oparte o stowarzyszenia i kluby.Uporządkują jedynie dzikie loty multirotorami i FPV. Zauważcie że największe halo robią użytkownicy wielowirnikowców.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Opublikowane na stronie EASA przepisy:

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947
z dnia 24 maja 2019 r.
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych

Artykuł 23

Wejście w życie i stosowanie

1. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r.

2. Art. 5 ust. 5 stosuje się od dnia, w którym dodatek 1 do załącznika zostanie zmieniony w celu uzupełnienia go o odpowiednie scenariusze standardowe. Państwa członkowskie mogą akceptować oświadczenia składane – zgodnie z art. 5 ust. 5 – przez operatorów bezzałogowych systemów powietrznych w oparciu o krajowe scenariusze standardowe, jeżeli scenariusze te spełniają wymogi określone w sekcji UAS.SPEC.020 załącznika, dopóki niniejsze rozporządzenie nie zostanie zmienione w celu uwzględnienia scenariusza standardowego w dodatku 1 do załącznika.

3. Art. 15 ust. 3 stosuje się od dnia 1 lipca 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

 

CELEX_32019R0947_PL_TXT.pdf

 

 

 

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r.

w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich

Artykuł 42

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

 

CELEX_32019R0945_PL_TXT.pdf

 

Ciekaw jestem, jak będzie wyglądał import spoza Unii  :)

 

Jeśli ktoś chce po angielsku lub w innym języku, to tutaj:https://www.easa.europa.eu/regulations#regulations-unmanned-aircraft-systems

 

Warto zwróć uwagę na zapis w obu: Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Tzn, nasze prawo obowiązuje do wejścia w życie tych rozporządzeń, później już tylko to.
No chyba, że dojdzie do POLEXITU
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cos tam już oficjalnego z "planem drogowym"

 

https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/civil-drones-rpas

To co podajesz, to nie aktualizowany plan. Główne przepisy zostały opublikowane i wchodzą w życie z terminami jakie są podane w rozporządzeniach.

Możemy się z tym nie zgadzać, podobnie jak się nie zgadzali mechanicy lotniczy z przejściem z licencji ICAO typ II na Licencje Part-66 (EASA), przyszedł czas i musieli zdać odpowiednie egzaminy.

Jedynie co pozostało do wydania EASA to: Guidance Material (GM), Acceptable Means of Compliance (AMC) 

Czyli materiały wyjaśniające do już wydanych przepisów.

Przepisy eksploatacyjne obowiązują do 1 lipca 2020.

Gorzej z produkcją komercyjną na sprzedaż.

Ale jak z kodeksem drogowym jedni przestrzegają, inni mają to w d...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozporządzenie (w języku polskim)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0945&from=EN

 

i rozporządzenie wykonawcze(w języku polskim), które właśnie zostało opublikowane - wchodzi w życie 1.07.2020  w całej EU

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0947&from=EN


 

 

na zboczu da sie latać (ale to było wiadomo od jakiegoś czasu ):

Na zasadzie odstępstwa od pkt 2 loty bezzałogowymi szybowcami o MTOM (wraz z obciążeniem użytkowym) wynoszącej mniej niż 10 kg mogą być wykonywane w odległości przekraczającej 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni Ziemi, pod warunkiem że bezzałogowy szybowiec pozostaje w każdym momencie lotu na wysokości nie większej niż 120 metrów powyżej pilota bezzałogowego statku powietrznego.

 

Nie chce mi sie szukać co z kategoriami szybowców J i B i innych gdzie wysokości są raczej powyżej owych 120m :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozporządzenie (w języku polskim)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0945&from=EN

 

i rozporządzenie wykonawcze(w języku polskim), które właśnie zostało opublikowane - wchodzi w życie 1.07.2020  w całej EU

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0947&from=EN

 

 

To samo jest w #351,

I do tego czasu EASA wyda  Guidance Material (GM), Acceptable Means of Compliance (AMC) 

Makiety:

Bezzałogowy system powietrzny klasy C3 musi spełniać następujące wymogi: 1) MTOM, łącznie z obciążeniem użytkowym, wynosi poniżej 25 kg, a maksymalny typowy wymiar wynosi mniej niż 3 m; 

 

Bezzałogowy system powietrzny klasy C2 musi spełniać następujące wymogi: 1) MTOM, łącznie z obciążeniem użytkowym, wynosi poniżej 4 kg

Tu nie ma ograniczenia wymiarowego;

 

Bezzałogowy system powietrzny klasy C4 musi spełniać następujące wymogi: 1) MTOM, łącznie z obciążeniem użytkowym, wynosi poniżej 25 kg

Tu nie ma ograniczenia wymiarowego;

 

Można poczytać a innych wymaganiach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.