Skocz do zawartości

Projekt rozporządzenia do prawa lotniczego


kryniek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Mimo, że minęło już trochę czasu od ostatniego posta, chciałbym wrzucić artykuł, który popełniłem na podstawie ostatnio zebranych doświadczeń, dotyczący w szczególności wykonywania lotów w strefie CTR lotniska EPWR (Wrocław), może się komuś przydać. Część informacji powtarza się z tym, co w tym wątku, ale przynajmniej w jednym miejscu.

 

 

Loty modelami a prawo w praktyce.

 

Zdarzające się w ostatnim czasie incydenty lotnicze z udziałem modeli latających były jedną z przyczyn wprowadzenia zmian prawnych regulujących kwestię lotów modelami latającymi. Na stronach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), na forach modelarskich i w mediach internetowych od czasu do czasu pojawiają się doniesienia o nieuprawnionych wtargnięciach modeli w przestrzeń lotniska. Często wynika to z niewiedzy, co gorsza, bywają też przypadki działania z premedytacją. Należy jednak mieć na uwadze świadomość zagrożeń i konsekwencji, jakie niesie nieodpowiedzialne zachowanie, ale także dołożyć starań, które, jak się przekonamy, nie leżą poza niczyim zasięgiem, aby nasze loty były bezpieczniejsze.

 

Lokalizacje, w których latamy, często znajdują się w przestrzeni ogólnodostępnej, niekontrolowanej. Tutaj loty "w zasięgu wzroku" (VLOS) są dozwolone ogólnie rzecz biorąc bez ograniczeń poza zupełnie oczywistym wymaganiem unikania kolizji przez operatora modelu i zapewnienia bezpieczeństwa sobie i innym. Może się jednak zdarzyć, że nasze ulubione miejsce do latania znajduje się w tzw. przestrzeni kontrolowanej lotniska (CTR). Nie musi to oznaczać konieczności przeniesienia się gdzie indziej. Jeżeli tylko zechcemy podjąć bardzo proste działania, które leżą w granicach możliwości każdego chętnego, można sprawić, że nasze loty będą legalne. Przed zmianami prawa oficjalnie takiej możliwości nie było, toteż należy stwierdzić, że w tej kwestii dokonał się pewien postęp. Mapka poniżej przedstawia naniesione różne informacje przydatne pilotom, w tym granice stref CTR:

https://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=216633423747620654979.00047f0293f47d6135d65

 

Warto wiedzieć, gdzie latamy. Loty mogą się odbywać, ale na określonych warunkach, zawartych w poniższym Rozporządzeniu, załącznik nr 6 - dla ułatwienia link:

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20130000440 - strona 117.

Najważniejsze wnioski praktyczne, jakie płyną z lektury tych przepisów dla nas, modelarzy to:

  1. na operatorze modelu spoczywa pełna odpowiedzialność za lot, w tym unikanie kolizji
  2. loty mogą odbywać się tylko w zasięgu wzroku operatora (VLOS), nawet gdy latamy FPV - wniosek: trzeba mieć osobę towarzyszącą
  3. jeżeli chcemy latać w strefie CTR należy od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej uzyskać warunki odbywania lotów dla preferowanych przez nas miejsc
  4. dla strefy CTR, mając określone warunki, bezpośrednio przed i po locie należy zgłaszać ten fakt właściwemu organowi kontroli ruchu lotniczego, co w praktyce oznacza wykonanie telefonu przed i po locie na wieżę kontrolną danego lotniska.
  5. modele o maks. masie startowej >25 kg - obowiązkowe ubezpieczenie OC

Na jednym z forów opisano przypadek, w którym policjanci skontrolowali właściciela quadrocoptera przy okazji imprezy na Stadionie Narodowym, który z powietrza chciał wykonać kilka zdjęć – rzekomo nie miał pozwolenia wydanego przez PAŻP, zdaniem Policji wymaganego ze względu na położenie obszaru w strefie CTR lotniska EPWA (Warszawa-Okęcie). Jak możemy się przekonać po załączonej mapce – nie była to prawda, ale pokazuje to rosnącą świadomość organów, że prawo regulujące loty modeli istnieje. Ktoś, kto rzeczywiście latałby nielegalnie w strefie CTR, mógłby się liczyć z karą co najmniej grzywny, ale w skrajnych przypadkach sankcje mogą sięgać nawet kary pozbawienia wolności.

 

Wrzucam jako przykład warunki wykonywania lotów, jakie po negocjacjach z pracownikiem PAŻP udało mi się uzyskać dla swoich potrzeb:

http://speedy.sh/MamS9/warunki1.png

http://speedy.sh/HTfCA/warunki2.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Temat wart dyskusji, bo jest dość poważny.

Tyle że "modelarzem" może teraz być Każdy, i problem nie dotyczy faktycznych modelarzy, lecz tych, którzy mając parę wolnych zł chcą się popisać swoimi umiejętnościami.

Całkiem niedawno byłem świadkiem jak to pewien "tatuś" postanowił popisać się przed swoją pociechą DJI Phantomem jak to wysoko poleci. Ano poleciał, i to tak wysoko, że nawet ja straciłem go z oczu. A wszystko to odbyło się w Katowickiej strefie CTR, dokładnie na jednej ze ścieżek podejścia do lotniska w Pyrzowicach.

Oczywiście nie omieszkałem zapytać owego "niedzielnego modelarza" czy zdaje sobie sprawę z tego co robi. Cytować Jego odpowiedzi nie będę, nie nadaje się.

 

Z jednej strony zaostrzanie przepisów mocno komplikuje Nam zabawę, jednak wolałbym czuć się bezpiecznie lecąc prawdziwym samolotem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinny być jakieś zezwolenia, najlepiej gdyby można je było otrzymać w modelarniach (tych jest całkiem sporo) w których jest instruktor uprawiony do wydania takiego dokumentu. Nie wiem w jakiej formie, rzucam tylko pomysł. Może na tej zasadzie, że za drobną opłatą/składką dostajesz dokument który sprawia, że stajesz się "pełnoprawnym" modelarzem oczywiście po przejściu jakiegoś sprawdzianu wiedzy teoretycznej czy nawet praktycznej. Coś jak karta rowerowa, niby każdy jeździ rowerem ale kartę mają nieliczni. Tyle, że to powinien ktoś kontrolować. Coś jak "karta modelarza" czyli jesteś świadomy co robisz, czym latasz, masz umiejętności, doświadczenie, wiedzę, wiesz gdzie i jak możesz latać a dokument to potwierdza itp. Taką sobie wymyśliłem idee choć sam ciężko to widzę. Wkurza mnie, że każdy ma teraz dostęp do tego i wystarczy mieć grubszy portfel aby latać  700tką czy Phantomem nad ludźmi. W moim mieście gdzie modelarzy jest może 5ciu była już sytuacja, że została wezwana policja bo jakiś amator-idiota (znajomy znajomego) latał Phantomem z gopro nad domami. Pan Kowalski leżał sobie na leżaku brzuchem do góry z piwem w ręce wraz z rodzinką przy grillu a tuż nad nim bzyka jakaś zabawka. Policja była, straszenie było ... ale jak to się skończyło to nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Powinny być jakieś zezwolenia, najlepiej gdyby można je było otrzymać w modelarniach (tych jest całkiem sporo) w których jest instruktor uprawiony do wydania takiego dokumentu. Nie wiem w jakiej formie, rzucam tylko pomysł. Może na tej zasadzie, że za drobną opłatą/składką dostajesz dokument który sprawia, że stajesz się "pełnoprawnym" modelarzem oczywiście po przejściu jakiegoś sprawdzianu wiedzy teoretycznej czy nawet praktycznej. Coś jak karta rowerowa, niby każdy jeździ rowerem ale kartę mają nieliczni. Tyle, że to powinien ktoś kontrolować. Coś jak "karta modelarza" czyli jesteś świadomy co robisz, czym latasz, masz umiejętności, doświadczenie, wiedzę, wiesz gdzie i jak możesz latać a dokument to potwierdza itp. Taką sobie wymyśliłem idee choć sam ciężko to widzę. Wkurza mnie, że każdy ma teraz dostęp do tego i wystarczy mieć grubszy portfel aby latać  700tką czy Phantomem nad ludźmi. W moim mieście gdzie modelarzy jest może 5ciu była już sytuacja, że została wezwana policja bo jakiś amator-idiota (znajomy znajomego) latał Phantomem z gopro nad domami. Pan Kowalski leżał sobie na leżaku brzuchem do góry z piwem w ręce wraz z rodzinką przy grillu a tuż nad nim bzyka jakaś zabawka. Policja była, straszenie było ... ale jak to się skończyło to nie wiem.

 

nie podoba mi sie wizja swiata z karta rowerowa na wszystko, tego typu nieobowiazkowa karta natomiasto powinna dac znizki na ubezpieczeniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

http://ulc.gov.pl/pl/bezzalogowe-statki-powietrzne

 

Ważne! Informujemy, że w dniu 2 grudnia 2014 r. został przekazany do konsultacji publicznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków. Projekt dotyczy zasad wykonywania lotów w zasięgu wzroku VLOS.

>> Zapraszamy do zapoznania się z projektem oraz do zgłaszania ewentualnych uwag.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Takie zmuszanie do posiadania jakiejs karty czy licenji to troche slabe. Sa osoby co kupuja model ida polatac (niekoniecznie same) i po kilku dniach odstawiaja to do konta bo jednak nie jest to to czego szukali. Wiec moze ulatwic nowym wstep w bezpieczne miejsca i potem wyrobienie odpowiednich uprawnien jak sprawdza czy to jest to. Ja czytam te wszystkie wymoki i przepisy i sie troszke gubie, a zastanawiam sie jak ocenic dokladnie wysokosc na jakiej latam. Czy te wszystkie zezwiolnia wstepu na tereny udostepnione "modelarzom" sa az tak wazne. Takie cos prowadzi do tego ze amatorzy szukaja byle laki lub nawet boiska lub miejsca w parku aby polatac, potem wypadki. Czemu osoby do 25 roku zycia placa 100 za wyrobienie karty a starsi 200?! Co do ubezpieczenia jestem za i nie wazne czy wiecej niz 5kg czy mniej. Ja wdrazam sie w temat i jak dowiedzialem sie o cenach czlonkowskich aby platac na wyznaczonym terenie to powoli zastanawiam sie czy to ma sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Straszna szkoda, kiedy pojęcie zdrowego rozsądku trzeba zastępować przepisami, bo często okazuje się, że tym przepisom go brakuje a mu chcemy żyć i funkcjonować dalej. Niemniej wierzę, że w wielu, wielu przypadkach popełniającym błędy należy uświadamiać to i owo i ma to szanse powodzenia. Nawet jak zbuntowani najpierw reagują agresją, to może później coś dotrze????? Mamy stworzyć sobie świat, w którym nie będziemy chcieli żyć? Wiem, starania trwają.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Może to odgrzewanie suchara ale chyba najlepszy temat na takie pytania.

Po przeczytaniu tekstu projektu rozporządzenia mam wątpliwości co do możliwości latania modelem latającym.

Pomijam ograniczenie wysokości lotu do 150m bez obserwatora. Gorzej jest z odległościami poziomymi

W rozdziale 4 "Zasady wykonywania lotów" pojawia się punkt 4.1Modelami latającymi wykonuje się jedynie loty VLOS, loty EVLOS oraz loty FPV z zachowaniem następujących warunków:

...

4) zapewniając bezpieczną odległość od osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej, w przypadku awarii lub utraty kontroli nad modelem latającym, jednak w odległości poziomej nie mniejszej niż:

  1. 150 m od granic zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu,
  2. 150 m od osób, pojazdów, obiektów budowlanych niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora w przypadku wykonywania lotów modelami latającymi wyposażonymi w urządzenia rejestrujące obraz lub dźwięk,
  3. 30 m od osób, pojazdów, obiektów budowlanych niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora;

punkt b można zrozumieć, ma on chronić również naszą prywatność.

z punktu a i c są wyłączone modele do masy 0,5 kg, ale tylko do wysokości lotu max 20 m lub przeszkód w promieniu 100 m od operatora.

 

Czyli w granicach miasta nie mogę latać modelem cięższym niż 0,5 kg w ogóle, a deproniakiem czy Big Lamą nawet za własnym domem, na własnej działce tylko do wysokości 20m.

Niestety nie znalazłem nigdzie definicji "granic zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu" wiec mogę podejrzewać, że mogą rozciągać się w miarę potrzeb aż do granic administracyjnych.

Poza wspomnianymi terenami w granicach zabudowy miejscowości, miast, osiedli trzeba utrzymać odległość 30 m w poziomie od obiektów budowlanych oraz pojazdów i ludzi.

Jako, że obiektem budowlanym jest właściwie wszystko co nie powstało naturalnie nie wolno latać nad liniami elektrycznymi, drogami, zbiornikami wodnymi, fundamentami, małą architekturą, rowami melioracyjnymi itd. Ciężko będzie znaleźć teren tak rozległy aby nad nic nie wlecieć.

 

Mam nadzieję, że źle zrozumiałem zawiłe paragrafy i bardziej oblatani w interpretacji prawa Koledzy wyprowadzą mnie z błędu, zrzucając jednocześnie kamień z serca przyszłego potencjalnego modelarza "przestępcy".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety też to zauważyłem... 

 

Mam z tym problem "zawodowy". Myślę, że bez problemu można to interpretować jako granica terenu oznaczonego "B" na mapach. Jak Twój sąsiad przycwaniaczył i odrolnił tylko pod budynkiem, to granica będzie na jego ścianie. Jak odrolnił całą działkę, to liczysz do płotu. Oczywiście, Twoja definicja jest również prawdopodobna. 

 

 

Co do modeli do 0,5 kg, to raczej zostały wyłączone z rozporządzenia. Miało by to sens. Nie znalazłem tego zapisu, a teraz nie mam czasu szukać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słowa DRON'S SYSTEM / CSUAV na facebooku :

 

" 10 km zasięg Phantoma bez utraty łączności video od firmy Dron's System Przelot techniczny, według Polskich przepisów ..."

 

Oni chyba mają swoje własne przepisy, szczególnie chodzi mi o moment tak w okolicy 5:30 na filmie i później.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Nikt nie odświeżył tematu (może było gdzie indziej?), bo sporo się zmieniło od sierpnia 2016r. W końcu decydenci "poszli po rozum do głowy" - interesujące nas przepisy stały się bardziej "ludzkie" dla modelarzy  i obecnie można już latać (VLOS - w zasięgu wzroku) w strefach ATZ, CTR bez konieczności zgłaszania tego faktu, ale pod określonymi warunkami:

 

 

Operatorzy bezzałogowych statków powietrznych oraz modeli latających o MTOM nie większej niż 25 kg używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku operatora (VLOS) planujący loty w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) mają obowiązek dokonać zgłoszenia do PAŻP/ASM1 na minimum 3 dni robocze przed planowanymi lotami celem określenia możliwości i warunków wykonania lotów.

Nie ma obowiązku zgłaszania lotów w przypadku:

  • wykonywania lotów powyżej 6km od granicy lotniska (ogrodzenie) objętego strefą CTR jeżeli loty wykonywane są bezzałogowymi statkami powietrznymi oraz modelami latającymi o masie startowej nie większej niż 25 kg i do wysokości nie większej niż 100 m nad poziomem terenu.
  • wykonywania lotów powyżej 1km od granicy lotniska (ogrodzenie) objętego strefą CTR jeżeli loty wykonywane są bezzałogowymi statkami powietrznymi oraz modelami latającymi o masie startowej nie większej niż 0,6 kg oraz do wysokości nie większej niż 30 m lub do wysokości najwyższej przeszkody, w tym drzew lub obiektów budowlanych, znajdującej się w promieniu do 100 m od operatora.

Loty w strefie CTR nie spełniające powyższych wymogów wymagają zgłoszenia do PAŻP/ASM1.

 

Na mapie droneradar pojawiły się już nowe opcje dla stref CTR i ATZ: CTR1KM, CTR6KM, ATZ1KM, ATZ6KM, dzięki którym możemy oznaczyć sobie obszary w strefach CTR/ATZ: 1km, 6km od granicy lotniska, poza którymi możemy latać bez konieczności zgłaszania tego faktu z zachowaniem warunków jw (w cytacie).

 

Miłośnicy FPV, którzy sobie chcą polatać troszkę "dalej" (BVLOS - poza zasięgiem wzroku), już tak lekko nie mają:

 

 

Wykonywanie lotów bezzałogowych statków powietrznych i modeli latających (RPA) poza zasięgiem wzroku operatora (BVLOS).

Loty poza zasięgiem wzroku operatora (BVLOS) mogą się być wykonywane w strefach wydzielanych z ogólnodostępnej dla lotnictwa przestrzeni powietrznej. Wymagany kontakt z PAŻP/ ASM1 na minimum 120 dni roboczych przed planowanymi lotami.

Formularz zgłoszenia rezerwacji przestrzeni powietrznej na potrzeby ćwiczeń, zawodów, pokazów oraz innych przedsięwzięć lotniczych w tym lotów bezzałogowych statków powietrznych wykonywanych poza VLOS dostępny jest pod następującym adresem: http://www.pansa.pl/index.php?menu_lewe=ops&lang=_pl&opis=OPS/ops_formularze

Dalsze informacje dotyczące użytkowania bezzałogowych statków powietrznych i modeli latających można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakładce "Bezzałogowe statki powietrzne".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam, wystarczy zrobić wpis pod petycję, może nas to uratuje jak dobrze przetłumaczyłem

imię nazwisko mail, brakuje 830 podpisów

 

https://www.change.org/p/https-www-ea...


zrobiłem małą pomyłkę, zacząłem czytać od końca, 

 

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotnictwa (European Aviation Safety Agency - EASA) planuje wprowadzenie drakońskich regulacji dla modelarzy lotniczych!
Ale można się temu przeciwstawić na tej petycji

https://www.change.org/p/https-www-ea...

 

How does the UAS Prototype Rule affect you:

1. DIY aircraft restricted at 250g and lower.

2. DIY aircraft max speed of less than 54km/h.

3. DIY aircraft must remain within 100m of pilot.

4. DIY aircraft limited to max height of 50m.

 

chodzi o zmniejszenie wagi modelu  do 250, tylko lekka hala lub racer

prędkość max 

wysokość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w polskich przepisach dron to jest to samo co samolot czy model samolotu, do 25 kg - EASA chce w europie zmienić zasady dla dronów i może innych modeli

 

ja odebrałem to jako możliwość utraty hobby, jeśli się mylę to popraw i wytłumacz proszę, mój angielski wymaga dużo nauki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.