noker Opublikowano 19 Kwietnia 2013 Opublikowano 19 Kwietnia 2013 Dobra robota Piotrze, a temat - wzorcowy jak zbudować model wicherka.
olo Opublikowano 19 Kwietnia 2013 Opublikowano 19 Kwietnia 2013 Dobra robota Piotrze, a temat - wzorcowy jak zbudować model wicherka. Wzorcowy z przerośniętym statecznikiem kierunku? Z normalnym też jest wzorcowy i lepiej wygląda.
Pioterek Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Załączam kolejny film z lotów. Jest to składanka z kilku ujęć. Jest to mój pierwszy film więc poroszę o ew. wyrozumiałość.
Pioterek Opublikowano 28 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 28 Kwietnia 2013 Wicherek został dzisiaj wyposażony w tablicę przyrządów pokładowych:
Pioterek Opublikowano 1 Maja 2013 Autor Opublikowano 1 Maja 2013 Wicherek będzie miał światła pod skrzydłami i w ogonie. Na razie wygląda to tak:
Pioterek Opublikowano 2 Maja 2013 Autor Opublikowano 2 Maja 2013 Światła na ogonie: Trochę połączeń i świecą - sterowanie świateł z aparatury Teraz przed nami próby w locie. Podobny system zastosowałem w Stearmanie i zdaje egzamin. W Wicherku zwiększyłem tylko moc diód i powinno byc dobrze.
Pioterek Opublikowano 3 Maja 2013 Autor Opublikowano 3 Maja 2013 Światła zostały wypróbowane w powietrzu. Udało się nam to zrobic przed burzą. Zdjęcia załączam. Na ziemi: i w powietrzu widoczne z daleka: i z bliska: fotograf się spisał: a oto fotograf: 1
GiulioN Opublikowano 3 Maja 2013 Opublikowano 3 Maja 2013 Gratuluję oblotu Dużo ostatnio pięknych Wicherków na forum, aż chciałoby się zrobić własnego
Pioterek Opublikowano 3 Maja 2013 Autor Opublikowano 3 Maja 2013 No to do dzieła zachęcam to baaardzo fajny model . Funkcją moich swiateł jest informacja o położeniu modelu, czy mam wyłaczny żyroskop i jakie jest pochylenie modelu przy lądowaniu a także dla innych że ląduję. Raczej więc bez bajerów.
GiulioN Opublikowano 3 Maja 2013 Opublikowano 3 Maja 2013 No to do dzieła zachęcam to baaardzo fajny model . Funkcją moich swiateł jest informacja o położeniu modelu, czy mam wyłaczny żyroskop i jakie jest pochylenie modelu przy lądowaniu a także dla innych że ląduję. Raczej więc bez bajerów. Nie ma jak na razie funduszy ani miejsca na to, ale może kiedyś... A te światła pełnią u mnie taką saą funkcję w heliku, to znaczy do silnika od serwa ogonowego dolutowałem diodę, żeby wiedzieć, czy na pewno żyro się aktywowało
Pioterek Opublikowano 3 Maja 2013 Autor Opublikowano 3 Maja 2013 Ja swojego Wicherka zrobiłem w 12 metrowym pokoju - to dla zachęty. Fundusze są faktycznie potrzebne, ale nie od razu i wydatki można rozkładać dowolnie w czasie.
Pioterek Opublikowano 4 Maja 2013 Autor Opublikowano 4 Maja 2013 Podsumowanie:Na naszym forum opisano i wykonano wiele modeli na bazie Wicherka. Jedne modele zrobiono dokładnie według dokumentacji, inne konstrukcje zostały mocno zmienione wg fantazji i potrzeb budującego model.Gdzie, więc leży granica „wicherkowości” modelu. Myślę, że jest nią oryginalny profil skrzydła. Profil ten decyduje o sposobie latania (szybowania) modelu. Nie ważna jest wtedy sama bryła modelu, malowanie czy kształt kadłuba, bo model w powietrzu lata jak Wicherek. Natomiast, jeżeli zmienimy profil skrzydła na bardziej współczesny, uzyskamy model dynamiczny bardziej zbliżony do współczesnego trenera-akrobata i niewyróżniający się już od innych podobnych modeli. Nawet dokładnie odtworzona z planów bryła i rozmiary modelu będą tworzyły już tylko model współczesny. Nie ma nic w tym złego, jeżeli ktoś chce właśnie taki model współczesny na bazie Wicherka sobie zbudować i się nim cieszyć. Próbowałem tylko sprecyzować gdzie zaczyna się a gdzie kończy być może Wicherek. Ale może któryś z kolegów ma na to inny twórczy pogląd ?Wiele komentarzy na forum stawiało pod znakiem zapytania celowość używania dzisiaj oryginalnego profilu Wicherka. Ja po swoich doświadczeniach mogę stwierdzić, że jest to w dalszym ciągu dobry, sprawny, aktualny profil nadający się do mechanizacji skrzydła i modernizacji modelu. W dodatku taki płaski profil jest bardzo wygodny w montażu. Wszystkie niepowodzenia opisane na forum sprowadzały się do pobieżnego stwierdzenia, że to profil jest winny. Nie prowadzono rzetelnej analizy tego, co się dzieje, że model lata nieodpowiednio.Profil Wicherka jest nie laminarny to znaczy, dopuszcza do powstawania turbulencji na powierzchni górnej skrzydła (oderwanie się strugi powietrza od powierzchni). Oczywiście obniża to sprawność skrzydła, ale dzięki temu też model nie rozpędza się i ma małą prędkość a sam lot modelu jest widowiskowy. Jednocześnie rozpędzenie modelu na siłę jest możliwe, ale trzeba włożyć w to więcej energii niż przy typowym profilu laminarnym. Robiąc ostatnie zdjęcia Wicherka obok mnie latał spalinowy trenerek, który w porównaniu z Wicherkiem był jak Jet. Ale to za Wicherkiem koledzy wodzili wzrokiem, bo jego lot był zupełnie inny niż normalnie spotykamy - prawdziwy Old Timer.W dodatku i na ziemi model wzbudza również zainteresowanie, jest chętnie oglądany i fotografowany. Jest to zupełnie normalne, gdy wokół często seryjne modele ARF o powtarzających się kształtach i nazwach.Wicherek ma też spory potencjał. Dodatkowo może służyć jako model do nauki latania w systemie Trener-Uczeń, jest odpowiednio spokojny i wolny do zainstalowania kamery wideo, a z mocniejszym silnikiem może też służyć jako holownik szybowców.Dlatego zachęcam do budowy nowoczesnych Wicherków z oryginalnym profilem.I parę uwag jeszcze:Waga modelu- jeżeli waga modelu do lotu nie przekroczy ok 3 kg nie ma powodów do niepokoju. Model o tej wadze spokojnie lata na wietrze i nie traci nic ze swojej lekkości lotu. Moje loty odbywały się nawet przy wietrze w porywach do 9 m/s i nie miałem z modelem żadnych problemów.Wyważenie modelu – jeżeli wykonamy konstrukcje kadłuba tradycyjnie z listew sosnowych dobrze jest kontrolować na bieżąco wyważenie modelu, bo może się okazać w pewnym momencie że zaczyna nam brakować ciężaru z przodu. Tak jak mi się to przytrafiło. Koledzy budujący kratownicę i stery z balsy prawdopodobnie nie mają takich problemów. Odradzam stosowanie mieszaniny listew sosnowych i listew balsowych. Są to materiały o różnej wytrzymałości źle współpracujące w parze - już lepiej wszystko w balsie. Dobrze natomiast współpracują ze sobą sosna i kształtki węglowe.Napęd - w modelu w zastosowano silnik o KV 800U/V. Jest on b.dobry dla pakietów LiPol 4S. W moim przypadku zastosowałem pakiety LiFe 4S i lepiej byłoby mieć silnik 1000KV.Statecznik pionowy- mocno krytykowany przez niektórych kolegów. Myślę, że w następnym modelu trochę bym go zmniejszył o jakieś 30% - ale nie więcej. Nie przeszkadza mi to, jeżeli jest to nawet największy statecznik Wicherka w Polsce. Przyzwyczaiłem się do niego, ważne jest, że spełnia swoją rolę bezbłędnie – a jaka przy tym to powierzchnia reklamowa J.Konstrukcja- jak wyszło pod sam koniec budowy modelu mocując na stałe skrzydła - „betonując” je jak nazwał to któryś z kolegów, warto wzmocnić konstrukcję kadłuba. Ja bym to zrobił dodając 4 –tą wręgę przy krawędzi spływu jak zaznaczyłem na zdjęciach.Myślę, że wystarczająco opisałem budowę swojego Wicherka 25. Jestem z tego modelu bardzo zadowolony i śmiało polecam go innym Kolegom. Profil Wicherka.pdf Na zakończenie tematu chciałem podziękować wszystkim Kolegom z forum udzielającym mi rad i ostrzeżeń. Wszystkie one były dla mnie bardzo cenne i również dzięki tej pomocy powstał taki fajny model.I bardziej osobiście. Otóż tą droga chcę podziękować Mojemu Ojcu za to, że rozbudził we mnie w młodości pasję do modelarstwa. Pasja ta po latach wróciła towarzysząc mi i pomagając, na co dzień w dobrych i gorszych chwilach mojego życia. Dziękuję Ci za to Tato, bo myślę, że bez Ciebie nie było by i tego Wicherka.PiotrPrawie 50 lat temu:i dzisiaj:a jednak w locie podobne . 2
kmada Opublikowano 4 Maja 2013 Opublikowano 4 Maja 2013 Bardzo ciekawe podsumowanie i obrona profilu R-310 Chociaż bardziej wskazałbym jako esencje "wicherkowatości" prostotę konstrukcji, możliwość budowy z byle czego i właśnie te zalecane przez twórce różne, szerokie modyfikacje włącznie z profilem płata. Dokładniej będę mógł wypowiedzieć się jak doprowadzę swojego do stanu zdatnego do lotu 2,2m przy aktualnych 2,3kg i pewnie 2,4kg po doważeniu przodu też poleci wolno i majestatycznie Twojego ojca musi rozpierać duma
robertus Opublikowano 4 Maja 2013 Opublikowano 4 Maja 2013 Dla mnie najbardziej charakterystycznym dla Wicherka jest odwrócony statecznik pionowy i to, że statecznik poziomy jest za statecznikiem pionowym, taki oddzielny.
Pioterek Opublikowano 4 Maja 2013 Autor Opublikowano 4 Maja 2013 Dla mnie najbardziej charakterystycznym dla Wicherka jest odwrócony statecznik pionowy i to, że statecznik poziomy jest za statecznikiem pionowym, taki oddzielny. Dzięki temu że statecznik poziomy ma duże ramię to model wiele wybacza np. zbytnie wyważenie na ogon jak sie to przekonał nasz Kolega od Wicherka 50.
GrzesiekII Opublikowano 4 Maja 2013 Opublikowano 4 Maja 2013 w modelarzu nr 614/sierpień 2007 pisze że: "indywidualni modelarze mają prawo do modernizowania wicherka. Ma on jednak pewne charakterystyczne szczegóły stylistyczne, których naruszenie powoduje że model traci cechy wicherka" np. prostokątny, skrzynkowy kadłub o jednakowej szerokości, sprawia to że kadłub ma właściwości nośne, skrzydła wsparte zastrzałami, niekonwencjonalne ustawienie wręg kadłuba co zwiększa podobieństwo do samolotu i statecznik pionowy umieszczony przed poziomym. Poza tym inne szczegóły można modernizować i ulepszać.
Pioterek Opublikowano 4 Maja 2013 Autor Opublikowano 4 Maja 2013 w modelarzu nr 614/sierpień 2007 pisze że: "indywidualni modelarze mają prawo do modernizowania wicherka. Ma on jednak pewne charakterystyczne szczegóły stylistyczne, których naruszenie powoduje że model traci cechy wicherka" np. prostokątny, skrzynkowy kadłub o jednakowej szerokości, sprawia to że kadłub ma właściwości nośne, skrzydła wsparte zastrzałami, niekonwencjonalne ustawienie wręg kadłuba co zwiększa podobieństwo do samolotu i statecznik pionowy umieszczony przed poziomym. Poza tym inne szczegóły można modernizować i ulepszać. Dla mnie najważniejszy się wydaje "wicherkowy" lot modelu. Można zachować wszystkie cechy tego modelu o których pisze się w modelarzu a zbudować zupełnie szybki model do akrobacji. Tylko po co budować wtedy kultowego Wicherka o wyglądzie Old Timera. Jest tyle eleganckich i współczesnych trenerków. Ale dobrze że jest tyle poglądów.
Pioterek Opublikowano 5 Maja 2013 Autor Opublikowano 5 Maja 2013 Dzisiaj na lotnisku była wyśmienita pogoda więc spróbowałem Wicherkiem wykonać podstawowa akrobację. Z radością stwierdzam że mój Wicherk wykonuje pomyślnie i bez problemu następujące figury: pętlę, lot na plecach, beczkę nieakcentowaną, zawrót, wywrót i zwrot bojowy. Figury są poprawne i widowiskowe. Model też dobrze lata z minimalną prędkościa z opuszczonymi klapami i nie wykazuje tenedencji do przeciągnięcia. Być może powstanie film pokazujący te możliwości modelu. Całkiem nieźle jak na samolot turystyczny, nie
Pioterek Opublikowano 9 Maja 2013 Autor Opublikowano 9 Maja 2013 O to mały filmik z akrobacji mojego Wicherka. Coraz lepiej czuję ten model i codziennie zaskakuje mnie miło czymś nowym. Po wyregulowaniu sterów na "bardziej ostre" w każdym locie stosuję już statndartowo elementy akrobacjii. Niestety kamera jaką te filmy robię jest taka sobie i często gubi ostrość. To co się udało zfilmować i odfiltrować zamieszczam a szkoda bo wiele fajnych ujęć trzeba było wyrzucić. A może któryś z kolegów zna jakiś sprzęt z dobrym autofokusem ?
Rekomendowane odpowiedzi