Skocz do zawartości

APM 2.6 czyli od zera do koptera ;)


BIZON

Rekomendowane odpowiedzi

Pogoda wybitnie nas nie rozpieszcza.

Udało mi się nagrać krótki filmik z działania buzzera.

 

 

 

 

AKTUALIZACJA !!! :)

 

Wczoraj pod wieczór trochę przeschło i zapanował względny spokój. 

Więc.....

Poniżej mój pierwszy mini teścik lotu po punktach.

 

 

 

Co dalej - przydał by się jakiś bardziej złożony test - ale do tego trzeba się przygotować - więc będę informował o postępach :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • 2 tygodnie później...

Witam.

Tym razem będzie o... przełączniku.

A dokładniej o modyfikacji mojej aparatury i zastosowaniu przełącznika 6-pozycyjnego do wyboru trybu lotu.

 

Od użytkownika serwisu Ebay: absens-carens otrzymałem do testów przełącznik 6 pozycyjny który znacznie ułatwiający korzystanie z APM`a .

W serwisie dostępne są przełączniki oparte na nieco innym pomyśle i sposobie konfiguracji – musimy wyregulować wszystkie dołączone na taśmie potencjometry, potem wszystko to jeszcze zmieścić w aparaturze i właściwie zabezpieczyć.
Czym wyróżnia się ten przełącznik ?
Generalnie prostotą montażu – doskonale sprawdza się technika: „wkręć i zapomnij:)

 

Zestaw testowy wygląda następująco:

IMG_0149.JPG

 

Wymagania które musimy spełnić aby cała operacja wymiany przebiegła pomyślnie:

- umiejętność posługiwania się młotkiem i przecinakiem w stopniu podstawowym ,
- zgromadzenie odpowiednich narzędzi: kombinerki, nożyczki, cążki do paznokci, pilnik, nożyczki, lutownica (na upartego nie wymagana)

 

IMG_0174.JPG

 

Możemy przystąpić do pracy.

Po rozkręceniu aparatury  lokalizujemy oryginalny potencjometr i bierzemy się za jego demotaż.

 

IMG_0156.JPG

IMG_0158.JPG

IMG_0153.JPG

IMG_0154.JPG

IMG_0155.JPG

 

Poprawnie odkręcony potencjometr:

IMG_0160.JPG

 

Teraz musimy wylutować nasz przełącznik (jeśli nam się nie chce to go po prostu odcinamy) – zapamiętując ułożenie kabelków

IMG_0161.JPG

 

Szybkie porównanie starego i nowego przełącznika:

IMG_0162.JPG

 

Czas przygotować miejsce na nowy przełącznik.
Usuwamy stare mocowania potencjometru – za pomocą kombinerek, następnie wyrównujemy wycinając pozostały plastik obcążkami.

 

IMG_0164.JPG

 

Za pomocą nożyczek powiększamy otwór tak aby przełożyć przez niego nowy przełącznik, krawędzie wypiłujemy pilnikiem.

IMG_0165.JPG

 

IMG_0166.JPG

 

Sprawdzamy – jeśli wszystko pasuje przystępujemy do montażu włącznika.

Całość ogranicza się do wkręcenia wylutowanych kabelków we właściwe miejsca :)

 

IMG_0167.JPG

 

W tym momencie pozostaje nam montaż przełącznika na swoim miejscu w aparaturze

 

IMG_0168.JPG

IMG_0169.JPG

IMG_0170.JPG

IMG_0171.JPG

 

Teraz tylko przygotowanie w Mission Plannerze  czyli: kalibracja aparatury – dokładnie kanału 5 i dalej przypisanie do poszczególnych stanów odpowiednich trybów lotu.

Czas montażu – maksymalnie 40 minut.
Poziom trudności – mały. Musimy w sumie powiększyć otwór na nowy przełącznik i wylutować stary.

Jak działa ?
Na razie bezproblemowo.
Pozostaje tylko skrócić trzpień przełącznika tak aby poprawić wrażenia estetyczne.

Minusem jest tylko element wskazujący położenie przełącznika. Lepsze są plastikowe które bardziej intuicyjnie wskazują położenie przełącznika. Jednak, że jest to zestaw testowy można  przypuszczać że autor dopieści docelowy zestaw, doda też tarczki z trybami lotu itp.

Jak się tym lata?

Bezproblemowo :) Skok jest odczuwalny a przekręcając przełącznik na kolejną pozycję dobrze czujemy przeskok "pod palcami". Nie ma też mowy o przypadkowym przełączeniu.

Na apce niestety przyda się ściąga z trybami lotu, albo wspomniana już wcześniej tarcza z trybami lotu.

 

Słowem podsumowania – doskonała alternatywa dla obecnych przełączników, charakteryzująca się maksymalną prostotą montażu. Nie ma czego zepsuć. Nic nie trzeba dodatkowo konfigurować.
 

Zakładamy i zapominamy !

Tak prezentuje się testowy zestaw :

 

IMG_0147.JPG

IMG_0148.JPG

IMG_0150.JPG

 

Na razie tyle :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściąga z trybami lotu to podstawa, w stresie zdarzało mi się zapominać ustawień jednego przełącznika 3-pozycyjnego, a co dopiero 6-pozycyjnego. Z pewnością jest dużym ułatwieniem posiadanie 6 różnych trybów pod jedną gałką, w innym razie zostaje obsługa 6 trybów lotów za pomocą dwóch przełączników, ale wtedy połapanie się i szybka zmiana trybów w sytuacji stresującej jest niezłym wyzwaniem ;) A jak wygląda przełączanie się np. z trybu 1 do 6-go, gdy po drodze przełącznik przechodzi przez pozostałe 4? Ardu nie świruje? Da się odczuć te przeskoki po kolejnych trybach czy jak się to zrobi od razu np. z 1 do 6 to ignoruje te środkowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dało by się przyciąć ten wystający przełącznik, coby tak schował się podobnie do fabrycznych gałek?

 

Napisałem przecież: 

cyt - "Pozostaje tylko skrócić trzpień przełącznika tak aby poprawić wrażenia estetyczne."

 

 

Odnośnie przełącznika 

Podczas zmiany trybów - czas na zmianę to około sekundy. Więc spokojnie można się przełączyć z 1 na np 4. 

Ja generalnie i tak mam na przełączniku 2 pozycyjnym ustawiony np. tryb RTL i na kolejnym tryb AUTO - wykorzystałem do tego kanał 7 i 8 ponieważ na razie jest mi tak wygodnie. Pewnie potem tryb auto powędruje do przełącznika 6 pozycyjnego ale... na razie poręczniej jest go mieć w osobnym miejscu.

Jutro sprawdzę jeszcze raz jak wygląda zmiana trybów w trakcie lotu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety czas pożegnać dotychczasową ramę - która zresztą doskonale nosiła APM`a.

Jednak mała ilość miejsca uniemożliwia jakąkolwiek rozbudowę koptera.

Co do rozbudowy - quad zostanie doposażony w :

- kamerę

- mikrofon

- osd

- nadajnik video

- telemetrię

- sonar

Więc jak widać "pare" elementów jeszcze przybędzie.

Aby to wszystko sensownie poukładać potrzebujemy większej ramy.

Na chwilę obecną brakuje ostatnich dwóch rzeczy z listy - dotrą pewnie za jakieś 2-3 tygodnie. Więc spokojne można zacząć przygotowania do przesiadki.

Na razie małe porównanie starego i nowego:

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

 

7.JPG

Wstępnie zamontowana już kamera do lotów FPV.

 

A odnośnie FPV udało mi się nabyć Quanum DIY FPV Goggle Set with Monitor (KIT) więc będzie o czym pisać jak przybędzie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli te gogle wraz z monitorem kosztują tyle co widzę (22 EUR?) to jest jakaś kosmicznie niska cena. Czekam z niecierpliwością na ich "recenzję" i na dalszy opis rozbudowy (szczególnie jeśli chodzi o zastosowanie sonaru ;). Czy ta nowa rama ma gotową zaślepkę na kamerę - dobrze widzę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama nie ma zaślepki. To zamontowana już kamera do FPV.

Tak to wygląda z bliska:

 

IMG_1750.JPG

IMG_1751.JPGIMG_1752.JPG

IMG_1755.JPG

IMG_1759.JPG

 

W dniu wczorajszym czekała na mnie jeszcze jedna niespodzianka: TELEMETRIA :)

 

IMG_1745.JPG

IMG_1746.JPG

IMG_1747.JPG

IMG_1748.JPG

 

Oględziny były - czas podłączyć.

Instalacja praktycznie bezproblemowa. 

Czyli: w komputerze instaluje się automatycznie pod odpowiednim portem COM - w moim przypadku COM8

APM - wpinamy kabelek który jest w zestawie do portu telemetrii podpinamy "dinksa" sprawdzając dla spokoju ducha czy piny się zgadzają (masa i + ) 

Podpinamy baterię, podpinamy kabel USB, uruchamiamy Mission Planner

Nie łączymy się z APM !

Wybieramy do komunikacji port COM8 i ustawiamy prędkość 57600.

W Mission Planer przechodzimy do zakładki 3RD Radio:

 

A.JPG

 

Klikamy Load Settings.

W tym momencie zczytywana jest konfiguracja z urządzenia podłączonego lokalnie do komputera i zdalnego do APM (odpowiednio lewe i prawe okienko).

Poprawny odczyt powinien nam dać te same wartości w obu okienkach:

 

B.JPG

 

Klikamy na Save Settings i.... to wszystko :)

Odłączamy kabel USB od APM, klikamy Connect w Mission Plannerze i cieszymy się działającą telemetrią.

 

IMG_1738.JPG

IMG_1742.JPG

 

Dziś wstępny test zasięgu.

Pewnie ze względu na warunki pogodowe APM będzie siedział w domku, a ja w samochodzie z lapkiem zobaczę jak daleko uda mi się odjechać

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak Bozia da pogodę to będzie na otwartym terenie.

 

Bozia pogodę dała.

Kopter w ogrodzie, na samochodzie przymocowany moduł i przedłużką USB połączony z laptopem.

Osiągnięty wynik 1495 m  - po drodze 2 linie wysokiego napięcia las i niesprzyjające ukształtowanie terenu.

Generalnie ostatni odczyt RSSI przy 1463 metrach to 23%.

Dalej droga prowadziła w dół, więc cudów nie było sygnał musiał się urwać.

Myślę że spokojnie podczas lotu będzie można uzyskać 2-2,5km.

Ale to już praktyka :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś w skrzynce czekały na mnie : Quanum DIY FPV Goggle Set with Monitor (KIT)

 

Nawiasem mówiąc są aktualnie na stanie !

 

Wrażenia na szybko:

- lekkie

- małe w sensie zgrabne

 

Monitor - mile mnie zaskoczył - po podłączeniu na szybko kamery - obraz jak za te pieniądze bardzo dobry.

W monitorze można ustawić: jasność, język i tryb 16:9 lub 4:3

W trybie 4:3 obraz wygląda naprawdę fajnie.

Jutro postaram się zamontować soczewkę i zobaczę jak to wygląda "z bliska"

Ekran faktycznie ma wbudowany tryb "śnieżyca". Na moje oko to wersja 2.1.5 bo wygląda dość efektownie :)

No to tyle zachwytów. Zobaczymy jak będzie z wartością użytkową i jak na całość będą reagowały oczy.

 

A wracając do tematu przewodniego  - APM jest w trakcie przesiadki na nową ramę - mam nadzieję że jutro uda mi się wzbić w powietrze na nowej konfiguracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam.

Wyczerpałem przez wakacje wszystkie powody, żeby odłożyć grzebanie przy kopterze i na koniec sierpnia projekt został skończony.

Jak się okazało najwięcej problemów przysporzyło mi takie rozmieszczenie elementów aby nie zagłuszacz sobie GPS`u.

Mój 700mW nadajnik został zastąpiony 200mW a sam kompas otrzymał "podkładkę" z podwójną warstwą miedzi jako ekran.

Wszystko się udało i bez problemu uzyskuję teraz 10 satelit przy włączonym torze video.

Wcześniej było tak, że będąc w domu łapałem bezproblemowo 8-9 satelit. Włączałem video, kopter na dworze i w porywach miałem 5 satelit :)

Poniżej kilka fotek z gotowego koptera. Antena od video jeszcze luzem, ale do lotów jest już przymocowana, więc nic nie lata :)

 

IMG_2863.JPG

 

IMG_2864.JPG

 

IMG_2865.JPG

 

IMG_2866.JPG

 

IMG_2867.JPG

 

IMG_2868.JPG

 

IMG_2869.JPG

 

IMG_2870.JPG

 

IMG_2874.JPG

 

IMG_2875.JPG

 

IMG_2876.JPG

 

IMG_2878.JPG

 

IMG_2880.JPG

 

Wszystko działa prawidłowo.

Telemetria - OK.

OSD - OK

Postaram się dodać krótki filmik z lotu.

Zostało jeszcze podpiąć sonar

i.... nauczyć się latać FPV

:)

 

Przesiadka na nową ramę nie zmieniła za wiele w charakterystyce lotu.

Przybyło na pewno troszkę gramów do udźwignięcia - no ale stara rama by tego nie pomieściła. Więc w tym zakresie trzeba było się przyzwyczaić że kopter nie jest już tak zrywny :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W swoim APM mam dokładnie to samo z "łapaniem" satelit. Dużo zależy od pory dnia i http://www.n3kl.org/sun/noaa.html

W okolicach pory południowej zazwyczaj jest najgorzej, niezależnie od pogody. Pozostaje wówczas latać w trybie ATTI.

Bardzo ciekaw jestem Twoich rezultatów latania z podpiętym sonarem do APM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczy aż takich problemów nie mam.
przy wyłączonym video - czyli standardowo sam apm+telemetria satelity łapie praktycznie od ręki - max 30 sekund dla 8 satelit w bardzo kiepską pogodę (100% zachmurzenie i gruba warstwa chmur).

W sumie największe zakłócenia generowała kamera! a nie nadajnik.

Przy małym zachmurzeniu - można powiedzieć słonecznej pogodzie z włączonym video stabilnie utrzymuje 10 satelit. Jeśli odlecę od domu to wtedy oscyluje od 10 w górę. nigdy poniżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 8 miesięcy temu...

Stary temat ale się podepnę bo wszystko jak najbardziej związane z APM :)

 

Wczoraj zaliczyłem kreta z 20m, na szczęście a może na nie szczęście rozwaliłem tylko GPS, kopter wbił się w pole do góry nogami.

 

stało się to gdy przełączyłem z trybu follow me na tryb stabilize, silniki po prostu zgasły.

 

W domu sprawdziłem logi, bo cała elektronika dalej działała, silniki też.

Okazało się ,że po lataniu manualnym gdy przełączyłem się na tryb "follow me" przez przypadek dałem przepustnicę na 0.

Wszystko było pięknie do momentu przejścia w tryb stabilizacji.

 

Wina ewidentnie moja, ale mam pytanie.

Czy jest możliwość ustawiania w APM aby silniki nigdy nie wyłączyły się gdy kopter jest ponad ziemią?

Czyli miało by to tak działać ,że gdy jestem w powietrzu i dam gaz na 0 to ciąg zejdzie np do minimum 30% do momentu zetknięcia z ziemią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Próbowałem dziś ustawić turnigy 9X pod quadrocopter, ale nie udaje mi się przyporządkować i  zmiksować przełączników

do ustawiania trybów lotu.

Czy ktoś mi w tym pomoże?


Udało mi się dodać przełącznik gear na 5 kanale.

I działa to w ten sposób, że przełączam nim pomiędzy flight modes 1, a  flight modes 6.

ddd.jpg

Ale chciałem domiksować do tego przełącznik trójpozycyjny, żebym mógł nim wybierać jeden z trybów:

stabilize, auto, loiter. A tym dwupozycyjnym, który już dział, chciałbym przełączać na rtl.

Nie mogę domiksować tego 3-poz.

Co prawda prosto można dodać do tego 5 kanału pokrętło na aparaturze, zamiast przełącznika i wtedy można przełączać pomiędzy 

wszystkimi flight modes, ale jest to płynne i ciężko o ustalić dany tryb szybko jak jest płynny ruch pokrętła.


Na 5 kanale mam GEAR i tak jak wyżej napisałem przełącza on te 2 tryby lotu.

Jak miksuje GEAR z PITCH (sprawdzałem w DISPLAY i te kanały działają), gear jako master i pitch jako slave

to przełączanie gear powoduje ruch w kanale pitch (na pasku). A odwrotnie już nie. I też nie mam pojęcia czemu tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.