Jump to content

Recommended Posts

Witam

W watku tym przyblize testowa budowe modelu opracowanego przez naszego forumowego kolege Slawka.

 

Docelowo model bedzie mial:

 

- Rozpietosc 1030mm

- Waga do lotu 620-650g

- Pow nośna (realna) 18,6dm2

- Serwa - myslimy - albo Hitec 65HB/MG albo cos innego

- Silnik - Dualsky XM2834CA9

- Regulator - Turnigy Plush 25

- Pakiet - 11,1V 3S 1300-1500mAh 30C

- Śmigło- podróbka APC 11x5E

 

Malowanie: hmmm.... chodzi mi po glowie cos takiego:

spec_1-330lx.jpg

 

wiecej fotek moze jeszcze dzis wieczorem

 

Zapraszam do kibicowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no to zaczynamy; po otwarciu i rozpakowaniu niepozornego kartonika oczom ukazalo sie bogactwo roznorodnych czesci wliczajac:

 

czesci balsowe; wycinanki naprawde wysokiej jakosci, material nieuszkodzony, w grubszej balsie odnotowalem odrobine niepelnych przepalen ale nie stanowi to jakiegos wiekszego problemu. To co by sie ewidentnie przydalo to jakis ogolny rozklad czesci zeby szybciej odnajdywac poszukiwane elementy. Dodatkowo widzimy elementy weglowe oraz bagnet do mocowania skrzydel wraz z rurkami w ktore wchodzi

 

DSC_0091_zps8fbcfe89.jpg

 

do czesci balsowych dolozony jest woreczek z czesciami sklejkowymi, zawartosdc prezentuje sie tak:

 

DSC_0096_zps79764a04.jpg

 

rozliczna galanteria:

 

DSC_0097_zps756a08c6.jpg

 

podwozie oraz mordka (co do mordki mam pewne ale co do jakosci powierzchni - widac miejsca laczenia kopyta ale slawek zapowiedzial ze finalny produkt bedzie poprawiony):

 

DSC_0092_zpsde48666e.jpg

 

oraz kabinka:

 

DSC_0095_zpsd739a11c.jpg

 

Calosc robi dobre wrazenie, czesci sa popakowane i zabezpieczone do trasportu

 

Skladanie kaldub rozpoczynamy od przygotowania boczkow. W tym celu po wyjeciu ich z ramek i pozbyciu sie metoda szlifowania mostkow przyklejamy gorne wzmocnienie oraz gorne i dolne wzmocnienia weglowe. Uwaga na stykowanie dolnego wzmocnienia tak by bylo w tej samej plaszczyznie co powierzchnia bocznego pokrycia balsowego.

 

3EC9E5D5-D251-43D0-A797-882087014EAD_zps

 

FBF9BB53-4C15-4BE6-AF7A-C185A4B0B89D_zps

 

tylna wewnetrzna czesc boczku nalezy na 18mm zeszlifowac co pozwoli potem wkleic mocowanie statecznika oraz wkleic niezbedne wzmocnienia pod serwa oraz fragmentow gdzie przechodzi rura skrzydla:

 

F849C79C-BC81-439B-9C60-E3CDED68503D_zps

 

nastepnie zaczynamy przygotowac konstrukcje przodu skladajac na sucho elementy:

 

F96A2088-9450-4947-8562-EFB275E8EE1D_zps

 

sklejamy wzmocnienie pod podwozie:

 

EF996C0A-3C64-4305-B120-DCB52866CB4E_zps

 

na sucho wciskamy w kolejna wrege kadluba:

 

067B8516-BF1A-4ABB-B9EE-A9FECEFD0702_zps

 

C00C8EF5-A174-4F10-81AB-F2431E443043_zps

 

konstrukcje po dolozeniu polki pod pakiety (wzmocnionej najpierw weglowymi plaskownikami) wciskamy w jeden z boczkow, dokladamy pozostale wregi i zamykamy drugim boczkiem:

 

C44D1F4E-2468-4CFF-A7FC-41D1FED1C23F_zps

 

na tym etapie konstrukcja prezentuje sie mniej wiecej tak:

 

28B3BF25-5E84-4B74-884D-E0A7E6FC52E8_zps

 

na tym etapie model nalezy ustawic by wyelimionowac odksztalecenia i polapac CA, nasuwa mi sie tu wniosek ze moze nalezy miec jeszcze wklejone gorne mocniki to bedzie to proces latwiejszy.

Po dolozeniu mocnikow oraz gornej polwregi wyglada to tak:

 

E9E61848-DA98-413B-A84F-AAFA93ECD1A0_zps

 

mocujemy wzdluzne wzmocnienia na gorze (1x) i dole (2x) oraz zamykamy domek:

 

705D5FF3-3F02-4B03-B83C-F0B0E73C7318_zps

 

03668EAA-42DD-4BB1-B049-1DA759F0FE99_zps

 

wklejamy gorne wzmocnienie weglowe w wierzcholek garbu (przydalo by sie jakies zabezpieczenie kata bo wregi na kierunku wzdluznym sa dosc podatne na odksztalecenia:

 

FB474E9D-A25F-4042-8621-C4E777F16194_zps

 

wklejamy wzmocnienia pod tylne podwozie oraz fundament pod ster wysokosci, dokladmy dolne wzmocnienia weglowe:

 

12039C89-E28B-4A36-8ADD-39DF1957E26D_zps

 

DDE41845-3BC7-4908-9ECC-F3A187B40F47_zps

 

wklejamy poszycie gorne przodu kadluba (giecie na plyn z amoniakiem):

 

DSC_0099_zps9e369f00.jpg

 

 

to samo na dole (tylko czesci 3, boczne kawalki doskonale daly sie zwinac na szyjce butelki od wina)

 

DSC_0098_zps1569756b.jpg

 

uzupelniamy brakujace fragmenty przy mocowaniu podwozia:

 

DSC_0103_zpse824bd33.jpg

 

kadlub prezentuje sie tak:

 

DSC_0104_zpsb57b051c.jpg

 

DSC_0105_zps6d69d9a7.jpg

 

calosc wazy na ta chwile:

 

DSC_0106_zps29df6a8c.jpg

 

i zajela tak naprawde 2 wieczory, uwaga przy oklejaniu kesonu kadluba zeby nie znieksztalcic tylu bo jest dosc wiotki - mi sie to niestety udalo i musze teraz doszlifowac fundament pod ster wysokosci by model mial geometrie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopytko maski zostanie odpowiednio przygotowane, zrobię też jakieś przyrządy pomocnicze do prawidłowego sklejenia kadłuba. Postaram się jak najszybciej wykonać odpowiednią instrukcję bo kolejność montażu jest tutaj kluczowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobi się tak żeby było dobrze. Mam już w głowie obraz tego co chcę zrobić w temacie odpowiednich przyrządów  montażowych, teraz to tylko kwestia przelania tego do CAD-a.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tytulem update'u:

wykonczylem mocowanie statecznika:

IMG_1861_zps992ab618.jpg

 

IMG_1862_zps41916078.jpg

 

rozpracowalem podstawe kabinki:

IMG_1863_zpsc63bd043.jpg

 

IMG_1872_zps682df49c.jpg

 

po docieciu oszklenia na chwile obecna model prezentuje sie tak:

IMG_1874_zps5c2f0783.jpg

 

jutro skrzydla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na tym etapie nie wklejaj jeszcze magnesów. Co warto zrobić to zamocować klapę od przodu za pomocą kołeczków węglowych fi 3mm do kadłuba i doszlifowanie pokrywy do górnego/przedniego pokrycia kadłuba. Te dwie powierzchnie powinny być na równo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety, z rozmowy z Piotrem wynika że zawieruszyło się kilka rozpórek do usterzenia. To jest niedopuszczalne i się nie powtórzy.

 Piotrze, wysłałem Ci na PW  rysunki  usterzenia w PFD-fie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pięknie się zapowiada. Ten model (extra) to moje marzenie przyszłości. Chciałbym zapytać, czy będzie można zamówić taki kit oraz jaki będzie to koszt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By artwszol
      Cześć!
       
      Zawsze chciałem zrobić jakąś relację z budowy, ale nigdy nie miałem okazji. Może obawiałem się też reakcji bardziej doświadczonych modelarzy, ale w końcu się zdecydowałem i oto jest.
      Jakiś czas temu od kolegi dostałem kadłub razem z usterzeniem do szybowca 'rekreacyjnego', ale coś na kształt klasy F3F/F3B. Leżał chwilę, w końcu zabrałem się za projektowanie i budowę skrzydeł.
       
      W pierwszym etapie wziąłem się za geometrię skrzydła. Kolega mówił, że skrzydełka miały rozpiętość 2,3m. Postanowiłem zrobić je jednak odrobinę większe. Zdecydowałem się na 2,5m. Cięciwę przykadłubową mam narzuconą przez kadłub, więc nie poszaleję. Chciałem zrobić skrzydła półeliptyczne lub kształtem do nich zbliżone. W ruch poszedł AutoCAD. Zaprojektowałem więc coś na kształt obrysu eliptycznego.

      Nie zwracajcie uwagę na różne końcówki skrzydła, bo chciałem zostawić sobie brak zaokrąglenia, żeby mieć z czego ściągać wymiary.
       
      W kolejnym etapie dobrałem profil skrzydła. Po wstępnej selekcji rozważyłem następujące opcje: AG24, HS1.7/9, MH32, SD7003 i SD7037. Wrzuciłem to do XFLR5. Masę modelu oszacowałem na około 1.7 kg. Znając geometrię zdefiniowałem analizę profilu typu 2 (polecam ). Wpisuje się tam dane modelu i program oblicza parametr Re.sqrt(Cl). Najwierniej oddaje zmiany charakterystyk modelu w locie i pod wpływem zmiany liczby Reynoldsa

      Zdecydowałem się na wybór profilu AG24. Dlaczego? Otóż ze względu na niską krytyczną liczbę Reynoldsa i dużą doskonałość. Liczba Reynoldsa na końcówce dla krytycznego kąta natarcia wynosi 40000, gdzie cięciwa końcówki to 6cm. Krytyczna liczba Re dla profilu to około 45000 i jest najniższa wśród pozostałych profili.
       
      Wrzuciłem wszystko, razem z geometrią, kadłubem i usterzeniem, do XFLR5. Zrobiłem szybką obwiednie obciążeń i na podstawie obliczeń programu wyeksportowałem sobie rozkład momentu gnącego wzdłuż rozpiętości. Na tej podstawie obliczyłem wymiary dźwigara i dobrałem wielkości pasów dźwigara:

      Zaznaczyłem na czerwono miejsce, gdzie moment gnący jest zbyt duży jak na ten dźwigar. Nie martwię się tym, gdyż nie brałem pod uwagę wpływ pokrycia, dźwigara tylnego oraz przede wszystkim bagnetu do łączenia skrzydełek, który akurat będzie w miejscu, gdzie dźwigar 'nie domaga'.
       
      Konstrukcja skrzydła będzie składała się z rdzenia styropianowego, pasów dźwigara, dźwigara tylnego, krawędzi natarcia oraz z balsowego pokrycia. Na to wszystko pójdzie folia.
       
      Zabrałem się do roboty. Umówiłem się z kolegą, który ma ploter i poświęciliśmy chwilę czasu, żeby to wszystko wyciąć.

      Z największymi segmentami nie było problemu. Pojawił się on z końcówkami. Drut niszczył tą najcieńszą część. Po kilku próbach i manewrach z temperaturą drutu, udało się wyciąć. Całość robi wrażenie:

       
      Wyciąłem jeszcze sobie podkładkę pod skrzydła, żeby ich nie zwichrować podczas budowy. Po miesiącu przerwu kupiłem w końcu drewno i zrobiłem dźwigar. Najgorsze było to, że jest on stopniowany, ale łączenie nie było trudnością. Na tą chwilę zrobiłem jeden z czterech pasów dźwigara. Resztę będę robił pewnie po weekendzie.

       
      Jak zrobię kolejne etapy to będę tu pisał. Chętnie przyjmę rady dotyczące budowy, stosowanych materiałów, klejów itp. Mimo tego, że robiłem już skrzydła identyczną metodą, to tamte miały dużo grubszy profil i były trapezowe, więc dość proste w budowie.
       
      Pozdrawiam
    • By Robert
      A to moja foto relacja.
      model do pikniku w Nowy Targu jest na sprzedaż.
      Gdyby ktoś chciał taki model a nie miał ochoty na składanie, lub po prostu nie umie itp. z chęcią zbuduję kolejnego MX-a
      jakby co to ventus2b@interia.pl
      lub 660682059
       





































































    • By jacek_podwysocki
      Witajcie,
       
      W tym roku postanowiłem, że poza lataniem modelami rc, także zbudować swój pierwszy latający model. Wybór padł na Piper'a Cub J-3.
       

      Źródło: https://hobbystation.co.nz/fms-piper-j3-cub-v2-yellow-1410mm-55-5-wingspan-rtf/
       
      Model: Piper J-3 Cub
      Rozpiętość skrzydeł: 1700mm
      Długość modelu: 1117mm
      Napęd: elektryczny (plan stworzony pod silnik spalinowy)
      Plan: Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Prace rozpocząłem od konwersji przekrojów potrzebnych materiałów z cali na mm i tutaj już pojawiły się pierwsze niespodzianki. Nie wszystkie przekroje dostępne np. na rynku amerykańskim są dostępne u nas, wobec tego kilka elementów konstrukcyjnych będzie miało nieznacznie większe przekroje niż w projekcie. Dla zainteresowanych załączam ściągę do konwersji.Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Kolejnym etapem było wycięcie wszystkich elementów potrzebnych do złożenia lewego skrzydła przy pomocy elektrycznej wyrzynarki włosowej, zacząłem od żeber.
       


       
      Wszystko szło dobrze do momentu w którym doszedłem do żebra W-3. Jak widać na projekcie, ma ono inne wycięcia na dźwigary niż pozostałe żebra oraz otwory są na zupełnie innej wysokości. Przymierzałem je do żeber W-2 i W-1, żeby ocenić, jak powinienem zmniejszyć grubość dźwigarów, żeby weszły w otwory ostatniego żebra. Na poniższym zdjęciu widać nałożone żebra W-1 i W-3 na siebie, gdzie widać, że najbardziej optymalnym umiejscowieniem mniejszego żebra (W-3) byłoby w połowie wysokości żebra W-1. Pytanie do Was, czy to jest okej? Z tego co widziałem na zdjęciach, Piper'y mają skrzydło płaskie u dołu aż do samego końca a tutaj wygląda na to, że będzie ono się zwężało.
       

      Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Pytanie nr 2: na projekcie mam informację, że przedni dźwigar ma być ze zwykłej balsy a tylny z twardej balsy. Czy bardzo zmniejszę wytrzymałość konstrukcji skrzydła stosując zwykłą balsę w obu dźwigarach? A może wystarczy większy (przedni) dźwigar zrobić z sosnowej listewki a tylny ze zwykłej balsy?
       
       

      metric-conversion-chart.pdf
    • By morfeusz1987
      Już za kilka dni zaczynam relacje z budowy  P-38 Lightning.
       
      Dane techniczne:
      skala 1/5.3
      długość 208cm
      rozpietosc 289cm
      waga ok 20kg
      napęd prawdopodobnie 2x rcgf55
       

       

    • By kszczech
      Hej
       
      Projekt MX2 żyje już swoim życiem, więc czas na następny.
      Tym razem narysowałem model jaki zawsze chodził mi po głowie. Czyli rozpiętość 2,7 m - Extra 300, oczywiście 3D.
      Model pod silnik od 80 do 150 ccm pojemności.
       
      Prototyp, który zrobiłem zeszłej zimy lata już sobie i wygląda tak:
       

       
      Kilka osób zakomunikowało, że chce sobie taki model zbudować. I aby uniknąć ciągłego wiszenia na telefonie i ułatwić budowę zakładam tę relację.
       
      No to zaczynamy.
      Do budowy modelu potrzebny będzie przede wszystkim PROSTY stół. Ja używam kamiennej płyty. Dobrze też aby się zaopatrzyć w laserową poziomicę,  naprawdę warto.
      Do sklejania używam żywicę oraz Soudal 66A. No i czasami tzw cyjaka. Soudalem polecam kleić w gumowych rękawicach bo jest "wredny".
       
      Pierwsze czynności jakie wykonuję to wycinanie wszystkich elementów z formatek. Każdą część szlifuję delikatnie ścierakiem i je segreguję na odpowiednie elementy samolotu. Skrzydła, kadłub, stery itd. To znacznie ułatwia pracę.
      Wygląda to mniej więcej tak:
       

       
      Przygotowuję elementy do sklejenia na żywicę. Trochę tego jest i można to zrobić na początku wszystko aby nie marnować żywicy.
      Coś takiego:
       

       

       

       

       

       

       

       

       

       
      TUTAJ TRZEBA UWAŻAĆ. NIE POMYLIĆ STRON !!!
      Doklejone elementy do tych eLek są od środka w modelu.
       

       
      Na koniec wygląda to tak:
       

       

       
       
      To wszystko powinno zająć jedno lub dwa popołudnia. Kto już ma formatki to życzę powodzenia.
       
      Następny wpis wkrótce
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.