Vesla Opublikowano 30 Stycznia 2016 Opublikowano 30 Stycznia 2016 No i zaczęło się budowanie "esiaka". Z dostarczonych mi jakiś czas temu, przez Marka PZL-26 i PZL-50 na pierwszy ogień poszedł "Jastrząb". Zamieszczone na forum relacje z budowy podobnych modeli przeczytałem kilkukrotnie ale, że jest to mój pierwszy model tego typu więc pewnie będę miał wiele pytań i wątpliwości. Po wyjęciu z pudełka zestaw prezentuje się jak na zdjęciu. Wycięte elementy, pręty węglowe i naklejki. Na początek wyznaczyłem oś kadłuba i linie cięcia. A tak wygląda po poskładaniu "na szpilki" Mam też pytanko. Ten element który pozostał po wycięciu otworu na skrzydła w kadłubie, czy mam go użyć do montażu skrzydeł czy też jest to odpad? Mi wydaje się, ze to odpad ale nie chciałbym popełnić błędów. Na zdjęciu widoczny pomiędzy płatami.
JacekK Opublikowano 30 Stycznia 2016 Opublikowano 30 Stycznia 2016 Odpad. Ale czasem ten kawałeczek epp życie ratuje
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 30 Stycznia 2016 Opublikowano 30 Stycznia 2016 Zacząłem - od sprzątania - co zbędne ?? - Aut !!! Potem gorzko żałowałem - dorabiając to samo, co kilka tygodni wcześniej wyrzuciłem... Proponuję - sprzątać po oblocie modelu ! Pozdrawiam - Jurek
Vesla Opublikowano 30 Stycznia 2016 Autor Opublikowano 30 Stycznia 2016 Jurku. Nie zaczynam od sprzątania ale od selekcji materiału. Odpady to cenna rzecz. Mogą być bardzo przydatne.
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 31 Stycznia 2016 Opublikowano 31 Stycznia 2016 Ja zacząłem głupio - od wywalenia wszystkiego, co wydawało mi się zbędne... Nie przemyślałem do końca. W "mesiu" kadłub dostałem w całym bloku, z którego był wycięty. Z nadmiaru materiału po bokach miałem fantastyczny prefabrykat na profilowanie przejścia kadłub - skrzydło. Ładnie spasowany do kadłuba i skrzydła. Wystarczyło wyciąć trójkącik i można było na ślepo przyklejać. Potem ten element dorabiałem z odpadków i braki w spasowaniu wypełniałem Soudalem. Nie jest to komentarz do Twojej pracy ale luźna dygresja. Może komuś się przyda ? -------------------- Osobiście podjąłbym wysiłek uproszenia Marka, żeby te naklejki wymienił mi na nadruki na folii do laminowania. Różnica w efekcie - kolosalna ! Niech by to kosztowało ile chce - warto ! i już nie śmiecę.....- Jurek
Vesla Opublikowano 31 Stycznia 2016 Autor Opublikowano 31 Stycznia 2016 Nie śmiecisz. Dajesz rady które zawsze mogą się przydać.
Vesla Opublikowano 31 Stycznia 2016 Autor Opublikowano 31 Stycznia 2016 Dzisiaj poprawiłem kabine. Teraz wyglądem przypomina PZL-50 Skrzydło już się klei.
mirolek Opublikowano 1 Lutego 2016 Opublikowano 1 Lutego 2016 Super, że powstaje kolejny model ESA i to polska konstrukcja Jeżeli masz kilka wolnych minut to polecam filmy "DIY" jakie przygotowałem o modelach ESA - może okażą się przydatne w budowie i oblocie. https://youtu.be/zIWTqbTe7oA ms
Vesla Opublikowano 1 Lutego 2016 Autor Opublikowano 1 Lutego 2016 Filmy, ciekawe i przydatne. Dobrze, że robiłeś opis tekstowy bo musiałem wyciszyć dzwięk. Ta muza nie jest dla mnie. :-) Dzisiaj wkleiłem wzmocnienia z prętów węglowych. Zastanawiam się nad silnikiem.
Vesla Opublikowano 2 Lutego 2016 Autor Opublikowano 2 Lutego 2016 Dzisiaj uzbroiłem skrzydło. Serwa zwykłe 9g zamocowane w gniazdach z balsy.
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 2 Lutego 2016 Opublikowano 2 Lutego 2016 Jakie zadanie do spełnienia ma ta balsa ? - Jurek.
Vesla Opublikowano 3 Lutego 2016 Autor Opublikowano 3 Lutego 2016 Proste, Nie chcę wklejać serwa bezpośrednio na piankę. :-)
mirolek Opublikowano 3 Lutego 2016 Opublikowano 3 Lutego 2016 Balsa faktycznie niczemu nie służy i gorzej rozbroić potem skrzydło celem wymiany serwa. Siły jakie działają na serwa w modelach ESA nie sa duże i nie trzeba w epp wykonywać specjalnych wzmocnień pod ich montaż. Lepiej wklejać bezpośrednio w epp kroplą kleju CA. Mnie raz spotkała niespodzianka przy wklejaniu serwa w kadłub, opary CA podeszły gdzieś do środka i serwo znieruchomiało :-( Od tej pory oklejam serwa taśmą klejącą, taką zwykłą biurową, przejrzystą i dopiero tak owinięte serwo punktowo wklejam w epp na kleju CA. Siedzi mocno a zarazem łatwo i szybko można go wyjąć na zawodach z modelu. Ta muza nie jest dla mnie. .... mnie też nie odpowiada ale ciężko znaleźć coś uniwersalnego czego potem You Tube nie zablokuje :-) Jeżeli film okazał się przydatny to spełnia swoją rolę i może pomoże w budowie kolejnych modeli. ms 1
Vesla Opublikowano 3 Lutego 2016 Autor Opublikowano 3 Lutego 2016 Dziękuję za radę, w tym modelu już za późno na zmiany ale w kolejce czeka PZL 26 w typie ESA, więc tam zastosuję opisywane przez Ciebie mocowanie serw. Przykleiłem stateczniki poziomy i pionowy. Muszę popracować nad połączeniem serw z lotkami. W trakcie testów wyszło, ze przy maksymalnych wychyleniach w górę, serwo blokuje się i przestaje pracować. Zdaję sobie sprawę, że nie będę stosował maksymalnych wychyleń ale uważam, że mocowanie trzeba w tym miejscu poprawić. Może ktoś się orientuje (najpewniej Marek), w jakim celu w zestawie znajduje się kawałek sklejki o wymiarach ok. 3x3 lub 4x4cm? Oprócz tego kawałka jest jeszcze wręga silnika (owalna) widać ją na pierwszym zdjęciu. Wspomniany kawałek sklejki ukrył się pod wręgą :-) Długie paski sklejki pochodzą z PZL 26, zaplątały się na zdjęciu. :-) Zamówiłem wyposażenie. SilnikTurnigy Aerodrive 2206 34T 1620KV 8.5A Brushless Outrunner http://https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51879__Turnigy_Aerodrive_2206_34T_1620KV_8_5A_Brushless_Outrunner.htmlSpecs:Kv: 1620 rpm/vOperating Current: 0.8A ~ 8.5APeak Current: 11AMax Power: 95WCell count: 2 ~ 3S LiPolyWeight: 32gDimensions: 27.6 x 22mmShaft dia: 3.175mmShaft length: 14mmMounting hole dimensions: Front 12 x 12mm M2/Rear 16 x 19mm M3Suggested Battery: 1300~1700mAh 3S1PSuggested prop size: 8x4.3Ciąg: ok. 450gESCTURNIGY Plush 30amp Speed Controllerhttps://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__2164__TURNIGY_Plush_30amp_Speed_Controller.htmlPakietZIPPY Compact 1300mAh 2S 25C Lipo Packhttps://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21337__ZIPPY_Compact_1300mAh_2S_25C_Lipo_Pack.html SmigłoGWS EP Propeller (DD-8040 203x102mm) black (6pcs/set)https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27401__GWS_EP_Propeller_DD_8040_203x102mm_black_6pcs_set_.html
Vesla Opublikowano 4 Lutego 2016 Autor Opublikowano 4 Lutego 2016 Dzisiaj sprawy poszły troszeczkę dalej. Poprawiłem połączenie serw na skrzydłach i jedno z serw wymieniłem, nie podobała mi się jego praca. Wymiana dzięki zamocowaniu ich w gniazdach była bardzo szybka. Wystarczyło odkręcić śrubki i już. Zamocowałem serwo steru wysokości i połączyłem popychaczem ze sterem. Te wycięcia w kadłubie na serwo są po bokach wzmocnione wklejonymi prętami węglowymi długości 15cm. Teraz tylko czekać na zamówione wyposażenie. Budowę kokpitu i reszty zacznę jak zamontuję silnik i resztę. A to kawałek sklejki 3x4cm o który poprzednio pytałem.
marek rokowski Opublikowano 6 Lutego 2016 Opublikowano 6 Lutego 2016 czesc prostokat- to standardowa "wreg asilnikowa" z moich zestawów jako ze Jastrzab ma z przodu gwiazde - dorzucam wrege o wikeszej powierzchni -czyli ta owalną
Vesla Opublikowano 6 Lutego 2016 Autor Opublikowano 6 Lutego 2016 No to się wyjaśniło. To pierwszy mój zestaw z Twojej Marku, stajni więc nie załapałem, że to też wręga. Dzięki.
Antek2 Opublikowano 8 Lutego 2016 Opublikowano 8 Lutego 2016 Wyrzuciłeś snap z tworzywa (przy lotce), dlaczego? PS /OT Link do silnika do korekty. Zakupy z HK International przychodzą do Ciebie szybko?
Vesla Opublikowano 8 Lutego 2016 Autor Opublikowano 8 Lutego 2016 Snap zastąpiłem metalowym łącznikiem ☺ sorki zapomniałem jak się to nazywa. Na snapie całość klinowała się w trakcie pracy. Przesyłka z HK przyszła dzisiaj. 5 dni od zamowienia. Uraczyli mnie jeszcze zapłatą za cło. Prawie tyle co sama przesyłka. Następnym razem zamawiam w HK UK lub EU. Nawet jak będzie trochę drożej.
Rekomendowane odpowiedzi