Góra Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Witam,Otwieram wątek przedstawiony nowemu projektowi realizowanemu w ramach działalności NEXT COMPOSITES. Przeznaczenie modelu LOFTY F5JPrzeznaczeniem modelu są zarówno starty w zawodach F5J jak i spokojna "weekendowa rekreacja", motoszybowiec ma łączyć zalety topowych kompozytowych modeli (niska masa, nowoczesny termiczny profil skrzydła) oraz termicznych modeli konstrukcji klasycznej (w aspekcie ceny). Test bojowy modelu docelowo w czeskiej miejscowości Kravi Hora 06.08/07.08.2016 w ramach zawodów Eurotour'u.(dla zainteresowanych regulamin klasy F5J do pobrania s pdf dostępny jest tu: http://www.fai.org/downloads/ciam/SC4_F5_2016) Geneza nazwy:Jutro jest dzień Ojca, z tej okazji dwa zdania na temat nazwy "LOFTY": Nazwę zaproponował mój Ojciec, który niegdyś szukając ciekawej translacji swojego nazwiska dotarł do słowa LOFTY, którego znaczeniami słownikowymi są: dumny, hardy, szczytny, wysoki, wzniosły oraz... górny Wg założeń przedstawionych poniżej takie przymiotniki powinny być w sam raz do opisu lotu modelu gdy ten zostanie już ukończony. Założenia:- Profil Skrzydła SynerJ, projekt Geralda Taylor'a opisany na forum RC Groups (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2255186&page=1)- Rozpiętość 3,84m - Powierzchnia 77,1dm2 - Masa przewidywana od 1,35kg- Obciążenie Powierzchni od ~17g/dm2 - Konstrukcja Kompozytowa; kadłub z formy negatywowej - Statecznik poziomy pływający, demontowalny, wykonany w formie negatywowej - Statecznik pionowy z możliwością demontażu, wykonany w formie negatywowej- Skrzydło w tym roku jeszcze wykonane w technice worka próżniowego. Frezowanie form na skrzydło przewiduję ale tylko w razie zainteresowania nowym polskim modelem f5j, po wykonaniu i lotach na zawodach egzemplarzy testowych z worka próżniowegoGrafika z programu XFLR Źródło: Gerald Taylor (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2255186&page=1) Wyposażenie zostanie dobrane tak, aby bez problemu poradziło sobie z tym dosyć lekkim modelem, ale także przede wszystkim nie nadwyrężyło kieszeni modelarza. Poniżej zamieszczam tabelę zawierającą orientacyjne składowe wyposażenia "budżetowego". Zaznaczam, że poniższa lista zapewne zmieni się w trakcie wykonywania modelu (np. lżejszy silnik), na razie do tabeli wstawione zostały części, które posiadam "w szufladzie". * Odbiornika nie liczę, jak większość modelarzy jakiś posiadam wolny lub do przełożenia Zdjęcia z postępów prac wraz z opisem będą sukcesywnie dodawane, wątek został rozpoczęty to i motywacja do wykonywania relacji fotograficznej już jest Zapraszam do obserwowania postępów, a także udziału w dyskusji dotyczącej LOFTY'iego - jestem otwarty na konstruktywne uwagi oraz opinie osób bardziej doświadczonych w danej materii. Mam też pytanie związane z napędem, czy ktoś z Was zamiast BEC'a używa drugi pakiet Li-Po np 2s ~600mAh na zasilanie serw? 1
Rafal B. Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Jedna uwaga, przy tej rozpiętości skrzydła raczej musisz wziąć pod uwagę albo 6 serw w skrzydle albo 4 serwa ale dużo mocniejsze niż 12 gramowe. W innym wypadku tanie serwa 12 gramowe nie wytrzymają rekreacyjnego latania i lądowania.
Konrad_P Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Rafał w 4m Maxie wchodzą w skrzydło 4 szt. serw 9g i jest idealnie.
Wojciech_Byrski Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Mała sugestia, Nie ma sensu robić modelu na 1.3 1.4 kg jako pierwszy, bo przy wietrze 3 m/s, będzie stał pod wiatr. Z tego co widziałem na zawodach, to model dobrze dolatany, o wadze 1.6 kg lata dużo lepiej niż 1.2 kg.
cZyNo Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Rafał w 4m Maxie wchodzą w skrzydło 4 szt. serw 9g i jest idealnie. Tyle ze jedno kosztuje 160zl. I Raczej nie na klapyI tak szczerze to chyba Rafał wie lepiej
Konrad_P Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Tyle ze jedno kosztuje 160zl. I Raczej nie na klapy I tak szczerze to chyba Rafał wie lepiej Tu nie było mowy o cenie tylko o sztukach to po pierwsze . A po drugie nie wiem czy Rafał wie lepiej czy nie, ale na zawodach F5J w Czechach w STROK -u, Infinity i Maxie a... i Pike też było - wszyscy mieli włożone po 6 serw MKS 6100. Ja to widziałem, więc nie muszę wierzyć na słowo. Oczywiście były modele, które miały na klapach KST 135 ale tylko na klapach. A tak w ogóle to uwaga Wojciecha jest bardzo trafna. Infinity, który do lotu miał wg pilota 1250g zachowywał się na wietrze jak gazeta. Gość chyba nie miał balastu i latanie czymś takim to porażka. W powietrzu jakoś sobie jeszcze radził, ale jak przyszło do lądowania to cuda się działy z modelem. Musiał ze sporą prędkością podchodzić bo nie szło trafić w sektor (wg mnie też brakło chyba umiejętności). W bezwietrzną pogodę fajnie bo lekki jak piórko i można wylądować dosłownie w punkt. Na tych zawodach większość modeli właśnie oscylowała między 1590g a 1790g. Te modele musiały zdecydowanie wyżej wlecieć niż te "chudzielce" ale większość z nich trafiała w sektor bez problemu. Mała dygresja: Niemcy nie mogli się nadziwić jak ich 1250 -cio gramowe modele muszą lądować wcześniej niż te kloce o 500 g cięższe które lądowały w zerowej sekundzie. Czesi świetnie latali. Wracając do meritum wątku to będę kibicował i z zaciekawieniem obserwował postępy. W naszym kraju poza chyba jedynym Jantarem nie ma żadnego producenta rasowych modeli do F5J tak więc, autorowi czy raczej producentowi życzę wytrwałości i udanego modelu.
papuga Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Mała sugestia, Nie ma sensu robić modelu na 1.3 1.4 kg jako pierwszy, bo przy wietrze 3 m/s, będzie stał pod wiatr. Z tego co widziałem na zawodach, to model dobrze dolatany, o wadze 1.6 kg lata dużo lepiej niż 1.2 kg. To nie powinna być sugestia tylko pewnik. W słabym wietrze lekkie modele latają dobrze ale niech tylko trochę mocniej dmuchnie i mamy "gazety" na wietrze. Trzy temu Tomek 2 kg modelem Jantara wygrał Mistrzostwa Niemiec F5J z o wiele lżejszymi modelami. Warunki były zróznicowane i nieprzewidywalne, gdy tylko powiało "lecioby" nie chciały iść pod wiatr. W następnych latach zawody potwierdziły tylko zasadę że model uniwersalny (słabe/średnie warunki) nie może ważyć zbyt mało (mieć zbyt małego obciążenia powierzchni nośnej). Co innego gdy mamy wieczorną ciszę lub cały dzień mamy wiatr w granicach 0-2.0 m/s wtedy tylko lekkie modele.
leszek-bart Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Cały napęd jest do bani . Silnik na 4 Lipole z powodzeniem może napędzać model o wadze 3 kg i waży 190 gram a nie 140 , pakiet malutki ciekawe jak ma oddać 40 Amper .
papuga Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Upsss... Już napęd do bani. Zaraz dołączą inni i z projektu fajnej wyścigówki wyjdzie tramwaj. Trzeba bardziej sprecyzować projekt: wyścigówka czy bardziej rekreacja czyli podsumowując poprzedni post,to ... szerszy i cięższy lipol czy węższy i lżejszy model. To jest pytanie! Konstruktor musi sam sobie na to odpowiedzieć. Nigdy nie zbudowano modelu uniwersalnego i nie zadowolono wszystkich użytkowników takowej konstrukcji.
Konrad_P Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Cały napęd jest do bani . Silnik na 4 Lipole z powodzeniem może napędzać model o wadze 3 kg i waży 190 gram a nie 140 , pakiet malutki ciekawe jak ma oddać 40 Amper . A gdzie Ty widzisz 4s. Autor wyraźnie napisał 800 mAh 3s. To jest standard w tej konkurencji. Widziałem, że tylko przy znacznym wietrze decydowali się piloci dawać pakiety 1000 mAh i ciut mniejszy balast. No nie mniej zauważyłem małą nieścisłość chyba, że się nie znam. Planowany silnik ma średnicę 35mm a autor chce założyć kołpak o średnicy 30mm. Według mnie to się nie uda. Silniki do F5J niestety są drogie a jeden z najtańszych to MEGA ACn 16/30/3CE (F5J do 2.5kg) Średnica tej MEGI to 28mm więc zakładany kołpak w tym wypadku się nada. Ponadto planowany silnik to raptem 1650 g ciągu a znając silniki z HK to jak wyda 1500g będzie dobrze. Nie wiem ale chyba ciut mały ciąg ja na zawody, do polatania rekreacyjnego pewnie się nada, no ale ciąć kadłub na 35mm hmmm...
Rafal B. Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 Konrad, wiem jakie serwa 10 gramowe kupi niedzielny latacz, na pewno tanie czyli do bani. Takie serwo nie ma szans w takim modelu. Piszesz o zawodach a na przykład z mojego doświadczenia zawodnika dziwie się że rekreacyjnie latając piloci niszczą stateczniki w dlg a ja mimo rzutów pod 70 metrów, lataniem z 100 gramowym balastem nie mogę ich połamać. Po drugie w modelach o których piszesz są serwa, które są warte więcej niż model Piotrka także gadu gadu ale o zupełnie czym innym. Projekt jest słuszny ale są pewne błędy w założeniach i tyle.
Konrad_P Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 A widzisz tu zgadzam się z tobą w całej rozciągłości. Serwa 10 g np. corona czy temu podobne za 5$ nie mają szans wytrzymać w takim modelu. Autor napisał, że chce startować w zawodach, więc automatycznie przeszedłem na inny pułap. Rafał a z tymi statecznikami to jest tak jak piszesz. Kłania się doświadczenie i umiejętności. Po drugie w modelach o których piszesz są serwa, które są warte więcej niż model Piotrka także gadu gadu ale o zupełnie czym innym. To ja się muszę przyznam, że chyba wszystko na opak zrozumiałem i niepotrzebnie się wymądrzam.
cZyNo Opublikowano 22 Czerwca 2016 Opublikowano 22 Czerwca 2016 No takie miewam wrażenie. Ale stwierdzam to z przykrością.
leszek-bart Opublikowano 23 Czerwca 2016 Opublikowano 23 Czerwca 2016 Zasilanie 3S jest słuszne do tego modelu ale nie 800 mAh i nie do tego silnika , a silnik ma 2500g ciągu na 4S i targa model Katany 3D o rozpiętości 140 cm i wadze 1800 gram .
Rafal B. Opublikowano 23 Czerwca 2016 Opublikowano 23 Czerwca 2016 Leszku, w opisie mamy F5J a Piotrek zaznaczył że celem są jego zawody. Na zawodach te 800mAh jest aż nadto. Liczy się jedno wyciągniecie modelu na 20 do 50 metrów. Do rekreacji to znacząco za mało.
Konrad_P Opublikowano 23 Czerwca 2016 Opublikowano 23 Czerwca 2016 A do tego maksymalnie 10 minut szybowania i lądowanie. Tak jak Rafał napisał 800 mAh jest aż nadto. Zawodnicy w Czechach na jednym pakiecie dwa razy startowali bez doładowania. Poza tym każdy z nich miał po 5-10 szt. takich 800.
Góra Opublikowano 23 Czerwca 2016 Autor Opublikowano 23 Czerwca 2016 Jako, że nie mam dużego doświadczenia w F5J (raptem 2 lata temu jedne wakacje bycia pomocnikiem na paru zawodach i trochę oglądania z boku treningu), dziękuję za porady - dołożę je do projektu podczas wykonywania modelu: - Będę celował z masą modelu bez napędu w 1350g. Z napędem model powinien osiągnąć tyle ile proponuje Wojciech. Wytrzymałość modelu na lądowania typu f5j być może dzięki temu wzrośnie jeśli dodaną masą będą przemyślane wzmocnienia. Choć masa większa to i większa siła uderzenia przy lądowaniu - Uwaga co do tanich serw jak najbardziej zasadna, bo przygotowuję model o dobrych parametrach lotnych ale z tanim wyposażeniem. Dobry silnik z przekładnią do f5j lub 6 serw kosztuje więcej niż w zamierzeniu cały mój model Ale wracając: przewiduję 3 serwa mieć w zapasie, na klapy poszukam pewnie zgodnie z sugestią serw nieco większych ~20g. - Silnik zgodnie z treścią pierwszego postu pewnie docelowo zastosuję odrobinę mniejszy, słabszy. Pakiet zostanie max 800mAh... Pamiętam jak w jednym locie na zawodach Tomek Frąk zużył 80~90mAh Ze słabym napędem w łatwych warunkach nie sądzę by był problem - uważam że mocny napęd przydatny jest przykładowo jeśli w 25 sekundzie na silniku dostanie się cynk, że wszyscy pozostali są minimum 50m wyżej, a samemu nie poczuło się ani razu przelotu przez noszenie. Plan na ten rok mam taki, by parę razy potrenować z Tomkiem i bez stresu spróbować sił moich i LOFTY'iego na zawodach, póki co "niezbyt tłumnie" odwiedzanych przez Polaków.
leszek-bart Opublikowano 23 Czerwca 2016 Opublikowano 23 Czerwca 2016 Sport wyczynowy zdecydowanie różni się od rekreacyjnego . Pakiet 800 70C odda pewnie te 40A prądu tym bardziej , że przepisy dopuszczają zasilanie tylko 3S i czas pracy silnika do 30 sekund . Tylko ile pakietów takich trzeba na całe zawody jak on będzie jednorazowy , tanio to niebędzie .Konkurencja napewno emocjonująca , latać 10 minut z wysokości 30 metrów to naprawdę trzeba umieć .
Góra Opublikowano 23 Czerwca 2016 Autor Opublikowano 23 Czerwca 2016 ... tym bardziej , że przepisy dopuszczają zasilanie tylko 3S (...) Tylko ile pakietów takich trzeba na całe zawody jak on będzie jednorazowy , tanio to niebędzie .Konkurencja napewno emocjonująca , latać 10 minut z wysokości 30 metrów to naprawdę trzeba umieć . Bardzo Pan negatywnie tu pisze nie znając się w poruszanym temacie. Uprzejmie proszę o nie wprowadzanie ludzi w błąd o rzekomym 3S i przeczytanie regulaminu klasy F5J (źródło jest podane w 1 poście). 1
Rekomendowane odpowiedzi