dukeroger Opublikowano 10 Sierpnia 2016 Opublikowano 10 Sierpnia 2016 Witam kolezanki i kolegow To moj pierwszy watek w tym dziale wiec prosze o zyczliwy doping. Po chwilowym obijaniu sie "gotowcami" czas wrocic do podstaw i spelnic marzenia z dziecinstwa. Zestaw naszych forumowych kolegow zamowiony, bede sie staral publikowac log budowy. Na chwile obecna zalozenia sa takie: - naped elektryczny - pokrycie folia - malowanie - salon paryski - podwozie - kusi mnie cos wiecej niz drut - bede myslal o amortyzowaniu na wzor oryginalu - stopien szalenstwa - polmakieta zdjecie za strona modelwork.pxd.pl
dukeroger Opublikowano 1 Stycznia 2017 Autor Opublikowano 1 Stycznia 2017 pytanko do tworcow, nakladki na gniazda dolne gniazda mocujace zastrzaly z czego robic? to ma byc sklejka czy balsa? rozumiem za potem i tak szlifujemy do ksztaltu kadluba (strona 6 instrukcji)
Lech Mirkiewicz Opublikowano 2 Stycznia 2017 Opublikowano 2 Stycznia 2017 sklejka, wszystkie potrzebne elementy są wycięte w zestawie
Tomek Opublikowano 2 Stycznia 2017 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Kolejna PZL-ka, jak fajnie. Każdy Polski samolot to muzyka na moje serce. Super ! Tak trzymać.!
dukeroger Opublikowano 3 Stycznia 2017 Autor Opublikowano 3 Stycznia 2017 (edytowane) no dobra to kilka fotek z postępów prac: zaczęło sie od wręgi silnikowej w której naniosłem mocowanie mojego silnika: potem wyciąłem otwory pod moje serwa oraz dołożyłem od siebie mięsa pod śruby (otwory naciąłem śruba i zagruntowałem cjaniakiem): potem zacząłem składać przód kadłuba: wymierzyłem pozycje otworów pod Bowdeny: ułożyłem Bowdeny: dołożyłem drugi boczek, połapałem cjanakiem do podstawy i wkleiłem wzmocnienia pod mocowanie centropłata, zamocowałem gniazda śrub wkręcając je metalowa śrubą od zewnątrz (przednie trzeba oszlifować do wręgi) dołożyłem kolejne dwie półki: wkleiłem zakończenie przodu: oraz tyłu: przypomniałem sobie o suportach zastrzałów: przygotowałem wręgi: i złożyłem je z resztą kadłuba: tak przygotowany zestaw sprawdziłem pod kątem przylegania i połapałem cyjanoakrylem: po dołożeniu pozostałych wręg, wyciąłem 5mm listewki z 3mm balsy: i przyszpiliłem kadłub do deski montażowej: dołożyłem podłużnice i połapałem rzadkim cyjanoakrylem, elementy poważniejsze (wręga silnikowa, wzmocnienia, ważniejsze węzły konstrukcji) podlałem średnim cyjanoakrylem złożyłem górną pokrywę: i dolną: na tym etapie komentarze: - wzdłużne "ramy" kadłuba maja błąd w kształcie zakończenia - trzeba podszlifować - w dolnej klapce wg instrukcji wszytko jest sklejkowe a jedna rama jest balsowa - nie wszystkie elementy w grubej balsie są przepalone ale do ogarnięcia - na przyszłość sugerował bym mostki robić TYLKO zgodnie z kierunkiem słojów Edytowane 10 Lutego 2017 przez Tomasz D. edytowano z powodu niechlujnej pisowni 1
mjs Opublikowano 3 Stycznia 2017 Opublikowano 3 Stycznia 2017 Piękna relacja. A ile czasu zajął Ci ten montaż?
Pioterek Opublikowano 3 Stycznia 2017 Opublikowano 3 Stycznia 2017 Przemyśl jak chcesz może napęd połówek SW. W projekcie jest tradycyjni wygięty w " [ " drut łączący obie połówki steru. Kolega który zrobił u nas ten model narzekał że to jest to wiotkie połączenie - dlatego ja myślałem o napędzie połówek osobnymi cięgnami, albo sztywnym popychaczem widełkowym.
coster Opublikowano 3 Stycznia 2017 Opublikowano 3 Stycznia 2017 Witam w Paryżu Powodzenia ! jak jestes w paryzu to zapraszam
dukeroger Opublikowano 3 Stycznia 2017 Autor Opublikowano 3 Stycznia 2017 (edytowane) To, co na zdjęciach plus statecznik poziomy - 3 wieczory. Edytowane 10 Lutego 2017 przez Tomasz D. edytowano z powodu niechlujnej pisowni
dukeroger Opublikowano 5 Stycznia 2017 Autor Opublikowano 5 Stycznia 2017 (edytowane) No to powalczyliśmy ze statecznikiem poziomym i trzeba było zabrać się w końcu za szlifowanie, tutaj gotowy kadłub po spasowaniu z górną i dolną klapką: czas OKLEJAĆ BALSĄ tutaj zestawione wyposażenie: silnik: DUALSKY XM4255EA-4.5 KV790 regulator: HobbyKing 70A BlueSeries (po operacji udrażniania radiatora) serwa: HK15158A odbiornik: FrskyX8R zestaw telemetrii RPM i 2x temperatury (będzie jeszcze stan baterii) Edytowane 10 Lutego 2017 przez Tomasz D. edytowano z powodu niechlujnej pisowni
dukeroger Opublikowano 12 Stycznia 2017 Autor Opublikowano 12 Stycznia 2017 (edytowane) Mały update postępu prac: Przygotowałem model poszycia z tektury której naniosłem na sklejone arkusze 1,5mm balsy. Kolejnym robiącym bym tego nie polacał jako ze zmiana krzywizny jest jednak dość duża i szkoda się tak męczyć. Lepiej oklejać strony lewa i prawa i na osi symetrii dociąć balsę. potem używając płynu do mycia okien oraz dużej ilości szpilek ułożyłem balsę do kształtu. Po wyschnięciu okleiłem używając CA. W części dziobowej po jednej stronie pojawiły się zbyt duże naprężenia wiec wyciąłem pasek poszycia i wkleiłem nowy likwidując napięcie. Całość przeszlifowałem i dołożyłem elementy konstrukcji garbu kadłuba przygotowałem balsę na poszycie garbu i podobnie jak na kadłubie ukształtowałem ja do kształtu: tutaj już przyklejone poszycie (mam plan dołożyć jeszcze trójkąt łączący poszycie kadłuba i garbu) okleiłem tez klapkę górną: i dolna (tutaj trochę wyzwanie bo konstrukcja jest dość wiotka - może lepiej by było mieć płytę podstawy jako jeden element i potem wyszlifować z oklejonego elementu otwory pod poszycie?) skończyłem sklejanie statecznika poziomego: i doszła folia oraz rękawki węglowe na pochwy bagnetów: folia to Oracover Easycoat srebrny (masa 49-62 g/m2) zamówiłem tez profile aluminiowe na zastrzały z firmy towerhobbies (K&S) zbliżamy sie OKLEJANIA oraz budowy skrzydła Edytowane 10 Lutego 2017 przez Tomasz D. edytowano z powodu niechlujnej pisowni
MASK Opublikowano 12 Stycznia 2017 Opublikowano 12 Stycznia 2017 Klapki górna i dolna bardzo łatwo sie okleja po zamocowaniu do kadłuba, najlepiej jeszcze przed oklejeniem samego kadłuba
dukeroger Opublikowano 12 Stycznia 2017 Autor Opublikowano 12 Stycznia 2017 (edytowane) Klapka górna wymaga posiadania konstrukcji garba, w dolnej trzeba się oprzeć o wręgę kadłuba... ogólnie bardzo proste to nie jest, zresztą w oklejaniu trzeba się klelić do wręg od środka... Przy okazji "mocowania" dolnej klapki mają błąd w geometrii, nie da się ich włożyć bez modyfikacji po oklejeniu balsa (co sugeruje instrukcja) Na poczet badania napędu zamówiłem tez sobie takie cacko: http://www.banggood.com/RC-Lander-Outer-Rotor-Motor-Thrust-Stand-Measuring-Table-p-1011428.html?rmmds=myorder zaczyna to przypominać pewien znany samolot: wprowadziłem małą zmianę widoczna na tym zdjęciu; podkleiłem paskami 1,5mm balsy górna krawędź poszycia garba, inaczej jest tak wiotka ze nie daje się równo oszlifować od góry Edytowane 10 Lutego 2017 przez Tomasz D. edytowano z powodu niechlujnej pisowni
dukeroger Opublikowano 14 Stycznia 2017 Autor Opublikowano 14 Stycznia 2017 (edytowane) Dwa pytania: 1. czy ramę montażową pod centropłat sklejamy? 2. w którym momencie kleimy konstrukcje centropłata? Edytowane 10 Lutego 2017 przez Tomasz D. edytowano z powodu niechlujnej pisowni
dukeroger Opublikowano 29 Stycznia 2017 Autor Opublikowano 29 Stycznia 2017 (edytowane) Autorzy podpowiadają - ramy montażowej nie trzeba kleić, ale należy ją zamocować do deski montażowej, centropłata nie kleimy aż do ułożenia z dolnym poszyciem po 2 tygodniach przerwy związanej z obowiązkami służbowymi wracamy do budowy; doszły kola i profile na zastrzały: oraz złożyłem statecznik pionowy (uwaga na kolejność klejenia górnych elementów!): Edytowane 10 Lutego 2017 przez Tomasz D. edytowano z powodu niechlujnej pisowni
dukeroger Opublikowano 7 Lutego 2017 Autor Opublikowano 7 Lutego 2017 (edytowane) Mały update z postępu prac; Udało mi sie wytworzyć rurki na bagnety skrzydeł, użyłem rękawów węglowych z żywicą epoksydową a jako przekładki papieru do pieczenia, nie wiem czym to nasycają ale nic się do tego nie klei, do tego stopnia ze miałem problem czym to skleić wokół bagnetów, udało się w końcu klejem biurowym 3M. Składając centropłat trochę zaniepokoił mnie kształt konstrukcji wokół mocowania zastrzałów. Biorąc pod uwagę fakt ze będą to pracujące zastrzały nie podoba mi się konstrukcja wokół tych elementów. Wdrożyłem zmiany zamykające częściowo otwory wokół półek na śruby oraz zamykające cienką sklejką 0,5mm okno wzdłużnika w tym rejonie (będzie on w tym miejscu przenosił maksymalne siły tnące). Dołożyłem tez małe wzmocnienie samej polki kończące się na częściowo zamkniętym otworze zebra. Efekt na zdjęciach: Zająłem się wypuszczeniem Bowdenów z tyłu kadłuba, nie podoba mi się pomysł z łączeniem połów steru wysokości drutem wiec wymyśliłem patent z rozdwojeniem Bowdenów. Tak to wygląda, komentarze mile widziane: Oczywiście same Bowdeny będą jeszcze połapane do wręgów kadłuba i kolejne pytanie (choć popularność wątku powala): jak wygląda ten srebrny schemat; na górze/dole skrzydeł nie ma żadnych oznaczeń? Edytowane 10 Lutego 2017 przez Tomasz D. edytowano z powodu niechlujnej pisowni
dukeroger Opublikowano 10 Lutego 2017 Autor Opublikowano 10 Lutego 2017 (edytowane) Czy krawędź natarcia centropłata jest prosta czy trzeba ją dociągnąć do stelaża? wychodzi mi że na CLu to jakieś 5mm - tak ma być? Edytowane 10 Lutego 2017 przez Tomasz D. edytowano z powodu niechlujnej pisowni
Rekomendowane odpowiedzi