Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam kolezanki i kolegow

To moj pierwszy watek w tym dziale wiec prosze o zyczliwy doping.

Po chwilowym obijaniu sie "gotowcami" czas wrocic do podstaw i spelnic marzenia z dziecinstwa. Zestaw naszych forumowych kolegow zamowiony, bede sie staral publikowac log budowy. Na chwile obecna zalozenia sa takie:

- naped elektryczny

- pokrycie folia

- malowanie - salon paryski

- podwozie - kusi mnie cos wiecej niz drut - bede myslal o amortyzowaniu na wzor oryginalu

- stopien szalenstwa - polmakieta

 

v2012070420140541733871.jpg

 

zdjecie za strona modelwork.pxd.pl

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

pytanko do tworcow, nakladki na gniazda dolne gniazda mocujace zastrzaly z czego robic? to ma byc sklejka czy balsa? rozumiem za potem i tak szlifujemy do ksztaltu kadluba (strona 6 instrukcji)

Opublikowano (edytowane)

no dobra to kilka fotek z postępów prac:

 

zaczęło sie od wręgi silnikowej w której naniosłem mocowanie mojego silnika:

DSC_0006_zpsgwibl6us.jpg

 

potem wyciąłem otwory pod moje serwa oraz dołożyłem od siebie mięsa pod śruby (otwory naciąłem śruba i zagruntowałem cjaniakiem):

DSC_0008_zps76ug59co.jpg

 

DSC_0010_zpsythpfgpa.jpg

 

potem zacząłem składać przód kadłuba:

DSC_0013_zpskyapbhjn.jpg

 

wymierzyłem pozycje otworów pod Bowdeny:

DSC_0011_zpsrc9jibwv.jpg

 

ułożyłem Bowdeny:

DSC_0012_zpshlhaelko.jpg

 

dołożyłem drugi boczek, połapałem cjanakiem do podstawy i wkleiłem wzmocnienia pod mocowanie centropłata,

DSC_0015_zpskbh8t7t3.jpg

 

zamocowałem gniazda śrub wkręcając je metalowa śrubą od zewnątrz (przednie trzeba oszlifować do wręgi)

DSC_0016_zps6nvnuhek.jpg

 

dołożyłem kolejne dwie półki:

DSC_0017_zpswc6sx0tz.jpg

 

wkleiłem zakończenie przodu:

DSC_0025_zpsw6hjv1p6.jpg

 

oraz tyłu:

DSC_0018_zpsgyrmvqc2.jpg

 

przypomniałem sobie o suportach zastrzałów:

DSC_0022_zpsuef8m2y3.jpg

 

DSC_0024_zpscresexbt.jpg

 

przygotowałem wręgi:

DSC_0019_zpskqnobinu.jpg

 

i złożyłem je z resztą kadłuba:

DSC_0021_zpsujm5waxn.jpg

 

tak przygotowany zestaw sprawdziłem pod kątem przylegania i połapałem cyjanoakrylem:

DSC_0020_zpsey7oqc2d.jpg

 

po dołożeniu pozostałych wręg, wyciąłem 5mm listewki z 3mm balsy:

DSC_0029_zpscahjli20.jpg

 

i przyszpiliłem kadłub do deski montażowej:

DSC_0032_zpsnjffk2at.jpg

 

dołożyłem podłużnice i połapałem rzadkim cyjanoakrylem, elementy poważniejsze (wręga silnikowa, wzmocnienia, ważniejsze węzły konstrukcji) podlałem średnim cyjanoakrylem

DSC_0033_zpshuc7ceum.jpg

 

złożyłem górną pokrywę:

DSC_0030_zpsfr7rj32l.jpg

 

DSC_0031_zpsgns2aldf.jpg

 

i dolną:

DSC_0028_zpst6ezsxqc.jpg

 

na tym etapie komentarze:

- wzdłużne "ramy" kadłuba maja błąd w kształcie zakończenia - trzeba podszlifować

- w dolnej klapce wg instrukcji wszytko jest sklejkowe a jedna rama jest balsowa

- nie wszystkie elementy w grubej balsie są przepalone ale do ogarnięcia

- na przyszłość sugerował bym mostki robić TYLKO zgodnie z kierunkiem słojów

Edytowane przez Tomasz D.
edytowano z powodu niechlujnej pisowni
  • Lubię to 1
Opublikowano

Przemyśl jak chcesz może napęd połówek SW. W projekcie jest tradycyjni wygięty w " [ " drut łączący obie połówki steru. Kolega który zrobił u nas ten model narzekał że to jest to wiotkie połączenie - dlatego  ja myślałem o napędzie połówek osobnymi cięgnami, albo sztywnym popychaczem widełkowym.

Opublikowano (edytowane)

No to powalczyliśmy ze statecznikiem poziomym

DSC_0036_zpsbpezwm9c.jpg

 

i trzeba było zabrać się w końcu za szlifowanie, tutaj gotowy kadłub po spasowaniu z górną i dolną klapką:

DSC_0038_zps6hl4k9dg.jpg

 

DSC_0037_zpsqlq4lmlc.jpg

 

DSC_0041_zpsr9qfrd22.jpg

 

czas OKLEJAĆ BALSĄ :)

 

tutaj zestawione wyposażenie:

DSC_0042_zpsgmozm3og.jpg

 

silnik: DUALSKY XM4255EA-4.5 KV790

regulator: HobbyKing 70A BlueSeries (po operacji udrażniania radiatora)

serwa: HK15158A

odbiornik: FrskyX8R 

zestaw telemetrii RPM i 2x temperatury (będzie jeszcze stan baterii)

Edytowane przez Tomasz D.
edytowano z powodu niechlujnej pisowni
Opublikowano (edytowane)

Mały update postępu prac:

 

Przygotowałem model poszycia z tektury której naniosłem na sklejone arkusze 1,5mm balsy. Kolejnym robiącym bym tego nie polacał jako ze zmiana krzywizny jest jednak dość duża i szkoda się tak męczyć. Lepiej oklejać strony lewa i prawa i na osi symetrii dociąć balsę.

DSC_0043_zpsp89zukw2.jpg

 

DSC_0044_zpsl8xle0ib.jpg

 

potem używając płynu do mycia okien oraz dużej ilości szpilek ułożyłem balsę do kształtu. Po wyschnięciu okleiłem używając CA. W części dziobowej po jednej stronie pojawiły się zbyt duże naprężenia wiec wyciąłem pasek poszycia i wkleiłem nowy likwidując napięcie. Całość przeszlifowałem i dołożyłem elementy konstrukcji garbu kadłuba

 

DSC_0048_zpssclmx21b.jpg

 

DSC_0049_zpsnj0fbf1b.jpg

 

przygotowałem balsę na poszycie garbu i podobnie jak na kadłubie ukształtowałem ja do kształtu:

DSC_0050_zpsrmduktc4.jpg

 

tutaj już przyklejone poszycie (mam plan dołożyć jeszcze trójkąt łączący poszycie kadłuba i garbu)

DSC_0052_zpsfrfsd3u5.jpg

 

okleiłem tez klapkę górną:

DSC_0045_zps8n3b8pmc.jpg

 

DSC_0046_zpsgo43frkn.jpg

 

i dolna (tutaj trochę wyzwanie bo konstrukcja jest dość wiotka - może lepiej by było mieć płytę podstawy jako jeden element i potem wyszlifować z oklejonego elementu otwory pod poszycie?)

DSC_0047_zpsozjnthig.jpg

 

skończyłem sklejanie statecznika poziomego:

DSC_0051_zpsspconkgd.jpg

 

i doszła folia oraz rękawki węglowe na pochwy bagnetów:

DSC_0053_zpsoqupal0f.jpg

 

folia to Oracover Easycoat srebrny (masa 49-62 g/m2)

zamówiłem tez profile aluminiowe na zastrzały z firmy towerhobbies (K&S)

 

zbliżamy sie OKLEJANIA oraz budowy skrzydła

Edytowane przez Tomasz D.
edytowano z powodu niechlujnej pisowni
Opublikowano (edytowane)

Klapka górna wymaga posiadania konstrukcji garba, w dolnej trzeba się oprzeć o wręgę kadłuba... ogólnie bardzo proste to nie jest, zresztą w oklejaniu trzeba się klelić do wręg od środka...

 

Przy okazji "mocowania" dolnej klapki mają błąd w geometrii, nie da się ich włożyć bez modyfikacji po oklejeniu balsa (co sugeruje instrukcja)

 

Na poczet badania napędu zamówiłem tez sobie takie cacko:

http://www.banggood.com/RC-Lander-Outer-Rotor-Motor-Thrust-Stand-Measuring-Table-p-1011428.html?rmmds=myorder

 

zaczyna to przypominać pewien znany samolot:

DSC_0054_zpswmxgtt1q.jpg

wprowadziłem małą zmianę widoczna na tym zdjęciu; podkleiłem paskami 1,5mm balsy górna krawędź poszycia garba, inaczej jest tak wiotka ze nie daje się równo oszlifować od góry

Edytowane przez Tomasz D.
edytowano z powodu niechlujnej pisowni
Opublikowano (edytowane)

Dwa pytania:

1. czy ramę montażową pod centropłat sklejamy?

2. w którym momencie kleimy konstrukcje centropłata?

Edytowane przez Tomasz D.
edytowano z powodu niechlujnej pisowni
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Autorzy podpowiadają - ramy montażowej nie trzeba kleić, ale należy ją zamocować do deski montażowej, centropłata nie kleimy aż do ułożenia z dolnym poszyciem

 

po 2 tygodniach przerwy związanej z obowiązkami służbowymi wracamy do budowy; doszły kola i profile na zastrzały:

6C1AC151-8282-405B-8538-8B439076C164_zps

 

oraz złożyłem statecznik pionowy (uwaga na kolejność klejenia górnych elementów!):

CCD08ED4-EEF9-41D8-BF63-64FDE280EDF6_zps

Edytowane przez Tomasz D.
edytowano z powodu niechlujnej pisowni
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Mały update z postępu prac;

Udało mi sie wytworzyć rurki na bagnety skrzydeł, użyłem rękawów węglowych z żywicą epoksydową a jako przekładki papieru do pieczenia, nie wiem czym to nasycają ale nic się do tego nie klei, do tego stopnia ze miałem problem czym to skleić wokół bagnetów, udało się w końcu klejem biurowym 3M. Składając centropłat trochę zaniepokoił mnie kształt konstrukcji wokół mocowania zastrzałów. Biorąc pod uwagę fakt ze będą to pracujące zastrzały nie podoba mi się konstrukcja wokół tych elementów. Wdrożyłem zmiany zamykające częściowo otwory wokół półek na śruby oraz zamykające cienką sklejką 0,5mm okno wzdłużnika w tym rejonie (będzie on w tym miejscu przenosił maksymalne siły tnące). Dołożyłem tez małe wzmocnienie samej polki kończące się na częściowo zamkniętym otworze zebra. Efekt na zdjęciach:

1E370417-E78F-4DA6-8265-C38A1517B76B_zps

 

0E60DBF0-3287-41E4-868F-FB32364DEF0E_zps

 

BB5F9E72-2C5B-4E30-ADD6-668F85E035E3_zps

 

Zająłem się wypuszczeniem Bowdenów z tyłu kadłuba, nie podoba mi się pomysł z łączeniem połów steru wysokości drutem wiec wymyśliłem patent z rozdwojeniem Bowdenów. Tak to wygląda, komentarze mile widziane:

85F9B3E3-DD46-4AF5-B8AC-74F0EAB51BFB_zps

 

2B61B4FC-393F-4A8F-9568-B94214517795_zps

 

2B61B4FC-393F-4A8F-9568-B94214517795_zps

 

3952291B-EB69-499E-96B4-D71C5323E87B_zps

 

6556C8AD-9FCD-411D-B180-6588B87A0951_zps

 

Oczywiście same Bowdeny będą jeszcze połapane do wręgów kadłuba

 

i kolejne pytanie (choć popularność wątku powala): jak wygląda ten srebrny schemat; na górze/dole skrzydeł nie ma żadnych oznaczeń?

Edytowane przez Tomasz D.
edytowano z powodu niechlujnej pisowni
Opublikowano (edytowane)

Czy krawędź natarcia centropłata jest prosta czy trzeba ją dociągnąć do stelaża? wychodzi mi że na CLu to jakieś 5mm - tak ma być?

Edytowane przez Tomasz D.
edytowano z powodu niechlujnej pisowni
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.