Skocz do zawartości

Nietoperz SZD 6x skala 1:2.5


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Dzisiaj rozpoczynam budowe Nietoperza szd 6x - zestaw od Oldgliders. Skala 1 : 2.5.

Tak na wstepie to moja "modelarnia",drewniana budka w koncie ogrodu.

post-19047-0-92622700-1471333750_thumb.jpg

Mam podlaczony panel sloneczny do ladowania  akumlatora - daje mi to oswietlenie na nieograniczony czas.

Kabel elektryczny podciagam z domu kiedy potrzebuje uzyc Dremela.

post-19047-0-35804300-1471334208_thumb.jpgpost-19047-0-60118200-1471334251_thumb.jpg

Buda nie jest duza ale daje mi wystarczajaco miejsca do pracy.

post-19047-0-96163000-1471334397_thumb.jpgpost-19047-0-62610500-1471334341_thumb.jpg

 

Plan Nietoperza na scianie i przygotowalem podstawe do montarzu kadluba.

post-19047-0-07287400-1471334605_thumb.jpgpost-19047-0-81612200-1471334527_thumb.jpg

 

Ustawiam wregi na sucho.Wlasnie zdalem sob sprawe z tego, ze jest to duzy model !!

Tyle na dzisiaj.

 

 


Astatnia fotka uciekla....


post-19047-0-20479600-1471335238_thumb.jpg

  • Lubię to 3
Opublikowano

post-8532-0-13259700-1471339976_thumb.jpg

Buda nie jest duza ale daje mi wystarczajaco miejsca do pracy.

Piękne miejsce do modelowania, ale żeby na kwiatkach oszczędzać?

Daj im trochę większą skrzynkę. :D

  • Lubię to 1
Opublikowano

A ja myślałem, że mam za mały warsztat do Genesisa2 :-). Fajnie, że mamy pokrewne tematy. Może ktoś jeszcze rzuci się na jakieś inne latające skrzydło np Horten'a. Będę Ci mocno kibicował Ziggy. Pozdr

Opublikowano

]Powoli ide do przodu.Zajmuje mi duzo czasu aby dobrze obrobic wregi.Niestety wyciecia nie sa dokladne - brak kata prostego.Trzeba dochodzic to tego malym pilnikiem.Ale potem to wszystko pasuje.

post-19047-0-79016900-1471946060_thumb.jpg

 

Cieciwa skrzydla przy kadlubie jest ogromna - 69 cm !!

post-19047-0-36747600-1471946299_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Nastepne czesci pasuje do kadluba -na sucho przed sklejaniem.

 

post-19047-0-53876000-1472286485_thumb.jpg

 

Ster kierunku jest naprawde duzy. Bede musial zrobic " jig " do dokladnego ustawienia i klejenia.Pomysl mam i zobacze jak to sie wszystko ulozy.Bedzie to nastepny post.

 

post-19047-0-30086100-1472286730_thumb.jpg

 

post-19047-0-26372200-1472286765_thumb.jpg

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzisiaj zrobilem " jig" do budowy steru kierunku.Zachowa to prawidlowe katy i plaszczyzny do sklejania.

Moge to uzyc z dwoch stron.

Niestety sasiedzi organizuja drinka po poludniu - taki zwyczaj tu jest - zaproszenie dla kazdego domu na naszej ulicy. Koncepcja dobra ale psuje mi rytm pracy.Ale chyba lepiej nie narzekac.

Ziggy

 

post-19047-0-01284700-1472362386_thumb.jpg

post-19047-0-15072700-1472362472_thumb.jpg

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Zrób "Bat party". Efekty i podziw sąsiadów gwarantowany !

 

Jakby pytali czemu taki bez ogona to wyjaśnij, że Polska była biednym krajem i na ogon brakło budżetu .

Coś w tym stylu wcisnąłem Amerykaninowi ale chodziło o zegarek. Uwierzył a jak wyszła prawda na jaw to się wściekł bo wszyscy z niego łacha darli , że naiwny.

Opublikowano

Wystartowalem ze sklejaniem steru kierunku  - uzywajac mojego "jig"

post-19047-0-88114900-1472455301_thumb.jpg

 

A tak wyglada po obroceniu.

post-19047-0-95222200-1472455381_thumb.jpg

 

Klejenie przodu.

post-19047-0-27160000-1472455467_thumb.jpg

 

Jedna chesc odcieta 

post-19047-0-25818000-1472455628_thumb.jpg

 

I tak wyglada po zdjeciu z " jig " gotowy.

post-19047-0-57200500-1472455697_thumb.jpg

 

A teraz przymiarka do powstajacego kadluba.

post-19047-0-22299400-1472455793_thumb.jpg

 

Dzisiaj zamowilem listewki sosnowe do budowy kadluba.  Nie ma ich w sklepach modelarskich w wymiarach jakie potrzebuje.

Ziggy.

 

 

  • Lubię to 3
Opublikowano

Właśnie zapoznałem się z treścią testu Nietoperza  w Flug Modell. Absolutnie powstrzymaj się z dalsza budową  ! Wiem, że trudno będzie dorwać ci się do tego pisma ale spróbuję  byś to pismo jakoś dostał . Sprawa jest poważna ! Pięknie wygląda w locie ale absolutnie nie buduj dalej bez zapoznaniem się z tym artykułem . 

 

Pręt szklany 12 mm jako bagnet dla rozpiętości niemal 5 m to jest nieporozumienie. Mam obiecany ten numer wraz z płytą CD. Dostanę dopiero na koniec września i wyślę do ciebie. Szkoda twojego zaangażowania w niedopracowaną konstrukcję . Nie da się wszystkiego uratować ale chociaż skrzydła można poprawić jeśli chodzi o wytrzymałość . Opinia o aerodynamice jest fatalna poparta przez  program komputerowy.

Opublikowano

Podobnie niepochlebne opinie wyrażali o " dużym " Nietoperzu piloci którzy na nim latali. A przecie model dziedziczy cechy oryginału.

Opublikowano

Jeśli łącznik skrzydeł czy inny element  za słaby- to oczywiście trza go poprawić, zmienić, ale to ewentualny błąd w konstrukcji. Natomiast nikt nie powinien oczekiwać, że model Nietoperza, zwłaszcza tak bliski oryginałowi pod względem odwzorowania kształtu (aerodynamika), ale też wielkości, będzie lepiej sprawował się w powietrzu, niż oryginał. Na tym polega smak moim zdaniem tego przedsięwzięcia, dlatego ma to dodatkową wartość. W założeniu- miało być trudno i pewno będzie, ale przecież lata- jest do opanowania (vide film z pikniku z Żaru choćby). Chcemy mieć coś retro, ale całkiem przewidywalnego- zróbmy Salamandrę, czy ABC-aka, będzie łatwiej, ale nie każdemu o to chodzi.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Właśnie zapoznałem się z treścią testu Nietoperza  w Flug Modell. Absolutnie powstrzymaj się z dalsza budową  ! Wiem, że trudno będzie dorwać ci się do tego pisma ale spróbuję  byś to pismo jakoś dostał . Sprawa jest poważna ! Pięknie wygląda w locie ale absolutnie nie buduj dalej bez zapoznaniem się z tym artykułem . 

 

Pręt szklany 12 mm jako bagnet dla rozpiętości niemal 5 m to jest nieporozumienie. Mam obiecany ten numer wraz z płytą CD. Dostanę dopiero na koniec września i wyślę do ciebie. Szkoda twojego zaangażowania w niedopracowaną konstrukcję . Nie da się wszystkiego uratować ale chociaż skrzydła można poprawić jeśli chodzi o wytrzymałość . Opinia o aerodynamice jest fatalna poparta przez  program komputerowy.

Witam.Szanowny Panie ,skoro kolega jest tak oczytany polecam jeszcze jeden artykuł

do poczytania  i wyrażeniu owocnych wniosków.

post-16922-0-58334200-1473154280_thumb.jpg

post-16922-0-82997900-1473154312_thumb.jpg

post-16922-0-05630500-1473154338_thumb.jpg

post-16922-0-64360800-1473154361_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

 W założeniu- miało być trudno i pewno będzie, ale przecież lata- jest do opanowania (vide film z pikniku z Żaru choćby).

Ja tam specjalistą od "starych" szybowców nie jestem ale widziałem osobiście 2 loty na Żarze tego Nietoperza (wręczałem puchar za najbardziej oryginalny model :D ) i wiem jedno -bezproblemowo się holuje ,lata znakomicie,przewidywalnie,spokojnie,dostojnie,ostre zakręty przed lądowaniem nie robiły na nim żadnego wrażenia -bardziej na mnie że wpadnie w korek a nic takiego się nie działo,pięknie siada na lotnisku.

Wygląda w powietrzu rewelacyjnie ,żaden z retro szybowców nie zrobił na mnie takiego wrażenia.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Chciałbym dorzucić kilka wiadomości prosto ze źródła. Szczególnie dla Pana Roha z Prądnika. Płaty w modelu SZD-6X Nietoperz z zestawu OLDGLIDERS łączone są dwoma prętami węglowymi lub szklanymi ,( osobiście wolę te drugie ) o średnicy 14mm, być może czegoś Pan tam nie doczytał lub celowo wprowadza Pan zupełnie nie potrzebny zamęt. Dodam jeszcze ,że jeżeli takie mocowanie płata komuś nie odpowiada mając zestaw z mojej firmy , budując model , modelarz może to sobie zmieniać według własnego uznania. Reasumując z moich informacji wynika, że w Europie do tej pory zostało wykonane 4-5 modeli, reszta się dalej buduje. 3 + mój zostały pomyślnie oblatane i nie było z nimi żadnych problemów. 

 

Model SZD-6x Nietoperz zbudowany przez Austriackich modelarzy z zestawu OLDGLIDERS był na największych imprezach modelarskich m.in. w Niemczech, w Schwabmunchen, z powodzeniem wykonał tam kilka pokazów w locie.

 

Może widzieliście, a może nie. Tutaj są filmy z lotu Nietoperza. 

 

Opublikowano

(...)

 

Pręt szklany 12 mm jako bagnet dla rozpiętości niemal 5 m to jest nieporozumienie. Mam obiecany ten numer wraz z płytą CD. Dostanę dopiero na koniec września i wyślę do ciebie. Szkoda twojego zaangażowania w niedopracowaną konstrukcję . Nie da się wszystkiego uratować ale chociaż skrzydła można poprawić jeśli chodzi o wytrzymałość . Opinia o aerodynamice jest fatalna poparta przez  program komputerowy.

Ależ jak najbardziej pręt szklany spełni doskonale rolę łącznika nawet modelu o rozpiętości 5000mm, gdyż jego własności mechaniczne są rewelacyjne. Dla przykładu podaję podstawowe wartości parametrów dla pręta  Pręta fi10

Wytrzymałość na zginanie Rg >400 MPa, Metoda badania PN-79/C-89027  

Wytrzymałość na rozciąganie Rr >600MPa   Zawartość szkła 65-75 %. Metoda Badania DB-10-13-014

Oczywiście należałoby policzyć wytrzymałość skrzydła Nietoperza w funkcji prędkości lotu. Niemniej jednak bezpiecznie latające modele potwierdzają dostateczną wytrzymałość (oczywiście nie wiemy bez obliczeń jaki jest zapas wytrzymałości na zginanie chociaż podwójny pręt, który zastosował Konstruktor wydaje się gwarantować cały zakres prędkości i obciążeń szybowcowego lotu).

Dodam jeszcze, że kilka lat temu byłem bardzo blisko projektu samolotu akrobacyjnego DEKO-9, gdzie "szkło z żywicą" było zasadniczym elementem tego płatowca. Mianowicie nawet kratownica kadłuba z rur nie była spawana lecz wiązana włóknem szklanym przesyconym żywicą wg specjalnego węzła. Jest to patent Pana Inżyniera Dębskiego. Już o "prętowym" podwoziu (włókna szklane przesycone żywicą w formie ) nie wspomnę. Jeżeli ktoś ciekaw  to polecam prelekcję (długą ale ciekawą)

 

 

post-6507-0-21719800-1473175798.jpg

Opublikowano

Tez widzialem (chyba oblot) Nietoperza w ta sobote. Polecial, wyladowal. Nic sie nie urwalo.

 

Swoja droga, pret szklany jako lacznik skrzydel to chyba ostatnia rzecz jaka moze sie zlamac w modelu...

Opublikowano

Wiesz czy słyszałeś?

Polecam zapoznać się z dość ciekawym artykułem, który raczej przeczy tej tezie: http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/82_Bezogonowy_szybowiec_SZD-6X_Nietoperz.pdf

 

Ziggy buduj, z przyjemnością kibicuję Twojej budowie.

Nie wiem bo sam nim nie latałem ani nawet wtedy nie było mnie jeszcze na świecie, więc logicznym jest że słyszałem a nawet czytałem. Ot, choćby na stronie Piotra Piechowskiego jest zdaje się coś na ten temat.

Ale skoro model lata znakomicie, to tylko wypada się cieszyć i pogratulować twórcy.

Opublikowano

I nadal z uporem maniaka twierdzę ,że pręt 12 mm jest nieporozumieniem. Zwłaszcza, że producent to wie i  dla tego dał rurki szklane fi 12 mm...

No chyba, że wykonawca modelu ma starą suwmiarkę o tolerancji +/- 2 mm lub pisze banialuki.

 

Tyle, że ani słowa nie wspomniałem o przyczynach rozsypania się modelu w powietrzu.Nie oceniam niczego poza tym " przejęzyczonym" prętem -fakt są rurki szklane 12 mm.

Rurki wytrzymały - czemu nie ! Rzecz w czym innym. Aż zazdroszczę niektórym wnikliwej wiedzy. Katastrofa ,pręty12 mm,złamane... Facet pisze bzdury i po nim....

 

No dość drwin z komentatorów !

 

Byłoby skrajnym brakiem odpowiedzialności i koleżeństwa kiedy posiadam ten rodzaj informacji z określeniem źródła a nie przekazuję dalej zainteresowanym.

Nic nie oceniam ;informuję.

 

Publikacja skanów z prasy bez zgody właściciela jest naruszeniem praw autorskich. Tego uczyli w podstawówce-mojej podstawówce...

Jakiekolwiek pretensje co do tego artykułu proszę kierować do redakcji Flug Modell.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.