Ziggy Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Witam, Dzisiaj rozpoczynam budowe Nietoperza szd 6x - zestaw od Oldgliders. Skala 1 : 2.5. Tak na wstepie to moja "modelarnia",drewniana budka w koncie ogrodu. Mam podlaczony panel sloneczny do ladowania akumlatora - daje mi to oswietlenie na nieograniczony czas. Kabel elektryczny podciagam z domu kiedy potrzebuje uzyc Dremela. Buda nie jest duza ale daje mi wystarczajaco miejsca do pracy. Plan Nietoperza na scianie i przygotowalem podstawe do montarzu kadluba. Ustawiam wregi na sucho.Wlasnie zdalem sob sprawe z tego, ze jest to duzy model !! Tyle na dzisiaj. Astatnia fotka uciekla.... 3
stema Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Buda nie jest duza ale daje mi wystarczajaco miejsca do pracy. Piękne miejsce do modelowania, ale żeby na kwiatkach oszczędzać? Daj im trochę większą skrzynkę. 1
RafModel Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Opublikowano 16 Sierpnia 2016 A ja myślałem, że mam za mały warsztat do Genesisa2 :-). Fajnie, że mamy pokrewne tematy. Może ktoś jeszcze rzuci się na jakieś inne latające skrzydło np Horten'a. Będę Ci mocno kibicował Ziggy. Pozdr
Ziggy Opublikowano 23 Sierpnia 2016 Autor Opublikowano 23 Sierpnia 2016 ]Powoli ide do przodu.Zajmuje mi duzo czasu aby dobrze obrobic wregi.Niestety wyciecia nie sa dokladne - brak kata prostego.Trzeba dochodzic to tego malym pilnikiem.Ale potem to wszystko pasuje. Cieciwa skrzydla przy kadlubie jest ogromna - 69 cm !! 1
Ziggy Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Autor Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Nastepne czesci pasuje do kadluba -na sucho przed sklejaniem. Ster kierunku jest naprawde duzy. Bede musial zrobic " jig " do dokladnego ustawienia i klejenia.Pomysl mam i zobacze jak to sie wszystko ulozy.Bedzie to nastepny post. 1
Ziggy Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Autor Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Dzisiaj zrobilem " jig" do budowy steru kierunku.Zachowa to prawidlowe katy i plaszczyzny do sklejania. Moge to uzyc z dwoch stron. Niestety sasiedzi organizuja drinka po poludniu - taki zwyczaj tu jest - zaproszenie dla kazdego domu na naszej ulicy. Koncepcja dobra ale psuje mi rytm pracy.Ale chyba lepiej nie narzekac. Ziggy 1
BRoman Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Zrób "Bat party". Efekty i podziw sąsiadów gwarantowany ! Jakby pytali czemu taki bez ogona to wyjaśnij, że Polska była biednym krajem i na ogon brakło budżetu . Coś w tym stylu wcisnąłem Amerykaninowi ale chodziło o zegarek. Uwierzył a jak wyszła prawda na jaw to się wściekł bo wszyscy z niego łacha darli , że naiwny.
Ziggy Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Autor Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Wystartowalem ze sklejaniem steru kierunku - uzywajac mojego "jig" A tak wyglada po obroceniu. Klejenie przodu. Jedna chesc odcieta I tak wyglada po zdjeciu z " jig " gotowy. A teraz przymiarka do powstajacego kadluba. Dzisiaj zamowilem listewki sosnowe do budowy kadluba. Nie ma ich w sklepach modelarskich w wymiarach jakie potrzebuje. Ziggy. 3
zulu Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Fajna "modelarnia" , ambitny projekt- zasiadam do podziwiania Pozdrowienia z Krakowa Zulu
BRoman Opublikowano 5 Września 2016 Opublikowano 5 Września 2016 Właśnie zapoznałem się z treścią testu Nietoperza w Flug Modell. Absolutnie powstrzymaj się z dalsza budową ! Wiem, że trudno będzie dorwać ci się do tego pisma ale spróbuję byś to pismo jakoś dostał . Sprawa jest poważna ! Pięknie wygląda w locie ale absolutnie nie buduj dalej bez zapoznaniem się z tym artykułem . Pręt szklany 12 mm jako bagnet dla rozpiętości niemal 5 m to jest nieporozumienie. Mam obiecany ten numer wraz z płytą CD. Dostanę dopiero na koniec września i wyślę do ciebie. Szkoda twojego zaangażowania w niedopracowaną konstrukcję . Nie da się wszystkiego uratować ale chociaż skrzydła można poprawić jeśli chodzi o wytrzymałość . Opinia o aerodynamice jest fatalna poparta przez program komputerowy.
skippi66 Opublikowano 6 Września 2016 Opublikowano 6 Września 2016 Podobnie niepochlebne opinie wyrażali o " dużym " Nietoperzu piloci którzy na nim latali. A przecie model dziedziczy cechy oryginału.
zbjanik Opublikowano 6 Września 2016 Opublikowano 6 Września 2016 Jeśli łącznik skrzydeł czy inny element za słaby- to oczywiście trza go poprawić, zmienić, ale to ewentualny błąd w konstrukcji. Natomiast nikt nie powinien oczekiwać, że model Nietoperza, zwłaszcza tak bliski oryginałowi pod względem odwzorowania kształtu (aerodynamika), ale też wielkości, będzie lepiej sprawował się w powietrzu, niż oryginał. Na tym polega smak moim zdaniem tego przedsięwzięcia, dlatego ma to dodatkową wartość. W założeniu- miało być trudno i pewno będzie, ale przecież lata- jest do opanowania (vide film z pikniku z Żaru choćby). Chcemy mieć coś retro, ale całkiem przewidywalnego- zróbmy Salamandrę, czy ABC-aka, będzie łatwiej, ale nie każdemu o to chodzi. 1
BINIU 98 Opublikowano 6 Września 2016 Opublikowano 6 Września 2016 Właśnie zapoznałem się z treścią testu Nietoperza w Flug Modell. Absolutnie powstrzymaj się z dalsza budową ! Wiem, że trudno będzie dorwać ci się do tego pisma ale spróbuję byś to pismo jakoś dostał . Sprawa jest poważna ! Pięknie wygląda w locie ale absolutnie nie buduj dalej bez zapoznaniem się z tym artykułem . Pręt szklany 12 mm jako bagnet dla rozpiętości niemal 5 m to jest nieporozumienie. Mam obiecany ten numer wraz z płytą CD. Dostanę dopiero na koniec września i wyślę do ciebie. Szkoda twojego zaangażowania w niedopracowaną konstrukcję . Nie da się wszystkiego uratować ale chociaż skrzydła można poprawić jeśli chodzi o wytrzymałość . Opinia o aerodynamice jest fatalna poparta przez program komputerowy. Witam.Szanowny Panie ,skoro kolega jest tak oczytany polecam jeszcze jeden artykuł do poczytania i wyrażeniu owocnych wniosków. 1
Shock Opublikowano 6 Września 2016 Opublikowano 6 Września 2016 W założeniu- miało być trudno i pewno będzie, ale przecież lata- jest do opanowania (vide film z pikniku z Żaru choćby). Ja tam specjalistą od "starych" szybowców nie jestem ale widziałem osobiście 2 loty na Żarze tego Nietoperza (wręczałem puchar za najbardziej oryginalny model ) i wiem jedno -bezproblemowo się holuje ,lata znakomicie,przewidywalnie,spokojnie,dostojnie,ostre zakręty przed lądowaniem nie robiły na nim żadnego wrażenia -bardziej na mnie że wpadnie w korek a nic takiego się nie działo,pięknie siada na lotnisku. Wygląda w powietrzu rewelacyjnie ,żaden z retro szybowców nie zrobił na mnie takiego wrażenia. 2
oldgliders Opublikowano 6 Września 2016 Opublikowano 6 Września 2016 Chciałbym dorzucić kilka wiadomości prosto ze źródła. Szczególnie dla Pana Roha z Prądnika. Płaty w modelu SZD-6X Nietoperz z zestawu OLDGLIDERS łączone są dwoma prętami węglowymi lub szklanymi ,( osobiście wolę te drugie ) o średnicy 14mm, być może czegoś Pan tam nie doczytał lub celowo wprowadza Pan zupełnie nie potrzebny zamęt. Dodam jeszcze ,że jeżeli takie mocowanie płata komuś nie odpowiada mając zestaw z mojej firmy , budując model , modelarz może to sobie zmieniać według własnego uznania. Reasumując z moich informacji wynika, że w Europie do tej pory zostało wykonane 4-5 modeli, reszta się dalej buduje. 3 + mój zostały pomyślnie oblatane i nie było z nimi żadnych problemów. Model SZD-6x Nietoperz zbudowany przez Austriackich modelarzy z zestawu OLDGLIDERS był na największych imprezach modelarskich m.in. w Niemczech, w Schwabmunchen, z powodzeniem wykonał tam kilka pokazów w locie. Może widzieliście, a może nie. Tutaj są filmy z lotu Nietoperza. https://www.youtube.com/watch?v=SDEhuHtOPOw https://www.youtube.com/watch?v=E_VtGKOIA78 https://www.youtube.com/watch?v=Rur9k078XGM https://www.youtube.com/watch?v=rGQIbGEAheQ - od 41 minuty filmu https://youtu.be/3tQYFxtWSzo
stan_m Opublikowano 6 Września 2016 Opublikowano 6 Września 2016 (...) Pręt szklany 12 mm jako bagnet dla rozpiętości niemal 5 m to jest nieporozumienie. Mam obiecany ten numer wraz z płytą CD. Dostanę dopiero na koniec września i wyślę do ciebie. Szkoda twojego zaangażowania w niedopracowaną konstrukcję . Nie da się wszystkiego uratować ale chociaż skrzydła można poprawić jeśli chodzi o wytrzymałość . Opinia o aerodynamice jest fatalna poparta przez program komputerowy. Ależ jak najbardziej pręt szklany spełni doskonale rolę łącznika nawet modelu o rozpiętości 5000mm, gdyż jego własności mechaniczne są rewelacyjne. Dla przykładu podaję podstawowe wartości parametrów dla pręta Pręta fi10 Wytrzymałość na zginanie Rg >400 MPa, Metoda badania PN-79/C-89027 Wytrzymałość na rozciąganie Rr >600MPa Zawartość szkła 65-75 %. Metoda Badania DB-10-13-014 Oczywiście należałoby policzyć wytrzymałość skrzydła Nietoperza w funkcji prędkości lotu. Niemniej jednak bezpiecznie latające modele potwierdzają dostateczną wytrzymałość (oczywiście nie wiemy bez obliczeń jaki jest zapas wytrzymałości na zginanie chociaż podwójny pręt, który zastosował Konstruktor wydaje się gwarantować cały zakres prędkości i obciążeń szybowcowego lotu). Dodam jeszcze, że kilka lat temu byłem bardzo blisko projektu samolotu akrobacyjnego DEKO-9, gdzie "szkło z żywicą" było zasadniczym elementem tego płatowca. Mianowicie nawet kratownica kadłuba z rur nie była spawana lecz wiązana włóknem szklanym przesyconym żywicą wg specjalnego węzła. Jest to patent Pana Inżyniera Dębskiego. Już o "prętowym" podwoziu (włókna szklane przesycone żywicą w formie ) nie wspomnę. Jeżeli ktoś ciekaw to polecam prelekcję (długą ale ciekawą)
wojtek-a Opublikowano 6 Września 2016 Opublikowano 6 Września 2016 Tez widzialem (chyba oblot) Nietoperza w ta sobote. Polecial, wyladowal. Nic sie nie urwalo. Swoja droga, pret szklany jako lacznik skrzydel to chyba ostatnia rzecz jaka moze sie zlamac w modelu...
Gość wotoma Opublikowano 6 Września 2016 Opublikowano 6 Września 2016 Podobnie niepochlebne opinie wyrażali o " dużym " Nietoperzu piloci którzy na nim latali. A przecie model dziedziczy cechy oryginału. Wiesz czy słyszałeś? Polecam zapoznać się z dość ciekawym artykułem, który raczej przeczy tej tezie: http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/82_Bezogonowy_szybowiec_SZD-6X_Nietoperz.pdf Ziggy buduj, z przyjemnością kibicuję Twojej budowie.
skippi66 Opublikowano 6 Września 2016 Opublikowano 6 Września 2016 Wiesz czy słyszałeś? Polecam zapoznać się z dość ciekawym artykułem, który raczej przeczy tej tezie: http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/82_Bezogonowy_szybowiec_SZD-6X_Nietoperz.pdf Ziggy buduj, z przyjemnością kibicuję Twojej budowie. Nie wiem bo sam nim nie latałem ani nawet wtedy nie było mnie jeszcze na świecie, więc logicznym jest że słyszałem a nawet czytałem. Ot, choćby na stronie Piotra Piechowskiego jest zdaje się coś na ten temat. Ale skoro model lata znakomicie, to tylko wypada się cieszyć i pogratulować twórcy.
BRoman Opublikowano 7 Września 2016 Opublikowano 7 Września 2016 I nadal z uporem maniaka twierdzę ,że pręt 12 mm jest nieporozumieniem. Zwłaszcza, że producent to wie i dla tego dał rurki szklane fi 12 mm... No chyba, że wykonawca modelu ma starą suwmiarkę o tolerancji +/- 2 mm lub pisze banialuki. Tyle, że ani słowa nie wspomniałem o przyczynach rozsypania się modelu w powietrzu.Nie oceniam niczego poza tym " przejęzyczonym" prętem -fakt są rurki szklane 12 mm. Rurki wytrzymały - czemu nie ! Rzecz w czym innym. Aż zazdroszczę niektórym wnikliwej wiedzy. Katastrofa ,pręty12 mm,złamane... Facet pisze bzdury i po nim.... No dość drwin z komentatorów ! Byłoby skrajnym brakiem odpowiedzialności i koleżeństwa kiedy posiadam ten rodzaj informacji z określeniem źródła a nie przekazuję dalej zainteresowanym. Nic nie oceniam ;informuję. Publikacja skanów z prasy bez zgody właściciela jest naruszeniem praw autorskich. Tego uczyli w podstawówce-mojej podstawówce... Jakiekolwiek pretensje co do tego artykułu proszę kierować do redakcji Flug Modell.
Rekomendowane odpowiedzi