Skocz do zawartości

Kręcą film "Dywizjon 303"


stema

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

 niewyczerpanych zasobów ludzkich

 

Zasoby ludzkie ZSRR były duże, ale nie niewyczerpane. Na początku 1943 roku, zanim zaczęto odzyskiwać utracone terytoria, były już prawie wyczerpane, nie tylko pod względem "specjalistów" takich jak piloci, ale i "mięsa armatniego" do piechoty. Na pewno ZSRR nie mógł sobie pozwolić na tak ogromne straty jak w 1941 roku, i stąd zmiana strategii wszystkich rodzajów wojsk. 

 

 

 

sowitych premii pieniężnych za zestrzelenie samolotów niemieckich a także  zobowiązał tym samym rozkazem pilotów do wykonania taranu w przypadku braku amunicji

 

O tych premiach często piloci wspominali że wystarczały np na kilogram oleju słonecznikowego na "czarnym rynku" albo obiad w restauracji - ale to i tak było sporo jak na realia życia podczas wojny totalnej. Co do taranu, to w praktyce to nie występowało, ani nie było oczekiwania dowództwa by to robić, ani chęci u samych pilotów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesi zrobili piękny film bo:

1) reżyserował go artysta, a nie wyrobnik (Jan Sverak),

2) mieli świetny scenariusz (napisany przez Zdenka Sveraka).

 

Niestety, ale  "Dywizjon 303" jest pod tym względem całkowitym przeciwieństwem "Ciemnoniebieskiego świata"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy napomknęli o naszych eksportowych P-24. Przeczytałem wiele książek na temat Września 39 i nigdzie nie spotkałem relacji walki na P-24 ani wzmianki o dywizjonie uzbrojonym w te samoloty. W literaturze spotyka się opisy że pilotom one nie pasowały bo miały zakrytą kabinę oraz że były to dobre samoloty. Czy cała produkcja była eksportowa ?

Jeżeli tak to chyba byliśmy jedynym krajem który produkowane przez siebie lepsze uzbrojenie sprzedawał a sobie zostawiał samoloty które były dobre ale osiem lat wstecz. Nie wystawia to dobrej opinii naszym ówczesnym  decydentom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja w dalszym ciągu nie dowiedziałem się nic na temat tego, czy eksportowy P-24 był kiedykolwiek użyty w boju i jak się spisywał? Może ktoś wie coś więcej na ten temat?....

 

 

 

http://www.ww2wrecks.com/portfolio/the-story-of-the-greek-pzl-p24-fighter-aircraft-1940-41/

 

http://greek-war-equipment.blogspot.com.au/2011/05/1937-1941-pzl-p24.html

 

 

 

Jest tego pelno na Internet..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A ja w dalszym ciągu nie dowiedziałem się nic na temat tego, czy eksportowy P-24 był kiedykolwiek użyty w boju i jak się spisywał?

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2401/126/PZL-P-242

na dole artykułu jest trochę bibliografii na temat..

 

i trochę dywagacji..

http://www.historycy.org/index.php?showtopic=12983

 

też ciekawa strona.. (w tym o PZL-50)

http://samolotypolskie.blogspot.com/2015/02/dlaczego-jastrzab-zawiod-czesc-2.html

http://samolotypolskie.blogspot.com/ )

 

 

Będąc jednak umiarkowanym lokalnym patriotą i nie wdając się w politykę uważam że warto poczekać i kupić Hamerykański sprawdzony zabytek z fabryki co przynajmniej w nazwie ma PZL niż Hrancuski powietrzny autobus.

Najgorzej kiedy to politycy lepiej od wojskowych wiedzą co wojsku potrzebne... ;)

 

post-3384-0-65370400-1510049459.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ale czy powietrzny autobus miał lufę lepszą od hamerykańskiego nie zauważyłem

Bo to właśnie miał być głównie "autobus" do szybkiego przerzutu wojsk tam gdzie trzeba, w tym na tyły związków bojowych npla ( nowoczesne doktryny wojenne - poczytaj mjr. Fischera), a nie typowy "szturmowik" na pole walki, choć miał także nieco wspomagać..

Nie upieram się tu przy akurat Caracalu, ale to co Macierewicz wciskał "zamiast" w Świdniku ma się tak jak kij do.... , w dodatku blagując że to "dobre bo polskie"... (w Westlandzie musieli się setnie uśmiać..)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dla nas wystarczy 12 anie musi być 24 ludzi na pokładzie..

Zależy do czego...  jak masz zrobić desant na tyły atakującego związku pancernego by odciąć go od paliwa, amunicji, i zaplecza technicznego (taki np Leo potrzebuje 800L wachy na 100km) to kompania zielonych ludków nie wystarczy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Widzę tylko że takie lądowania bez rozwalenia podwozia przetrwa mało który śmigłowiec. To widać w tym filmie. Maszyna na wojnę ma być mocna jak P-47.

Kiedyś w barze klarowałem jednemu Amerykaninowi, że mają bardzo niebezpieczne samochody, i (dla własnego dobra) powinni kupować nasze europejskie.

Na jego zdziwienie wytłumaczyłem mu : "sam popatrz na pierwszy lepszy Wasz film - wystarczy, że taki Cadillac czy Pontiac walnie w byle patyk, i zaraz wybucha !   A nasze nie !".

Długo się śmiał... :D :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Wasze fakty. Moje są inne

Gwoli ścisłości - fakty nie są ani nasze, ani Twoje czy kogokolwiek - są po prostu faktami z którymi się nie dyskutuje. Ale o faktach - już jak najbardziej, i tego nikt Ci bronić nie zamierza bo każdemu wolno mieć swoje opinie... 

A co do samolotów (modeli) - tak, wszyscyśmy tu mniej lub bardziej (pozytywnie) "nakręceni" - i tak trzymać ! :) :)

 

P39cartoon-vi.jpg

 

P.S. A może skorzystać z doświadczeń innych...?

 

A jaka taniocha...!!! :D

01.jpg

 

A co do greckich PZL...

http://imansolas.freeservers.com/Aces/The%20Greek%20PZL%20fighters.html

 

zwycięstwa greckich PZL24 (pobrać pdf)

https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiPlYvSzKzXAhVGK1AKHXDvBCsQFghOMAQ&url=http%3A%2F%2Faces.safarikovi.org%2Fvictories%2Fvictories-greece-ww2.pdf&usg=AOvVaw0OOGbxl0_YWyFdrAnayJ3U

 

https://forum.warthunder.com/index.php?/topic/177511-pzl-p24-fighter-aircraft/

http://www.youtube.com/watch?v=dYQtzGyXlBE&feature=youtu.be

 

http://www.century-of-flight.net/Aviation%20history/photo_albums/timeline/ww2/2/Panstwowe%20PZL%20P24.htm

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1GOUUITzNizMWFFSY15MTeVnnNUI&hl=en_US&ll=46.55886020511497%2C-17.226562000000058&z=3

http://www.avsimrus.com/f/fs2004-aircrafts-40/pzl-p-24f-g-1967/zip?i=86

https://www.museumofflight.org/files/video/HoltgreweInteractive_Web/holt.html

http://www.historynet.com/iar-80-romanias-indigenous-fighter-plane.htm

http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft25966.htm

https://books.google.pl/books?id=EJ5vIyDBpLcC&pg=PA54&lpg=PA54&dq=polish+flying+airplane+PZL+P24&source=bl&ots=Ae9dtLZNOJ&sig=0WFWZD-xIgkNtE240R3WsX-0MTk&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwig_MyA2KzXAhUoJJoKHeCQBT84HhDoAQhCMAM#v=onepage&q=polish%20flying%20airplane%20PZL%20P24&f=false

https://books.google.pl/books?id=Q5geDAAAQBAJ&pg=PA44&lpg=PA44&dq=polish+flying+airplane+PZL+P24&source=bl&ots=drfGE4djDY&sig=jvsv_1hQweyZpOSX4Q_u-sT_8eQ&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwig_MyA2KzXAhUoJJoKHeCQBT84HhDoAQhOMAU#v=onepage&q=polish%20flying%20airplane%20PZL%20P24&f=false

https://wikivisually.com/wiki/PZL_P.24

https://ritastatusreport.live/2017/08/19/tech-tree-showcase-wowp-poland-part-1/

https://forums.ubi.com/showthread.php/332720-RAF-Squadrons-80-112-in-Greece?s=0f492dc154f119636dd1c5510ce8bc0f

 

a tak przy okazji może się komu przyda...

http://gasmasklexikon.com/Page/Start01.htm

https://hangar47.com/pzl-p-24-preview/

 

P.S. Czym zajmuje się IPN (za ciężką kasę... )

https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=50&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjHp67f2KzXAhWHd5oKHRtLAC84KBAWCHAwCQ&url=http%3A%2F%2Fpamiec.pl%2Fftp%2Fpamiec_ebooki%2F111_instrukcja_web.pdf&usg=AOvVaw3E3re2mBtNVWXg0Fo7j0Ob

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłoby fajnie. O ile nie będzie to dzieło w hollywodzkim stylu Hurra Ameryka z happy endem na koniec, to zawsze warto będzie obejrzeć. Bo mało w ogóle jest realistycznych filmów o wojnie powietrznej, a jeszcze z udziałem Polaków to już całkiem rzadkość...

Czekamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.