Skocz do zawartości

To tylko Jantar


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam prośbę do posiadaczy Jantara.

 

Czy ktoś mógłby zmierzyć długość oraz średnicę bagnetu usterzenia poziomego oraz podać z czego jest wykonany? Prosiłbym też o informację o średnicy drugiego "mini bagnetu" napędzającego usterzenie.

 

Z góry dziękuję za informację.

Opublikowano

Bagnet statecznika poziomego to rurka węglowa o średnicy 6 mm i długa na 92 mm, łącznik to drut stalowy śr. 2 mm i wystaje na 30 mm. (Jest wklejony w jedną połówkę statecznika.)

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam wszystkich serdecznie. Temat Jantara  przygasł na naszym forum, więc troszkę go odświeżę :) .

Wczoraj z powodzeniem przy pomocy forumowych kolegów udało mi się ulotnić swojego Themisto. Model wygląda i lata rewelacyjnie, temu kto waha się nad kupnem Polskiego sprzętu do zawodniczego latania bardzo polecam ! :)

Serdecznie dziękuję kolegą za pomoc w oblocie, doborze i pomocy zakupu wyposażenia, i tobie Wojtku za stworzenie rewelacyjnej maszynki generującej dużo frajdy z latania :D .  

Jeszcze raz serdecznie polecam ze względu na produkt, jak i rewelacyjny kontakt z samym producentem, 100 % satysfakcji klienta :)

post-16744-0-84933200-1509992643_thumb.jpg

post-16744-0-75384900-1509992947_thumb.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano

a jak byś mógł pokazać jeszcze jakie ma malowanie od spodu to byśmy już widzieli jantara w pełnej okazałości:)

Opublikowano

Dziękuję wszystkim za miłe słowa  :). Konradzie gdyby nie twoja pomoc to oblotu raczej w tym sezonie by nie było  :) kolory moje ulubione, od spodu jest w 90% czarny z biało czerwonymi pasami. Tomku odkąd kupiłem czerwony samochód to czerwone modele same za mną chodzą  :D  :D . 

Pod spodem zdjęcie jak model dość żwawo wspina się na bezpieczną  wysokość  :)

 

post-16744-0-90829800-1509998358_thumb.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Jeśli piszesz to sarkastycznie to OK, ale jeśli poważnie to sądzę, że nie masz pojęcia dlaczego skrzydła są pomalowane :D na czarno. Postudiuj trochę tematu modeli termicznych oraz modeli do F5J to się dowiesz dlaczego większość producentów maluje swoje modele na czarno.

 

Konradzie!

Jestem już dużym chłopcem i nie wstydzę się zadawać pytań jak czegoś nie rozumiem.

Już 47 lat temu zbudowałem swój pierwszy zawodniczy szybowiec termiczny klasy F1A i wystartowałem nim na zawodach FAI w Toruniu.  

Niestety nadal nie rozumiem ("nie mam pojęcia") - dlaczego szybowiec termiczny powinien być "malowany" na czarno od góry, od strony wystawionej na promieniowanie słoneczne?

Proszę oświeć mnie, ale oczywiście korzystając z teorii aerodynamiki.

 

Swojego SzD-55 Promyk (od Witka Stefańskiego) mam zamiar polakierować na czarno od spodu, bo ślepy jestem i już kiepsko go widzę na wysokości przekraczającej 400 m. Poza tym biało-białe skrzydła są kiepsko widoczne podczas holowania.

Proszę przekonaj mnie, że górę a nie dół kompozytowego Promyka powinienem polakierować na czarno.

 

pozdrawiam

Staszek

P.S.

Nie zauważyłem aby czołówka światowa w F3B rozpoczęła lakierowanie góry skrzydeł na kolor czarny lub bardzo ciemny, lub zostawiała w kolorze węgla.

Opublikowano

Staszku, jest to banał. Model nie jest malowany na czarno, tylko nie jest malowany na jakikolwiek inny kolor.

Jak robiłeś modele to powinieneś wiedzieć czemu...

A Konrad kogoś podpuścił :))))

Opublikowano

Konradzie!

Jestem już dużym chłopcem i nie wstydzę się zadawać pytań jak czegoś nie rozumiem.

Już 47 lat temu zbudowałem swój pierwszy zawodniczy szybowiec termiczny klasy F1A i wystartowałem nim na zawodach FAI w Toruniu.  

Niestety nadal nie rozumiem ("nie mam pojęcia") - dlaczego szybowiec termiczny powinien być "malowany" na czarno od góry, od strony wystawionej na promieniowanie słoneczne?

Proszę oświeć mnie, ale oczywiście korzystając z teorii aerodynamiki.

 

Swojego SzD-55 Promyk (od Witka Stefańskiego) mam zamiar polakierować na czarno od spodu, bo ślepy jestem i już kiepsko go widzę na wysokości przekraczającej 400 m. Poza tym biało-białe skrzydła są kiepsko widoczne podczas holowania.

Proszę przekonaj mnie, że górę a nie dół kompozytowego Promyka powinienem polakierować na czarno.

 

pozdrawiam

Staszek

P.S.

Nie zauważyłem aby czołówka światowa w F3B rozpoczęła lakierowanie góry skrzydeł na kolor czarny lub bardzo ciemny, lub zostawiała w kolorze węgla.

Staszku tak jak Jurek napisał. Modele termiczne zwłaszcza te zawodnicze sa robione w całości z węgla. A jak wiadomo węgiel jest z natury czarny :) . I po prostu nie daje się żadnej farby poza bezbarwną tylko dla tego że farba waży. Szkoda dokładać niepotrzebnie wagi do modelu tak cirka pewnie za 100g. Podobnie jest zresztą od spodu tylko delikatne pasy orientacyjne i to wszystko. Modele termiczne dość często choć nie zawsze charakteryzują się ascetycznym malunkiem. Oczywiście mowa tu o tych super lekkich i lekkich. Dla tego wszyscy zakładają zaraz po lotach ochraniacze bo faktycznie na słońcu natychmiast skrzydło się deformuje. 

To cała prawda o malowaniu :D skrzydła na czarny kolor. 

 

PS.

Te modele cięższe, które mają być z natury cięższe zazwyczaj maluje się po całości bo nie walczymy o każdy gram.

 

PS2

Staszku zerknij na tą fotkę modelu naszego kolegi Piotra z Monachium. Dość dobrze widać strukturę tkaniny węglowej i na skrzydłach i na kadłubie.

post.jpg

 

Opublikowano

Obecne systemy żywic pozwalają na to aby modele były czarne. Dawniej za czasu Epidianu szybowce malowana na biało aby uzyskać odpowiednia wytrzymałość struktury w podwyższonych temperaturach.Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie aby szybowce laminatowe były czarne, różowe czy beżowe.

Opublikowano

Jako, że to ja zacząłem ten temat to go jeszcze pociągnę. 

Nie pisałem o tym, bo wydawało mi się to oczywiste, że jeśli kolor czarny wynika z barwy tkaniny, a model nie jest malowany dla zaoszczędzenia masy (a przy okazji czasu lub pieniędzy) to jest OK. Natomiast jeśli model jest malowany to czarny kolor góry skrzydeł to w mojej opinii nienajlepszy pomysł. A wszystko dotyczyło konkretnego egzemplarza Jantara. Może się pomyliłem, bo ze zdjęć trudno jednoznacznie ocenić, ale wyglądało mi na to, że w tym przypadku model został właśnie pomalowany na czarno.


Dawniej za czasu Epidianu szybowce malowana na biało aby uzyskać odpowiednia wytrzymałość struktury w podwyższonych temperaturach.Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie aby szybowce laminatowe były czarne, różowe czy beżowe.

 

Zauważ, że szybowce (nie modele) są dalej malowane na biało. Temperatura przy której laminat zachowuje swoje parametry dla żywicy L-285 wynosi trochę ponad 50 stopni Celsjusza (i to pod warunkiem odpowiedniego wygrzewania), a to wcale nie tak trudno przekroczyć przy czarnej barwie.

Opublikowano

To wtedy zmienia sie model. To nie modele póleczkowe. Bardzo lekkie F5J nie wiem czy przetrzyma bardzo intensywny sezon treningowo zawodowy.

Opublikowano

Staszku tak jak Jurek napisał. Modele termiczne zwłaszcza te zawodnicze sa robione w całości z węgla. A jak wiadomo węgiel jest z natury czarny :) . I po prostu nie daje się żadnej farby poza bezbarwną tylko dla tego że farba waży. Szkoda dokładać niepotrzebnie wagi do modelu tak cirka pewnie za 100g. Podobnie jest zresztą od spodu tylko delikatne pasy orientacyjne i to wszystko. Modele termiczne dość często choć nie zawsze charakteryzują się ascetycznym malunkiem. Oczywiście mowa tu o tych super lekkich i lekkich. Dla tego wszyscy zakładają zaraz po lotach ochraniacze bo faktycznie na słońcu natychmiast skrzydło się deformuje. 

To cała prawda o malowaniu :D skrzydła na czarny kolor. 

 

PS.

Te modele cięższe, które mają być z natury cięższe zazwyczaj maluje się po całości bo nie walczymy o każdy gram.

 

PS2

Staszku zerknij na tą fotkę modelu naszego kolegi Piotra z Monachium. Dość dobrze widać strukturę tkaniny węglowej i na skrzydłach i na kadłubie.

attachicon.gifpost.jpg

Jurku Mataczyno, wyluzuj się.

Nie musisz wypowiadać na każdy temat. Gdybyś był bardziej czujny, to byś zauważył drugie dno w moim poście.

 

Konradzie!

Dzięki informację, że węgiel jest czarny.........

Ale dla mnie nie jest to nic nowego. Pierwszą tkaninę węglową i aramidową zdobyłem w roku 1972,  rodem z ZSRR. Dlatego nie są dla mnie nowością kolory i struktura tkanin z węgla czy kevlaru.

 

Konradzie, pokrycie węglowe trzeba zamknąć: żywicą epoksydową lub szkłem z żywicą, lub lakierem bezbarwnym, lub lakierem bezbarwnym uzupełnionym o pigment.

Konradzie piszesz o 100g różnicy i są to bzdury, bo waga pigmentu jest pomijalna.

Według mnie, struktura i kolor tkaniny węglowej wynika jedynie z zapotrzebowania klientów,  z mózgami wypranymi przez totalny marketing.

 

Konradzie czy twierdzisz, że producent jest idiotą i zostawił gołe, porowate włókna tkaniny węglowej aby uzyskać opływ turbulencyjny dla profilu laminarnego?

 

Konradzie, to co widzisz na fotkach, to są włókna węglowe zatopione w przeźroczystej i szklistej warstwie chemoutwardzalnego lakieru bezbarwnego lub  żywicy epoksydowej, lub jednego i drugiego jednocześnie..........

 

Wywołałeś mnie  postem nr #341 obrażając kolegę "dariuszj" pisząc do niego -Twój cytat:

 

["Jeśli piszesz to sarkastycznie to OK, ale jeśli poważnie to sądzę, że nie masz pojęcia dlaczego skrzydła są pomalowane  na czarno. Postudiuj trochę tematu modeli termicznych oraz modeli do F5J to się dowiesz dlaczego większość producentów maluje swoje modele na czarno.]

 

A więc ponownie przeczytaj ze zrozumieniem swój post #341, wróć do swojego tematu i udowodnij powyższe lub posyp sobie głowę popiołem i przeproś kolegę "dariuszj".

 

z pozdrowieniami

Staszek

Opublikowano

Edit

To była odpowiedz na post #375

 

Być może sie nie znam, ale jeszcze nie widziałem modelu termicznego pełnowęglowego malowanego na czarno. Jak dla mnie to byłaby  kompletna bzdura.

 

Co do szybowców, nie modeli i malowania ich na biało, to jak dla mnie to tylko kwestia praktyczności. Nie wyobrażam sobie żeby po każdym lądowaniu natychmiast na normalny szybowiec natychmiast zakładać pokrowce. Poza tym normalne szybowce nie są (chyba) produkowane z węgla tylko z tkaniny szklanej. Tkanina szklana pomalowana bezbarwny brzydko wygląda.

Jeszcze raz powtórzę, po mojemu to tylko aspekty praktyczne oraz to, że biała farba jest jedną z najlżejszych powoduje że są malowane właśnie na biało.

No ale ja na dużych się nie bardzo znam i być może powody malowania na biało są inne.

 

Edit 2

A co do wypowiedzi z postu #377

To nie mam zamiaru nic prostować a ten wykład z laminowania to nie wiem po co i dla kogo i co on wnosi w malowanie modeli.

To ja proszę Ci zastanów się jeszcze raz i albo popraw swoje posty albo zacznij nazywać sprawy fachowo bo jak na razie to Twoje wypowiedzi odbieram jak laika nie znającego się w temacie modeli termicznych.

 

Dla mnie to EOT

Opublikowano

Jako, że to ja zacząłem ten temat to go jeszcze pociągnę. 

Nie pisałem o tym, bo wydawało mi się to oczywiste, że jeśli kolor czarny wynika z barwy tkaniny, a model nie jest malowany dla zaoszczędzenia masy (a przy okazji czasu lub pieniędzy) to jest OK. Natomiast jeśli model jest malowany to czarny kolor góry skrzydeł to w mojej opinii nienajlepszy pomysł. A wszystko dotyczyło konkretnego egzemplarza Jantara. Może się pomyliłem, bo ze zdjęć trudno jednoznacznie ocenić, ale wyglądało mi na to, że w tym przypadku model został właśnie pomalowany na czarno.

...

 

Szkoda, że nie zapytałeś.

Wstawię "lepsze" zdjęcie z widoczną strukturą płótna:

post-8532-0-72892500-1513575129.jpg

Opublikowano

Jeden kiedyś cos robił i mu sie wydaje, innemu tez sie wydaje ze cos wie i potem wątek sie rozpływa. Na zakończenie radosnej dyskusji notka producenta (mozna powiedzieć ze z byłego zsrr :) ) oczywiście tam mogą miec inne lakiery a może i inne metody produkcji bo to dziwny kraj :D Ale dla zabawy jednak - zacytuje: „weight of the components depends on the color and the presence of stripes. Dark colors lighter, yellow is the heaviest. For Megalight version used black color (Carboline)”

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.