Skocz do zawartości

Czy samolot może lecieć po utracie jednego skrzydła?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czy samolot może lecieć bez jednego skrzydła?

 

Odpowiedź na tak postawione pytanie zawiera film (od 22 sekundy do 55...).

Oczywiście , że tak co widać na zarejestrowanych obrazach jednak należy dodać, że tylko przy "określonej" prędkości i przy określonych kątach natarcia.

Film pokazuje, że model jet-a po utracie jednego płata nie tylko leci ale jest w pełni sterowny i umożliwia podejście do lądowania. Tu jednak pojawiają się zasadnicze problemy: zmniejszenie prędkości lotu i zwiększenie kąta natarcia powoduje powstanie olbrzymiego momentu przechylającego, który niemożliwy jest do skompensowania metodą wychylenia lotki . Dlatego mamy niekontrolowany obrót samolotu w kanale przechylenia (wokół osi podłużnej) w stronę brakującego skrzydła i uderzenie w ziemię.

Jest to zgodne z niedawno wykonanymi badaniami w WAT w przypadku słynnego polskiego airlinera.

Przypadek modelu  jet-a bardzo dobrze wpisuje się w charakterystykę momentową (podaję za publikacją WAT), gdyż zarówno obciążenie powierzchni nośnej modelu jak też powierzchnia lotki kompensującej moment przechylający są w dobrej proporcji do rzeczywistego samolotu (chociaż w dużym przybliżeniu).

Nadmieniam , że jest wiele filmowych przykładów bezpiecznego lądowania dużego 3 m modelu samolotu z urwanym skrzydłem (np.Bill Hempel) na skutek pęknięcia płata w okolicach końca rury mocującej skrzydła (błędy wytrzymałościowe). Jednak są to modele kategorii 3D (bardzo małe obciążenie powierzchni nośnej i małe prędkości oraz olbrzymie powierzchnie lotek)

post-6507-0-20552700-1498295037.jpg

  • 1 rok później...
Opublikowano

Po roku od ostatniego postu dodam jeszcze informacje o przypadku powrotu do bazy japońskiego samolotu myśliwsko-bombowego z odstrzeloną 1/3 częścią lewego skrzydła. Nie mogłem teraz znaleźć ale jest raport i zdjęcie lecącego samolotu. Sytuacja miała miejsce w trakcie Drugiej Wojny Światowej w rejonie Pacyfiku.

Opublikowano

I jeszcze jeden. Tutaj nie mam pewności czy uszkodzenie powstało w locie czy na pokładzie. (IJNAF Pilot posing with his Damaged Zero fighter from the aircraft Carrier Kaga, South Pacific 1942.)

post-14841-0-85623300-1531908150.jpg

Opublikowano

U mnie w modelu opuszczenie klap spowodowało opuszczenie nosa aż się rozbiłem bo nie byłem przygotowany na to. Bo myślałem że będzie właśnie zadzierać.

Opublikowano

U mnie w modelu opuszczenie klap spowodowało opuszczenie nosa aż się rozbiłem bo nie byłem przygotowany na to. Bo myślałem że będzie właśnie zadzierać.

Reakcja samolotu/modelu zależy od kąta wychylenia klap.

Opublikowano

Reakcja samolotu/modelu zależy od kąta wychylenia klap.

Właśnie o tym miałem pisać :) bo po przekroczeniu pewnych kątów wychylenia opór zaczyna rosnąć nieproporcjonalnie do siły nośnej, a więc i moment skręcający od klap powodujący obrót ( pochylenie ) dzioba w dół. Ale też chyba od wielu innych czynników, np początkowa reakcja ( podniesienie ) zależy od tego jak szybko klapy się wychylają. Dlatego nie miksowałbym klap z wysokością zanim nie sprawdzę na dużej wysokości jak te klapy działają w danym modelu.

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Nośny kadłub, napęd, krótkie (stosunkowo) skrzydła zwiększają szansę.

Latając kiedyś lekko dobalastowaną "makietą" szybowca, w silnym wietrze, w zakręcie zahaczyłem o linkę odgromnika ponad linią WN. 

Obcięło połowę skrzydła. Mimo kontry lotką i SK model wykonał 3/4 beczki w stronę brakującego skrzydła i stromo uderzył w ziemię. 

Lot bez skrzydeł to balistyka, nie aerodynamika...

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.