Jump to content

Czy samolot może lecieć po utracie jednego skrzydła?


stan_m
 Share

Recommended Posts

Czy samolot może lecieć bez jednego skrzydła?

 

Odpowiedź na tak postawione pytanie zawiera film (od 22 sekundy do 55...).

Oczywiście , że tak co widać na zarejestrowanych obrazach jednak należy dodać, że tylko przy "określonej" prędkości i przy określonych kątach natarcia.

Film pokazuje, że model jet-a po utracie jednego płata nie tylko leci ale jest w pełni sterowny i umożliwia podejście do lądowania. Tu jednak pojawiają się zasadnicze problemy: zmniejszenie prędkości lotu i zwiększenie kąta natarcia powoduje powstanie olbrzymiego momentu przechylającego, który niemożliwy jest do skompensowania metodą wychylenia lotki . Dlatego mamy niekontrolowany obrót samolotu w kanale przechylenia (wokół osi podłużnej) w stronę brakującego skrzydła i uderzenie w ziemię.

Jest to zgodne z niedawno wykonanymi badaniami w WAT w przypadku słynnego polskiego airlinera.

Przypadek modelu  jet-a bardzo dobrze wpisuje się w charakterystykę momentową (podaję za publikacją WAT), gdyż zarówno obciążenie powierzchni nośnej modelu jak też powierzchnia lotki kompensującej moment przechylający są w dobrej proporcji do rzeczywistego samolotu (chociaż w dużym przybliżeniu).

Nadmieniam , że jest wiele filmowych przykładów bezpiecznego lądowania dużego 3 m modelu samolotu z urwanym skrzydłem (np.Bill Hempel) na skutek pęknięcia płata w okolicach końca rury mocującej skrzydła (błędy wytrzymałościowe). Jednak są to modele kategorii 3D (bardzo małe obciążenie powierzchni nośnej i małe prędkości oraz olbrzymie powierzchnie lotek)

post-6507-0-20552700-1498295037.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Po roku od ostatniego postu dodam jeszcze informacje o przypadku powrotu do bazy japońskiego samolotu myśliwsko-bombowego z odstrzeloną 1/3 częścią lewego skrzydła. Nie mogłem teraz znaleźć ale jest raport i zdjęcie lecącego samolotu. Sytuacja miała miejsce w trakcie Drugiej Wojny Światowej w rejonie Pacyfiku.

Link to comment
Share on other sites

I jeszcze jeden. Tutaj nie mam pewności czy uszkodzenie powstało w locie czy na pokładzie. (IJNAF Pilot posing with his Damaged Zero fighter from the aircraft Carrier Kaga, South Pacific 1942.)

post-14841-0-85623300-1531908150.jpg

Link to comment
Share on other sites

U mnie w modelu opuszczenie klap spowodowało opuszczenie nosa aż się rozbiłem bo nie byłem przygotowany na to. Bo myślałem że będzie właśnie zadzierać.

Reakcja samolotu/modelu zależy od kąta wychylenia klap.

Link to comment
Share on other sites

Reakcja samolotu/modelu zależy od kąta wychylenia klap.

Właśnie o tym miałem pisać :) bo po przekroczeniu pewnych kątów wychylenia opór zaczyna rosnąć nieproporcjonalnie do siły nośnej, a więc i moment skręcający od klap powodujący obrót ( pochylenie ) dzioba w dół. Ale też chyba od wielu innych czynników, np początkowa reakcja ( podniesienie ) zależy od tego jak szybko klapy się wychylają. Dlatego nie miksowałbym klap z wysokością zanim nie sprawdzę na dużej wysokości jak te klapy działają w danym modelu.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nośny kadłub, napęd, krótkie (stosunkowo) skrzydła zwiększają szansę.

Latając kiedyś lekko dobalastowaną "makietą" szybowca, w silnym wietrze, w zakręcie zahaczyłem o linkę odgromnika ponad linią WN. 

Obcięło połowę skrzydła. Mimo kontry lotką i SK model wykonał 3/4 beczki w stronę brakującego skrzydła i stromo uderzył w ziemię. 

Lot bez skrzydeł to balistyka, nie aerodynamika...

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.