Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Paweł Prauss

Rekomendowane odpowiedzi

Niesprawna maszyna nie pozwala spać spokojnie... Pas transmisyjny działał nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat. Czyli od nowości. Składał się z dwóch pasów pod spodem ze skóry a na wierzchu plecionka tkana i klejąca się do siebie w sposób w miarę trwały bo to do dzisiaj funkcjonuje. Ale bez pasa skórzanego start czy zatrzymywanie maszyny odbywa się z poślizgiem. 

IMG_E1787.thumb.JPG.32fdfd89fdaecf5246e93ffbf54886ba.JPG

widać na górze zdjęcia pęknięty pas skórzany a na dole na nowo naciągnięty dotychczasowy pas plastikowy. Łączony jak widać na trzycentymetrową zakładkę.

IMG_E1792.thumb.JPG.c6874c3f6b9e594bd324871861b1bfc0.JPG

po lewej fabryczne łączenie. Lekko rozklejone. Plus po prawej jeden koniec rozerwanego pasa.

1368155278_ScreenShot04-17-21at07_50AM.thumb.JPG.3580f117b2c7cb8e333ab42657fe6c74.JPG

potrzebny jeden kawałek 30x10 cm aby prawidłowo dosztukować rozerwany kawałek.

plus klej do połączenia tego wszystkiego:

1953434013_ScreenShot04-17-21at08_03AM.thumb.JPG.9a987cef1342e59d0a5787829beeb5b4.JPG

ale czy na pewno starą skórę z nową da się połączyć trwale ze sobą ??

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I każdego dnia coś do przodu. ( To już by parę Replik Silnika SiM 2b działało ?)

 

IMG_1806.thumb.JPG.0ec9fec06140166547c86c63c6f1ad0c.JPG

 Na dole w imadle, równoległość wypukana na średnicy tulejki 19-18 w uchwycie ER32. Zabezpieczenie przed odkręceniem się z M26x1 jeszcze do końca nie wymyślone...

 Ustalenie zera w osi X,Y czy Z z dokładnością zostawienia śladu na powierzchni bazowej już wymyślone.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna modyfikacja dokumentacji po wykonaniu dwóch karterów według oryginału, ale...

951740697_20210418wymiarydotoczeniapoprawione.thumb.jpg.e085975d30205367d993eb645af0b470.jpg

 przy tuningu (a teraz przy budowie Repliki Silnika SiM 2b) należało zmniejszyć szkodliwą pojemność skrzyni korbowej. Po prostu chodzi o wielkość ciśnienia przetłaczającej mieszankę paliwowo-powietrzną ze skrzyni korbowej do cylindra. I to ciśnienie jest tym większe, im mniejsza jest proporcja między pojemnością (szkodliwą) skrzyni korbowej do pojemności silnika.

 I chyba to już ostateczne częściowe rysunki wykonawcze do pełnej dokumentacji Repliki Silnika SiM 2b.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.04.2021 o 18:28, yarun napisał:

 samo CHROMOWAIE to jest słowo klucz 

osobiście walczę z tym tematem już niemal od pół roku jak nie lepiej i czym więcej czytam tym jestem głupszy oczywiście książek ( a mam ich trochę o samym temacie powłok galwanicznych) bo nie jest to proces łatwy i do tego bardzo toksyczny ale pomijając kwestie prostoty i toksyczności to trzeba  nieźle kombinować bo temperaturę trzeba utrzymywać w granicach + - stopień do dwóch musi być przepływ elektrolitu przez tuleje elektroda musi mieć większą powierzchnię niż wnętrze tulei poza tym lepsza jest grafitowa z grafitu spektralnie czystego niż ołowiana .... i można by tak wymieniać i wymieniać z tego co wiem to w Pruszkowie jest galwanizernia jednak jak usłyszałem kwotę za sztukę tulei to stwierdziłem że zajmę się tym sam podobnie jest z powłokami pvd rozmawiałem z balzersem nawet wysłałem detale do wyceny i gdybym chciał tak kryć wszystkie 60 szt cylindrów do felgiebla to wyszło by mnie to około 5000 netto ... więc jest to temat rzeka jak Mariusz wspomniał i aby dojść do ładu i składu to trzeba spędzić kupę czasu w warsztacie na dobraniu najlepszych parametrów tak aby chrom się nie łuszczył nie odpadał po prostu był odpowiedni 

 

materiały i tolerancje w większości podane są w książce miniaturowe silniki spalinowe W. Schiera ale ogólnie mówiąc mieszczą się w 0,005mm a w przypadku tłoka i tulei w grę wchodzi lapowanie więc tolerancje są poniżej tego co podałem tym bym sie nie martwił za bardzo lepiej zacząć od chromu bo większość elementów wykona sie na tokarkach czy frezarkach nawet nie koniecznie cnc a jak cylindra nie będzie czym pokryć lub gdzie pokryć to temat leży 

 

kolejną sprawą jest odpowiednie alu z dużą ilością krzemu na tłok ale .... nie będę straszył  kolegi ilością "zmartwień" po drodze do odpalenia motorka 

 

O tak to jest temat rzeka i nasi koledzy modelarze zza wschodniej granicy opanowali do perfekcji ;) Dlatego też między innymi zapytałem https://f2abcd-store.ru/ czy nie wykonali by kompletu według mojego projektu. Podejrzewam, że koszty będą duże, ale jak duże - czekam na odpowiedź, czy zrobią i w jakich kosztach. Chętnie sam bym to wykonał, ale podejrzewam że bardzo dużo czasu bym nad tym spędził i wydał sporo środków, a efekty realnie mógłbym sprawdzić i powiedzieć, że jest OK po przynajmniej kilkudziesięciu godzinach pracy silnika. 

 

Mariusz, Jarek, Kamil lub ktoś inny może wiecie gdzie mógłby ktoś taki zestaw wykonać lub do kogo się zgłosić?

Będę wdzięczny za wsparcie :) 

 

Można zrobić silnik pierścieniowy, ale jednak co ABC lub AAC - to ABC lub AAC :) Aktualnie tak są budowane wszystkie znane mi silniki do F2B.

 

Co do powłok w oerlikon - czasami korzystam w ich usług, mam kontakt do przedstawiciela który nas obsługuje - skontaktuje się, ciekawe co mógłby zaproponować. 
Generalnie powłoki nie są powalająco drogie w stosunku do ich właściwości, dla jednej tuleji koszt byłby około 100-150zł, ale jak masz 60 cylindrów - to już robi się koszt.

Jest kilka firm w Polsce zajmujące się chromowaniem technicznym - ale być może koszt będzie niewiele mniejszy...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Robert Tomzik napisał:

Jest kilka firm w Polsce zajmujące się chromowaniem technicznym - ale być może koszt będzie niewiele mniejszy..

w konkurencyjnych  cenach robił "Świerk" i robi , jakie ceny teraz  tego nie wiem , znakomicie robili w galwanizerni na Bródnie ale   restrykcyjne przepisy   zrobiły swoje  ....i zrobiła się kicha

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Robert Tomzik napisał:

Mariusz, Jarek, Kamil lub ktoś inny może wiecie gdzie mógłby ktoś taki zestaw wykonać lub do kogo się zgłosić?

Będę wdzięczny za wsparcie :) 

 

 Ja ze swojej strony mogę napisać że nie jest problem zrobić w sumie bardzo typową rzecz jakim jest zestaw tuleja-tłok. Ale... 

 i tu zaczynają się schody przy wykonaniu pojedynczej sztuki. Zdecydowanie polecam ludzi za wschodniej granicy do których po przez Facebooka czy strony internetowe nie problem dotrzeć. Czyli kierunek przez Ciebie obrany jest jak najbardziej słuszny. Szkic co jest do zrobienia i na Facebooku publikacja albo na kontakt pobrany z modelarskich stron internetowych. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, f2cmariusz napisał:

 Ja ze swojej strony mogę napisać że nie jest problem zrobić w sumie bardzo typową rzecz jakim jest zestaw tuleja-tłok. Ale... 

 i tu zaczynają się schody przy wykonaniu pojedynczej sztuki. Zdecydowanie polecam ludzi za wschodniej granicy do których po przez Facebooka czy strony internetowe nie problem dotrzeć. Czyli kierunek przez Ciebie obrany jest jak najbardziej słuszny. Szkic co jest do zrobienia i na Facebooku publikacja albo na kontakt pobrany z modelarskich stron internetowych.

 

Tak też planuje zrobić :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert robota jednostkowa jest zawsze mega kosztowna a wiem to po sobie bo do niemal że każdej operacji trzeba wykonać przyrząd obróbkowy co mnie osobiście wnerwia i szukam zawsze rozwiązania takiego aby złapać w uchwyt uniwersalny jednak nie zawsze to sie da więc konsekfencją tego jest to że mam pudełko po butach przyrządów a to jest tylko jeden silnik w trzech pojemnościach ....

jak masz jakieś rysunki podeślij zerkne czy mógł bym coś wykonać bo aktualnie mam luzy na cnc tylko proponuję od razu wziąć sie za co najmniej 10 szt ze względów na wspomniane koszty 

 

jeśli chodzi o chrom jak wspomniałem mam dużo książek 2 z nich zeskanowałem mogę podesłać ci linki do nich nawet pokombinowałem już z częścią sprzetu takiego jak zasilacz stabilizowany wanienki szklane z podwójną ścianką żeby kontrolować temperaturę odczynniki i inne szpeje teraz trzeba by spróbować na żywej tulei oczywiście jeszcze muszę zrobić wieszak i odpowiednie osłony tego co ma nie być pokryte a jak wiadomo nie może to być z byle czego bo kwas chromowy jest agresywny 

i bezwzględnie potrzebny jest do tego wyciąg dygestorium 

poza tym kombinuję z anodowaniem alu ale to jest przy chromi pryszcz 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, yarun napisał:

Robert robota jednostkowa jest zawsze mega kosztowna a wiem to po sobie bo do niemal że każdej operacji trzeba wykonać przyrząd obróbkowy co mnie osobiście wnerwia i szukam zawsze rozwiązania takiego aby złapać w uchwyt uniwersalny jednak nie zawsze to sie da więc konsekfencją tego jest to że mam pudełko po butach przyrządów a to jest tylko jeden silnik w trzech pojemnościach ....

jak masz jakieś rysunki podeślij zerkne czy mógł bym coś wykonać bo aktualnie mam luzy na cnc tylko proponuję od razu wziąć sie za co najmniej 10 szt ze względów na wspomniane koszty 

 

jeśli chodzi o chrom jak wspomniałem mam dużo książek 2 z nich zeskanowałem mogę podesłać ci linki do nich nawet pokombinowałem już z częścią sprzetu takiego jak zasilacz stabilizowany wanienki szklane z podwójną ścianką żeby kontrolować temperaturę odczynniki i inne szpeje teraz trzeba by spróbować na żywej tulei oczywiście jeszcze muszę zrobić wieszak i odpowiednie osłony tego co ma nie być pokryte a jak wiadomo nie może to być z byle czego bo kwas chromowy jest agresywny 

i bezwzględnie potrzebny jest do tego wyciąg dygestorium 

poza tym kombinuję z anodowaniem alu ale to jest przy chromi pryszcz 

 

Pewnie, że kosztowna, wiem to z racji branży w której działam, większości są to tematy jednostkowe ;) 

Maszyny CNC mam u siebie, toczenie, obróbka cieplna, szlifowanie itp to nie problem. Tak jak wspomniałem model pod kokile też wykonałbym, widzę, że odlewałeś to pewnie bym się do Ciebie zgłosił :) 

 

Jedynie problematyczne jest wykonanie dobrego zestawu tłok-tuleja. Niestety brak miejsca na chemiczne eksperymenty powoduje, że to jest dla mnie na ten moment niewykonalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla kilku szt nie pchaj się w kokilę bo ugrzęźniesz zaprojektuj karter tak aby dało się odlać go w piasku 

kokila to po 1 duży koszt a po kolejne na kilka tys szt nie na kilka 

lub 3 wyjscie pofrezować z kawałka alu tak jak Mariusz teraz to robi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, yarun napisał:

dla kilku szt nie pchaj się w kokilę bo ugrzęźniesz zaprojektuj karter tak aby dało się odlać go w piasku 

kokila to po 1 duży koszt a po kolejne na kilka tys szt nie na kilka 

lub 3 wyjscie pofrezować z kawałka alu tak jak Mariusz teraz to robi

 

No jest z tym sporo pracy - odlejemy w piasku :) 

Odlew wyjdzie nieco lżejszy, można zachować nieco cieńsze ścianki niż w przypadku frezowania z "klocka" :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Odlewy piaskowe, bardziej dokładne w masie formierskiej przy-modelowej czy ceramicznej na bazie traconego wosku były, są i na pewno będą. Ja zdecydowanie namawiam do po prostu realizacji swoich marzeń. I na pewno bardzo dużo rzeczy modelarze kiedyś odlewali ale zawsze jest bariera wytrzymałości ze względu na grubość czyli lekkość konstrukcji. 

 Moje aktualne przykłady cienkościennych produkcji:

52883805_2235019789889974_3560697419333107712_n.thumb.jpg.a3e4323c68cd3fbb004f81249f0b9a26.jpg

 

56208356_2297540190304600_2295008365799014400_n.thumb.jpg.37f61b14fd37d500d0ca2cb2455752bd.jpg

 od projektu grubość różni się o 0,02 mm ale po stwierdzeniu że i tak jest mocne, "0" ustawiałem jeszcze niżej robiąc ostatecznie grubość około 0,62-0,64 mm.

 

56395117_2300662893325663_4059578748599533568_n.thumb.jpg.723efae78ee94fdf43e62fdb38a5e4b3.jpg

 Kontrola jakości ?

1893004374_ScreenShot04-19-21at07_19AM.thumb.JPG.b1c70f34807fcb46fbb1e12c1874017a.JPG

 i najbardziej realna ogólnodostępna już technologia. Jeden element. U mnie były dwa plus trzy łączące śrubki M1,6 i grubość zgodna z projektem. 0,55 mm.

Wszystko w opisie do zdjęcia. Inne elementy do F2C także powstają w tej technologii co powoduje o kolejne gramy zmniejszenie masy modelu !!!

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Zdążyłem ustawić równoległości akceptowalne w tym przypadku dla mnie. Tak to wygląda jak na zamieszczonym filmie.

 W solidnym imadle zacisnąłem ER32 a następnie dokręciłem kluczem 50 gwint M26x1. Luzuję ER32 i przeniosłem to wszystko na swoją frezarkę gdzie dokonałem ustawień równoległości. Podparłem się dodatkowo szczelinomierzem grubości 0,02 mm co by zachować równoległość. Całkiem nieźle udało się ustawić.?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.04.2021 o 15:00, f2cmariusz napisał:

Zabezpieczenie przed odkręceniem się z M26x1 jeszcze do końca nie wymyślone...

 

Napisz na priva , pomyslimy , wymyslimy .  Kilka pomyslow mi juz w glowie swita ?

 

 

12 godzin temu, f2cmariusz napisał:

Luzuję ER32 i przeniosłem to wszystko na swoją frezarkę gdzie dokonałem ustawień równoległości.

 

 

Zaraz , zaraz ; jak wszystkie silniki sa NASZE , to czy wszystkie frezerki tez nie sa NASZE ???

  • Lubię to 1
  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.04.2021 o 07:54, jarek996 napisał:

frezerki tez nie sa NASZE

tak Jarku......wszystkie frezerki?? są nasze, dojarki, traktorzystki......nawet lekarki i psycholozki i maszynistki??

przepraszam Mariusz ale już?? nie moglem....od siebie dorzucę że....( to dla Jarka )

Czy wiesz Jarku , że...

Najstarszy bumerang na świecie odkryto w Polsce w Jaskini Obłazowej w Karpatach. Jego wiek to ponad 30 tysięcy lat
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.