Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

IMG_1629-001.thumb.JPG.4337696523b2c9b5bc7b5ba32252608c.JPG

Karter jeden z wielu frezowanych oddałem do anodowania i trzeci dzień już noszę w kieszeni kurtki i dalej wygląda solidnie. Zobaczymy co będzie za miesiąc?

 To w najczystszej postaci stare PA6 i widzę na powierzchni trwałą powłokę tlenków bardzo odporną na zarysowanie. 

 Co do samej powierzchni. Prawie O.K. Myślę że na gotowo wykonany karter będzie się prezentował wspaniale.

IMG_1624-001.thumb.JPG.6ae67aae44197baf8d3bc8b8a66e4f5a.JPG

Na drugim planie powstające nowe imaki nożowe typowe dla OUS-1. Mimo że mam ich osiem to jakoś nie potrafię demontować raz ustawionego noża tokarskiego ustawionego wcześniej do innej powtarzającej się okresowo pracy. Stąd potrzeba zrobienia wreszcie następnych trzymaczy kolejnych noży tokarskich niezbędnych w następnych pracach tokarskich.

IMG_1608.thumb.JPG.b331abb18baa8c9466e97a8895c6c667.JPG

 10 przygotówek daje poczucie swobody w postępujących pracach. 

  • Lubię to 2
Opublikowano

 Jestem rad za wszelakiego rodzaju pomoc nawet w tematach które od wielu lat rozgryzam.

 Ale na razie co by toczyć w karterach teraz frezowanych w w przyszłości odlewanych gwint wewnętrzny M26x1 musiałem wreszcie stworzyć wiarygodny rysunek. Bo z praktyki wiem że nie ma nic gorszego niż robić detale bez dokumentacji...

1674757659_karterM26x1.thumb.jpg.ccbae4d45599b9f8b008b2cd0bc894e0.jpg

IMG_1644.thumb.JPG.6388d0b08e148a297f1b13e4f23adf32.JPG

w newralgicznym miejscu zwojów gwintu jest może ze dwa... A wystarczy wcześniej skończyć pasowany otwór pod cylinder i gwintu będzie tyle ile powinno być. Przy okazji widać typową wadę odlewniczą na początku kanału zasilającego.

  • Lubię to 2
Opublikowano

IMG_1649.thumb.JPG.8dd933f96d448e1f05788b91e83f2d44.JPG

podstawa łatwości wykonania to między innymi dokumentacja techniczna gwarantująca poprawność montażu z drugim elementem. A tu mam i wzorzec w postaci gwintownika o pasowaniu H6. Jak na wcześniejszych fotografiach już pokazałem.

IMG_1651.thumb.JPG.b9d220d6040d33400df95e3ab128d7c3.JPG

obowiązkowo nadanie faktury produktami znanych firm ?

IMG_1653.thumb.JPG.13dfb86eea6b363b001117c35ca432cf.JPG

ten napis i sama faktura po anodowaniu będzie podobna jak na elemencie anodowanym.

IMG_1654.thumb.JPG.ce4f84a269e4894ef91f33d07bc2fba2.JPG

 oryginalny karter toczony wkręca się bez problemu prawie do końca. Ręką. Zero bicia co widać na trochę dłuższym czasie ekspozycji.

IMG_1657.thumb.JPG.e27cc2cba0f1d4e4805aca3d55e71324.JPG

 Powiększenie fazki a właściwie pozbycie się gradu. Pozostał jeszcze grad w środku ale to już jutro poprawię.

  • Lubię to 3
Opublikowano
6 godzin temu, f2cmariusz napisał:

Bo z praktyki wiem że nie ma nic gorszego niż robić detale bez dokumentacji...

 

Zawsze powtarzalem ; bez papierow nic nie wyjdzie !

Opublikowano

IMG_1697.thumb.JPG.f76a89768d12f08be3641fcfe0b2a93b.JPG

kolejny gwint wewnętrzny M26x1 we frezowanym karterze Repliki Silnika SiM 2b gotowy.

 

samo ustawianie "zera" nagram jak dowiozę statyw specjalistyczny. Wskazówka drga za każdym przesunięciem bo powierzchnia była frezowana odcinkowo frezem palcowym fi 6 mm.

  • Lubię to 2
Opublikowano

zdecydowanie wolę Mariusz ? 

 Choć ostatnio i czytałem na mlik.pl Panie Brożek,

można jak najbardziej wykonać gwint na frezarce z tym że ja nie mam swojej wolnej maszyny na takie prace. Dysponuję parkiem jaki już tutaj pokazywałem i głównie  chciałbym aby Replika Silnika SiM 2b powstała na tych maszynach które każdy może sobie kupić na Allegro czy na Alibabie. Bo tam te swoje maszyny w ostatnich latach nabyłem.

1926003_673540639371238_723594093_o.thumb.jpg.7cb4ffae5ebc320057a4d0f59dda1888.jpg

tylko jedną znalazłem fotografię gdzie dzięki cyfrowej maszynie wejście i wyjście gwintu jest staranie wykonane na rdzeniu stalowym. Do formowania plastikowego kubka z dwoma zwojami gwintu wewnętrznego.  Zgodnie z rysunkiem ?

  • Lubię to 1
Opublikowano
2 godziny temu, f2cmariusz napisał:

zdecydowanie wolę Mariusz ? 

 

Tez wole Jarek .

 

Mariusz jak sie MNIE radzi na PRIVie , to tez pisze np. ; Jarek , jaki uzyc frez do tego , a jaki do tego ?

Jarek , jaka tokarke zamowic z Chin ? 

Jarek , to pochromowac , czy poniklowac ? 

Dzieki temu ze pozwolilem na "skrocenie dystansu" miedzy nami , to robota przy silniku jakos idzie !

Obiecalem mu tez , ze jak bedzie trzymal TAKIE tempo jak trzyma , to za 4-5 lat , bedzie mnie mogl spotkac osobiscie , przed premierowym "odpaleniem " silnika ( dlatego tez , tak ostatnio przyspieszyl ) .

 

  • Haha 5
Opublikowano
16 godzin temu, f2cmariusz napisał:

zdecydowanie wolę Mariusz ? 

 Choć ostatnio i czytałem na mlik.pl Panie Brożek,

można jak najbardziej wykonać gwint na frezarce z tym że ja nie mam swojej wolnej maszyny na takie prace. Dysponuję parkiem jaki już tutaj pokazywałem i głównie  chciałbym aby Replika Silnika SiM 2b powstała na tych maszynach które każdy może sobie kupić na Allegro czy na Alibabie. Bo tam te swoje maszyny w ostatnich latach nabyłem.

1926003_673540639371238_723594093_o.thumb.jpg.7cb4ffae5ebc320057a4d0f59dda1888.jpg

tylko jedną znalazłem fotografię gdzie dzięki cyfrowej maszynie wejście i wyjście gwintu jest staranie wykonane na rdzeniu stalowym. Do formowania plastikowego kubka z dwoma zwojami gwintu wewnętrznego.  Zgodnie z rysunkiem ?

 

Dobrze Mariusz, Jarek :)

 

oczywiście, rozumiem - powodzonka w dalszych pracach :) jako że też mam trochę doczynienia z projektowaniem maszyn, doborem materiałów, powłok itp.

Mam takie luźne pytanie z ciekawości - powłoki cylindrów głównie się chromuje (ABC, AAC) lub są wykonane z odpowiedniej stali (tłok z pierścieniem) - czy zamiast chromu nadawała by się taka powłoka? 

https://www.oerlikon.com/balzers/pl/pl/przemysł/motoryzacja-i transport/sporty-motorowe/komponenty/rozrzdy-do-sportow-motorowych/

 

image.png.3f37db8af6c2a4874409553e8e921742.png

 

 

PS: zawsze korciło mnie wykonać swój silniki :P kiedyś jak się miało 16-18 lat, tuningowałem silniki do F2D, modifykowałem swojego tigra 8.5ccm do akrobacji. 

Zawsze wydawało mi się trudne do wykonani zestawu tłok-tulejka ABC AAC, materiał raczej jest dostępny, ale chodzi o tolerancje właściwa zbieżność tylei cylindrowej, chromowanie... to jest coś coś, co mnie ogranicza :) no ale może z pomocą kolegów ;) 

Wykonanie reszty - nie stanowi problemu.

 

Opublikowano

otwieramy temat rzeka. Który na pewno ma wiele wątków. Nadawanie gładzi cylindrowi plus wysoka twardość ma jak największy sens. Choćby patrząc na trwałość. ale z drugiej strony musi jakoś utrzymać się film olejowy który bez problemu może się utrzymać w mikro porach uzyskiwanym podczas chromowania. To wiem bo to kiedyś wykonywałem budując swoje silniki do wyścigu. 

 Jak wygląda żywotność zespołu tłok- cylinder w innych konfiguracjach? Po prostu nie wiem bo tego nie zrobiłem. 

 odsyłam do wcześniejszych moich wypowiedzi na temat chromowanie:

całe szczęście Replika Silnika SiM 2b nie wymaga tak złożonych operacji jakim jest chromowanie. Choć obserwując nowe wcielenie KMD-2,5...

https://f2abcd-store.ru/products/42019853?fbclid=IwAR2nH3jovW8vNU_GgteuV0Mtn4mV9Ld5yiMxqdxK8fEfwjtowDnJZuWtR8I

Opublikowano
13 minut temu, f2cmariusz napisał:

otwieramy temat rzeka. Który na pewno ma wiele wątków. Nadawanie gładzi cylindrowi plus wysoka twardość ma jak największy sens. Choćby patrząc na trwałość. ale z drugiej strony musi jakoś utrzymać się film olejowy który bez problemu może się utrzymać w mikro porach uzyskiwanym podczas chromowania. To wiem bo to kiedyś wykonywałem budując swoje silniki do wyścigu. 

 Jak wygląda żywotność zespołu tłok- cylinder w innych konfiguracjach? Po prostu nie wiem bo tego nie zrobiłem. 

 odsyłam do wcześniejszych moich wypowiedzi na temat chromowanie:

całe szczęście Replika Silnika SiM 2b nie wymaga tak złożonych operacji jakim jest chromowanie. Choć obserwując nowe wcielenie KMD-2,5...

https://f2abcd-store.ru/products/42019853?fbclid=IwAR2nH3jovW8vNU_GgteuV0Mtn4mV9Ld5yiMxqdxK8fEfwjtowDnJZuWtR8I

 

Nie, nie otwierajmy tutaj takiego tematu - to było luźne pytanie :) może kiedyś ;) ale chętnie kiedyś wykonałbym silnik, tylko z racji klasy w jakiej latam - do akrobacji F2B wzorując się na wschodnich konstrukcjach.

 

Tak tak widziałem KMD ABC, dobre ;) 

 

Kibicuje w temacie :) 

 

 

Opublikowano

Ale "Kiedyś" to nie ma takiego dnia tygodnia. Naprawdę nie ma co odwlekać marzeń...

IMG_1773.thumb.JPG.e05a83defe7dc6640455ad4eefb0bc3a.JPG

 

kupiłem uchwyt ER32 o podstawie kwadratowej do łapania w imadle. Po wyszlifowaniu na "magnesówce" czterech boków względem trzpienia fi19 zamocowanego w ER32 wykorzystam do wykonania drugiej strony karteru.

1.thumb.jpg.4f7f11f4b8286bd8b045638d7267154e.jpg

2.thumb.jpg.c99860b200ba2b11e6d753d5829e89e3.jpg

3.thumb.jpg.90ad25d83af8592ee55010d77c211a2a.jpg

tylko potrzebuję wykonać kolejny przyrząd który na pewno przyda się także w obróbce karterów odlewanych w kokili. Nie wykonałem bo pas transmisyjny w tokarce TOS mam w ręku. 

IMG_1776.thumb.JPG.9aa742b38a2b2a1f7233ee4564c8ddfb.JPG

IMG_1775.thumb.JPG.3a19a6fd751bb74bf759d64d3ea2aac6.JPG

Szukam zatem wiedzy jak to ponownie zainstalować pod pas ciągle istniejący tkany. Ale bez tej skóry zupełnie nie jest przenoszona moc. Owszem się kręci i pewnie dam radę zrobić drobne detale ale mam pilną potrzebę naprawienia tego.

Opublikowano

A, że tak się spytam, nie da się dopasować długością jakiegoś paska wieloklinowego? I dać kilka obok siebie? Nawet jak nie będzie pracował w rowkach to i tak chyba przeniesie większy moment niż skóra i pas parciany. Tak tylko głośno myślę, nie jestem inżynierem.

Opublikowano
51 minut temu, f2cmariusz napisał:

Ale "Kiedyś" to nie ma takiego dnia tygodnia. Naprawdę nie ma co odwlekać marzeń...

 

Zgadza się! :) Jeżeli mógłbym liczyć na merytoryczne wsparcie (jakie tolerancje, zbieżności, materiały i samo chromowanie, co gdzie i jak ) odnośnie wykonania zestawu tłok-tulejka AAC lub ABC - będę wdzięczny, z resztą sobie poradzę ;) 

 

39 minut temu, Granacik napisał:

A, że tak się spytam, nie da się dopasować długością jakiegoś paska wieloklinowego? I dać kilka obok siebie? Nawet jak nie będzie pracował w rowkach to i tak chyba przeniesie większy moment niż skóra i pas parciany. Tak tylko głośno myślę, nie jestem inżynierem.

 

Są płaskie pasy napędowe: https://www.ebmia.pl/658-plaskie-pasy-napedowe

Opublikowano

Nie ma lepszych pasów transmisyjnych niż te z naturalnej skóry...Używam kalafonii, najlepsza jest sproszkowana. Podpowiedział mi inżynier muzykujący na wiolonczeli, który kalafonią smaruje swoje smyczki bowiem nie mają one ślizgać się po strunach lecz zadawać im tarcie czyli wywoływać dźwięk...

Opublikowano
Godzinę temu, Granacik napisał:

długością jakiegoś paska wieloklinowego?

Błazej ,

no niestety , nie bardzo...wszystkie transmisje   sa  robione pasami płaskimi

Godzinę temu, f2cmariusz napisał:

Szukam zatem wiedzy jak to

jedno co mi przychodzi na mysl, to zeskosowanie tego  i OBTIII  ew CA do gumy i skóry ( elastyczny )

Opublikowano
31 minut temu, Robert Tomzik napisał:

 

Zgadza się! :) Jeżeli mógłbym liczyć na merytoryczne wsparcie (jakie tolerancje, zbieżności, materiały i samo chromowanie, co gdzie i jak )...

 samo CHROMOWAIE to jest słowo klucz 

osobiście walczę z tym tematem już niemal od pół roku jak nie lepiej i czym więcej czytam tym jestem głupszy oczywiście książek ( a mam ich trochę o samym temacie powłok galwanicznych) bo nie jest to proces łatwy i do tego bardzo toksyczny ale pomijając kwestie prostoty i toksyczności to trzeba  nieźle kombinować bo temperaturę trzeba utrzymywać w granicach + - stopień do dwóch musi być przepływ elektrolitu przez tuleje elektroda musi mieć większą powierzchnię niż wnętrze tulei poza tym lepsza jest grafitowa z grafitu spektralnie czystego niż ołowiana .... i można by tak wymieniać i wymieniać z tego co wiem to w Pruszkowie jest galwanizernia jednak jak usłyszałem kwotę za sztukę tulei to stwierdziłem że zajmę się tym sam podobnie jest z powłokami pvd rozmawiałem z balzersem nawet wysłałem detale do wyceny i gdybym chciał tak kryć wszystkie 60 szt cylindrów do felgiebla to wyszło by mnie to około 5000 netto ... więc jest to temat rzeka jak Mariusz wspomniał i aby dojść do ładu i składu to trzeba spędzić kupę czasu w warsztacie na dobraniu najlepszych parametrów tak aby chrom się nie łuszczył nie odpadał po prostu był odpowiedni 

 

materiały i tolerancje w większości podane są w książce miniaturowe silniki spalinowe W. Schiera ale ogólnie mówiąc mieszczą się w 0,005mm a w przypadku tłoka i tulei w grę wchodzi lapowanie więc tolerancje są poniżej tego co podałem tym bym sie nie martwił za bardzo lepiej zacząć od chromu bo większość elementów wykona sie na tokarkach czy frezarkach nawet nie koniecznie cnc a jak cylindra nie będzie czym pokryć lub gdzie pokryć to temat leży 

 

kolejną sprawą jest odpowiednie alu z dużą ilością krzemu na tłok ale .... nie będę straszył  kolegi ilością "zmartwień" po drodze do odpalenia motorka 

Opublikowano

aluminiowe tłoki do swoich silników z tłoków firmy "Kamaz" wykonywałem i to latało. Ale prawdziwy przełom nastąpił gdy dostaliśmy wałki odlane z firmy "MAHLE" o oznaczeniu "MAHLE 124" z zawartością krzemu 18 procent. Kamaz 12% krzemu.

 Ale przyszłość leży w tych technologiach. Gdzie do wyścigu F2C już dzisiaj wykonuje się tłumiki czy korpus zbiornika z zaworami.

https://www.mahle.com/en/news-and-press/press-releases/mahle-produces-high-performance-aluminum-pistons-using-3d-printing-for-the-first-time-76416

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.