f2cmariusz Opublikowano 10 Kwietnia 2021 Opublikowano 10 Kwietnia 2021 Karter jeden z wielu frezowanych oddałem do anodowania i trzeci dzień już noszę w kieszeni kurtki i dalej wygląda solidnie. Zobaczymy co będzie za miesiąc? To w najczystszej postaci stare PA6 i widzę na powierzchni trwałą powłokę tlenków bardzo odporną na zarysowanie. Co do samej powierzchni. Prawie O.K. Myślę że na gotowo wykonany karter będzie się prezentował wspaniale. Na drugim planie powstające nowe imaki nożowe typowe dla OUS-1. Mimo że mam ich osiem to jakoś nie potrafię demontować raz ustawionego noża tokarskiego ustawionego wcześniej do innej powtarzającej się okresowo pracy. Stąd potrzeba zrobienia wreszcie następnych trzymaczy kolejnych noży tokarskich niezbędnych w następnych pracach tokarskich. 10 przygotówek daje poczucie swobody w postępujących pracach. 2
jarek996 Opublikowano 10 Kwietnia 2021 Opublikowano 10 Kwietnia 2021 Mariusz , jak czegos nie wiesz i przez to robota stoi , to wal na priva ? 1 3
f2cmariusz Opublikowano 11 Kwietnia 2021 Opublikowano 11 Kwietnia 2021 Jestem rad za wszelakiego rodzaju pomoc nawet w tematach które od wielu lat rozgryzam. Ale na razie co by toczyć w karterach teraz frezowanych w w przyszłości odlewanych gwint wewnętrzny M26x1 musiałem wreszcie stworzyć wiarygodny rysunek. Bo z praktyki wiem że nie ma nic gorszego niż robić detale bez dokumentacji... w newralgicznym miejscu zwojów gwintu jest może ze dwa... A wystarczy wcześniej skończyć pasowany otwór pod cylinder i gwintu będzie tyle ile powinno być. Przy okazji widać typową wadę odlewniczą na początku kanału zasilającego. 2
f2cmariusz Opublikowano 11 Kwietnia 2021 Opublikowano 11 Kwietnia 2021 podstawa łatwości wykonania to między innymi dokumentacja techniczna gwarantująca poprawność montażu z drugim elementem. A tu mam i wzorzec w postaci gwintownika o pasowaniu H6. Jak na wcześniejszych fotografiach już pokazałem. obowiązkowo nadanie faktury produktami znanych firm ? ten napis i sama faktura po anodowaniu będzie podobna jak na elemencie anodowanym. oryginalny karter toczony wkręca się bez problemu prawie do końca. Ręką. Zero bicia co widać na trochę dłuższym czasie ekspozycji. Powiększenie fazki a właściwie pozbycie się gradu. Pozostał jeszcze grad w środku ale to już jutro poprawię. 3
jarek996 Opublikowano 11 Kwietnia 2021 Opublikowano 11 Kwietnia 2021 6 godzin temu, f2cmariusz napisał: Bo z praktyki wiem że nie ma nic gorszego niż robić detale bez dokumentacji... Zawsze powtarzalem ; bez papierow nic nie wyjdzie !
f2cmariusz Opublikowano 12 Kwietnia 2021 Opublikowano 12 Kwietnia 2021 kolejny gwint wewnętrzny M26x1 we frezowanym karterze Repliki Silnika SiM 2b gotowy. samo ustawianie "zera" nagram jak dowiozę statyw specjalistyczny. Wskazówka drga za każdym przesunięciem bo powierzchnia była frezowana odcinkowo frezem palcowym fi 6 mm. usawione zero.mp4 2
Robert Tomzik Opublikowano 14 Kwietnia 2021 Opublikowano 14 Kwietnia 2021 Panie Mariuszu, zamiast gwint toczyć, może frezować? Sporo ustawiania na "plan-szajbie" - tak mi przyszło do głowy
f2cmariusz Opublikowano 14 Kwietnia 2021 Opublikowano 14 Kwietnia 2021 zdecydowanie wolę Mariusz ? Choć ostatnio i czytałem na mlik.pl Panie Brożek, można jak najbardziej wykonać gwint na frezarce z tym że ja nie mam swojej wolnej maszyny na takie prace. Dysponuję parkiem jaki już tutaj pokazywałem i głównie chciałbym aby Replika Silnika SiM 2b powstała na tych maszynach które każdy może sobie kupić na Allegro czy na Alibabie. Bo tam te swoje maszyny w ostatnich latach nabyłem. tylko jedną znalazłem fotografię gdzie dzięki cyfrowej maszynie wejście i wyjście gwintu jest staranie wykonane na rdzeniu stalowym. Do formowania plastikowego kubka z dwoma zwojami gwintu wewnętrznego. Zgodnie z rysunkiem ? 1
jarek996 Opublikowano 14 Kwietnia 2021 Opublikowano 14 Kwietnia 2021 2 godziny temu, f2cmariusz napisał: zdecydowanie wolę Mariusz ? Tez wole Jarek . Mariusz jak sie MNIE radzi na PRIVie , to tez pisze np. ; Jarek , jaki uzyc frez do tego , a jaki do tego ? Jarek , jaka tokarke zamowic z Chin ? Jarek , to pochromowac , czy poniklowac ? Dzieki temu ze pozwolilem na "skrocenie dystansu" miedzy nami , to robota przy silniku jakos idzie ! Obiecalem mu tez , ze jak bedzie trzymal TAKIE tempo jak trzyma , to za 4-5 lat , bedzie mnie mogl spotkac osobiscie , przed premierowym "odpaleniem " silnika ( dlatego tez , tak ostatnio przyspieszyl ) . 5
Robert Tomzik Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 16 godzin temu, f2cmariusz napisał: zdecydowanie wolę Mariusz ? Choć ostatnio i czytałem na mlik.pl Panie Brożek, można jak najbardziej wykonać gwint na frezarce z tym że ja nie mam swojej wolnej maszyny na takie prace. Dysponuję parkiem jaki już tutaj pokazywałem i głównie chciałbym aby Replika Silnika SiM 2b powstała na tych maszynach które każdy może sobie kupić na Allegro czy na Alibabie. Bo tam te swoje maszyny w ostatnich latach nabyłem. tylko jedną znalazłem fotografię gdzie dzięki cyfrowej maszynie wejście i wyjście gwintu jest staranie wykonane na rdzeniu stalowym. Do formowania plastikowego kubka z dwoma zwojami gwintu wewnętrznego. Zgodnie z rysunkiem ? Dobrze Mariusz, Jarek oczywiście, rozumiem - powodzonka w dalszych pracach jako że też mam trochę doczynienia z projektowaniem maszyn, doborem materiałów, powłok itp. Mam takie luźne pytanie z ciekawości - powłoki cylindrów głównie się chromuje (ABC, AAC) lub są wykonane z odpowiedniej stali (tłok z pierścieniem) - czy zamiast chromu nadawała by się taka powłoka? https://www.oerlikon.com/balzers/pl/pl/przemysł/motoryzacja-i transport/sporty-motorowe/komponenty/rozrzdy-do-sportow-motorowych/ PS: zawsze korciło mnie wykonać swój silniki kiedyś jak się miało 16-18 lat, tuningowałem silniki do F2D, modifykowałem swojego tigra 8.5ccm do akrobacji. Zawsze wydawało mi się trudne do wykonani zestawu tłok-tulejka ABC AAC, materiał raczej jest dostępny, ale chodzi o tolerancje właściwa zbieżność tylei cylindrowej, chromowanie... to jest coś coś, co mnie ogranicza no ale może z pomocą kolegów Wykonanie reszty - nie stanowi problemu.
f2cmariusz Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 otwieramy temat rzeka. Który na pewno ma wiele wątków. Nadawanie gładzi cylindrowi plus wysoka twardość ma jak największy sens. Choćby patrząc na trwałość. ale z drugiej strony musi jakoś utrzymać się film olejowy który bez problemu może się utrzymać w mikro porach uzyskiwanym podczas chromowania. To wiem bo to kiedyś wykonywałem budując swoje silniki do wyścigu. Jak wygląda żywotność zespołu tłok- cylinder w innych konfiguracjach? Po prostu nie wiem bo tego nie zrobiłem. odsyłam do wcześniejszych moich wypowiedzi na temat chromowanie: całe szczęście Replika Silnika SiM 2b nie wymaga tak złożonych operacji jakim jest chromowanie. Choć obserwując nowe wcielenie KMD-2,5... https://f2abcd-store.ru/products/42019853?fbclid=IwAR2nH3jovW8vNU_GgteuV0Mtn4mV9Ld5yiMxqdxK8fEfwjtowDnJZuWtR8I
Robert Tomzik Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 13 minut temu, f2cmariusz napisał: otwieramy temat rzeka. Który na pewno ma wiele wątków. Nadawanie gładzi cylindrowi plus wysoka twardość ma jak największy sens. Choćby patrząc na trwałość. ale z drugiej strony musi jakoś utrzymać się film olejowy który bez problemu może się utrzymać w mikro porach uzyskiwanym podczas chromowania. To wiem bo to kiedyś wykonywałem budując swoje silniki do wyścigu. Jak wygląda żywotność zespołu tłok- cylinder w innych konfiguracjach? Po prostu nie wiem bo tego nie zrobiłem. odsyłam do wcześniejszych moich wypowiedzi na temat chromowanie: całe szczęście Replika Silnika SiM 2b nie wymaga tak złożonych operacji jakim jest chromowanie. Choć obserwując nowe wcielenie KMD-2,5... https://f2abcd-store.ru/products/42019853?fbclid=IwAR2nH3jovW8vNU_GgteuV0Mtn4mV9Ld5yiMxqdxK8fEfwjtowDnJZuWtR8I Nie, nie otwierajmy tutaj takiego tematu - to było luźne pytanie może kiedyś ale chętnie kiedyś wykonałbym silnik, tylko z racji klasy w jakiej latam - do akrobacji F2B wzorując się na wschodnich konstrukcjach. Tak tak widziałem KMD ABC, dobre Kibicuje w temacie
f2cmariusz Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Ale "Kiedyś" to nie ma takiego dnia tygodnia. Naprawdę nie ma co odwlekać marzeń... kupiłem uchwyt ER32 o podstawie kwadratowej do łapania w imadle. Po wyszlifowaniu na "magnesówce" czterech boków względem trzpienia fi19 zamocowanego w ER32 wykorzystam do wykonania drugiej strony karteru. tylko potrzebuję wykonać kolejny przyrząd który na pewno przyda się także w obróbce karterów odlewanych w kokili. Nie wykonałem bo pas transmisyjny w tokarce TOS mam w ręku. Szukam zatem wiedzy jak to ponownie zainstalować pod pas ciągle istniejący tkany. Ale bez tej skóry zupełnie nie jest przenoszona moc. Owszem się kręci i pewnie dam radę zrobić drobne detale ale mam pilną potrzebę naprawienia tego.
Granacik Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 A, że tak się spytam, nie da się dopasować długością jakiegoś paska wieloklinowego? I dać kilka obok siebie? Nawet jak nie będzie pracował w rowkach to i tak chyba przeniesie większy moment niż skóra i pas parciany. Tak tylko głośno myślę, nie jestem inżynierem.
Robert Tomzik Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 51 minut temu, f2cmariusz napisał: Ale "Kiedyś" to nie ma takiego dnia tygodnia. Naprawdę nie ma co odwlekać marzeń... Zgadza się! Jeżeli mógłbym liczyć na merytoryczne wsparcie (jakie tolerancje, zbieżności, materiały i samo chromowanie, co gdzie i jak ) odnośnie wykonania zestawu tłok-tulejka AAC lub ABC - będę wdzięczny, z resztą sobie poradzę 39 minut temu, Granacik napisał: A, że tak się spytam, nie da się dopasować długością jakiegoś paska wieloklinowego? I dać kilka obok siebie? Nawet jak nie będzie pracował w rowkach to i tak chyba przeniesie większy moment niż skóra i pas parciany. Tak tylko głośno myślę, nie jestem inżynierem. Są płaskie pasy napędowe: https://www.ebmia.pl/658-plaskie-pasy-napedowe
stan_m Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Nie ma lepszych pasów transmisyjnych niż te z naturalnej skóry...Używam kalafonii, najlepsza jest sproszkowana. Podpowiedział mi inżynier muzykujący na wiolonczeli, który kalafonią smaruje swoje smyczki bowiem nie mają one ślizgać się po strunach lecz zadawać im tarcie czyli wywoływać dźwięk...
d9Jacek Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Godzinę temu, Granacik napisał: długością jakiegoś paska wieloklinowego? Błazej , no niestety , nie bardzo...wszystkie transmisje sa robione pasami płaskimi Godzinę temu, f2cmariusz napisał: Szukam zatem wiedzy jak to jedno co mi przychodzi na mysl, to zeskosowanie tego i OBTIII ew CA do gumy i skóry ( elastyczny )
yarun Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 31 minut temu, Robert Tomzik napisał: Zgadza się! Jeżeli mógłbym liczyć na merytoryczne wsparcie (jakie tolerancje, zbieżności, materiały i samo chromowanie, co gdzie i jak )... samo CHROMOWAIE to jest słowo klucz osobiście walczę z tym tematem już niemal od pół roku jak nie lepiej i czym więcej czytam tym jestem głupszy oczywiście książek ( a mam ich trochę o samym temacie powłok galwanicznych) bo nie jest to proces łatwy i do tego bardzo toksyczny ale pomijając kwestie prostoty i toksyczności to trzeba nieźle kombinować bo temperaturę trzeba utrzymywać w granicach + - stopień do dwóch musi być przepływ elektrolitu przez tuleje elektroda musi mieć większą powierzchnię niż wnętrze tulei poza tym lepsza jest grafitowa z grafitu spektralnie czystego niż ołowiana .... i można by tak wymieniać i wymieniać z tego co wiem to w Pruszkowie jest galwanizernia jednak jak usłyszałem kwotę za sztukę tulei to stwierdziłem że zajmę się tym sam podobnie jest z powłokami pvd rozmawiałem z balzersem nawet wysłałem detale do wyceny i gdybym chciał tak kryć wszystkie 60 szt cylindrów do felgiebla to wyszło by mnie to około 5000 netto ... więc jest to temat rzeka jak Mariusz wspomniał i aby dojść do ładu i składu to trzeba spędzić kupę czasu w warsztacie na dobraniu najlepszych parametrów tak aby chrom się nie łuszczył nie odpadał po prostu był odpowiedni materiały i tolerancje w większości podane są w książce miniaturowe silniki spalinowe W. Schiera ale ogólnie mówiąc mieszczą się w 0,005mm a w przypadku tłoka i tulei w grę wchodzi lapowanie więc tolerancje są poniżej tego co podałem tym bym sie nie martwił za bardzo lepiej zacząć od chromu bo większość elementów wykona sie na tokarkach czy frezarkach nawet nie koniecznie cnc a jak cylindra nie będzie czym pokryć lub gdzie pokryć to temat leży kolejną sprawą jest odpowiednie alu z dużą ilością krzemu na tłok ale .... nie będę straszył kolegi ilością "zmartwień" po drodze do odpalenia motorka
d9Jacek Opublikowano 15 Kwietnia 2021 Opublikowano 15 Kwietnia 2021 20 minut temu, yarun napisał: odpowiednie alu z dużą ilością krzemu na tłok słowo kluczowe "KAMAZ"
f2cmariusz Opublikowano 16 Kwietnia 2021 Opublikowano 16 Kwietnia 2021 aluminiowe tłoki do swoich silników z tłoków firmy "Kamaz" wykonywałem i to latało. Ale prawdziwy przełom nastąpił gdy dostaliśmy wałki odlane z firmy "MAHLE" o oznaczeniu "MAHLE 124" z zawartością krzemu 18 procent. Kamaz 12% krzemu. Ale przyszłość leży w tych technologiach. Gdzie do wyścigu F2C już dzisiaj wykonuje się tłumiki czy korpus zbiornika z zaworami. https://www.mahle.com/en/news-and-press/press-releases/mahle-produces-high-performance-aluminum-pistons-using-3d-printing-for-the-first-time-76416
Rekomendowane odpowiedzi