Viper Opublikowano 3 Stycznia 2019 Opublikowano 3 Stycznia 2019 Witam Zastanawiam się nad kupnem zestawu napędowego edf (silnik/turbina) średnicy 90mm. Wymagania, które przed tym zestawem stawiam to: 1. zasilanie 6s, 2. ciąg w granicach 2,5 - 3 kg (oczywiście dobrze jak będzie więcej) 3. w miarę niska waga takiego zestawu 4. jakość 5. w miarę racjonalne zapotrzebowanie na prąd 6. dobrze by było, by cena też nie była jakaś z kosmosu Jako, że nie mam w tematyce odkurzaczy za dużego doświadczenia (miałem do tej pory tylko jeden model - Stinger 64 arf), więc zwracam się o pomoc do bardziej doświadczonych Kolegów. Poproszę o jakieś sugestie, najlepiej jak ktoś może podesłać wraz z propozycją linka, ale i za same nazwy będę wdzięczny. Przy okazji chodzi mi też po głowie takie zasłyszane stwierdzenie, ze ilość łopatek w turbinie odpowiada za ciąg/prędkość, tzn. im więcej łopatek to większa prędkość, czy ciąg? Będę zobowiązany za wszelkie sugestie.
mjs Opublikowano 3 Stycznia 2019 Opublikowano 3 Stycznia 2019 Tam jest adapter do wydruku: https://www.thingiverse.com/thing:565626 albo turbinka: https://www.thingiverse.com/thing:3062486
Rawen 75 Opublikowano 3 Stycznia 2019 Opublikowano 3 Stycznia 2019 Popatrz może na tego kolesia z Rosji. On bawi się w EDF 90, z opisu wyczytasz, że stosuje silniki od helika. Pierwszy Arhont co prawda miał EDF 108, ale poprawiony juz 90mm. http://www.alexandrov-jets.ru/proekty-koncepty/hobbi/al-631-arhont/
Gość Opublikowano 3 Stycznia 2019 Opublikowano 3 Stycznia 2019 im wiecej łopatek w turbinie tym wieksza skuteczność, czyli większy ciąg - prędkość. Edit: powyższe zdanie było napisane nerwowo, bo mnie pewnego czasu dwaj 'koledzy z forum' wyprowadzili z równowagi tym, że ciąg sie nie ma do prędkości. im wiecej łopatek w turbinie tym wiekszy ciąg stateczny, natomiast prędkość może być mniejsza z powodu ~ zaburzeń stawianych przez dużą liczbe łopatek, przy dużej prędkości zaczyna powstawać coś w rodzaju ściany z powodu szybko wirującej dużej liczby łopatek - to jest moja teza. Z plastykowych podobają mi sie łopatki w changesunach, oraz fms-y, ale nie wiem czy mają takie ciągi. Bierz któryś z full metali, będziesz miał dźwięk zbliżony do prawdziwego.https://hobbyking.com/en_us/dr-mad-thrust-90mm-12-blade-alloy-edf-w-metal-rotor1600kv-2800w-6s.htmlhttps://hobbyking.com/en_us/ledfadps12b90-1a16-6s-90mm.html
RobertK Opublikowano 3 Stycznia 2019 Opublikowano 3 Stycznia 2019 Witam Zastanawiam się nad kupnem zestawu napędowego edf (silnik/turbina) średnicy 90mm. Wymagania, które przed tym zestawem stawiam to: 1. zasilanie 6s, 2. ciąg w granicach 2,5 - 3 kg (oczywiście dobrze jak będzie więcej) 3. w miarę niska waga takiego zestawu 4. jakość 5. w miarę racjonalne zapotrzebowanie na prąd 6. dobrze by było, by cena też nie była jakaś z kosmosu Jako, że nie mam w tematyce odkurzaczy za dużego doświadczenia (miałem do tej pory tylko jeden model - Stinger 64 arf), więc zwracam się o pomoc do bardziej doświadczonych Kolegów. Poproszę o jakieś sugestie, najlepiej jak ktoś może podesłać wraz z propozycją linka, ale i za same nazwy będę wdzięczny. Przy okazji chodzi mi też po głowie takie zasłyszane stwierdzenie, ze ilość łopatek w turbinie odpowiada za ciąg/prędkość, tzn. im więcej łopatek to większa prędkość, czy ciąg? Będę zobowiązany za wszelkie sugestie. Myślę że najlepszy wybór to Wemotec https://shop.wemotec.com/Midi-Fan-evo-combos im wiecej łopatek w turbinie tym wieksza skuteczność, czyli większy ciąg - prędkość. Nie do końca...
poharatek Opublikowano 3 Stycznia 2019 Opublikowano 3 Stycznia 2019 @ Viper A musi być 90mm?, bo w sumie wychodzi na to, że Twoje wymagania spełnia całkowicie 80mm turbina FMS: https://www.banggood.com/FMS-80mm-12-Blades-Ducted-Fan-EDF-With-3270-KV2000-6S-Inrunner-Brushless-Motor-p-1125125.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN. (A jeśli musi być 90mm to FMS też takie robi: http://www.fmsmodel.com/fms-90mm-12-blades-ducted-fan-with-motor ) Nie używałem aż tak dużych, ale i 64 i 70 od FMS są bardzo fajne, a rzeczywiste osiągi są zbliżone do tych deklarowanych przez producenta. @rah66 Przestań wypisywać bzdury odnośnie ciągu, prędkości, ilości łopatek skuteczności itd. Kolejny raz to robisz... Doucz się w końcu jak to jest z tym ciągiem, prędkością strumienia wylotowego, od czego on zależy i jak wpływa na prędkość modelu. 1
robertus Opublikowano 3 Stycznia 2019 Opublikowano 3 Stycznia 2019 A może 80mm? Po moich doświadczeniach z EDF firmy FMS - 50mm i 70mm polecam ci taki https://www.banggood.com/FMS-80mm-12-Blades-Ducted-Fan-EDF-With-3270-KV2000-6S-Inrunner-Brushless-Motor-p-1125125.html 3 kg ciągu Im więcej łopatek tym większy ciąg ale i prąd. Im więcej łopatek tym więcej szuuuuuu dźwiękowego. Dlatego są tak popularne. Prędkość strumienia gazu zależy od kv silnika i/lub napięcia zasilania. Mała uwaga, podobnie jak w śmiglakach samolot lata na skrzydle, nie trzeba szukać napęd o ciągu 1:1 lub większym. Chyba, że chce się startować z ręki pionowo. Można mnie poprawiać, jak coś pokręciłem.
Rawen 75 Opublikowano 3 Stycznia 2019 Opublikowano 3 Stycznia 2019 Co do FMS to prawda, dobre suszarki robią. 12 łopatkowa na 4S z ESC 80A miała wytworzyć ok 1400 gram ciągu i....mi wyszło 1420g-czyli zgodnie z danymi producenta. Prądożerność tego napędu to raczej mniejsza ilość łopatek-mniej potrzeba KV, a co za tym idzie mniejszy ESC. Dużo łopatek-tak jak Robert napisał-gwizdek, silnik o większym KV i ESC też jak do bojlera. Ale to nie dla mnie-czas lotu....lipa. Zostaję przy śmigłach.
Viper Opublikowano 3 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 3 Stycznia 2019 Bardzo dziękuję za podpowiedzi. O wemotecach słyszałem dość dobre opinie. Znalazłem też jakieś bardzo dobrze oceniane chińczyki (czerwone metalowe - w tej chwili nie mogę znaleźć linka, ale znajdę i zamieszczę) o ciągu jeszcze dużo lepszym (chyba Sebart je też stosuje), ale mają też i słuszną wagę. Rozmiar nie podlega dyskusji, na tyle jest przewidziany model. A start rzeczywiście planuję z ręki (mam nadzieję), stąd zdecydowanie chciałbym ciąg na poziomie 1:1 lub jeśli to możliwe lepiej. Na łące na której latam nie jest idealna murawa, a nie zamierzam co chwila remontować podwozia, przy niskiej wadze, którą mam nadzieję osiągnąć i co za tym idzie w miarę niskim obciążeniu powierzchni przypuszczam, że spokojne lądowanie na brzuchu nie będzie problemem. Na razie to jeszcze teoretyczne rozważania, bo model do mnie idzie. Jak przyjdzie zważę całość części i przysymuluję wyposażenie i będę mógł ocenić +/- wagę do lotu, a co za tym idzie dopasowywać moc i rodzaj napędu. A z tego co pamiętam, edfy i tak hałasują, więc na szumie to mi nie zależy, za to na ciągu owszem
Gość Opublikowano 4 Stycznia 2019 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Przestań wypisywać bzdury odnośnie ciągu, prędkości, ilości łopatek skuteczności itd. Kolejny raz to robisz... Doucz się w końcu jak to jest z tym ciągiem, prędkością strumienia wylotowego, od czego on zależy i jak wpływa na prędkość modelu. wypisuje te bzdury - jak to nazywasz, bo to sa podstawowe prawa fizyki, na co mam jasne dowody, przeczytaj: Przykład 1: Zmierzony ciąg stateczny układy napędowego w modelu - 960g(ciąg) - prędkość uzyskana w locie 124km/h Przykład 2: Zmierzony ciąg stateczny układy napędowego w modelu - 1320g(ciąg) - prędkość uzyskana w locie 156km/h Poprostu uparcie bazujesz na przykładzie, gdzie ciąg i prędkość różniłyby sie od siebie znacznie, co wynikało by z różnic zespołów napędowych czyli parametrów śmigieł i silników, czyli na czym większym śmigle i czym mniejszym skoku łopatek, byłby uzyskiwany coraz większy ciąg stateczny, w stosunku do coraz to mniejszej prędkości, a na czym większym kv silnika, a mniejszej mocy silnika, większa byłaby uzyskiwana prędkość w stosunku do ciągu statecznego(i na odwrót).
jetfan Opublikowano 4 Stycznia 2019 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Witaj Marcinie, To będzie bardzo niedyskretne pytanie jeśli zapytam jaki: "model do mnie idzie"? BTW: jeśli zależy Ci na makietowym brzmieniu zbliżonym do turbiny a niekoniecznie na ciągu to wybierz wirnik z wieloma np. 12 łopatkami. Jeśli poszukujesz sprawnego napędu, z dużym ciągiem to łopatek musi być mniej np.9. Ale brzmienie będzie jak prawdziwy odkurzacz Jak jest różnica w dźwięku można łatwo znaleźć np. na Youtube. A np. na rcgroups'ach jest masa dyskusji nt ilości łopatek vs sprawność napędu, warto poczytać. Pozdrawiam, Z 2
Viper Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 4 Stycznia 2019 Cześć To nie tajemnica Chorowałem na F16, najpierw miałem robić sam, ale ponieważ znalazłem (wydaje mi się) ciekawy model, to stanęło, że zacznę od niego, a na jego przykładzie przeanalizuję jego budowę i potem kto wie Tu masz linka: http://www.jepejets.com/jepeshop/sale-/700-f-16-epo-basic-kit-version.html A tu jak ten model startuje i ląduje z ziemi: Priorytetem jest sprawność napędu, maks ciągu przy w miarę niskich prądach, wszystko na 6s, jak przy okazji będzie super dźwięk to dobrze, jak nie, jakoś to przeżyję Panowie, bardzo dziękuję za wszelkie propozycje, ale błagam nie rozpoczynajmy kolejnej forumowej pyskówki, wątek dotyczy propozycji edefów, sprawdzonych, spełniających zadane parametry. Bardzo dziękuję za propozycje, ale ja też umiem korzystać z gogle i pytam nie dlatego, że mi się nie chciało poszukać, tylko liczę na propozycje wynikające z doświadczenia, albo linki do rzetelnych informacji. Nie mam doświadczenia z edf-ami, ale w przypadku tzwn. zwykłych samolotów (akrobatów) w zależności od parametrów silnika/śmigła albo bardziej rośnie ciąg, albo bardziej prędkość, nie oba naraz w takim samym zakresie, a z całym szacunkiem porównywanie różnej wagi modeli, co za tym idzie różnych zespołów napędowych nie ma sensu i o niczym nie świadczy.
karambolis8 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Bardzo interesujący model. Jakie ma wymiary? Na stronce producenta się nie doczytałem.
Viper Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 4 Stycznia 2019 Bo nie ma podanych Przez analogię do podobnego i będącego w ofercie F18, którego wymiary są podane przypuszczam, że długość to +/- 1,4m, a rozpiętość +/- 1m. Ale dokładne pomiary i przede wszystkim waga, gdy już dotrze. Nie omieszkam poinformować. Z fotki wygląda, że rozmiar odpowiedni
paulusr Opublikowano 4 Stycznia 2019 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Marcin, Nie ma nic efektywniejszego niż Wemo/Ejets 90 i silniki Typhoon. Kolega działał tez z Tenschockami ale nie znam szczegółów. Wejdź na stronę Ejets.at i zobacz - są tam dokładne pomiary. Jepe fajnie zgrywa te swoje EDf-y ale chyba na 6 s nie ma za wiele. 3kg osiągniesz przy 80-85A . Czyli silnik 1600-1865kv. przy 2000 kv będzie już >100A a to niezbyt dobrze dla akumulatora (jaki by nie był) Przy woooosh chińczykach prąd jest większy ~20%. Gratuluje modelu. Jakby co to będę zamawiał do swojego Hawka 100 CMpro (ten laminatowy) zestaw na 8 s co i tobie radzę bo ten F16 należy do tych większych. Możemy ściągnąć razem.
jetfan Opublikowano 4 Stycznia 2019 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Marcin, Będziesz go czymś oklejał czy zostanie goły EPP? Rozumiem, że będzie bez podwozia? Fajny model, F-18 też super, oj się będzie działo na wiosnę
Viper Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 4 Stycznia 2019 Dzięki wielkie Pawle i dzięki za propozycję. Jeśli Ci się nie spieszy, to wolałbym poczekać aż model dojdzie i zobaczyć ile waży, by przysymulować wyposażenie i wagę do lotu i na tej podstawie dokładnie dobierać potrzebny ciąg zespołu napędowego i tym samym rodzaj napędu. Jakby się okazało, że 6s to słabo, to wtedy pomyślę o alternatywach, a zamawiać jak najbardziej możemy razem, to przynajmniej koszta dostawy się rozłożą. Mam nadzieję na wagę do lotu w granicach 2,3 kg (przynajmniej przez analogię z Hornetem, który się wydaje podobny wymiarowo), ale zobaczymy jak już model dojdzie. Zbyszku, na stronie JePe masz link do warsztatu z przeróbkami tego F 16, będę się częściowo na tym wzorował i przynajmniej w pewnych newralgicznych częściach polaminuję model cienką materią szklaną, a na to farba. Wstępnie albo malowanie polskie, albo Agresorów - którego Agresora jeszcze nie wiem, podoba mi się Blizzard. Jeszcze raz wielkie dzięki Pawle za info o Ejets.at, o to mi chodziło, tabelki z kombinacjami turbina/różne silniki na 6s i zapotrzebowanie na prąd i osiągany ciąg, super
paulusr Opublikowano 4 Stycznia 2019 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Na rcnetwork.de uzyskiwali poniżej 2.5kg, oczywiście bez podwozia i na 6 s. Może to fajnie latać.
Viper Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 4 Stycznia 2019 I na to liczę Dzięki za kolejne źródło, poszukam.
robertus Opublikowano 4 Stycznia 2019 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Zakładaj wątek jak przyjdzie i jedziemy z koksem!. "Model is 145 cm long and has 101cm span" cytat ze strony jepe Zważ sama piankę to pomyślimy. PS. Nie wiem ile w tym prawdy ale czytałem gdzieś, ze jakaś chińska fabryka kupiła od jepe prawa do jego modeli, dlatego nie robi nowych. Skąd masz swojego, od niego? PS2. Hi hi, a wiesz, że w modelu o takich wymiarach mam edf 70mm
Rekomendowane odpowiedzi