Skocz do zawartości

F 16 EDF 90 JePe


Viper
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Zastanawiam się nad kupnem zestawu napędowego edf (silnik/turbina) średnicy 90mm. Wymagania, które przed tym zestawem stawiam to:

1. zasilanie 6s,

2. ciąg w granicach 2,5 - 3 kg (oczywiście dobrze jak będzie więcej)

3. w miarę niska waga takiego zestawu

4. jakość

5. w miarę racjonalne zapotrzebowanie na prąd

6. dobrze by było, by cena też nie była jakaś z kosmosu

 

Jako, że nie mam w tematyce odkurzaczy za dużego doświadczenia (miałem do tej pory tylko jeden model - Stinger 64 arf), więc zwracam się o pomoc do bardziej doświadczonych Kolegów.

Poproszę o jakieś sugestie, najlepiej jak ktoś może podesłać wraz z propozycją linka, ale i za same nazwy będę wdzięczny.

Przy okazji chodzi mi też po głowie takie zasłyszane stwierdzenie, ze ilość łopatek w turbinie odpowiada za ciąg/prędkość, tzn. im więcej łopatek to większa prędkość, czy ciąg?

Będę zobowiązany za wszelkie sugestie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

im wiecej łopatek w turbinie tym wieksza skuteczność, czyli większy ciąg - prędkość.

 

Edit: powyższe zdanie było napisane nerwowo, bo mnie pewnego czasu dwaj 'koledzy z forum' wyprowadzili z równowagi tym, że ciąg sie nie ma do prędkości.

im wiecej łopatek w turbinie tym wiekszy ciąg stateczny, natomiast prędkość może być mniejsza z powodu ~ zaburzeń stawianych przez dużą liczbe łopatek, przy dużej prędkości zaczyna powstawać coś w rodzaju ściany z powodu szybko wirującej dużej liczby łopatek - to jest moja teza.

 

Z plastykowych podobają mi sie łopatki w changesunach, oraz fms-y, ale nie wiem czy mają takie ciągi. Bierz któryś z full metali, będziesz miał dźwięk zbliżony do prawdziwego.
https://hobbyking.com/en_us/dr-mad-thrust-90mm-12-blade-alloy-edf-w-metal-rotor1600kv-2800w-6s.html
https://hobbyking.com/en_us/ledfadps12b90-1a16-6s-90mm.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Zastanawiam się nad kupnem zestawu napędowego edf (silnik/turbina) średnicy 90mm. Wymagania, które przed tym zestawem stawiam to:

1. zasilanie 6s,

2. ciąg w granicach 2,5 - 3 kg (oczywiście dobrze jak będzie więcej)

3. w miarę niska waga takiego zestawu

4. jakość

5. w miarę racjonalne zapotrzebowanie na prąd

6. dobrze by było, by cena też nie była jakaś z kosmosu

 

Jako, że nie mam w tematyce odkurzaczy za dużego doświadczenia (miałem do tej pory tylko jeden model - Stinger 64 arf), więc zwracam się o pomoc do bardziej doświadczonych Kolegów.

Poproszę o jakieś sugestie, najlepiej jak ktoś może podesłać wraz z propozycją linka, ale i za same nazwy będę wdzięczny.

Przy okazji chodzi mi też po głowie takie zasłyszane stwierdzenie, ze ilość łopatek w turbinie odpowiada za ciąg/prędkość, tzn. im więcej łopatek to większa prędkość, czy ciąg?

Będę zobowiązany za wszelkie sugestie.

Myślę że najlepszy wybór to Wemotec https://shop.wemotec.com/Midi-Fan-evo-combos

 

im wiecej łopatek w turbinie tym wieksza skuteczność, czyli większy ciąg - prędkość.

Nie do końca... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ Viper

A musi być 90mm?, bo w sumie wychodzi na to, że Twoje wymagania spełnia całkowicie 80mm turbina FMS: https://www.banggood.com/FMS-80mm-12-Blades-Ducted-Fan-EDF-With-3270-KV2000-6S-Inrunner-Brushless-Motor-p-1125125.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN. (A jeśli musi być 90mm to FMS też takie robi: http://www.fmsmodel.com/fms-90mm-12-blades-ducted-fan-with-motor )

Nie używałem aż tak dużych, ale i 64 i 70 od FMS są bardzo fajne, a rzeczywiste osiągi są zbliżone do tych deklarowanych przez producenta.

 

@rah66 

Przestań wypisywać bzdury odnośnie ciągu, prędkości, ilości łopatek skuteczności itd.

Kolejny raz to robisz...

Doucz się w końcu jak to jest z tym ciągiem, prędkością strumienia wylotowego, od czego on zależy i jak wpływa na prędkość modelu.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może 80mm?

Po moich doświadczeniach z EDF firmy FMS - 50mm i 70mm polecam ci taki

https://www.banggood.com/FMS-80mm-12-Blades-Ducted-Fan-EDF-With-3270-KV2000-6S-Inrunner-Brushless-Motor-p-1125125.html


3 kg ciągu


Im więcej łopatek tym większy ciąg ale i prąd. Im więcej łopatek tym więcej szuuuuuu dźwiękowego. Dlatego są tak popularne.

Prędkość strumienia gazu zależy od kv silnika i/lub napięcia zasilania.

Mała uwaga, podobnie jak w śmiglakach samolot lata na skrzydle, nie trzeba szukać napęd o ciągu 1:1 lub większym. Chyba, że chce się startować z ręki pionowo. :)

Można mnie poprawiać, jak coś pokręciłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do FMS to prawda, dobre suszarki robią. 12 łopatkowa na 4S z ESC 80A miała wytworzyć ok 1400 gram ciągu i....mi wyszło 1420g-czyli zgodnie z danymi producenta. Prądożerność tego napędu to raczej mniejsza ilość łopatek-mniej potrzeba KV, a co za tym idzie mniejszy ESC. Dużo łopatek-tak jak Robert napisał-gwizdek, silnik o większym KV i ESC też jak do bojlera. Ale to nie dla mnie-czas lotu....lipa. Zostaję przy śmigłach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za podpowiedzi. O wemotecach słyszałem dość dobre opinie. Znalazłem też jakieś bardzo dobrze oceniane chińczyki (czerwone metalowe - w tej chwili nie mogę znaleźć linka, ale znajdę i zamieszczę) o ciągu jeszcze dużo lepszym (chyba Sebart je też stosuje), ale mają też i słuszną wagę.

Rozmiar nie podlega dyskusji, na tyle jest przewidziany model.

A start rzeczywiście planuję z ręki (mam nadzieję), stąd zdecydowanie chciałbym ciąg na poziomie 1:1 lub jeśli to możliwe lepiej. Na łące na której latam nie jest idealna murawa, a nie zamierzam co chwila remontować podwozia, przy niskiej wadze, którą mam nadzieję osiągnąć i co za tym idzie w miarę niskim obciążeniu powierzchni przypuszczam, że spokojne lądowanie na brzuchu nie będzie problemem. 

Na razie to jeszcze teoretyczne rozważania, bo model do mnie idzie. Jak przyjdzie zważę całość części i przysymuluję wyposażenie i będę mógł ocenić +/- wagę do lotu, a co za tym idzie dopasowywać moc i rodzaj napędu.

A z tego co pamiętam, edfy i tak hałasują, więc na szumie to mi nie zależy, za to na ciągu owszem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przestań wypisywać bzdury odnośnie ciągu, prędkości, ilości łopatek skuteczności itd.

Kolejny raz to robisz...

Doucz się w końcu jak to jest z tym ciągiem, prędkością strumienia wylotowego, od czego on zależy i jak wpływa na prędkość modelu.

wypisuje te bzdury - jak to nazywasz, bo to sa podstawowe prawa fizyki, na co mam jasne dowody, przeczytaj:

 

Przykład 1: Zmierzony ciąg stateczny układy napędowego w modelu - 960g(ciąg) - prędkość uzyskana w locie 124km/h

Przykład 2: Zmierzony ciąg stateczny układy napędowego w modelu - 1320g(ciąg) - prędkość uzyskana w locie 156km/h

 

Poprostu uparcie bazujesz na przykładzie, gdzie ciąg i prędkość różniłyby sie od siebie znacznie, co wynikało by z różnic zespołów napędowych czyli parametrów śmigieł i silników, czyli na czym większym śmigle i czym mniejszym skoku łopatek, byłby uzyskiwany coraz większy ciąg stateczny, w stosunku do coraz to mniejszej prędkości, a na czym większym kv silnika, a mniejszej mocy silnika, większa byłaby uzyskiwana prędkość w stosunku do ciągu statecznego(i na odwrót).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Marcinie,

 

To będzie bardzo niedyskretne pytanie jeśli zapytam jaki: "model do mnie idzie"?

 

BTW: jeśli zależy Ci na makietowym brzmieniu zbliżonym do turbiny a niekoniecznie na ciągu to wybierz wirnik z wieloma np. 12 łopatkami.

Jeśli poszukujesz sprawnego napędu, z dużym ciągiem to łopatek musi być mniej np.9. Ale brzmienie będzie jak prawdziwy odkurzacz :)

 

Jak jest różnica w dźwięku można łatwo znaleźć np. na Youtube. A np. na rcgroups'ach jest masa dyskusji nt ilości łopatek vs sprawność napędu, warto poczytać.

 

Pozdrawiam,

Z

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

To nie tajemnica :) 

Chorowałem na F16, najpierw miałem robić sam, ale ponieważ znalazłem (wydaje mi się) ciekawy model, to stanęło, że zacznę od niego, a na jego przykładzie przeanalizuję jego budowę i potem kto wie ;)

Tu masz linka:

http://www.jepejets.com/jepeshop/sale-/700-f-16-epo-basic-kit-version.html

A tu jak ten model startuje i ląduje z ziemi:

 

Priorytetem jest sprawność napędu, maks ciągu przy w miarę niskich prądach, wszystko na 6s, jak przy okazji będzie super dźwięk to dobrze, jak nie, jakoś to przeżyję :)

 

Panowie, bardzo dziękuję za wszelkie propozycje, ale błagam nie rozpoczynajmy kolejnej forumowej pyskówki, wątek dotyczy propozycji edefów, sprawdzonych, spełniających zadane parametry. Bardzo dziękuję za propozycje, ale ja też umiem korzystać z gogle i pytam nie dlatego, że mi się nie chciało poszukać, tylko liczę na propozycje wynikające z doświadczenia, albo linki do rzetelnych informacji.

Nie mam doświadczenia z edf-ami, ale w przypadku tzwn. zwykłych samolotów (akrobatów) w zależności od parametrów silnika/śmigła albo bardziej rośnie ciąg, albo bardziej prędkość, nie oba naraz w takim samym zakresie, a z całym szacunkiem porównywanie różnej wagi modeli, co za tym idzie różnych zespołów napędowych nie ma sensu i o niczym nie świadczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo nie ma podanych :)

Przez analogię do podobnego i będącego w ofercie F18, którego wymiary są podane przypuszczam, że długość to +/- 1,4m, a rozpiętość +/- 1m. Ale dokładne pomiary i przede wszystkim waga, gdy już dotrze.

Nie omieszkam poinformować.

Z fotki wygląda, że rozmiar odpowiedni :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin,

Nie ma nic efektywniejszego niż Wemo/Ejets 90 i silniki Typhoon. Kolega działał tez z Tenschockami ale nie znam szczegółów.

Wejdź na stronę Ejets.at i zobacz - są tam dokładne pomiary. Jepe fajnie zgrywa te swoje EDf-y ale chyba na 6 s nie ma za wiele.

3kg osiągniesz przy 80-85A . Czyli silnik 1600-1865kv. przy 2000 kv będzie już >100A a to niezbyt dobrze dla akumulatora (jaki by nie był)

Przy woooosh chińczykach prąd jest większy ~20%. Gratuluje modelu.

Jakby co to będę zamawiał do swojego Hawka 100 CMpro (ten laminatowy) zestaw na 8 s co i tobie radzę bo ten F16 należy do tych większych. Możemy ściągnąć razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie Pawle i dzięki za propozycję. Jeśli Ci się nie spieszy, to wolałbym poczekać aż model dojdzie i zobaczyć ile waży, by przysymulować wyposażenie i wagę do lotu i na tej podstawie dokładnie dobierać potrzebny ciąg zespołu napędowego i tym samym rodzaj napędu. Jakby się okazało, że 6s to słabo, to wtedy pomyślę o alternatywach, a zamawiać jak najbardziej możemy razem, to przynajmniej koszta dostawy się rozłożą. Mam nadzieję na wagę do lotu w granicach 2,3 kg (przynajmniej przez analogię z Hornetem, który się wydaje podobny wymiarowo), ale zobaczymy jak już model dojdzie.

Zbyszku, na stronie JePe masz link do warsztatu z przeróbkami tego F 16, będę się częściowo na tym wzorował i przynajmniej w pewnych newralgicznych częściach polaminuję model cienką materią szklaną, a na to farba. Wstępnie albo malowanie polskie, albo Agresorów - którego Agresora jeszcze nie wiem, podoba mi się Blizzard.

 

Jeszcze raz wielkie dzięki Pawle za info o Ejets.at, o to mi chodziło, tabelki z kombinacjami turbina/różne silniki na 6s i zapotrzebowanie na prąd i osiągany ciąg, super :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładaj wątek jak przyjdzie i jedziemy z koksem!.

"Model is 145 cm long and has 101cm span" cytat ze strony jepe

Zważ sama piankę to pomyślimy.


PS. Nie wiem ile w tym prawdy ale czytałem gdzieś, ze jakaś chińska fabryka kupiła od jepe prawa do jego modeli, dlatego nie robi nowych. Skąd masz swojego, od niego?


PS2. Hi hi, a wiesz, że w modelu o takich wymiarach mam edf 70mm :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Tytuł został zmieniony na F 16 EDF 90 JePe
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.