Skocz do zawartości

F5J Aladin - dla zaczynających latac F5J...


Quant

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Wyciąg tą rurę/belkę z kadłuba i nasuń większą średnicą na końcową cylindryczną część kadłuba.

Tu masz wątki z zagranicznych stron o budowie modelu, wiele można podpatrzyć i poczytać o budowie tego modelu:

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/556193-Pr%C3%A4sentation-ALADIN-(3-95-m-ARF-Reinhard)/page5

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2548963-Reichard-Aladin-F5J-ALES-LMR-ARF-Competition-e-Glider

 

Nie ma instrukcji producenta w zestawie?

 

Pozdrawiam

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof dziękuję za czujność i cenne uwagi. Faktycznie tą rurkę trzeba było wyciągnąć przodem, choć nie było to proste bo była zaklinowana w środku, ale tak przyszła w zestawie i tym się sugerowałem, że tak ma być. Po wyciągnięciu jej z kadłuba wszystko nagle zaczęło pasować. Co do instrukcji producenta to jest bardzo skromna i z niej niewiele wynika. Do tego samego wniosku że coś tu nie pasuje, doszliśmy z kolegą po półgodzinnej rozmowie telefonicznej i rozważaniu różnych opcji łącznie z drastycznymi krokami mechanicznymi. W każdym razie wspólnie daliśmy radę i teraz prace montażowe ruszą. Nigdy nie miałem wcześniej tak podzielonego kadłuba więc stąd te moje dylematy. A ponieważ jakoś tak nie chciałem zepsuć więc chwilę zeszło i okazało się że daliśmy radę.

 

Wojtku belka jest jak najbardziej z tego modelu lecz była źle włożona. Jak pisałem wcześniej mnie też coś tu nie pasowało. W każdym razie też dziękuję za uwagi. Później zrobię nowe zdjęcia jak to powinno wyglądać.

 

Już zaczynam się zastanawiać jaki silnik wstawić do modelu. Na pewno nie taki z górnej półki, ale bardziej budżetowy a wyboru nie ma wielkiego, bo średnica otworu 30mm jest niewielka i ciężko tam będzie coś wsadzić. Pewnie jakiś inrunner bez przekładni.

 

Nie wiedzieć dlaczego te kadłuby są takie ciasne i niepraktycznie. Przecież zrobienie trochę szerszego nie zwiększy aż tak strasznie masy.

 

 

Na razie pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

złudzenie. kto i jak to mierzył zę ma to znaczenie? ja np. na zboczu i tak tego nie wyczuwam. Zresztą model z grubszym kadłubem potrafi latać znacznie szybciej i znacznie lepiej w termice. To nie kwestia kadłuba :)

 

 

Dokładnie tak. To raczej jakaś kwestia mody albo zawodów „kto zrobi cieńszy”. Aerodynamika kadłuba to pewnie mniej niż pół procenta całości

Dokładnie tak jest, wiele modeli producenci robią na zasadzie ekonomi , bo wtedy napędza sie rynek zbytu  silników .

 

Przychodzi kolej kupna silnika za 1kg zł albo za więcej pod odpowiednią wręgę silnika 

 

Ekonomia i nic tu więcej 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na ostatnich zawodach pokazały się modele z wingletami. Ciekawe czy i tu zadziała naśladownictwo i moda.

 

Argument o cenie silnika jest jak najbardziej zasadny. Tanich silników fi 28 mm nie ma a to w niektórych modelach górna granica tego co wchodzi przez kabinie. Co z tego że gródz ma 30 mm jak kabinka po rozgięciu, na wcisk, pozwala na max 28 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

złudzenie. kto i jak to mierzył zę ma to znaczenie?

 

No tak. W dużym szybownictwie też nikt nie liczy i nie mierzy. No, ale przecież wiadomo, że w modelarstwie jest wszystko odwrotnie niż w dużym szybownictwie.

Poza tym bez liczenia wiadomo, że opór jest wprost proporcjonalny do przekroju poprzecznego. Okrągły kadłub o 40% większej średnicy to dwukrotnie większy opór przez niego generowany.

 

Zresztą model z grubszym kadłubem potrafi latać znacznie szybciej i znacznie lepiej w termice. To nie kwestia kadłuba  :)

 

Model z grubszym kadłubem potrafi latać lepiej w termice, ale to nie kwestia kadłuba. To w końcu to jest kwestia kadłuba czy nie? Dla mnie brak logiki w powyższym.

Aerodynamika kadłuba to pewnie mniej niż pół procenta całości

 

Jesteś w dużym błędzie. Zerknij sobie choćby do książki "Projektowanie i konstrukcja modeli szybowców" czy jakichkolwiek innych obliczeń aerodynamicznych modeli szybowców. A jak nie wierzysz obliczeniom to poszukaj pomiarów tunelowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego się nie da przenieść „przez analogię”. Prędkość szybowca to min 40 węzłów. Prędkość modelu to Max 40.... km/h. Reynoldsy różne dość zasadniczo. Chyba, że masz badania tunelowe modeli.

 

Duże znaczenie na kształt. Kształt kadłuba Diany i „ołówka” w modelu naprawdę trudno porównywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie przy okazji poruszony został problem silnika taniego i faktycznie chyba nie ma. Szukałem na HK i są owszem fajne silniki do szybowców

ale na otwór 38mm. np taki za około 30 euro

Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3850 - 3.5 1400kv

 

Ale nie wejdzie. Aby taki silnik wsadzić trzeba by obciąć około 4-5cm przód kadłuba. Oczywiście zaraz powstanie pytanie co z SC? Można by jeszcze poszukać jakiś silnik inrunner ale są to silniki o kv około 3000, więc albo małe śmigło albo silnik może trochę słabszy.

 

Alternatywą jest sinik np MEGA jak pisał Wiesław który kosztuje ponad 100 euro.

 

Ma ktoś jakiś inny pomysł na w miarę tani napęd?

 

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego się nie da przenieść „przez analogię”. Prędkość szybowca to min 40 węzłów. Prędkość modelu to Max 40.... km/h. Reynoldsy różne dość zasadniczo. Chyba, że masz badania tunelowe modeli.

 

Duże znaczenie na kształt. Kształt kadłuba Diany i „ołówka” w modelu naprawdę trudno porównywać.

 

W większości badania tunelowe to badania modeli, bo tuneli o odpowiedniej wielkości nie ma lub jest bardzo mało. A wyniki badań da się w miarę dokładnie przeskalować.

 

Kształt oczywiście ma znaczenie. Ale przyjrzenie się jakimkolwiek badaniom da obraz tego jak bardzo się mylisz mówiąc o 0,5% jako oporze kadłuba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SC daje się łatwo policzyć. Suma momentów / suma ciężarów to cały wzór na SC. Ten silnik z HK pewnie cięższy od Mega to pewnie i tak coś tam dziobu trza by „obeciąć”

 

Mega jest uważana za rozwiązanie „budżetowe” do F5J. Potem są już tylko droższe.

 

Drugie rozwiązanie to outrunner i kable na zewnątrz. Wygląda to średnio ale jest nawet wariacja klasy tylko z outrunnerami.

.... Ale przyjrzenie się jakimkolwiek badaniom da obraz tego jak bardzo się mylisz mówiąc o 0,5% jako oporze kadłuba.

Nigdzie nie napisałem, że kadłub to pół procenta. Pisałem, że zmiana „grubości” kadłuba o kilka mm to może pół procenta zmiany oporów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A próbował już ktoś tych silników? http://www.nastik.pl/dualsky-xm2838eg14l-long-glider-p-7846.html   lub  zwężanych AXI ? http://www.nastik.pl/281416-gold-line-long-p-7682.html

 

 

[edit] chyba jednak tańszej alternatywy od MEGA ACn 16/30/3CE nie ma w konkurencji jakość/cena i wąski kadłub, czyli 100 EUR jak już wspomniano

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak. W dużym szybownictwie też nikt nie liczy i nie mierzy. No, ale przecież wiadomo, że w modelarstwie jest wszystko odwrotnie niż w dużym szybownictwie.

Poza tym bez liczenia wiadomo, że opór jest wprost proporcjonalny do przekroju poprzecznego. Okrągły kadłub o 40% większej średnicy to dwukrotnie większy opór przez niego generowany.

 

Jesteś w dużym błędzie. Zerknij sobie choćby do książki "Projektowanie i konstrukcja modeli szybowców" czy jakichkolwiek innych obliczeń aerodynamicznych modeli szybowców. A jak nie wierzysz obliczeniom to poszukaj pomiarów tunelowych.

Dawaj te pomiary tunelowe dla modeli. Po po raz kolejny model z grubasnym kadłubem latał szybciej niż te cianiasy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

X power spisuje się dobrze. Wysokość maks jaka przez przypadek osiągnąłem 268 metrów (i to nie cały czas na pełnym gazie) na Medze raz udało mi się zrobić 191 metrów. 

Co do spalenia to chyba przyczynił się do tego Zielono Górski piasek lotniskowy który dostał się do silnika oraz sądzę że dałem zbyt duże łopatki, które mimo wszystko są w specyfikacji (11x6). Na tych łopatkach latałem już ale nigdy przez 30 sekund na pełnym gazie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.