Kristoferbp Opublikowano 8 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2019 Cześć Wyciąg tą rurę/belkę z kadłuba i nasuń większą średnicą na końcową cylindryczną część kadłuba. Tu masz wątki z zagranicznych stron o budowie modelu, wiele można podpatrzyć i poczytać o budowie tego modelu: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/556193-Pr%C3%A4sentation-ALADIN-(3-95-m-ARF-Reinhard)/page5 https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2548963-Reichard-Aladin-F5J-ALES-LMR-ARF-Competition-e-Glider Nie ma instrukcji producenta w zestawie? Pozdrawiam Krzysiek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek-a Opublikowano 8 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2019 Ta belka ogonowa to chyba nie od tego modelu, czy odwrotnie wlozyles ? Cos tu nie gra chyba ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Quant Opublikowano 9 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2019 Krzysztof dziękuję za czujność i cenne uwagi. Faktycznie tą rurkę trzeba było wyciągnąć przodem, choć nie było to proste bo była zaklinowana w środku, ale tak przyszła w zestawie i tym się sugerowałem, że tak ma być. Po wyciągnięciu jej z kadłuba wszystko nagle zaczęło pasować. Co do instrukcji producenta to jest bardzo skromna i z niej niewiele wynika. Do tego samego wniosku że coś tu nie pasuje, doszliśmy z kolegą po półgodzinnej rozmowie telefonicznej i rozważaniu różnych opcji łącznie z drastycznymi krokami mechanicznymi. W każdym razie wspólnie daliśmy radę i teraz prace montażowe ruszą. Nigdy nie miałem wcześniej tak podzielonego kadłuba więc stąd te moje dylematy. A ponieważ jakoś tak nie chciałem zepsuć więc chwilę zeszło i okazało się że daliśmy radę. Wojtku belka jest jak najbardziej z tego modelu lecz była źle włożona. Jak pisałem wcześniej mnie też coś tu nie pasowało. W każdym razie też dziękuję za uwagi. Później zrobię nowe zdjęcia jak to powinno wyglądać. Już zaczynam się zastanawiać jaki silnik wstawić do modelu. Na pewno nie taki z górnej półki, ale bardziej budżetowy a wyboru nie ma wielkiego, bo średnica otworu 30mm jest niewielka i ciężko tam będzie coś wsadzić. Pewnie jakiś inrunner bez przekładni. Nie wiedzieć dlaczego te kadłuby są takie ciasne i niepraktycznie. Przecież zrobienie trochę szerszego nie zwiększy aż tak strasznie masy. Na razie pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wiesiek1952 Opublikowano 9 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2019 Jakaś Mega może? Do 2.5 kg dają radę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 Przecież zrobienie trochę szerszego nie zwiększy aż tak strasznie masy. Nie tyle o masę chodzi co o opór. Zwłaszcza jak model leci "bokiem" (ześlizg, wyślizg) to ma to spore znaczenie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 złudzenie. kto i jak to mierzył zę ma to znaczenie? ja np. na zboczu i tak tego nie wyczuwam. Zresztą model z grubszym kadłubem potrafi latać znacznie szybciej i znacznie lepiej w termice. To nie kwestia kadłuba Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wiesiek1952 Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 Dokładnie tak. To raczej jakaś kwestia mody albo zawodów „kto zrobi cieńszy”. Aerodynamika kadłuba to pewnie mniej niż pół procenta całości Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Artur Lis Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 złudzenie. kto i jak to mierzył zę ma to znaczenie? ja np. na zboczu i tak tego nie wyczuwam. Zresztą model z grubszym kadłubem potrafi latać znacznie szybciej i znacznie lepiej w termice. To nie kwestia kadłuba Dokładnie tak. To raczej jakaś kwestia mody albo zawodów „kto zrobi cieńszy”. Aerodynamika kadłuba to pewnie mniej niż pół procenta całości Dokładnie tak jest, wiele modeli producenci robią na zasadzie ekonomi , bo wtedy napędza sie rynek zbytu silników . Przychodzi kolej kupna silnika za 1kg zł albo za więcej pod odpowiednią wręgę silnika Ekonomia i nic tu więcej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 moda Panie, moda. Idzie cienkie. Nie ma jak wyposażenie montować bo ciasno Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wiesiek1952 Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 Na ostatnich zawodach pokazały się modele z wingletami. Ciekawe czy i tu zadziała naśladownictwo i moda. Argument o cenie silnika jest jak najbardziej zasadny. Tanich silników fi 28 mm nie ma a to w niektórych modelach górna granica tego co wchodzi przez kabinie. Co z tego że gródz ma 30 mm jak kabinka po rozgięciu, na wcisk, pozwala na max 28 mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 złudzenie. kto i jak to mierzył zę ma to znaczenie? No tak. W dużym szybownictwie też nikt nie liczy i nie mierzy. No, ale przecież wiadomo, że w modelarstwie jest wszystko odwrotnie niż w dużym szybownictwie. Poza tym bez liczenia wiadomo, że opór jest wprost proporcjonalny do przekroju poprzecznego. Okrągły kadłub o 40% większej średnicy to dwukrotnie większy opór przez niego generowany. Zresztą model z grubszym kadłubem potrafi latać znacznie szybciej i znacznie lepiej w termice. To nie kwestia kadłuba Model z grubszym kadłubem potrafi latać lepiej w termice, ale to nie kwestia kadłuba. To w końcu to jest kwestia kadłuba czy nie? Dla mnie brak logiki w powyższym. Aerodynamika kadłuba to pewnie mniej niż pół procenta całości Jesteś w dużym błędzie. Zerknij sobie choćby do książki "Projektowanie i konstrukcja modeli szybowców" czy jakichkolwiek innych obliczeń aerodynamicznych modeli szybowców. A jak nie wierzysz obliczeniom to poszukaj pomiarów tunelowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wiesiek1952 Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 Tego się nie da przenieść „przez analogię”. Prędkość szybowca to min 40 węzłów. Prędkość modelu to Max 40.... km/h. Reynoldsy różne dość zasadniczo. Chyba, że masz badania tunelowe modeli. Duże znaczenie na kształt. Kształt kadłuba Diany i „ołówka” w modelu naprawdę trudno porównywać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Quant Opublikowano 10 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 No właśnie przy okazji poruszony został problem silnika taniego i faktycznie chyba nie ma. Szukałem na HK i są owszem fajne silniki do szybowców ale na otwór 38mm. np taki za około 30 euro Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3850 - 3.5 1400kv Ale nie wejdzie. Aby taki silnik wsadzić trzeba by obciąć około 4-5cm przód kadłuba. Oczywiście zaraz powstanie pytanie co z SC? Można by jeszcze poszukać jakiś silnik inrunner ale są to silniki o kv około 3000, więc albo małe śmigło albo silnik może trochę słabszy. Alternatywą jest sinik np MEGA jak pisał Wiesław który kosztuje ponad 100 euro. Ma ktoś jakiś inny pomysł na w miarę tani napęd? Wojtek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 Tego się nie da przenieść „przez analogię”. Prędkość szybowca to min 40 węzłów. Prędkość modelu to Max 40.... km/h. Reynoldsy różne dość zasadniczo. Chyba, że masz badania tunelowe modeli. Duże znaczenie na kształt. Kształt kadłuba Diany i „ołówka” w modelu naprawdę trudno porównywać. W większości badania tunelowe to badania modeli, bo tuneli o odpowiedniej wielkości nie ma lub jest bardzo mało. A wyniki badań da się w miarę dokładnie przeskalować. Kształt oczywiście ma znaczenie. Ale przyjrzenie się jakimkolwiek badaniom da obraz tego jak bardzo się mylisz mówiąc o 0,5% jako oporze kadłuba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wiesiek1952 Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 SC daje się łatwo policzyć. Suma momentów / suma ciężarów to cały wzór na SC. Ten silnik z HK pewnie cięższy od Mega to pewnie i tak coś tam dziobu trza by „obeciąć” Mega jest uważana za rozwiązanie „budżetowe” do F5J. Potem są już tylko droższe. Drugie rozwiązanie to outrunner i kable na zewnątrz. Wygląda to średnio ale jest nawet wariacja klasy tylko z outrunnerami. .... Ale przyjrzenie się jakimkolwiek badaniom da obraz tego jak bardzo się mylisz mówiąc o 0,5% jako oporze kadłuba. Nigdzie nie napisałem, że kadłub to pół procenta. Pisałem, że zmiana „grubości” kadłuba o kilka mm to może pół procenta zmiany oporów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 A próbował już ktoś tych silników? http://www.nastik.pl/dualsky-xm2838eg14l-long-glider-p-7846.html lub zwężanych AXI ? http://www.nastik.pl/281416-gold-line-long-p-7682.html [edit] chyba jednak tańszej alternatywy od MEGA ACn 16/30/3CE nie ma w konkurencji jakość/cena i wąski kadłub, czyli 100 EUR jak już wspomniano Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 No tak. W dużym szybownictwie też nikt nie liczy i nie mierzy. No, ale przecież wiadomo, że w modelarstwie jest wszystko odwrotnie niż w dużym szybownictwie. Poza tym bez liczenia wiadomo, że opór jest wprost proporcjonalny do przekroju poprzecznego. Okrągły kadłub o 40% większej średnicy to dwukrotnie większy opór przez niego generowany. Jesteś w dużym błędzie. Zerknij sobie choćby do książki "Projektowanie i konstrukcja modeli szybowców" czy jakichkolwiek innych obliczeń aerodynamicznych modeli szybowców. A jak nie wierzysz obliczeniom to poszukaj pomiarów tunelowych. Dawaj te pomiary tunelowe dla modeli. Po po raz kolejny model z grubasnym kadłubem latał szybciej niż te cianiasy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 10 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2019 A może taki silnik: XPower F2919/10 F5J LIGHT : http://www.nastik.pl/xpower-f291910-light-p-8203.html Kupiłem po tym jak sfajczyłem mege, jutro będę testował. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Quant Opublikowano 13 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2019 Daj znać jak to wyszło z tym silnikiem x-power. A jak Ci się udało spalić MEGĘ? Wojtek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 13 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2019 X power spisuje się dobrze. Wysokość maks jaka przez przypadek osiągnąłem 268 metrów (i to nie cały czas na pełnym gazie) na Medze raz udało mi się zrobić 191 metrów. Co do spalenia to chyba przyczynił się do tego Zielono Górski piasek lotniskowy który dostał się do silnika oraz sądzę że dałem zbyt duże łopatki, które mimo wszystko są w specyfikacji (11x6). Na tych łopatkach latałem już ale nigdy przez 30 sekund na pełnym gazie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi