Skocz do zawartości

Piper Cub J-3 - relacja z budowy


Rekomendowane odpowiedzi

Zorientowałem się, że niestety popełniłem błąd budując mocowanie skrzydeł. Mianowicie skrzydła powinny być zamontowane pod kątem ok 2-3° w stosunku do linii kadłuba a u mnie są zamontowane w linii kadłuba. To powoduje, że skrzydło ma inny kąt natarcia niż założenia projektowe.

 

Pytanie na ile jest to poważny błąd i czy można go zignorować a może konieczne jest jednak poprawienie konstrukcji? Zastanawiam się, czy niezgodność z projektem wpłynie negatywnie na właściwości lotne, w większości innych projektów J-3 skrzydło ma kąt natarcia ok 2-3°, ale znalazłem też takie gdzie ten kąt jest tak jak obecnie u mnie, zerowy.

 

projekt_natarcie.thumb.jpg.8d7ccca93636c02206976cbb2fbb1946.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz możliwość to popraw....Kąt zaklinowania ma kluczowy wpływ na powstanie siły nośnej.Co za tym idzie zmienia się charakterystyka przeciągnięcia-może występować dużo szybciej,oraz ma wpływ napewno na start i lądowanie.

Kąt natarcia dodatni  skrzydła, stosuje się miedzy innymi do zwiększenia siły nośnej podczas lądowania-przy zmniejszającej się prędkości pozwala wygenerować siłę nośną aby utrzymać samolot żeby nie zwalił się na skrzydło.

Podczas mocnego dodania gazu w locie poziomym ,model może mocno zadzierać nos..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr, dziękuję za wyjaśnienie wagi zaklinowania skrzydła. Dopiero jutro potwierdzę na 100% czy jest kąt czy go nie ma bo po prostu nie przypominam sobie żebym ustawiał tam kąt i stąd od razu pytanie na forum a model dopiero jutro obejrzę.

To co wiem napewno to że poprawka będzie wymagała bardzo dużo czasu i wysiłku, do wycięcia jest cała kabina, jej demontaż, poprawka mocowania skrzydeł i powrotne umocowanie. Także słaby news na weekend...

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odcięcie centropłata Dremelem  z za pomoca piłki tarczowej nie powinno stanowić większego problemu. Potem dokleisz  spiłowane  pod właściwym kątem dwie listewki sosnowe i po zabawie. Klej na zywicę a nie na jakies wynalazki. Moim zdaniem większy problem pojawi sie przy  spinaniu połówek płata gumą. Wydaje mi się,  że do budowy centropłatu użyłeś  balsy i  sklejki balsowo-topolowej,  powinna być lotnicza. Miałem tak w modelu Pipera  Cub by Svenson, podobne rozwiązanie konstrukcyjne,  które niestety zawiodło-  naciąg gumy był mocniejszy niż cała konstrukcja centropłata.Poszło do poprawki i jest OK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wobec tego odetnę centropłat od kadłuba i dokleję go z powrotem pod właściwym kątem. Centropłat jest klejony w kilku miejscach, także do pionowego sklejkowego usztywnienia więc będzie co robić.

 

W projekcie była informacja o sklejce, nie wiedziałem że musi być lotnicza. Szczęśliwie skrzydła będą miały solidne zastrzały przejmujące trochę obciążenia i mam nadzieję że to wytrzyma.

 

 

Jacek, wyjaśnisz mi jaki jest sens klejenia centropłata na żywicę skoro pozostałe elementy klejone są na klej do drewna? Jeśli się urwie to najsłabszy element więc coś z kabiny zrobionej z balsy.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak naprawdę , to wszystkie główne wręgi kabłuba, żebra nasadowe centropłata, płatów ( 2-3 pierwsze) powinny byc robione z solidnej  sklejki lotniczej, bo to wszystko przenosi główne obciązenia.Jeżeli wręgi  do których  zamocowane są węzły podwozia   zrobiłeś z balsosklejki  to nie chciałbym  być złym prorokiem ale to może się rozsypać przy pierwszym lądowaniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, jacek_podwysocki napisał:

Wobec tego odetnę centropłat od kadłuba i dokleję go z powrotem pod właściwym kątem. Centropłat jest klejony w kilku miejscach, także do pionowego sklejkowego usztywnienia więc będzie co robić.

 

W projekcie była informacja o sklejce, nie wiedziałem że musi być lotnicza. Szczęśliwie skrzydła będą miały solidne zastrzały przejmujące trochę obciążenia i mam nadzieję że to wytrzyma.

 

 

Jacek, wyjaśnisz mi jaki jest sens klejenia centropłata na żywicę skoro pozostałe elementy klejone są na klej do drewna? Jeśli się urwie to najsłabszy element więc coś z kabiny zrobionej z balsy.

 

 

 

sens jest taki, tam naprawdę  będą dość duże siły, piszę " na żywicę" mając na mysli klej epo 2-dwu składnikowy...

nie mam zaufania  do klejów na bazie poliwynylu,  b.złe doświadczenia z przeszłości to raz , dwa  kleje na bazie epo i poliwynylu  nie lubią się (  alkohol poliwinylowy uzywany jest jako rozdzielacz do  form) , a pewne  odpowiedzialne miejsca  w konstrukcji modelu ( np.węzły ) muszą mieć odpowiednia spoinę klejową

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczęśliwie fałszywy alarm z kątem zaklinowania skrzydeł:) Zrobiłem ten kąt nawet o tym nie pamiętając. Widzę że nie jest idealnie ale mam nadzieję że następny model będzie bardziej precyzyjnie zbudowany.

Nawiązując do tego, że wspominaliscie, że model może być za słaby w pewnych punktach, czy jest jakaś metoda na sprawdzenie jego wytrzymałości inna niż oblot? Może upuszczenie go na koła z 50cm już coś powie o słabych punktach?

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziób samolotu ma już swój docelowy kształt, pozostaje dorobić osłonę silnika, ale to zadanie odkładam na koniec budowy modelu, ponieważ chcę uformować osłonę metodą podciśnieniową.

 

IMG_20200101_182609.thumb.jpg.f9b1eae14e5a4705e945ec09fc21b4e2.jpgIMG_20200105_195523.thumb.jpg.5436ac76cf028433935413b79088d3c9.jpg

 

Do przewodów silnika dolutowałem wtyki bananowe, podłączyłem regulator i przymocowałem go paskami zaciskowymi do uprzednio przygotowanej podstawy zrobionej ze sklejki.

 

IMG_20200105_180521.thumb.jpg.39169a9a2dd68a93754c6c31ea15bb82.jpg

 

Serwomechanizmy w skrzydłach zostały podłączone a przewody do nich wyprowadzone ze skrzydła. Dodatkowo poprawiłem mocowanie dźwigni lotek: przesunąłem je na krawędzie lotek.

 

IMG_20200109_193318.thumb.jpg.b0913fba68cc12ff8fa819e6be3cd0b4.jpg

 

Poprawiłem mocowanie pokrywy rewizyjnej w centropłacie poprzez dodanie większej ilości magnesów w miejscach największego naprężenia pokrywy. Pokrywa była formowana poprzez moczenie jej w letniej wodzie przez ok 15 minut, po czym umocowałem ją na kopycie z balsy o przekroju dźwigara za pomocą ścisków i wysuszyłem opalarką. Pokrywa potrzebuje jeszcze jakiegoś drobnego uchwytu, aby możliwe było jej otwarcie po zamocowaniu skrzydeł.

 

IMG_20200113_232723.thumb.jpg.227273486f2c2e781f9422bd24933971.jpg

IMG_20200113_232653.thumb.jpg.0c6e1a4137e075fbb6c8ff48ba8669df.jpg

 

Przymierzam się do zastrzałów oraz systemu mocowania skrzydeł w centropłacie. Niestety, najprawdopodobniej w wyniku mojego błędu, centropłat wystaje ponad skrzydła o ok 1,5mm i zastanawiam się jak zniwelować tę różnicę i czy warto się w to bawić. Sądzę, że bardziej razi optycznie niż będzie wpływało na charakterystykę modelu w powietrzu.

 

IMG_20200109_201601.thumb.jpg.3171e38ba7c96ae806d6478367b128fb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wysokośc centropłata jest bezproblemowo do zniwelowania ,ale  po co ??
Jacku, jak zamierzasz rozwiązać  sposób mocowania płatów  do  centropłata ??
Niwelowanie wysokości centropłata tylko ze względów estetycznych więc raczej zostawię tak jak jest. W sumie zniwelowanie oznaczałoby przycięcie górnej krawędzi centropłata, to niemało roboty. Chyba że jest inny sposób?

Płaty będą mocowane na śruby w tylnej części centropłata. W przedniej chcę spinać dźwigary przy pomocy gumy modelarskiej. Sęk w tym że w dźwigar nie wkręcę haczyka bo jego środkowa cześć to balsa... Masz jakieś pomysły jak zrobić to mocowanie?

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Sęk w tym że w dźwigar nie wkręcę......" jest sęk ,jest dziura jest deska " :))      popatrz  jak Papa Schier rozwiązał to w Wicherku ...

Wicherek to nic innego tylko taki modelarski Piper. Z mojego modelarskiego punktu widzenia to ten plan jest troszkę skopany ale to już za pózna dyskusja, trzeba poprawić  to co jest już zbudowane.Dałbym  po obu stronach dzwigara  nakładki sklejkowe ( sklejka lotnicza !!!! ) wysokości  takiej jak  dzwigar, na końcu zeskosowane  tak aby uniknąć karbu.Powinny sięgać za trzecie żebro licząc od nasadowego.Przed przyklejeniem  tych nakładek powinieneś w nich wywiercić otwory  pod haki ściągające gumę. Haki z drutu spręzynowego ~~~2,5 mm.Kleić musiśz  zywicą epo , nie żadnym 5-cio minutowym wynalazkiem.Pózniej Dremel w dłoń  i trzeba wyfrezować otwory na  te haki w żebrach centropłata.Haki  po umieszczeniu w platach trzeba owinąc nitką i  zażywicować. Trochę bez sensu jest mocowanie   z tyłu na śruby a z przodu na gumę , bo z tyłu sztywne a z przodu elastyczne .W żebrach nasadowych płata powinieneś wkleić kołki ustalające  a  klocki z otworami pod te kołki do żeber centropłata.Jak to sprytnie zrobisz  to masz elastyczne połaczenie płatów  przy jednocześnie sztywnym centropłacie  który ci się nie złoży pod wpływem  gumy ściągającej

Dasz radę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, f-150 napisał:

A z jakiego powodu żebra są takie grube?

 

Wojtek, żebra mają grubość 3mm, (3/32") także zgodnie z projektem przy zaokrągleniu w górę do pełnych milimetrów. Wszystkie wymiary po przeliczeniu z systemu imperialnego są zaokrąglone w górę wobec tego w trakcie budowy wychodzą pewne "kwiatki" :)

 

Jacek, najpierw zapoznam się z rozwiązaniami konstrukcyjnymi Wicherka i wtedy spróbuję wyobrazić sobie mocowanie o którym mówisz i spróbuję je zastosować.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok ale według mnie 2mm wystarczy.Co do mocowania na gumę to sprawdza się tylko w majtkach i wicherku.Zrobiliśmy takie w Cessnie  z planów Fary powiększonej do rozpiętości 180 cm.Skrzydła miały tendecję do rozsuwania się w podstawowych figurach i zmiany charakterystyki podczas lotu.Tym bardziej że tu dochodzi zastrzał i może być mniej ciekawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.