Jump to content

Recommended Posts

Cześć,

 

Przymierzam się do zbudowania podwozia dla swojego modelu Piper'a w skali 1:6. Podwozie według koncepcji będzie zrobione z drutu stalowego 2mm/3mm lub z rurek stalowych 4mm z drobnymi dodatkowymi stalowymi elementami. Konstrukcja będzie wymagała lutowania i w związku z tym chciałbym dowiedzieć się jak najlepiej podejść do tematu samego lutowania.

 

Z mojego rozeznania wynika, że należy w tym przypadku użyć spoiwa do wykonania twardego lutu i palnika, żeby to spoiwo jak i łączone elementy ogrzać. Natomiast nie mam pewności co do samego spoiwa, jakie wybrać? Pytanie czy lepiej wybrać pastę i jeśli tak to z przewagą którego metalu? A może lepiej drut do lutowania twardego? Czy palnik na butan będzie odpowiedni czy koniecznie powinien być acetylenowo-tlenowy z racji wyższych temperatur spalania? Konkretne odnośniki do produktów mile widziane :)

 

Tematyka lutowania elementów większych niż przewody jest dla mnie zupełnie nowa także będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi w temacie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nic nie wiem o lutach twardych w postaci pasty -może chodzi o topnik ?

 

lut do stali to najlepiej luty srebrowe -około 30% srebra, ewentualnie mosiądz.  wskazane tzw pałeczki otulone -z topnikiem wokół drutu.

 

palnik propan-butan z tlenem, acetylen z tlenem -wygodne oba.

 

-lub do drobnych elementów map gaz i palnik tzw wirowy. Wada palników bez tlenu -niższa temperatura i wielki płomień bardzo grzejący wszystko wokół.

 

najlepiej wszystko spasuj zwiąż jakimś cienkim stalowym drutem -i zanieś np do firmy chłodniczej...  -tam mają sprzęt.

Kupować samemu zestaw do lutowania twardego i uczyć się lutować -drogo wyjdzie... kiepski zestaw ponad 400zł na pewno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luty w otulinie (z topnikiem) do lutowania stalowych elementów to troszkę przerost formy nad treścią – tzn można tylko po co? Zupełnie nic to nie daje a są zdecydowanie droższe.
Pomysł z firmą chłodniczą (klimatyzacja, naprawa lodówek) – to jest to. Mają palnik, luty, wprawę i doświadczenie – niewielkie stalowe elementy (rurki, druty) ewentualnie jakiś mosiądz pięknie polutują za niewielkie pieniążki. Jak to ma być jedno niewielkie podwozie to tylko taka opcja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otulony prawie   nie jest  droższy   i  łatwiej kupić nadający się do stali otulony..       cena lutu zależy głównie od materiału rdzenia tego drutu a minimalnie od otuliny.

drogie są luty zawierające srebro -a że są otulone to inna sprawa.

 

link do czegoś taniego co powinno się nadać   https://allegro.pl/oferta/lut-twardy-mosiezny-lm-60-fi-2-0-otulony-7360339928

 

chłodniarz niestety stal polutuje prawdopodobnie drogim lutem srebrnym otulonym. po prostu taki będzie miał. 

Będzie też miał fosforobraz goły -tani jednak to do miedzi.

 

lutu mosiężnego chłodniarz raczej nie używa -więc nie będzie miał. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pręty 2-3mm i lutowanie na twardo? Lutowałbym zwykłym. Zwykłym lutowałem zawsze podwozia nawet pręty 4 - 6mm. Lut nigdy nie puścił. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

wygiąć tak żeby stalowe pręty zachodziły na siebie co najmniej 10mm -wyczyścić papierem ściernym -owinąć złączkę zwój przy zwoju czystym drutem miedzianym lub stalowym 0,4 -0,5mm -i lutować zwykłym miekkim lutem + pasta.

 

dość długa powierzchnia i wzmocnienie z oplotu spoko powinno wytrzymać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Latacz podał sprawdzoną metodę . Luciwo  większą ilością ołowiu -taki jak do rynien. Jeśli masz...

 

Metoda na obcą usługę bardzo dobra. Korzystałem i sprawdza się 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja do swojego modelu robiłem podwozie, które lutowałem metodą twarde lutowanie, wystarczy kartusz propan-butan + palnik:

https://allegro.pl/oferta/palnik-gazowy-lutlampa-naboj-gazowy-kartusz-7701286287?reco_id=2934e688-fae8-11e9-a777-b02628c80c70&sid=3ec404f37aa2fad6253fa5dd6bb023427743f77ee2f01bb84454c4701b8c0118

pasta do lutowania twardego:

https://allegro.pl/oferta/pasta-hs-do-lutowania-topnik-do-lut-twardy-7034065891

lut twardy srebrny:

https://allegro.pl/oferta/lut-twardy-srebrny-l-ag45sn-ag-45-fi-1-5-goly-7427739188

Troszkę teorii w Google i można lutować, oto moje wypociny...

https://pfmrc.eu/index.php/topic/74411-budowa-brown-b2-miss-los-angeles/page-3

 

Wykonanie we własnym zakresie podwozia od zera - satysfakcja gwarantowana - bezcenne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za podpowiedzi, widzę, że opcji jest co najmniej kilka :) Z pewnością zacznę od prób lutowania elementów w oplocie miedzianym miękkim lutem i zobaczymy jak to się sprawuje bo jednak chciałbym ubrudzić sobie ręce tematem i jeśli poniosę porażkę to wtedy pozostanie zlecenie lutowania fachowcowi.

 

@robert.pilot, @latacz a jak się ma użycie lutu twardego/miękkiegi do pasty do lutowania? W niektórych poradnikach widzę, że ludzie lutują lutem twradym z topnikiem a w innych spoiwem jest tylko pasta lutownicza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za podpowiedzi, widzę, że opcji jest co najmniej kilka :) Z pewnością zacznę od prób lutowania elementów w oplocie miedzianym miękkim lutem i zobaczymy jak to się sprawuje bo jednak chciałbym ubrudzić sobie ręce tematem i jeśli poniosę porażkę to wtedy pozostanie zlecenie lutowania fachowcowi.

 

@robert.pilot, @latacz a jak się ma użycie lutu twardego/miękkiegi do pasty do lutowania? W niektórych poradnikach widzę, że ludzie lutują lutem twradym z topnikiem a w innych spoiwem jest tylko pasta lutownicza

Lutując twardym lutem, używam pasty do lutowania twardego+lut (laska drutu), lutując lutem miękkim używamy pasty do lutowania miękkiego, kalafonii itp... + cyna. Pastę stosuje się jako aktywator powierzchni do lutowania innymi słowy podkład, umożliwia równomierne rozprowadzenie spoiwa.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dokładnie potrzebujesz lutowia i odpowiedniego topnika. pasta to topnik.

Istnieja pasty zawierające lutowie -ale zapomnij o tym. wytrzymałość żadna i można lutować tylko elementy ściśle do siebie przylegające.  przy lutowaniu dwóch prętów musisz "nadlać" wypełnić przestrzeń pomiędzy drutami.

 

inny jest do lutowania miekkiego inny twardego.

Przy lutowaniu twardym może być kilka różnych topników -inny do stali inny do miedzi inny do mosiądzu itp. Podobnie różnią się pręty lutowia. Te podane -pasta HS   i  lut twardy srebrny (45% srebra)   L-Ag45Sn  fi1,5mm są dość uniwersalne -choć ja osobiście nie lubię tego lutu  (jednak ja lutuję na szczelność)

 

Kolega poradził dość cienki drut lutowie średnicy 1,5mm -do tanich słabych palników to praktycznie jedyna opcja. Jeżeli lutujesz z tlenem to lutowie może być grubsze 2 -2,5mm

 

 

 

Lutowanie miękkie -przy lutowaniu stali kalafonia się nie sprawdza. tzw woda lutownicza, kwas solny, lub najwygodniej pasta do lutowania rur ze sklepu hydraulicznego.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

dokładnie potrzebujesz lutowia i odpowiedniego topnika. pasta to topnik.

Istnieja pasty zawierające lutowie -ale zapomnij o tym. wytrzymałość żadna i można lutować tylko elementy ściśle do siebie przylegające. przy lutowaniu dwóch prętów musisz "nadlać" wypełnić przestrzeń pomiędzy drutami.

 

inny jest do lutowania miekkiego inny twardego.

Przy lutowaniu twardym może być kilka różnych topników -inny do stali inny do miedzi inny do mosiądzu itp. Podobnie różnią się pręty lutowia. Te podane -pasta HS i lut twardy srebrny (45% srebra) L-Ag45Sn fi1,5mm są dość uniwersalne -choć ja osobiście nie lubię tego lutu (jednak ja lutuję na szczelność)

 

Kolega poradził dość cienki drut lutowie średnicy 1,5mm -do tanich słabych palników to praktycznie jedyna opcja. Jeżeli lutujesz z tlenem to lutowie może być grubsze 2 -2,5mm

 

 

 

Lutowanie miękkie -przy lutowaniu stali kalafonia się nie sprawdza. tzw woda lutownicza, kwas solny, lub najwygodniej pasta do lutowania rur ze sklepu hydraulicznego.

 

Dziękuję za wyczerpujące info :)

Zabieram się do szukania potrzebnych materiałów, palnik jest także podzielę się efektami lutowania podwozia, gdy będzie gotowe.

 

Niewykluczone że po kilku nieudanych próbach rzucę wszystko w cholerę i oddam konstrukcję komuś do zlutowania ale chcę najpierw spróbować swoich sił :)

 

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Życzę powodzenia i nie poddawaj się, dla mnie w budowie modelu najważniejsze jest aby jak największy procent budowy wykonany był przeze mnie, wtedy mam 100% satysfakcji...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za wyczerpujące info :)

Zabieram się do szukania potrzebnych materiałów, palnik jest także podzielę się efektami lutowania podwozia, gdy będzie gotowe.

 

Niewykluczone że po kilku nieudanych próbach rzucę wszystko w cholerę i oddam konstrukcję komuś do zlutowania ale chcę najpierw spróbować swoich sił :)

 

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

Jacku,

spokojnie polutujesz to podwozie  na lut cynowy + tzw kwas, Elementy lutowanie owinięte cienkim drucikiem miedzianym..Model jest niewielki więc spokojnie  może być takie rozwiązanie .Gdyby to była skala np 1:3 cz y 1:4 to  wtedy twardy lut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatura topnienia przy lutowaniu twardym to ok 700-800 stopni ,srebro techniczne (chłodnictwo) trochę mniej ok. 600. Należy więc pamiętać że drut stalowy który będzie lutowany straci swoją sprężystość...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatura topnienia przy lutowaniu twardym to ok 700-800 stopni ,srebro techniczne (chłodnictwo) trochę mniej ok. 600. Należy więc pamiętać że drut stalowy który będzie lutowany straci swoją sprężystość...

Natomiast jak rozumiem straci ją jedynie na odcinku na którym będzie podgrzany więc chyba nie ma się czym przejmować?

Share this post


Link to post
Share on other sites

topnienie srebra bliżej 700C  (powiedzmy 680-720) topnienie fosforobrązów, mosiadzy powyżej 800-850. bez palnika dającego około 1400*C nie ma co próbować.

 

jak schłodzisz wodą -stal się zahartuje -i może być krucha. niestety będzie fragment który nagrzeje się na tyle mocno, że zmięknie -a zbyt mało żeby się zahartować.

jak pozwolisz żeby samo powoli ostygło -to miejsca lutowane i kawałek w każdą stronę  pozostaną miękkie -ale nie będzie gwałtownych przejść pomiędzy różną twardośćią.

 

palnik z tlenem -mały płomień grubo ponad 2000C  grzeje miejscowo (i zmiękcza też tylko mały kawałek)   -zwykły tani palnik na propan -duży niezbyt gorący płomień grzeje wszystko wokół i odhartowuje spory kawał lutowanych elementów

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może się komuś przyda. Zrobiłem podwozie do Pipera bez twardego lutowania. Polutowane zwykłą cyną. Rurki i inne elementy z mosiądzu. Po lutowaniu

w rurki zostały wciśnięte pręty węglowe. Model ma 2,75 rozpiętości i waży 8kg. Silnik DLA 32.  Wytrzymało naprawdę twarde lądowania. Elementy przy kadłubie aluminiowe,

w te elementy rurki zostały wklejone na żywicę i zabezpieczone śrubką M2. 

post-935-0-75545800-1572799382_thumb.jpg

post-935-0-87131600-1572799396_thumb.jpg

post-935-0-80009300-1572799409_thumb.jpg

post-935-0-63742400-1572799444_thumb.jpg

post-935-0-62490300-1572799459_thumb.jpg

post-935-0-37925300-1572799476_thumb.jpg

post-935-0-17910700-1572799490_thumb.jpg

post-935-0-50709700-1572799503_thumb.jpg

post-935-0-10075000-1572856047_thumb.jpg

post-935-0-75232200-1572856396_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Janek.T
      Sprzedam używany, oryginalny firmowy model Piper Super Cup (nie jest to samoróbka).
      Skrzydła i kadłub są konstrukcyjne.
      Do sprzedania sam model bez silnika i serwomechanizmów, które mogę sprzedać za uzgodnioną cenę.
      Model lata bardzo ładnie, robi wszystkie akrobacje, a nawet lata na plecach i robi zawis na śmigle, korkociągi i beczki.
      Posiada zaczep do holowania szybowców.
      Stan bardzo dobry, normalne ślady użytkowania, nigdy nie był uszkodzony.

      rozpiętość 3600 mm
      długość 2310 mm
      waga do lotu 13 kg z paliwem i akumulatorami
      posiada oświetlenie led kabiny i halogen na skrzydle

      Odbiór osobisty lub dostawa w promieniu 100 km.
      Samolot mieści się w samochodzie kombi.
       
      Cena 3800 zł
       
      tel. 500 578 701



    • By Leszekm35
      Witam kolegów
      Wykonuję na zamówienie golenie podwozi do myśliwców warbird takich jak p47. p51 spitfire, LA itp.
      Moje golenie można sobie konfigurować samemu w dowolny sposób. Przede wszystkim posiadają wymienne amortyzatory a co za tym idzie możemy sobie golenie stosować do różnych wagowo modeli :) Na tą chwilę golenie latają i super się spisują w takich modelach jak p-51 mustang o wadze 13kg, spitfire o wadze 18kg , p-47 thunderbolt o wadze 13kg itp. Golenie wykonane są z porządnego duraluminium a co za tym idzie są bardzo mocne. Golenie zrobię na dowolny wymiar długościowo jak i grubościowo . Poniżej link do filmiku instruktażowego montażu goleni i krótki opis :)
       
      https://www.youtube.com/watch?v=SpE7vEeGvns
       
      Jeśli chodzi o ceny to wersja podstawowa za komplet to 450zł (para)
      wersja z wahaczami jak na zdjęciu w skrzydle mustanga 650zł (para)
       
      wersje inne na życzenie kwestia do uzgodnienia.
       
       






    • By widar123
      Jako że w dziale makiet nie było, jak do tej pory tego modelu, postanowiłem podzielić się relacją z mojego nowego projektu jakim będzie Piper J3C. Ten wdzięczny samolot ma już na pewno wiele relacji w innych działach, jednak ze względu na nietypową konstrukcję (jak na model) będzie pewnie ciekawostką na tym forum. Inspiracją do tego była znaleziona w necie wersja Pipera o konstrukcji, podobnie jak oryginał, z rurek stalowych spawanych. Oczywiście w modelu spawanie raczej nie wchodziło w grę, bo wymagałoby to niezwykłych umiejętności, aby nie zniszczyć materiału (rurki są ze stali nierdzewnej o ściance 0,25 mm), więc najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest lutowanie twarde za pomocą srebrnego spoiwa. Pierwszym krokiem było napisanie do autora Paolo Severin, aby zdobyć jakieś materiały dotyczące konstrukcji (plany najlepiej w wersji wektorowej). I tu pierwsze schody, włoski kolega odpisał, że takowych nie posiada (oczywiście trudno w to uwierzyć, bo na stronie jest niejako fabryka takich konstrukcji modeli z rurek), a wszystko co może mi zaoferować to jest w dziale "download" na jego stronie. Tam z wiadomych względów są dokumenty w rastrowej wersji (w niewielkiej rozdzielczości), więc niestety można jedynie z nich jakieś poglądowe informacje odczytać. Nie pozostało nic innego jak na podstawie tych dokumentów stworzyć własną dokumentację, która będzie potrzebna do konstrukcji mojego modelu. Poniżej to co pozyskałem ze strony Paolo:
       

       

       

       
      Jak widać co nieco jest do odczytania i przynajmniej proporcje są do odtworzenia ?
      Teraz trochę danych modelu
      Skala 1:4
      Rozpiętość - 2680 mm
      Długość - 1780 mm
      Waga - ok 6,5 kg
      Powierzchnia - ok 100 dm2
      Napęd - silnik żarowy czterosuw dwucylindrowy ASP FT 160
      Mam nadzieję, że projekt znajdzie zainteresowanie, więc po akceptacji w postaci kilku postów od kolegów z forum, relacja ruszy z miejsca.
      Pozdrawiam wszystkich - Darek
    • By jacek_podwysocki
      Witajcie,
       
      W tym roku postanowiłem, że poza lataniem modelami rc, także zbudować swój pierwszy latający model. Wybór padł na Piper'a Cub J-3.
       

      Źródło: https://hobbystation.co.nz/fms-piper-j3-cub-v2-yellow-1410mm-55-5-wingspan-rtf/
       
      Model: Piper J-3 Cub
      Rozpiętość skrzydeł: 1700mm
      Długość modelu: 1117mm
      Napęd: elektryczny (plan stworzony pod silnik spalinowy)
      Plan: Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Prace rozpocząłem od konwersji przekrojów potrzebnych materiałów z cali na mm i tutaj już pojawiły się pierwsze niespodzianki. Nie wszystkie przekroje dostępne np. na rynku amerykańskim są dostępne u nas, wobec tego kilka elementów konstrukcyjnych będzie miało nieznacznie większe przekroje niż w projekcie. Dla zainteresowanych załączam ściągę do konwersji.Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Kolejnym etapem było wycięcie wszystkich elementów potrzebnych do złożenia lewego skrzydła przy pomocy elektrycznej wyrzynarki włosowej, zacząłem od żeber.
       


       
      Wszystko szło dobrze do momentu w którym doszedłem do żebra W-3. Jak widać na projekcie, ma ono inne wycięcia na dźwigary niż pozostałe żebra oraz otwory są na zupełnie innej wysokości. Przymierzałem je do żeber W-2 i W-1, żeby ocenić, jak powinienem zmniejszyć grubość dźwigarów, żeby weszły w otwory ostatniego żebra. Na poniższym zdjęciu widać nałożone żebra W-1 i W-3 na siebie, gdzie widać, że najbardziej optymalnym umiejscowieniem mniejszego żebra (W-3) byłoby w połowie wysokości żebra W-1. Pytanie do Was, czy to jest okej? Z tego co widziałem na zdjęciach, Piper'y mają skrzydło płaskie u dołu aż do samego końca a tutaj wygląda na to, że będzie ono się zwężało.
       

      Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Pytanie nr 2: na projekcie mam informację, że przedni dźwigar ma być ze zwykłej balsy a tylny z twardej balsy. Czy bardzo zmniejszę wytrzymałość konstrukcji skrzydła stosując zwykłą balsę w obu dźwigarach? A może wystarczy większy (przedni) dźwigar zrobić z sosnowej listewki a tylny ze zwykłej balsy?
       
       

      metric-conversion-chart.pdf
    • By kkdarch
      Kupiłem taki oto kontroler i mam pytanie odnośnie możliwości zmiany czasu działania silników.Teraz pracuje około 10s i się wyłącza.Gdy pstryknę przełącznikiem w aparaturze w neutrum i z powrotem na otwieranie pracuje dalej.a może mam za wolne silniki z przekładnią?Mam 100obr na min. a nakrętka przesuwa się o jakieś 10mm.Nie ma do kontrolera instrukcji więc nie wiem czy to można programować.
       
      https://avifly.pl/pl/pozostale-ramy/kontroler-sterowania-podwoziem-elektrycznym
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.