japim Opublikowano 1 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2022 Kolejna rata zbudowana gdzies na swiecie : 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
FockeWulf Opublikowano 2 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2022 A jak to lata? Chyba nerwowo? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 2 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2022 13 minut temu, FockeWulf napisał: A jak to lata? Chyba nerwowo? Lata jak Rata. Szybko i pewnie. Czyli prosto przed siebie. Jest filmik na YT kilka postów wcześniej. Latałem nią kilka razy na zawodach kombat - na 4s Dualsky 960kv i 8x6 spokojnie dogania spalinówki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 2 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2022 Godzinę temu, FockeWulf napisał: A jak to lata? Chyba nerwowo? Sławku , ruskie myśliwce z II w ś. poza wyjątkami wszystkie były trudne w pilotażu. Jak popatrzeć na proporcje to juz widać ,że to nie samolot dla amatora? Latam 15 lat modelami RC ale chyba bym się nie odważył polecieć takim "wariatem". Ale wygląda pięknie i oryginalnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
FockeWulf Opublikowano 2 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2022 Zgadza się, trochę przypomina proporcje Gee Bee. Tam aby modèle dobrze latały wkleja się ponoć statecznik pionowo nie w osi modelu. W FMT był artykul o modelu tego samolotu, przy czym było to chyba 3 podejście autora artykułu do tego samolotu. Kupił zestaw ale później dokonał jakiś zmian, które przejął producent. Kształt ciekawy ale bałbym się latać no chyba że w skali i głównie po prostej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy Markiton Opublikowano 3 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2022 A Ja - latam !! I jest to jeden ze stabilniejszych, przewidywalnych modeli ! Inny, bo piankowy. Z EPP, lata na 3s - typowa ESA. Jak - NPN, - jeden ze stabilniejszych modeli ESA. Wręcz zalecany dla początkujących. Nie wiem jak latały pierwowzory. Może to nie konstrukcje były winne - tylko piloci ? Zwłaszcza nasi ?? Ale - temat dla znawców, "żelaznych dyskutantów" ? Sam byłem zdziwiony - na "oko" - model miał wszystkie cechy modelu problematycznego: duża powierzchnia czołowa, krótki kadłub, krótkie ramię stateczności.... itd, itp. Model od ponad 10 lat w użyciu, od 2 lat służy do szkolenia wnuka... Tylko 2 razy był wprawdzie na zawodach ESA - ale dalej w eksploatacji. Drukowanka - jak nie będzie "killa" i nie "przydzwoni" podczas lądowania - powinna latać znaczniej lepiej ! Piszę - "powinna" bo Raty drukowanej nie mam, ale "zerem" drukowanym latam i z jego własności lotnych jestem więcej niż zadowolony. Jak się go nie "spapra" podczas montażu. Bo ostatnio byłem świadkiem że można to spaprać i jeszcze sprzedać... Ale to nie "drukowanka" jest winna ! I nie "ruska" proweniencja pierwowzoru ! Kurcze - wykrzykników dostałem polecenie nie używać... Przepraszam. Trochę to potrwa.... - Jurek 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 4 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2022 Panowie ..... Rata lata tratatataaa..... ? Widziałem jak Przemek startował tym modelem na zawodach ACES i śmigał zawodowo, bo to jest szybki i bardzo zwrotny model. Ja sam startowałem wielokrotnie w zawodach ESA modelem I-16 wycinanym z epp przez Czechów. Te modele są praktycznie identyczne wielkościowo choć wiadomo, że diabeł zawsze tkwi w szczegółach a model drukowany to nie to samo co pianka. I-16 niezależnie od wersji wykonania na pewno nie jest dedykowany dla początkujących zawodników aircombatu. Krótki kadłub to zawsze problem ze statecznością i wyważeniem ale jeśli ktoś potrafi wykorzystać nieprzeciętną zwrotność tego modelu, to ma bonus już na starcie ? Przemku - gratulacje za kolejny drukowany model wg. Twojego projektu. ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mjs Opublikowano 15 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2022 Jakby podobny do I-16 - Brewster F2A-3 Buffalo: https://pl.wikipedia.org/wiki/Brewster_F2A_Buffalo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 15 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2022 Podobny - ale nie tak intrygujący jak Rata. W kolejnosci bym zrobil Czajke 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy Markiton Opublikowano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2022 Jak zrobisz - to byłbym chętny na 1 egz. Zawsze mnie "rajcował" ! Drukowanek liznąłem co, nie co - to może nie schrzanię ? Przemek - czy w fazie projektowania jest dużym problemem zmiana profilu skrzydła ??? Pytam, bo przy okazji, chętnie przetestowałbym inny profil. Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2022 W sensie w istniejacym już projekcie? Czy przy projektowaniu od zera? W tym pierwszym przypadku to trochę godzin trzeba poświęcić - niby projekt jest parametryczny, ale np przejście kadłub- skrzydło przy dużej zmianie profilu rozwali się ma bank. Odbudowa tego to 2 wieczory minimum. Natomiast jak zasiadam do nowego projektu to profile wkładam takie jakie wydają mi sie wlasciwe. Dotychczas jadę na nieśmiertelnym NACA 2412 i NACA 2415. Nie widzę sensu stosowania innych. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy Markiton Opublikowano 18 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2022 Zrozumiałem - że rozważasz projektowanie. Dlatego pomyślałem o zastosowaniu 8-9 % profilu. Mogła by być Naca, Ritz ? Lub TP-60. Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 18 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2022 W dniu 16.12.2022 o 23:08, japim napisał: Dotychczas jadę na nieśmiertelnym NACA 2412 i NACA 2415. Nie widzę sensu stosowania innych. Świete słowa? To wspaniałe profile. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy Markiton Opublikowano 18 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2022 Ale do dwupłata zbędnie grube. Moim (!) oczywiście zdaniem. Jedynym problemem jest sztywność. Ale Czajka pod tym względem jest idealna do tego. Drukowana, 0,8m (1m?) rozpiętości - odpada konieczność demontażu do transportu. Całość posklejana - będzie się wzajemnie usztywniać ? Brak koziołka górnego skrzydła - kolejny plus. Idealny wręcz model do wypróbowania cieńszego profilu ? Dlatego pytałem o czas przeprojektowania w razie niepowodzenia. Może Patryk (autorytet dla mnie) rozwieje albo potwierdzi moje pomysły ? Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 19 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 19 Grudnia 2022 Cytat pomyślałem o zastosowaniu 8-9 % profilu. Jeśli model do zawodów to regulamin nie pozwala na profile cieńsze niż 10% ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy Markiton Opublikowano 19 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 19 Grudnia 2022 Tego nie wiedziałem. W takim razie na placu boju pozostaje NACA 2410 lub Ritz 1-10-30 ? Niby to niewiele - ale może warto spróbować ? - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 19 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 19 Grudnia 2022 26 minut temu, Jerzy Markiton napisał: Tego nie wiedziałem. W takim razie na placu boju pozostaje NACA 2410 lub Ritz 1-10-30 ? Niby to niewiele - ale może warto spróbować ? - Jurek Po co chcesz stosować tak cienkie profile? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy Markiton Opublikowano 19 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 19 Grudnia 2022 Powinno lepiej latać.... Łykać mniej prądu - czyli dłużej. Żeby sprawdzić ? Najbardziej by mnie rajcował TP-60. Bo podobno znacznie lepszy niż Ritz. Ale prawdopodobnie byłbym jedynym odbiorcą. Gdybyś się jednak zdecydował na taki eksperyment - to pokryję koszty. O ile nie będę zmuszony sięgać po żyrantów a Konrad zgodzi się to wydrukować... Dwupłat ma większą powierzchnię czyli z założenia mniejsze obciążenie skrzydła. Dlatego nie potrzebuje profilu o dużej sile nośnej. Szkoda więc energię elektryczną zamieniać na ciepło ? Podobno TP-60 ma doskonałe charakterystyki przeciągnięcia i można nim robić ciaśniejsze pętle niż Ritz 1%. Patryk testował to na XFl- coś tam i był mile zaskoczony. Rozmawialiśmy co prawda w innym kontekście ale spróbuję go poprosić, żeby spojrzał na to pod tym kątem. O jakiej cięciwie płata rozmawiamy ? Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 20 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2022 Skala 1:12. Jak znajdziesz/podeślesz współrzędne profilu to możemy zacząć eksperyment. Ale... model nie będzie gotowy przed majem 2023. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Autsajder1983 Opublikowano 20 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2022 16 godzin temu, Jerzy Markiton napisał: ... a Konrad zgodzi się to wydrukować... No i namówił Na razie kończę coś takiego..... Właściwie zostało wyposażyć, pomalować i oblatać. Niestety z tym ostatnim słabo ostatnio. W kolejce czeka też Ki - 94. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi