Skocz do zawartości

I 16 Rata drukowany


pacek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

13 minut temu, FockeWulf napisał:

A jak to lata? Chyba nerwowo?

Lata jak Rata. Szybko i pewnie. Czyli prosto przed siebie. Jest filmik na YT kilka postów wcześniej. Latałem nią kilka razy na zawodach kombat - na 4s Dualsky 960kv i 8x6 spokojnie dogania spalinówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, FockeWulf napisał:

A jak to lata? Chyba nerwowo?

Sławku , ruskie myśliwce z II w ś. poza wyjątkami wszystkie były trudne w pilotażu.

Jak popatrzeć na proporcje to juz widać ,że to nie samolot dla amatora😊

Latam 15 lat modelami RC ale chyba bym się nie odważył polecieć takim "wariatem".

Ale wygląda pięknie i oryginalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, trochę przypomina proporcje Gee Bee. Tam aby modèle dobrze latały wkleja się ponoć statecznik pionowo nie w osi modelu. W FMT był artykul o modelu tego samolotu, przy czym było to chyba 3 podejście autora artykułu do tego samolotu. Kupił zestaw ale później dokonał jakiś zmian, które przejął producent. Kształt ciekawy ale bałbym się latać no chyba że w skali i głównie po prostej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A Ja -  latam !!

I jest to jeden ze stabilniejszych, przewidywalnych modeli ! Inny, bo piankowy. Z EPP, lata na 3s - typowa ESA.  Jak - NPN, - jeden ze stabilniejszych modeli ESA. Wręcz zalecany dla początkujących. Nie wiem jak latały pierwowzory. Może to nie konstrukcje były winne - tylko piloci ? Zwłaszcza nasi ?? Ale - temat dla znawców, "żelaznych dyskutantów" ?

Sam byłem zdziwiony - na "oko" - model miał wszystkie cechy modelu problematycznego: duża powierzchnia czołowa, krótki kadłub, krótkie ramię stateczności.... itd, itp.

Model od ponad 10 lat w użyciu, od 2 lat służy do szkolenia wnuka... Tylko 2 razy był wprawdzie na zawodach ESA - ale dalej w eksploatacji.

Drukowanka - jak nie będzie "killa" i nie "przydzwoni" podczas lądowania - powinna latać znaczniej lepiej ! Piszę - "powinna" bo Raty drukowanej nie mam, ale "zerem" drukowanym latam i z jego własności lotnych  jestem więcej niż zadowolony.  Jak się go nie "spapra"  podczas montażu. Bo ostatnio byłem świadkiem że można to spaprać i jeszcze sprzedać... Ale to nie "drukowanka" jest winna ! I nie "ruska" proweniencja pierwowzoru !

Kurcze - wykrzykników dostałem polecenie nie używać... Przepraszam. Trochę to potrwa....

- Jurek

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie ..... Rata lata tratatataaa..... 😃

 

Widziałem jak Przemek startował tym modelem na zawodach ACES i śmigał zawodowo, bo to jest szybki i bardzo zwrotny model.

Ja sam startowałem wielokrotnie w zawodach ESA modelem I-16 wycinanym z epp przez Czechów. Te modele są praktycznie identyczne wielkościowo choć wiadomo, że diabeł zawsze tkwi w szczegółach a model drukowany to nie to samo co pianka.

 

I-16 niezależnie od wersji wykonania na pewno nie jest dedykowany dla początkujących zawodników aircombatu. Krótki kadłub to zawsze problem ze statecznością i wyważeniem ale jeśli ktoś potrafi wykorzystać nieprzeciętną zwrotność tego modelu, to ma bonus już na starcie 👍

 

Przemku - gratulacje za kolejny drukowany model wg. Twojego projektu.

 

ms

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jak zrobisz - to byłbym chętny na 1 egz. Zawsze mnie "rajcował" ! Drukowanek liznąłem co, nie co - to może nie schrzanię  ?

Przemek - czy w fazie projektowania jest dużym problemem zmiana profilu skrzydła ???  

Pytam, bo przy okazji, chętnie przetestowałbym inny profil. 

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sensie w istniejacym już projekcie? Czy przy projektowaniu od zera? W tym pierwszym przypadku to trochę godzin trzeba poświęcić - niby projekt jest parametryczny, ale np przejście kadłub- skrzydło przy dużej zmianie profilu rozwali się ma bank.  Odbudowa tego to 2 wieczory minimum. Natomiast jak zasiadam do nowego projektu to profile wkładam takie jakie wydają mi sie wlasciwe. Dotychczas jadę na nieśmiertelnym NACA 2412 i NACA 2415. Nie widzę sensu stosowania innych.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale do dwupłata zbędnie grube.  Moim (!) oczywiście zdaniem.  Jedynym problemem jest sztywność. Ale Czajka pod tym względem jest idealna do tego. Drukowana, 0,8m (1m?) rozpiętości - odpada konieczność demontażu do transportu. Całość posklejana - będzie się wzajemnie usztywniać ? Brak koziołka górnego skrzydła - kolejny plus. Idealny wręcz model do wypróbowania cieńszego profilu ? Dlatego pytałem o czas przeprojektowania w razie niepowodzenia. 

Może Patryk (autorytet dla mnie) rozwieje albo potwierdzi moje pomysły ?

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinno lepiej latać.... Łykać mniej prądu - czyli dłużej. Żeby sprawdzić ? Najbardziej by mnie rajcował TP-60.  Bo podobno znacznie lepszy niż Ritz. Ale prawdopodobnie byłbym jedynym odbiorcą. Gdybyś się jednak zdecydował na taki eksperyment - to pokryję koszty. O ile nie będę zmuszony sięgać po żyrantów a Konrad zgodzi się to wydrukować...

Dwupłat ma większą powierzchnię czyli z założenia mniejsze obciążenie skrzydła. Dlatego nie potrzebuje profilu o dużej sile nośnej. Szkoda więc energię elektryczną zamieniać na ciepło ? Podobno TP-60 ma doskonałe charakterystyki przeciągnięcia i można nim robić ciaśniejsze pętle niż Ritz 1%. 

Patryk testował to na XFl- coś tam i był mile zaskoczony.  Rozmawialiśmy co prawda w innym kontekście ale spróbuję go poprosić, żeby spojrzał na to pod tym kątem. O jakiej cięciwie płata rozmawiamy ?

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Jerzy Markiton napisał:

... a Konrad zgodzi się to wydrukować...

No i namówił :)

Na razie kończę coś takiego.....

 

IMG_20221219_202819048.thumb.jpg.3782d0217a4a1663a2b5d38bcd0d469a.jpg

 

Właściwie zostało wyposażyć, pomalować i oblatać.

Niestety z tym ostatnim słabo ostatnio. W kolejce czeka też  Ki - 94.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.