Skocz do zawartości

Klasyka WILGA 35 1300mm


Rekomendowane odpowiedzi

Stearman,

Serce mi szybciej zabiło kiedy zobaczyłem nowy wpis Twoim wątku na forum.

Szkoda, że uszkodziłeś Draco, jednak bardzo się cieszę, że traktujesz to jako przystanek w przygodzie z tym modelem.

Co do przyczyn, to fachowcem nie jestem, ale może Ktoś doświadczony mógłby oglądając film/relację, podpowiedzieć czy w takim przypadku to tylko kwestia wyważenia, czy może przyczyn poszukać w kącie zaklinowania skrzydła/statecznika poziomego? Z tego co pamiętam, zastosowałeś dość ciekawy profil i może dokładne wyznaczenie jego cięciwy mogło być problemem. Nie chcę się wymądrzać, tylko podpowiadam kierunek analizy, fachowcy pewno od razu powiedzą czy warto brać to pod uwagę.

Powodzenia w odbudowie (szybkiej mam nadzieję) :)

 

p.s.

Twoja reakcja po oblocie przypomniała sytuację kiedy Mike Patey rozbił swojego Draco.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, young said:

Może zaplanuj lot przed startem, tzn jak masz lecieć, i zaplanuj lądowanie

 

Pewnie tego nie widać na filmie, ale te wszystkie "akrobacje" nie były zamierzone, to było ratowanie przed upadkiem ?

W planach był spokojny lot w pętli po okręgu, niestety nie potrafiłem opanować modelu na tyle by leciał prosto i wg planu. 

Ponieważ "nie reagował" na stery i wszystko robił z dużym opóźnieniem to lot wyglądał jak na rodeo i tak też się czułem.

O dziwo jedyne lądowanie jakie wykonał było bardzo łatwe i stabilne, choć bez klap i z dużą prędkością.... dziwne... ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

3 godziny temu, Stearman napisał:

 

Marku, to słuszna uwaga. Nie mam na tyle doświadczenia by rozstrzygnąć jednoznacznie o przyczynie porażki, tak więc postaram się odbudować Wilgę w pierwotnej konfiguracji z nowym środkiem ciężkości. 

Myślę, że to dobra droga by nauczyć się czegoś więcej i może odnaleźć właściwą przyczynę.

Dzięki ?

 

Jakie bylo polozenie SC i obciazenie skrzydla?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy założeniu ,że model był wykonany prosto bez żadnych zwichrzeń , przy tym położeniu środka ciężkości (dla mnie nawet zbyt przednim) i dużym obciążeniu powierzchni(wymaganej dużej prędkości lotu)proponuję znaczne zmniejszenie kąta zaklinowania skrzydła. Istotna tu jest Twoja uwaga,że wilga zachowywała się poprawnie podczas podejścia do lądowania czyli w locie ze znaczną prędkością (opadanie)  na małym kącie natarcia.

Marek

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulują modelu, i przykro mi, że się rozbił.

 

Ktoś napisał, że model ma ciężki ogon. 

Jeśli położenie SC było w odpowiednim zakresie zapasu stateczności podłużnej (Static Margin) - w cgeCalc można to wyznaczyć, to model ma problem z czym innym niż położenie SC. Do oblotu przyjmować Static Margin 15%.

 

Patrząc na filmiki, a zwłaszcza na pierwszy, to problem jest w kątach zaklinowania.

Skrzydło ma sloty, co nie zostało pewnie uwzględnione do obliczeń kątów zaklinowania, a tak naprawdę do kątów wzajemnego sklinowania skrzydła i statecznika poziomego.

Ja poszedłbym za radą @model - zmniejszył kąt natarcia skrzydła, lub jeśli możliwe zrobił regulowane zaklinowanie statecznika poziomego i regulował zaklinowanie statecznika, w tym przypadku trzeba pochylić nos, czyli zwiększyć kąt natarcia statecznika poziomego.

No i trzymanie prędkości. Trzeba wiedzieć jaka to prędkość. Można wyliczyć.

 

L = 0,5 *1,225*CL*S*V^2

L - siła nośna = Q:  ciężarowi modelu = 2,3 * 9,81 (* 10 dla uproszczenia) = 23 N

S - powierzchnia nośna z rysunku = 0,254 m2

1,225 kg/m3 - gęstość pow.

CL - współczynnik siły nośnej skrzydło ze slotami można przyjąć 0,7 - to jest jedyna wielkość, którą trzeba dobrze oszacować jeśli nie możesz wyliczyć, lub wyznaczyć.

 

V = (23 / 0,5*1,225 * 0,254 * 0,7)^0,5 = 15 m/s = 54 km/h

 

Pytanie, bo nie mogę znaleźć w wątku - jakie masz kąty zaklinowania: skrzydła i statecznika poziomego?

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minutes ago, jarek_aviatik said:

 

Pytanie, bo nie mogę znaleźć w wątku - jakie masz kąty zaklinowania: skrzydła i statecznika poziomego?

 

 

 

Kąty zaklinowania to: 

Skrzydło +2 stopnie

Statecznik poziomy 0 stopni.

 

Łatwiej mi zrobić podkładkę pod skrzydło i zaklinować je pod mniejszym kątem bo statecznik mam wklejony na stałe.

Mogę też po prostu zmodyfikować  ogon przeciąć belkę i skleić tak by statecznik miał kąt ujemny.. Nie będzie pięknie ale to prototyp ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Stearman napisał:

 

Kąty zaklinowania to: 

Skrzydło +2 stopnie

Statecznik poziomy 0 stopni.

 

Łatwiej mi zrobić podkładkę pod skrzydło i zaklinować je pod mniejszym kątem bo statecznik mam wklejony na stałe.

Mogę też po prostu zmodyfikować  ogon przeciąć belkę i skleić tak by statecznik miał kąt ujemny.. Nie będzie pięknie ale to prototyp ?

 

Mogę spróbować Ci oszacować co zrobić, ale to będzie baardzo zgrubny szacunek.

Potrzebuję rysunek profilu skrzydła wraz ze slotem.

Rzut z boku, aby była odległość pionowa krawędzi natarcia skrzydła od krawędzi natarcia statecznika poziomego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minutes ago, jarek_aviatik said:

Mogę spróbować Ci oszacować co zrobić, ale to będzie baardzo zgrubny szacunek.

 

Dzięki, nie wiem czy warto wkładać tyle trudu . Na pewno zrobię jakieś podkładki przed następnym oblotem by kąt zaklinowania skrzydła zniwelować do 0 stopni.

Postaram się przygotować taki rysunek z boku, jesli znajdziesz chwilę to może coś to wniesie. 

Zawsze mi się wydawało że nawet cegła poleci, a na YT pełno modeli zrobionych z byle czego, kartonu i latają...????

52 minutes ago, jarek_aviatik said:

Potrzebuję rysunek profilu skrzydła wraz ze slotem.

Rzut z boku, aby była odległość pionowa krawędzi natarcia skrzydła od krawędzi natarcia statecznika poziomego.

 

Bardziej potrzebujesz do obliczeń dokładnego kształtu profilu czy odległości profilu skrzydła od statecznika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Stearman napisał:

 

Dzięki, nie wiem czy warto wkładać tyle trudu . Na pewno zrobię jakieś podkładki przed następnym oblotem by kąt zaklinowania skrzydła zniwelować do 0 stopni.

Postaram się przygotować taki rysunek z boku, jesli znajdziesz chwilę to może coś to wniesie. 

Zawsze mi się wydawało że nawet cegła poleci, a na YT pełno modeli zrobionych z byle czego, kartonu i latają...????

 

Ponoć drzwi od ... też latają.

Nie porównuj swojego modelu do innch zrobionych z byle czego.

Pokusiłeś się o pewne założenia:

- skrzydło ze slotem,

- konkretny profil skrzydła, 

- kąty zaklinowania +2/0

masz konsekwencje założeń

Ten model jest ciężki, jak na swoje wymiary, ale to nie cegła.

 

Godzinę temu, Stearman napisał:

 

Bardziej potrzebujesz do obliczeń dokładnego kształtu profilu czy odległości profilu skrzydła od statecznika?

 

Jeśli wpisałeś slot w jaki konkretny profil, to potrzebuję info jaki to profil. Jeśli nie, to rysunek profilu po cięciwie.

Ale się nie narzucam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minutes ago, RobRoy said:

Teoretycznie to tylko 2 stopnie, a praktycznie ... ? Czy było sprawdzone ?... Czy sloty są osadzone dokładnie tak jak na rysunku ? Nawet trudno mi sobie wyobrazić jak to sprawdzić.

 

Wszystko jest obsadzone prawidłowo, bo wszystkie wiązania są drukowane w 3D, a to wystarczającą dokładność. Odwzorowanie profilu, położenie slotów... też. 

Wiadomo, że zawsze można coś źle wkleić, ale co do zasady powinno być jak w projekcie.

1 stopień na cięcie 203mm to już sporo i do wychwycenia.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.11.2022 o 00:16, Stearman napisał:

Naprawa Wilgi.

Oderwany calkowicie ogon... i browar w służbie lotnictwa ?? Muszę częściej wykorzystywać ten patent, w końcu będzie wymówka dla zwiększonego spożycia ?????

Cieniutka blaszka (wstępnie uformowana przez zakłady browarnicze) po obu stronach i UHU por.... trzyma lepiej jak oryginał ??? aż żal zamalować na czerwono ? 

 

20221102_000846.thumb.jpg.3d403c97b4670eaa58d0ebef344a415c.jpg 20221102_000800.thumb.jpg.da5d92909dcfb88efdb0fd41b4f03dbb.jpg

Proszę nie malować, zamalujesz po udanym oblocie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minutes ago, jarek_aviatik said:

Jeszcze kilka pytań:

- dlaczego akurat profil NACA 23012??

- jaki skłon silnika?

- skąd SC w położeniu 55 mm od krawędzi natarcia?

 

  • NACA 23012 bo taki profil znalazłem z wstępnie rozrysowanymi slotami i miał dobrą charakterystykę podobna do docelowego... wybór nie podparty szerszą teorią i obliczeniami. 
  • Skłon silnika 3 stopnie w dół i 2 stopnie w prawo.
  • SC wyliczył mi kolega z programu ecalc

Podoba mi się wyliczenie jakie zrobiłeś co do prędkości minimalnej modelu w locie poziomym, prosto i przystępnie. Przypomniała mi się szkoła średnia ;)

Skoro pytasz o skłon silnika rozumiem, że wektor ciągu ma znaczenie przy obliczeniach momentów sił i wyznaczeniu SC. Moje pytanie... czy lepiej zmnieniać kąt natarcia skrzydła czy statecznika poziomego? Mechanicznie łatwiej statecznika poziomego, bo relacja statecznik - skrzydło się zmieni, ale czy  będzie to zmiana wystarczająca w odniesieniu do wektora ciągu?

 

24 minutes ago, model said:

Proszę nie malować, zamalujesz po udanym oblocie ?

 

Właśnie się zastanawiam, czy nie wzmocnić konstrukcji oklejeniem papierem z odzysku z czasopism dla dorosłych pełnych lekkich i swawolnych myśli... może to wpłynie pozytywnie na masę.... na pewno wzbudzi zainteresowanie, niekłamany podziw i zazdrość kolegów na lotnisku.... ? ach... gdyby lotnictwo było takie proste ?

Zdecydowanie niewłaściwe naklejki zamówiłem dla tej Wilgi ?? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.