Skocz do zawartości

Li-Ion - moje doswiadczenia


adam.trzaskowski
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

20 godzin temu, adam.trzaskowski napisał:

Przy dobrym ustawieniu model powinien latac bezproblemowo przy polowie gazu (niski podstawowy pobor pradu, ktory pozwala ogniwom 'odpoczac').

Lepiej wziac wiecej ogniw, bo dodatkowa metoda regulacji jest tez obnizenie wartosci maksymalnego sygnalu PWM w aparaturze. Moj F-22 lata na 14S2P na silniku HET 1400KV. Rekomenduja go na 10S ;) Powinien byc HET 1200KV, ale zamiast zmieniac silnik ustawilem 'max throttle' na 85% - efekt ten sam.

 

Chyba nie do końca ten sam efekt. Z tego co się orientuję spada sprawność i więcej energii idzie na ciepło. Optymalnie jest latać na pełnym wysterowaniu - największa sprawność. W miarę możliwości więc lepiej nie przesadzać z ilością ogniw i ograniczaniem tego poprzez wysterowanie PWM. To tak na marginesie, bo w końcu to i tak tylko zabawa i rozrywka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minutes ago, dariuszj said:

 

Chyba nie do końca ten sam efekt. Z tego co się orientuję spada sprawność i więcej energii idzie na ciepło. Optymalnie jest latać na pełnym wysterowaniu - największa sprawność. W miarę możliwości więc lepiej nie przesadzać z ilością ogniw i ograniczaniem tego poprzez wysterowanie PWM. To tak na marginesie, bo w końcu to i tak tylko zabawa i rozrywka.


Gdyby byla mowa o silnikach rozniacych sie znaczaco parametrami, to owszem mogloby tak byc - wielki silnik puszczany na bardzo niskich obrotach faktycznie bedzie nieefektywny.
Ale tutaj chodzi o drobna regulacje, tak by szczytowa temperatura spadla z 80 stopni C na bezpieczne 70. No i silniki HET 1400 i 1200 maja taka sama wielkosc i mase - dlatego nie uwazalem wymiany za sensowna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Jesli chodzi o kupno ogniw, ja kupuje tu: https://eu.nkon.nl/molicel-inr21700-p45b-4500mah-45a.html
Montaz pakietow zlecam tu:
https://allegrolokalnie.pl/oferta/zgrzewanie-ogniw
Wczesniej korzystalem z
- BTO.pl robi OK, ale sa drodzy i dlugo sie czeka
- Batimex . Katastrofa, absolutnie nie polecam tej firmy - wytoczylem im sprawe w sadzie/ UOKIK, bo to jak mi zrobili pakiety to kryminal:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa dyskusja, ale zdajecie sobie Koledzy sprawę, że z punktu widzenia elektrochemii nie ma ogniw Li-Ion i Li-Polymer. To są te same ogniwa. Inaczej konfekcjonowane, obliczone na inne prądy itd. To jak w lataniu 1:1. Avgas 100 ll to ta sama benzyna co do samochodu, tylko zabarwiona i oczywiście objęta inną stawką akcyzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, CrazyTomas napisał:

Ciekawa dyskusja, ale zdajecie sobie Koledzy sprawę, że z punktu widzenia elektrochemii nie ma ogniw Li-Ion i Li-Polymer. To są te same ogniwa. Inaczej konfekcjonowane, obliczone na inne prądy itd. To jak w lataniu 1:1. Avgas 100 ll to ta sama benzyna co do samochodu, tylko zabarwiona i oczywiście objęta inną stawką akcyzy.

To nie jest prawda.

 

W Li-Ionach elektrolit jest ciekły, a w Li-Polach elektrolit jest w fazie stalej.

Cały myk polega na tym, że w Li-Polach, w trakcie normalnej pracy, nie wzrasta ciśnienie, więc nie ma potrzeby stosowania blaszanych obudów.

 

A co do samego  postu @adam.trzaskowski - pełna zgoda.

 

Z paroma zastrzeżeniami:
-Osobiście stosuje głównie VTC5a z depakietowania z Allegro (tak, te po naście złoty). Do tej pory tylko raz trafiłem cellki marnej jakości,  tak to są jak najbardziej OK.

-Sam sobie z tego robię pakiety - lutuje je ślusarską lutownicą. Kiedyś używałem topnika, teraz już tylko na kalafonii. Zaleta oczywista - mogę skonfigurować model jak mi się podoba.

-Li-Iony mają zaworki bezpieczeństwa. Jedyne cellki jakie mi do tej pory padły, to pakiet 2s, który podpiąłem pod ładowarkę jako 3s (bez kabla balancera). Zsikał się elektrolitem na płytę chodnikową i tyle było dramy :D Tak potraktowany Li-Pol ma znacznie bardziej wybuchowy charakter :D

-Do większości modeli fantastyczne są regle na BLHeli-32 (albo S), odpada problem ze sterowaniem cut-offem. Nietety ich amperaż kończy się na 60A.

-Swoje Li-Iony ładuję prądem 5C. Faktem jest, że taki prąd nie utrzymuje się długo i trochę się grzeją (parę stopni ponad otoczenie), ale ładują się szybko. Najstarszy tak traktowany przeze mnie pakiet niedługo zacznie 4ty sezon (lata w TRexie 470lm jako 6s1p) i krzywda mu się nie dzieje.

 

Ogólnie - dla mnie Li-Iony to jest rewolucja w moim lataniu elektrykami. Obecnie Li-Pole stosuje tylko do naprawdę dużych prądów, tak to wszędzie Li-Ion.

Efekt jest taki, że sporo moich modeli nawet nie ma wymiennego aku. Ot wyciągam kabel i ładuję :)

Ogólnie - szczerze polecam, do praktycznie wszystkiego poza akrobatami 3D, racingowymi quadami i modelami gdzie Li-Ion w formie 18650 jest za duży.

  • Lubię to 3
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minutes ago, Patryk Sokol said:

-Li-Iony mają zaworki bezpieczeństwa. Jedyne cellki jakie mi do tej pory padły, to pakiet 2s, który podpiąłem pod ładowarkę jako 3s (bez kabla balancera). Zsikał się elektrolitem na płytę chodnikową i tyle było dramy :D Tak potraktowany Li-Pol ma znacznie bardziej wybuchowy charakter :D

Ja przypialem kiedys przez pomylke (w modelu!) ogniwo 6S do ogniwa 4S. Izolacja kabli zaczela sie palic, czesciowo topiac mi model :)
Reka szybko rozpalem kable i ocalilem wszystko. Denka wywalilo na ogniwie 4S, ale dzialalo jeszcze jakis czas! Musialem tylko kable wymienic, bo polowy izolacji nie bylo. Potem po prostu zdechlo - zero volt. Ale zadnego pozaru itd.

Dla mnie to wielki plus.
Latam duzymi,prodozernymi modelami i ladowanie wielkich LiPo cegiel mnie troche przeraza - balbym sie ze dom mi sie spali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie co do bezpieczeństwa nie ma różnicy czy liion czy lipol, jak walniesz młotkiem albo przebijesz liion to tak samo zrobi się z niego rakietka a chwile później rozżarzony do czerwoności kawałek blachy. Co do rozmiarów, są rożne, najbardziej popularne to 21700(21x70mm) i 18650(18x65mm) ale jest też kilka innych mniejszych i większych, są też kostkowate obudowy.
Budowałem baterię do roweru elektrycznego, więc jak by ktoś potrzebował mam zgrzewarkę i trochę ogniw 50G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Adam P. napisał:

Ogólnie co do bezpieczeństwa nie ma różnicy czy liion czy lipol, jak walniesz młotkiem albo przebijesz liion to tak samo zrobi się z niego rakietka a chwile później rozżarzony do czerwoności kawałek blachy.

To też półprawda.

Tzn. - Raz, że Li-Iona trzeba trzepnąć znacząco mocniej, żeby coś takiego zrobił

Dwa - Li-Iony bardzo trudno zapalić przeładowaniem, bo szybciej oddadzą elektrolit przez zaworek.. Li-Pole zaś bardzo prosto - najpierw spuchną, a później spłoną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Jerzy Markiton
Zwiekszenie pojemnosci o 500mah w P45B jest mile, ale nie decydujace. To co robi roznice to o 33% nizsza opornosc wewnetrzna w P45B niz w P42A- tak wiec ogniwa o wiele mniej sie grzeja i moga podac 50A ,a nie 45A. Robi to znaczaco roznice w praktyce.
Wiecej na ten temat:
https://www.e-cigarette-forum.com/threads/bench-test-results-molicel-p45b-50a-4500mah-21700…an-incredible-cell.974244/?fbclid=IwAR11oku__gbZT7lZW6wwxf5YICKT7w3r3PDZzKWCmd_Tz1JUomebDtOcYKk
https://www.e-cigarette-forum.com/blog/20700-21700-battery-ratings-and-performance-table.7827/

Mam Freewinga F-22 90mm. Zasilalem go ukladem 14S2P uzywajac P42A (i majac max PWM na 92%). Dzis latalem z uzyciem ogniw P45B. Generalnie ciag pomiedzy 40%-70%. Po 7 minutach lotu mialem 3,85V na ogniwo (przypominam, to li-ion - moglbym zejsc do ok 3.2V). Szalenstwo  - nadmiar mocy :) Bede go przestawial na 12S2P (max PWM 100%) - mysle ze bedzie nieco zwinniej latal.
To jest wlasnie przeslanka do zmiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki serdeczne Adamie !

Zakładam (nie wiem czy słusznie), że latasz  na regulatorze z telemetrią ? Mógłbyś ew. wstawić obrazki pokazujące spadek napięcia w funkcji prądu ? Jeżeli silnik i model ten sam, to na wykresie powinny pojawić się wyraźne różnice ? Nie zamierzam Cię "sprawdzać", chciałbym zobaczyć różnicę w "sztywności" nowych ogniw...

Nie znalazłem nigdzie niczego na temat oporności wewnętrznej, ani p42, ani P45... 33% - to znaczna różnica. Powinna objawić się wyższym (znacznie) prądem przy tym samym obciążeniu ? Co, w moim przekonaniu, powinno prowadzić do dalszego ograniczenia PWM (??), żeby zachować zbliżoną charakterystykę lotu.

Nie ukrywam, ze zaskoczyło mnie Twoje podejście do tematu w postaci 92% PWM.... ? Rozumiem, że łopatkami napędu nie można tak manewrować, jak łopatkami do napędu śmigłem. Pewnie stąd ta decyzja ?

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minutes ago, Jerzy Markiton said:

Zakładam (nie wiem czy słusznie), że latasz  na regulatorze z telemetrią ? Mógłbyś ew. wstawić obrazki pokazujące spadek napięcia w funkcji prądu ?

Nie, nie mam telemetrii w tych ktorych uzywam. Wykres jest zalaczony do testow jakie podalem ('Continuous Current Discharge Graphs'): faecbd4c-ccaf-4818-9629-92c2644793e3-jpe

1 hour ago, Jerzy Markiton said:

Nie znalazłem nigdzie niczego na temat oporności wewnętrznej, ani p42, ani P45... 33% - to znaczna różnica.

Pod drugim linkiem jest tabela, P45B ma najnizszy "internal resistance::
e21959a7-58b9-4a4d-abb5-30d366d3108b-jpeg.978628


 

1 hour ago, Jerzy Markiton said:

Powinna objawić się wyższym (znacznie) prądem przy tym samym obciążeniu ? Co, w moim przekonaniu, powinno prowadzić do dalszego ograniczenia PWM (??), żeby zachować zbliżoną charakterystykę lotu.

Nie ukrywam, ze zaskoczyło mnie Twoje podejście do tematu w postaci 92% PWM.... ? Rozumiem, że łopatkami napędu nie można tak manewrować, jak łopatkami do napędu śmigłem. Pewnie stąd ta decyzja ?

Pozdrawiam - Jurek

Poniewaz ogniwa maja nizsze napiecie pod obciazeniem, to daje ich wiecej niz rekomendacja dla Li-PO, ale wtedy trzeba czasem max PWM ograniczyc, zeby nie przekraczac max RPM i mocy silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki serdeczne Adamie !

Mnie się to nie wyświetliło. A wykresy miałem bez informacji jakiego prądu dana krzywa dotyczy. Stąd moje poprzednie pytanie.

Może się mylę, ale - jeżeli oporność wewnętrzna byłaby taka, jak deklaruje tabela powyżej, to nie powinien wystąpić taki spadek napięcia pod obciążeniem ? Jeżeli zastosowałeś ogniwa o mniejszej rezystancji wewn. to powinien wystąpić mniejszy spadek napięcia pod takim samym obciążeniem, co powinno być skompensowane dalszym ograniczeniem PWM ? 

Natomiast charakterystyki obciążenia (spadek napięcia w czasie) są typowe dla ogniw "miękkich"..... Dla mnie - to jakaś niespójność.

-------------------------

Ograniczanie PWM - odbieram to tak, że potrzebujesz faktycznie napięcia wyższego o równowartość 1 celi. Ale z jakiegoś innego powodu wolisz zastosować 2 cele. Godzisz się na 80g balastu i redukujesz moc pakietu za pomocą PWM. Dla mnie miałoby to sens, gdybyś w trakcie lotu mógł zmieniać wartość PWM wraz ze spadkiem napięcia na pakiecie z poziomu nadajnika. Ale o takiej możliwości programowania jeszcze nie słyszałem. Co nie znaczy, że nie istnieje ?

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mogę opisać moje pierwsze doświadczenia z tego typu ogniwami

 

na nowy sezon postanowiłem przeskoczyć z li-po 2200 2s na zasilanie modelu li-ion "4200" 2s niewielkim wzrostem wagi liczyłem na większą pojemność ale wyszło jak zwykle  😐

 

wybór padł na molicel p42a 4200 niestety na chwilę obecną spadki napięcia są dość znaczne i pojemność nie do końca zgadza ale może przez to że ładowarka odcina niby przy 3v i pokazuje 3550-3600mAh

 

z racji tego że w nowym modelu mam serwa hv a powerbox podaje 7.2v więc do tej wartości głównie interesuje mnie napięcie pakietu rozładowując pakiet prądem 3A po oddaniu 2000mAh napięcie spada poniżej 7,2v kontynuując do 6v finalnie jest 3600mAh

 

może jak zrobię kilka pełnych cykli to się coś poprawi

 

zzaa.thumb.jpg.a33adaf4c30569f4890d5755df5901a6.jpg

 

IMG_2068.thumb.jpg.179759ea217890b4067cd70a5fcacfa2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.