robas69 Opublikowano 5 Kwietnia 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2023 Na pewno chciałeś napisać, że model jest ciężki na ogon? Gdyby tak bylo to masa powinna skupić się na dziobie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 5 Kwietnia 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2023 25 minut temu, koniorc napisał: Model jest ciężki na ogon dlatego wyażurowałem przednią część kadłuba. Chyba ciężki na nos/dziób? Bo jak na ogon to niepotrzebnie ażurowałeś. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 5 Kwietnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2023 Ciężki na dziób, już poprawiam, dzięki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Prac ciąg dalszy, zrobiłem instalację elektryczną. Do zasilania tradycyjnie użyłem akumulatorów Li-ion, do serw 2 zestawy Samsung 21700, 35A, 4000mAh. Do zapłonu Samsung 18650, 30A, 3000mAh. Taki zestaw sprawdza mi się z nawiązką w Ekstrze 2,7, Cub będzie miał jedno serwo więcej no i jest większy, jak będzie za mało dam większe. Polożenie akumulatorów, powerboxa i odbiornika jest na ogonie, niestety inaczej nie dało by się wyważyć modelu bez balastu. Zobaczymy jak to się sprawdzi w praktyce. Do budowy skrzydła wsparłem się Cadem. Projekt jest już gotowy, żebra i ścianki dźwigara zamówie wyfrezowane ze sklejki na cnc. Dźwignie lotek i wzmocnienia węzłów zastrzałów będą z kompozytu a okucia mocowania zastrzałów planuje zrobić z blachy duralowej. 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robert.pilot Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Ułożenie przewodów cieszy oko, też tak lubię. Akumulatory będą ładowane w modelu, czy wyciągane? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Dzięki za dobre słowo. Akumulatory zawsze ładuję w modelu, dorobiłem do ładowarki metrowe przewody. Z przodu kadłub będą drzwi zgodnie z planami co da dostęp do aku zapłonu. Z tyłu zrobię odkręcaną klapkę tak aby mieć latwy dostęp do wtyczek, aku, PB i odbiornika od góry. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Namawiam do zastosowania oryginalnego mocowania płatów do kadłuba za pomocą dwóch węzłów przegubowych tak jak to było w genialnej konstrukcji Piper'a Super Cub (PA-18 też). Zamiast rurek w kieszeniach dźwigarów proponuję zamontować krótkie i lekkie okucia przykręcone do dźwigarów oraz drugie - do półwręg w kadłubie nad głową pilota. Skoro oryginalnie są zastrzały i wsporniki to całość będzie pracować jak chciał Piper czyli zgodnie z rozkładem sił. Przy tej wielkości modelu nie bez znaczenia są siły bezwładności skrzydła np. podczas lądowania czy gwałtownych manewrów, które ze swojej natury niszczą sztywną konstrukcję zrobioną poprzez sztywne zamocowanie płatów. Pokazuję na zdjęciach oryginalne węzły mocowania skrzydeł oraz okucia przykręcone do tych węzłów. Dodam, że aktualnie pracuję nad modelem Piper PA-18 (rozp. 2800mm) w barwach NASM i tam będzie (już prawie jest) zrobione wszystko co opisuję. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Dziękuję Stan za komentarz, rozważalem takie mocowanie skrzydła jak w oryginale jednak ostatecznie zdecydowałem się na klasyczne rury jak w większości dużych modeli 3d, stwierdziłem że takie połączenie będzie mi najłatwiej wykonać. Rury łączące dobrałem ze sporym zapasem. Podobne rozwìązanie ma model który mnie zainspirował: A tutaj "bardziej akrobacyjny" Decathlon w podobnej skali, także z rurą łączącą skrzydła: https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=289733&page=15 Myślę że zarówno oryginalne połączenie jak i uproszczone z rurami się sprawdzi. W swoim projekcie dżwigary wykonam z kompozytu węglowegi 6x4, trochę za duży przekrój ale tylko takie były dostępne długości 2m. W miejscach gdzie są rury łączące i mocowanie zastrzałów owinę oba pasy dzwigara rowingiem żeby nie odkleiły się od ścianek dźwigara, powinno być ok. Większą zagwozdkę mam jak zakończyć zastrzały i zamontować do nich rozpurki. Zastrzały wykonam z rurki węglowej fi 14x1, siła dopuszalna rozciągająca zastrzał to około 1000 N, podpowiesz? 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia 2023 Konradzie z rurami też będzie OK ale ja szukam frajdy w odtwarzaniu oryginału. Podzielę się swoim doświadczeniem. 1. Zakończenie zastrzałów z rurki węglowej. W swoim RWD-4 zastosowałem długi popychacz steru wysokości z rurki węglowej, której zakończenie wykonałem tak jak pokazują zdjęcia (pręt z hakiem kotwiony w otworze rurki, derewniany wypełniacz i stożkowe zakończenie). W przypadku zastrzału pręt powinien być grubszy no i snap oczywiście też większy, z dobrym i długim gwintem i szerokim obrysem. Rozwiązanie jest mocne i lekkie. Wykonałem też test wytrzymałości (zdjęcie pokazuje testowanie zapinki snapa i gwintu ale w taki sam sposób sprawdzałem kompletny popychacz tj. rurkę i mocowanie). Rurka oczywiście będzie oklejona profilowaną balsą. Pokazuję też fotkę jak zakończenie (snap) zastrzału powinno być przywiązane do kadłuba. 2. Mocowanie rozpórki do zastrzału. W moim Piper PA-18 mocowanie rozpórki do zastrzału będzie wykonane jak w oryginale czyli: obejma z blachy mosiężnej owinięta dookoła zastrzału i spięta uszkiem (mam takie metalowe), do otworu uszka zamontowane są rozpórki (pionowa i pozioma) zakończone widełkami (odpowiednio przerobione snapy). Załączam fotografie. 1 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyrax_ojz Opublikowano 18 Kwietnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2023 z tym rozmieszczaniem elektroniki wstrzymał bym się do momentu aż będziesz mieć skrzydła i przykręcone powozie 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 18 Kwietnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2023 Dzięki za komentarz. Robiłem sprawdzenie środka ciężkości kompletnego i wyposazonego kadłuba, bez skrzydeł, śmigła i maski silnika. Podwozie przednie i ogonowe, usterzenie, silnik, wydech były zamontowane. Z takim rozmieszczeniem jak na zdjęciach sc był ok. Oczywiście sprawdzę raz jeszcze ze skrzydłami, w razie potrzeby skoryguje. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyrax_ojz Opublikowano 18 Kwietnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2023 bardziej myślałem o syfie który powstaje przy szlifowaniu i doklejaniu centropłata ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 19 Kwietnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2023 W weekend całą elektronikę i wiązki demontuje i wracam do prac brudnych przy kadłubie :). Na tym etapie, jeszcze przed oklejeniem folią kadłuba, dużo łatwiej było wykonać więzki, wszystkie przejścia i mocowania do płatowca. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 5 Maja 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2023 Ruszają prace nad budową skrzydła. Dziś odebrałem od Builder.rc wszystkie niezbędne elementy, super jakość, dzięki Marcin! Pierwszy krok to klasyka czyli zaimpregnowanie sklejki rozcięczonym kaponem oraz sklejenie ze sobą podwójnych żeber: 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
enter1978 Opublikowano 5 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2023 Podglądałem na fejsie proces wycinania Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Graffi_25 Opublikowano 6 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2023 14 godzin temu, enter1978 napisał: Podglądałem na fejsie proces wycinania Na fb nie poszło Wiesław, na grupie widziałeś bo Wszyscy pokazywali co aktualnie robią jak nie ma pogody ?. Praca z profesjonalistą Konrad to przyjemność, a pliki przygotowane perfekcyjnie. Miłego składania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 6 Maja 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2023 Dziś powstała centralna część płata która będzie integralną częścią kadłuba: wzmocniłem także skrajne żebra skrzydeł (2x sklejka 3 mm), jedną warstwa Interglasu po całości i w sumie 3 warstwy przy rurach łączących skrzydła: 5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 13 Maja 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2023 (edytowane) Dziś dokleiłem centralną część płata, jutro dolaminuje wzmocnienia. Zainwestowałem w laser Deko który wyświetla 3 linie wyznaczając 3 prostopdłe do siebie płaszczyzny. Pozwala to ustawiść dokładnie skrzydło względem kadłuba w 3 płaszczyznach z jednego ustawienia lasera. Pierwsza linia wyznacza oś symetrii modelu, wzdłuż drugiej linii ustawiłem rury wzdlużne skrzydeł. Trzecia linia wyznacza płaszczyznę poziomą i względem niej sprawdziłem czy rury skrzydeł są poziomo. Doszły tylnie okna: Edytowane 21 Maja 2023 przez koniorc 6 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 28 Maja 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 28 Maja 2023 Ruszyła budowa skrzydeł. Pasy dźwigara zrobiłem z płaskownika węglowego 6x4, udało się kupić odcinki 2m w Carboncenter. Tradycyjnie drewno kleje soudalem 66a a węglowe pasy dźwigara i szklane wzmocnienia ścianek żywicą L 285 zagęszczoną aerosilem i mikrobalonem (pół na pół objętościowo). Zostało doklejenie końcówki, przylaminowanie pasów do ścianek w najbardziej obciążonych miejscach i można kleić kesony. 7 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 28 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Maja 2023 Piekna robota Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi