Jerzy Markiton Opublikowano 11 Marca 2023 Opublikowano 11 Marca 2023 Józku - nie wiem, czy nie robimy zamieszania w temacie ? Jak mi się trafi taka "eko" taśma to posiłkuję się klejem w spray-u 3M lub Tessą. Jest też Bolt, ale lubi być gęsty i siknąć niepotrzebnie grubą warstwą. Można rozrzedzić Uchu-poor, ale szpetnie się nakłada, nierówno. To samo dotyczy polimerowego czy chemolanu. Zawiasy można na taśmie - najprościej. Można na silikonie, Uchu-poorze. Ostatnio robiłem na chińskim E-7000 i T-8000. Zawsze staram się robić zawias na spodzie. I lotka i klapa ! Jak zmniejszyć szczelinę do minimum - już tu pokazywałem.... Można ją również zlikwidować prawie całkowicie naklejając pasek taśmy mylarowej. Chyba 0,11mm udało mi się kiedyś kupić w hurtowni elektrycznej. Widać to w relacji z budowy "Wilczka" czy Bf-109 ? Pozdrawiam - Jurek
RobRoy Opublikowano 11 Marca 2023 Opublikowano 11 Marca 2023 2 godziny temu, Jerzy Markiton napisał: Józku - nie wiem, czy nie robimy zamieszania w temacie ? Jerzy - wiedza zawarta na tym Forum jest ogromna . Konia z rzędem kto przeczyta całe forum i zapamięta co gdzie jest. Przydał by się poradnik "Budowa modeli styropianowych" ... ( i nie tylko ) firmowany przez Forum. Krótkie informacje co i jak można robić , co się sprawdza co nie, info o klejach , taśmach itp. Redagowane przez każdego kto chce się podzielić wiedzą pod nadzorem Admina. Esencja tego co zawiera forum. Prosto podana wiedza która zachęca do budowy modelu. Brak jest książek w tym temacie - w ten sposób można zalepić dziurę w wiedzy. Zamiast użalać się ze modelarstwo schodzi do podziemia ... Ludzie odchodzą , a wraz z nimi to czego się nauczyli i trzeba Amerykę odkrywać na nowo. Jak ktoś trafi na ten temat będzie maił wszystko co potrzeba żeby zrobić jak najlepiej.
Stearman Opublikowano 6 Czerwca 2023 Autor Opublikowano 6 Czerwca 2023 Mam pytanie z działu techniki wykonania.... Oczywiście pracuję teraz nad podwoziem Orlika, jestem na etapie projektowania osłon przedniego koła. Chciałbym je wykonać z balsy bo mają kształt walca. Zastanawiałem się jaką techniką to zrobić, czy namoczyć balsę w wodzie aż będzie elastyczna i na kawałku rurki ułożyć ją do wyschnięcia? A może nim wyschnie to pomalować ją wikolem czy co? Chciałbym by po wyschnięciu była trwała skorupa, lekka, ale odwzorowująca kształt walca. Myślałem o sklejce 1mm grubości, a średnica na której chcę ją owinąć to 50mm. Ktoś może ma swój sposób na takie formowanie balsy?
JacekCichy Opublikowano 6 Czerwca 2023 Opublikowano 6 Czerwca 2023 Moczysz balse z 3h w wodzie a nastepnie mocujesz do ksztaltownika ktory utrzyma jej ksztalt do czasu wyschniecia. Poczciwy wikol nie zabezpieczy przed woda.
Stearman Opublikowano 6 Czerwca 2023 Autor Opublikowano 6 Czerwca 2023 1 hour ago, JacekCichy said: Poczciwy wikol nie zabezpieczy przed woda. Raczej chodziło mi o to, by po wyschnięciu balsa zachowała swój kształt po zdjęciu z "kopyta". Myślałem, że może jak po zamocowaniu balsy na kopycie dodatkowo "pomaluję" czy przesączę ją rozcieńczonym wikolem to dostanę twarda balsowa skorupę?
RobRoy Opublikowano 6 Czerwca 2023 Opublikowano 6 Czerwca 2023 Kiedyś robiło się kadłuby gumówek z kilku warstw cieniutkiej sklejki < 1mm. Były b. mocne. Tylko ze to były rury lub stożki - profil zamknięty. A może by tak 3warstwy 0.4 sklejki ? Powinno utrzymać kształt i będzie sztywne. 1
Stearman Opublikowano 6 Czerwca 2023 Autor Opublikowano 6 Czerwca 2023 Będę musiał porobić kilka doświadczeń..... jak mi coś wyjdzie to się podzielę spostrzeżeniami
Stearman Opublikowano 6 Czerwca 2023 Autor Opublikowano 6 Czerwca 2023 Poszedłem na łatwiznę i do testów wydrukowałem osłony na drukarce 3D. Wyszło obiecująco. Muszę dopracować jeszcze dźwignię otwierania i zamykania. Tak to ma wyglądać w teorii: Tak wychodzi otwarte: Tak zamknięte: A tak złożone, ale z otwartymi osłonami: Muszę dopracować parę szczegółów, ale już prawie jest. 1
d9Jacek Opublikowano 6 Czerwca 2023 Opublikowano 6 Czerwca 2023 13 godzin temu, Stearman napisał: Ktoś może ma swój sposób jedna warstwa balsy #1mm to kiepski pomysł. RobRoy napisał dokładnie o co chodzi. A balse aby się dobrze układała i zwijała traktuje płynem do mycia szyb, takim z amoniakiem
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Stearman Opublikowano 8 Czerwca 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 8 Czerwca 2023 Tak wyszły pierwsze testy. Całkiem dobrze, kilka poprawek i będzie OK. Przednie podwozie skończone, teraz czas na główne. Tak się otwiera: video-9eceb7fa33739e6e5a9d06a67a900c8b-V.mp4 A tak skręca: video-80e62c4d7cf89bb36e4d37379335ff18-V.mp4 Teraz pora na zaprojektowanie podwozia głównego... ? Potem już z górki. Stanowisko testowe ? 6
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Stearman Opublikowano 23 Czerwca 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 23 Czerwca 2023 Prace nad podwoziem prawie ukończone, prototyp jest i działa. Musiałem przeprojektować kształt osłon przedniego podwozia bo w pierwszej wersji były po prostu w kształcie walca, a w oryginale są bardzo obłe i ładnie komponują się z wnękami podwozia głównego. Dla zobrazowania wydrukowałem kształt jaki będzie miał kadłub w tym miejscu. Udało się wszystkie trzy golenie otwierać jednym serwem, tak jak zaplanowałem. Zmodyfikowałem prostokątne osłony podwozia głównego, bo oryginalnie otwierały się za szeroko i daleko od koła co przy trawiastym lotnisku dla modelu nie jest najlepsze. W moim rozwiązaniu są przytwierdzone na stałe do goleni. Widok bez kształtek kadłuba. Działa też całkiem dobrze Zostało teraz wprojektowanie układu w model. video-64f8b70f705d0e9e513d6c731444fa01-V.mp4 video-700c37d4dafa126d72d8e2d27c9cd55e-V.mp4 5 2
pacek Opublikowano 23 Czerwca 2023 Opublikowano 23 Czerwca 2023 a jak masz zamiar zrealizować skręt przedniego koła ?
japim Opublikowano 23 Czerwca 2023 Opublikowano 23 Czerwca 2023 23 minuty temu, pacek napisał: a jak masz zamiar zrealizować skręt przedniego koła ? Bylo na wcześniejszych filmach. Jest serwo. Fajna konstrukcja.
Stearman Opublikowano 23 Czerwca 2023 Autor Opublikowano 23 Czerwca 2023 56 minutes ago, pacek said: a jak masz zamiar zrealizować skręt przedniego koła Jak na wcześniejszym filmie... Małe serwo waży niewiele, a upraszcza konstrukcję bo nie trzeba spinać bowdenem przedniego koła z serwem steru kierunku. Daje to też możliwość wyprostowania koła przedniego przed schowaniem i wyłączenie go gdy jest schowane - to będzie realizowane sterownikiem podłączonym do odbiornika. Sterownik da to możliwość kontroli skrętem przedniej goleni, wymuszenia wyprostowania koła przedniego przed schowaniem, powolne chowanie i wysuwanie podwozia, wyłączenie serw podwozia gdy podwozie jest schowane i zablokowane.
Ares Opublikowano 23 Czerwca 2023 Opublikowano 23 Czerwca 2023 3 godziny temu, Stearman napisał: Jak na wcześniejszym filmie... Małe serwo waży niewiele, a upraszcza konstrukcję bo nie trzeba spinać bowdenem przedniego koła z serwem steru kierunku. Daje to też możliwość wyprostowania koła przedniego przed schowaniem i wyłączenie go gdy jest schowane - to będzie realizowane sterownikiem podłączonym do odbiornika. Sterownik da to możliwość kontroli skrętem przedniej goleni, wymuszenia wyprostowania koła przedniego przed schowaniem, powolne chowanie i wysuwanie podwozia, wyłączenie serw podwozia gdy podwozie jest schowane i zablokowane. Podwozie wykonane od podstaw ma tą niezaprzeczalną zaletę ,że można wykonać konstrukcje z porządnych materiałów: a nie ,że reklama mówi podwozie dla modeli do 2kg a potem zakładasz i po pierwszym lądowaniu druty pogięte a plastiki popękane Oprócz tego satysfakcja z pracy bezcenna. Bardzo ładny ten Orlik. Powodzenia.
Stearman Opublikowano 23 Czerwca 2023 Autor Opublikowano 23 Czerwca 2023 1 hour ago, Ares said: Podwozie wykonane od podstaw ma tą niezaprzeczalną zaletę ,że można wykonać konstrukcje z porządnych materiałów: a nie ,że reklama mówi podwozie dla modeli do 2kg a potem zakładasz i po pierwszym lądowaniu druty pogięte a plastiki popękane Racja, dlatego zdecydowałem się na własną konstrukcję. Kupiłem raz podwozie, niby do 3.5kg modelu, ale spaliła się elektryka po kilku ruchach.... pewnie miałem pecha. Projektując samemu można zaprojektować golem by chwała się z dwolonym kątem, a obudowa idealnie pasowała do użytkowania czy wzmocnień płata. Protestuje to zobaczę jak z wytrzymałością, ale wygląda obiecująco. Pomyślę jeszcze nad jakimś prostym systemem, lekkim do małych modeli.
Ares Opublikowano 23 Czerwca 2023 Opublikowano 23 Czerwca 2023 1 godzinę temu, Stearman napisał: Kupiłem raz podwozie, niby do 3.5kg modelu, ale spaliła się elektryka po kilku ruchach.... pewnie miałem pecha. Myślę ,że nie miałeś pecha......to tak jest robione. Coraz trudniej kupić dobre jakościowo rzeczy: no chyba że wydasz fortunę. Ja osobiście co mogę i potrafię to buduję samemu. Powodzenia.
Tender79 Opublikowano 11 Lipca 2023 Opublikowano 11 Lipca 2023 Grzesiu super projekt! Trzymam kciuki za oblot!!
Stearman Opublikowano 24 Lipca 2023 Autor Opublikowano 24 Lipca 2023 On 7/11/2023 at 8:07 PM, Tender79 said: Trzymam kciuki za oblot!! Dzięki Wielkie, kończę właśnie jeden z projektów i Orlik będzie następny Nie wybrałem jeszcze technologii wykonania, ale zarys już jest 1 1
japim Opublikowano 24 Lipca 2023 Opublikowano 24 Lipca 2023 Tez mi Orklik chodzil po glowie Moze kiedys zrobie swojego. W dniu 9.03.2023 o 08:48, Stearman napisał: Tak wygląda porównanie rzutu skrzydła Orlika z jednotrpezowym skrzydłem z wersją dwutrapezową TC-II w tej samej skali/rozpiętości. Od razu widać różnicę w powierzchni skrzydła i w cięciwach. Nie wiedziałem, że te wersje tak znacznie się różnią i powierzchnią/rodzajem skrzydeł, ale długością kadłuba i usterzeniem poziomym... ? (porównacie Turbo Orlik i TC-II) TC-II mial 10m rozpietosci. TC-I mial 9m rozpietosci. http://opisybroni.pl/pzl-130-orlik/ Dane techniczne samolotu PZL-130TC-I Rozpiętość skrzydeł: 9 000 mm Długość samolotu: 9 000 mm Wysokość samolotu: 3 530 mm Powierzchnia nośna: 13,0 m2 Masa własna samolotu: 1850 kg Masa startowa samolotu – maksymalna: 2700 kg Prędkość maksymalna: do 450 km/h Prędkość minimalna: 112 km/h Wznoszenie samolotu: maksymalnie 13,3 m/s Pułap maksymalny: 10 000 m Zasięg maksymalny: 840 km Cas lotu samolotu: maksymalnie 2 godziny 6 minut Dane techniczne samolotu PZL-130TC-II Rozpiętość skrzydeł: 10 000 mm Długość samolotu: 9 300 mm Wysokość samolotu: 3 530 mm Powierzchnia nośna: 14,2 m2 Masa własna samolotu: 1850 kg Masa startowa samolotu – maksymalna: 2950 kg Prędkość maksymalna: do 460 km/h Prędkość minimalna: 108 km/h Wznoszenie samolotu: maksymalnie 16,0 m/s Pułap maksymalny: 8500 m Zasięg maksymalny: 2350 km
Rekomendowane odpowiedzi