Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Józku - nie wiem, czy nie robimy zamieszania w temacie ?

Jak mi się trafi taka "eko" taśma to posiłkuję się klejem w spray-u 3M lub Tessą. Jest też Bolt, ale lubi być gęsty i siknąć niepotrzebnie grubą warstwą. Można rozrzedzić Uchu-poor, ale szpetnie się nakłada, nierówno. To samo dotyczy polimerowego czy chemolanu. 

Zawiasy można na taśmie - najprościej. Można na silikonie, Uchu-poorze. Ostatnio robiłem na chińskim E-7000 i T-8000. Zawsze staram się robić zawias na spodzie. I lotka i klapa ! Jak zmniejszyć szczelinę do minimum - już tu pokazywałem.... Można ją również zlikwidować prawie całkowicie naklejając pasek taśmy mylarowej. Chyba 0,11mm udało mi się kiedyś kupić w hurtowni elektrycznej. Widać to  w relacji z budowy "Wilczka"  czy Bf-109 ?

Pozdrawiam - Jurek

Opublikowano
2 godziny temu, Jerzy Markiton napisał:

Józku - nie wiem, czy nie robimy zamieszania w temacie ?

 

Jerzy - wiedza zawarta na tym Forum jest ogromna . Konia z rzędem kto przeczyta całe forum i zapamięta co gdzie jest. Przydał by się poradnik "Budowa modeli styropianowych" ... ( i nie tylko ) firmowany przez Forum. Krótkie informacje co i jak można robić , co się sprawdza co nie, info o klejach , taśmach itp. Redagowane przez każdego kto chce się podzielić wiedzą  pod nadzorem Admina. Esencja tego co zawiera forum. Prosto podana wiedza która zachęca do budowy modelu. Brak jest książek w tym temacie - w ten sposób można zalepić  dziurę w wiedzy. Zamiast użalać się ze modelarstwo schodzi do podziemia ... Ludzie odchodzą , a wraz  z nimi to czego się nauczyli i trzeba  Amerykę odkrywać na nowo.

Jak ktoś trafi na ten temat będzie maił wszystko co potrzeba żeby zrobić jak najlepiej.

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Mam pytanie z działu techniki wykonania....

Oczywiście pracuję teraz nad podwoziem Orlika, jestem na etapie projektowania osłon przedniego koła.

 

image.png.b2cee1d6fb8f06bdd56bff8ebaf4787b.png

 

Chciałbym je wykonać z balsy bo mają kształt walca.

Zastanawiałem się jaką techniką to zrobić, czy namoczyć balsę w wodzie aż będzie elastyczna i na kawałku rurki ułożyć ją do wyschnięcia? A może nim wyschnie to pomalować ją wikolem czy co?

Chciałbym by po wyschnięciu była trwała skorupa, lekka, ale odwzorowująca kształt walca.

 

Myślałem o sklejce 1mm grubości, a średnica na której chcę ją owinąć to 50mm.

Ktoś może ma swój sposób na takie formowanie balsy?

 

 

Opublikowano

Moczysz balse z 3h w wodzie a nastepnie mocujesz do ksztaltownika ktory utrzyma jej ksztalt do czasu wyschniecia. Poczciwy wikol nie zabezpieczy przed woda.

Opublikowano
1 hour ago, JacekCichy said:

Poczciwy wikol nie zabezpieczy przed woda.

 

Raczej chodziło mi o to, by po wyschnięciu balsa zachowała swój kształt po zdjęciu z "kopyta". Myślałem, że może jak po zamocowaniu balsy na kopycie dodatkowo "pomaluję" czy przesączę ją rozcieńczonym wikolem to dostanę twarda balsowa skorupę?

Opublikowano

Kiedyś robiło się kadłuby gumówek z kilku warstw cieniutkiej sklejki < 1mm. Były b. mocne. Tylko ze to były rury lub stożki - profil zamknięty. A może by tak 3warstwy 0.4 sklejki ? Powinno utrzymać kształt i będzie sztywne.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Poszedłem na łatwiznę i do testów wydrukowałem osłony na drukarce 3D. Wyszło obiecująco. Muszę dopracować jeszcze dźwignię otwierania i zamykania.

Tak to ma wyglądać w teorii:

20230606_222715.thumb.jpg.e6d7c95fd3ddef4cccb17b686f361782.jpg

 

Tak wychodzi otwarte:

 

20230606_222618.thumb.jpg.45eeb1df82e6eaba39aaee77b55cae2f.jpg

 

Tak zamknięte:

 

20230606_222536.thumb.jpg.be475116749243e0778cf7d785c6ac48.jpg

 

20230606_222506.thumb.jpg.b639f899159fd0137fa75db6e63330ce.jpg

 

A tak złożone, ale z otwartymi osłonami:

 

20230606_223319.thumb.jpg.9e748bd502cc49c615c0f1b6ef32fef7.jpg

 

Muszę dopracować parę szczegółów, ale już prawie jest.

  • Dzięki 1
Opublikowano
13 godzin temu, Stearman napisał:

Ktoś może ma swój sposób

jedna warstwa  balsy #1mm to kiepski pomysł. RobRoy napisał dokładnie o co chodzi.

A balse aby się  dobrze układała i zwijała  traktuje płynem do mycia szyb, takim z amoniakiem

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
23 minuty temu, pacek napisał:

a jak masz zamiar zrealizować skręt przedniego koła ?

Bylo na wcześniejszych filmach. Jest serwo. Fajna konstrukcja.

Opublikowano
56 minutes ago, pacek said:

a jak masz zamiar zrealizować skręt przedniego koła

 

Jak na wcześniejszym filmie... Małe serwo waży niewiele, a upraszcza konstrukcję bo nie trzeba spinać bowdenem przedniego koła z serwem steru kierunku.

Daje to też możliwość wyprostowania koła przedniego przed schowaniem i wyłączenie go gdy jest schowane - to będzie realizowane sterownikiem podłączonym do odbiornika. 

 

Sterownik da to możliwość kontroli skrętem przedniej goleni, wymuszenia wyprostowania koła przedniego przed schowaniem, powolne chowanie i wysuwanie podwozia, wyłączenie serw podwozia gdy podwozie jest schowane i zablokowane. 

Opublikowano
3 godziny temu, Stearman napisał:

 

Jak na wcześniejszym filmie... Małe serwo waży niewiele, a upraszcza konstrukcję bo nie trzeba spinać bowdenem przedniego koła z serwem steru kierunku.

Daje to też możliwość wyprostowania koła przedniego przed schowaniem i wyłączenie go gdy jest schowane - to będzie realizowane sterownikiem podłączonym do odbiornika. 

 

Sterownik da to możliwość kontroli skrętem przedniej goleni, wymuszenia wyprostowania koła przedniego przed schowaniem, powolne chowanie i wysuwanie podwozia, wyłączenie serw podwozia gdy podwozie jest schowane i zablokowane. 

Podwozie wykonane od podstaw ma tą niezaprzeczalną zaletę ,że można wykonać konstrukcje z porządnych materiałów: a nie ,że reklama mówi podwozie dla modeli do 2kg a potem zakładasz i po pierwszym lądowaniu druty pogięte a plastiki popękane:)

Oprócz tego satysfakcja z pracy bezcenna.

Bardzo ładny ten Orlik. Powodzenia.

Opublikowano
1 hour ago, Ares said:

Podwozie wykonane od podstaw ma tą niezaprzeczalną zaletę ,że można wykonać konstrukcje z porządnych materiałów: a nie ,że reklama mówi podwozie dla modeli do 2kg a potem zakładasz i po pierwszym lądowaniu druty pogięte a plastiki popękane:)

 

Racja, dlatego zdecydowałem się na własną konstrukcję. Kupiłem raz podwozie, niby do 3.5kg modelu, ale spaliła się elektryka po kilku ruchach.... pewnie miałem pecha.

Projektując samemu można zaprojektować golem by chwała się z dwolonym kątem,  a obudowa idealnie pasowała do użytkowania czy wzmocnień płata.

Protestuje to zobaczę jak z wytrzymałością, ale wygląda obiecująco. 

Pomyślę jeszcze nad jakimś prostym systemem, lekkim do małych modeli.

 

 

Opublikowano
1 godzinę temu, Stearman napisał:

Kupiłem raz podwozie, niby do 3.5kg modelu, ale spaliła się elektryka po kilku ruchach.... pewnie miałem pecha.

Myślę ,że nie miałeś pecha......to tak jest robione.

Coraz trudniej kupić dobre jakościowo rzeczy: no chyba że wydasz fortunę.

Ja osobiście co mogę i potrafię to buduję samemu.

Powodzenia.

  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
On 7/11/2023 at 8:07 PM, Tender79 said:

Trzymam kciuki za oblot!!

 

Dzięki Wielkie, kończę właśnie jeden z projektów i Orlik będzie następny :)

 

Nie wybrałem jeszcze technologii wykonania, ale zarys już jest ;)

 

image.thumb.png.c272980e891a99a1faf1fde33e838805.png

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Opublikowano

Tez mi Orklik chodzil po glowie :) Moze kiedys zrobie swojego.

W dniu 9.03.2023 o 08:48, Stearman napisał:

Tak wygląda porównanie rzutu skrzydła Orlika z jednotrpezowym skrzydłem z wersją dwutrapezową TC-II w tej samej skali/rozpiętości.

Od razu widać różnicę w powierzchni skrzydła i w cięciwach.

 

image.thumb.png.d9f9e5aef1cf3ffa2c9322b0435032f3.png

 

Nie wiedziałem, że te wersje tak znacznie się różnią i powierzchnią/rodzajem skrzydeł, ale długością kadłuba i usterzeniem poziomym... ? (porównacie Turbo Orlik i TC-II) 

 

image.png.73558cba650ab9f9b5d275f76da8139f.png

 

 

 

TC-II mial 10m rozpietosci.

TC-I mial 9m rozpietosci.

 

http://opisybroni.pl/pzl-130-orlik/

 

Dane techniczne samolotu PZL-130TC-I
Rozpiętość skrzydeł: 9 000 mm

Długość samolotu: 9 000 mm

Wysokość samolotu: 3 530 mm

Powierzchnia nośna: 13,0 m2

Masa własna samolotu: 1850 kg

Masa startowa samolotu – maksymalna: 2700 kg

Prędkość maksymalna: do 450 km/h

Prędkość minimalna: 112 km/h

Wznoszenie samolotu: maksymalnie 13,3 m/s

Pułap maksymalny: 10 000 m

Zasięg maksymalny: 840 km

Cas lotu samolotu: maksymalnie 2 godziny 6 minut

 

 

Dane techniczne samolotu PZL-130TC-II
Rozpiętość skrzydeł: 10 000 mm

Długość samolotu: 9 300 mm

Wysokość samolotu: 3 530 mm

Powierzchnia nośna: 14,2 m2

Masa własna samolotu: 1850 kg

Masa startowa samolotu – maksymalna: 2950 kg

Prędkość maksymalna: do 460 km/h

Prędkość minimalna: 108 km/h

Wznoszenie samolotu: maksymalnie 16,0 m/s

Pułap maksymalny: 8500 m

Zasięg maksymalny: 2350 km

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.