mar_io Opublikowano 2 Czerwca Opublikowano 2 Czerwca A tak przy okazji chłopaki to jak rozwiązujecie w swoich modelach kwestie bec dla serw. U siebie będę mieć zamontowanych 6x es3352 silnik art 1900 i regiel 40a/3a bec nie wiem czy to nie za mało. Dajecie jakieś zewnętrzne bec czy zostawiacie sam regiel?
Patryk Sokol Opublikowano 2 Czerwca Opublikowano 2 Czerwca Widzę, że Ty wersją hardą silnikowo robisz Sam ujeżdżam ART-1700 Z BECem miałem problem tylko raz - z Jeti szczotkowym 30A. Wtedy faktycznie się przegrzał podczas schodzenia z wysokości na butterfly'u (wtedy jest absolutnie największy pobór prądu przez serwa) Na reglach z BECem 4-6A problemu nigdy nie miałem. W przypadku serw które stosujesz, to bym się bał BECa poniżej 5A. Te Emaxy są fajne, ale żrą dużo prądu. Na tyle dużo, że dwóm sztukom to mój tester serw nie daje rady. Pójdź lepiej w zewnętrznego BECa.
zbjanik Opublikowano 2 Czerwca Opublikowano 2 Czerwca To co pisze Patryk, to tzw. "słuszna racja"- ja już spaliłem przy tych właśnie serwach dwa regulatory 40. Same serwa tyleż mocne, co zawodne- na 6 w modelu 3 już wymienione. Przy tych wygibusach cierpi oczywiście model, raz uszkodzony kadłub, raz odłamane ucho. U mnie to najczęściej zdarzało się przy przeczekaniu kryzysu termiki na wolniejszych obrotach, za długo wzmożony pobór prądu i przegrzanie. Nauka jest taka- większy gaz, ale na krótko.
mar_io Opublikowano 2 Czerwca Opublikowano 2 Czerwca 3 godziny temu, Patryk Sokol napisał: Widzę, że Ty wersją hardą silnikowo robisz Sam ujeżdżam ART-1700 Wersję rozwojową wybrałem Tak też zrobię mam Max bec od Jeti leży i się kurzy 10A powinno wystarczyć. Co prawda na 2S ale pociągnę napięcie od gniazda balansera akumulatora, chyba to nie jest niezgodne "ze sztuką?. Dziwna sprawa z tym max bec, pisze że 2S a w instrukcji maksymalne napięcie na wejściu 16V trochę tego nie rozumiem, Macie jakieś inne sprawdzone zewnętrzne Bec?, które idą bezpośrednio z 3-4S?
Patryk Sokol Opublikowano 2 Czerwca Opublikowano 2 Czerwca Ten Jeti może mieć max 16V na wejściu: Ale to BEC liniowy, więc będzie się grzał. Aczkolwiek - stosuj na zdrowie, byle przewiew był
mar_io Opublikowano 2 Czerwca Opublikowano 2 Czerwca Tam o przewiew w kadłubie będzie trudno:P, z ciekawości zobaczyłem tą instrukcję i mnie to zaskoczyło. No nic zobaczę może poszukam jakiegoś innego beca, może ktoś z Was ma coś godnego polecenia pod 3s?
mar_io Opublikowano 3 Czerwca Opublikowano 3 Czerwca Wracając do zewnętrznego Beca to miałem dwie opcje albo kupić jakiś lepszy regiel z becem 8A albo zewnętrzny (używam regli hobbywing mam ich kilka i z tych tanich to jedynie one mnie nigdy nie zawiodły). W każdym razie zdecydowałem się na konfigurację regla 40A z wyłączonym bec i zakup zewnętrznego Bec'a (castle lub jeti) ten jeti co mam niestety przy napięciu 3S daje słabą wydajność prądową więc nie będę ryzykować. Generalnie wychodzę z założenia że regiel zawsze się spalić może a bec zewnętrzny jednak to inne urządzenie. (Oczywiście też może pójść z dymem ale regle mając dwa osobne obwody na stabilizację napięcia i do samego silnika kosztują sporo (najtańszy chyba frsky neuron jak dobrze pamiętam. Napiszę też dwa słowa o wrażeniach z modelu. Wróciłem do tych patyczaków po wielu latach, wcześniej trafiały mi się jakieś skrzydła drugiej jakości i dorabiało się resztę. Teraz mając cały zestaw - kompletny mogę powiedzieć że jest warty swojej ceny. Jakość samych skrzydeł, kadłuba itd... bez zarzutu. Nie mam się do czego przyczepić. Zdecydował się na silnik od AH tutaj nie mam zdania zobaczę jak będzie to latać - wygląda jak każdy z dalekiego wschodu także ciekawe, na pewno go wrzucę na hamownię. Użyłem też wręgi dedykowanej aluminiowej, mając tokarkę trochę ciężko było mi ją kupić, no ale z uwagi na oszczędność czasu zdecydowałem się na zakup. Oczywiście taką redukcję można samemu bez problemu wytoczyć zaoszczędzając trochę kasy. Do pokrycia skrzydeł użyłem dedykowanego lakieru AH - do którego przyznam się szczerze byłem sceptycznie nastawiony (zestaw lakier + rozpuszczalnik z AH) ale faktycznie tak jak to ludzie piszą i mówią w AH ładnie pokrył skrzydła i wypełnił wszystkie pory drewna. Zobaczymy jak za parę lat będą te skrzydła wyglądać, mam nadzieję że np z wilgoci nie podzieje się nic z nimi. Zastosowałem troszkę inny patent na rozprowadzanie lakieru. Mianowicie nie użyłem pędzla ale wałków kupionych w Action z malutką kuwetą (bodaj 5zł?) taką techniką naprawdę ładnie wyszło mi pokrycie lakierem, bez zacieków i ryzyka że gdzieś pędzel zostawi ślady. Oczywiście nie żałowałem lakieru 2 warstwy bez szlifowania + szlifowanie + warstwa wykańczająca + szlif 1200. Jestem zadowolony z efektu. Co do reszty budowy to chyba wszyscy zainteresowani widzieli już mnóstwo postów, relacji więc nikt tutaj ameryki nie odkrył. Patryk pytanie dla Ciebie mówiłeś że masz tam ES3352 jak je mocowałeś w "półkach" lotek (orczyk wystaje Ci z dołu skrzydła?) prowadzenie drut i ramię masz od góry jak na planach. Ja też tak oczywiście robię ale widzę że w lotkach delikatnie będzie mi orczyk z dołu wystawał (cieńki profil skrzydła) a chciałem zakryć dół skrzydeł na równo bez tych osłonek na serwa z tworzywa.?
Patryk Sokol Opublikowano 3 Czerwca Opublikowano 3 Czerwca Orczyk minimalnie wystaje, dlatego klapki mają taką wypukłość, żeby to ograć. Jakbyś się zawziął i dowiercił otwór, to można całkiem na płasko, ale odradzam. Kupa walki później z napędem lotki/klapy, a nikt nawet za to ciastek nie daje. A co do trwałości lakieru - mam gdzieś skrzydła Colibri, wykończone tym lakierem z 15 lat temu (jedne z pierwszych w ogole). Trzymają się OK, tylko fornir ściemniał od UV.
mar_io Opublikowano 3 Czerwca Opublikowano 3 Czerwca 12 minut temu, Patryk Sokol napisał: Orczyk minimalnie wystaje, dlatego klapki mają taką wypukłość, żeby to ograć. A już myślałem że jakoś ułożyłeś inaczej to serwo w sposób, którego nie znam i nie będę musieć tych okropnych klapek stosować. No ale cóż trudno. Przynajmniej nie będę musieć robić ich od zera sam. Dobrze że je dokładają do zestawu. Tak jeszcze na marginesie to szkoda tylko że nie dają spolszczonej instrukcji. Domyślam się że cele sprzedaży są na zagranicę, ale jednak mogli by Polakom dać instrukcję w rodowitym języku. Jedyne co mnie zaskoczyło? w tym zestawie.
samolocik Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca W dniu 2.06.2024 o 21:21, mar_io napisał: może poszukam jakiegoś innego beca https://modelemax.pl/pl/regulatory-napiecia/30657-ztw-regulator-napiecia-2-6s-ubec-6a
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. stan_m Opublikowano 4 Czerwca Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 4 Czerwca Koledzy, podzielę się swoimi doświadczeniami w zakresie zasilania serw: 1.Dobierając serwa, źródło i sposób zasilania w modelu RC niezbędne jest wykonanie tzw. bilansu mocy czyli rzeczywistego zapotrzebowania serw na prąd podczas lotu. Trzeba to robić maksymalnie dokładnie bo mimo to, że współczesne Li-Pol maja bardzo sztywne charakterystyki rozładowania to jednak również współczesne serwa są tak prądożerne w każdej fazie lotu , że bez szczegółowego obliczenia ich poboru mocy nie można nic założyć np. wg danych katalogowych, które nie są dokładne a często mocno nieprawdziwe. 2. Do niedawna większość serw była sterowana modulacją(szerokością) impulsu PWM o szerokości 2 milisekund(ramka 2 milisekundy, gdzie neutrum ma 1,5 milisekundy, lewo-1 milisekundy a prawo – 2 milisekundy). Ramka ma okres powtarzania 20 milisekund (jest w klatce 20 milisekundowej) co daje częstotliwość impulsu serwa 50 Hz. Ponieważ neutralne położenie tego serwa jest w okolicach 1,5 milisekundy to serwa tego typu nazywane są „serwami 1500 mikrosekund”. 3. Jednak producenci w celu zwiększenia szybkości, mocy i dokładności ustawienia zmienili kanon „50Hz- czyli długość ramki 20 milisekund ” i „serwo 1500 mikrosekund” na :np. „Futaba- długość ramki 14 milisekund i 7 milisekund oraz „serwo 750 mikrosekund” (czyli ramka impulsu ma wartość 1 milisekundy (0,5 milisekundy-w lewo, 0,75milisekundy – neutrum, 1 milisekunda-w prawo. Czyli pojawiły się serwa typu „70 Hz” i „140 Hz”. A są jeszcze serwa śmigłowcowe „333Hz” no i wojskowe… 4. Zaistniała taka reguła: duża wartość ramki impulsu sterującego i mała częstotliwość klatki – mały pobór prądu, mała (umownie) wartość ramki impulsu sterującego i duża częstotliwość klatki – duży pobór prądu. Różnice w poborze prądu są naprawdę duże i bez osobistego pomiaru niemożliwe do oszacowania. Bywa często tak, że malukie serwo „nic nie robi a dużo bierze” (praca na biegu jałowym). Dlatego bardzo łatwo nie doszacować zapotrzebowania na moc i błędnie ustalić wydajność prądową np. BEC. 5. W związku z powyższym należy wykonać pomiary poboru prądu serwa oraz jego prędkości. Pobór prądu jest mierzony w miliamperach zaś prędkość w milisekundach (tj. ile milisekund zajmie przejście ramienia serwa z położenia neutralnego na kąt 60 stopni). Zrobiłem pomiary na testerze ST8 dla następujących serw: S-1: Futaba S3108, S-2 : MG-90S, S-3 : Hitec HS-81, S-4 : HD-1800A. Pomiar polegał na zmierzeniu poboru prądu w położeniu neutralnym, lewym i prawym oraz na zmierzeniu prędkości serwa przy obrocie dźwigni w lewo i prawo o kąt 60 stopni. Pobory prądów: lewo-neutrum-prawo (w miliamperach) Futaba S3108: 1004-1004-1004 MG-90S : 799-806-806 Hitec HS-81: 1328-1345-1345 HD-1800A : 821-821-821 Prędkości obrotu na 60 stopni: lewo-neutrum-prawo (w milisekundach) Futaba S3108: 16-16-16 MG-90S : 76-75-75 Hitec HS-81: 1-1-1 HD-1800A : 39-19-19 Wnioski: Serwo Hitec HS-81 jest uszkodzone (ma „nienaturalnie” wysoki pobór prądu i nieokreśloną prędkość, inny pomiar to potwierdził). Pozostałe serwa biorą bardzo dużo prądu i to na biegu jałowym co oznacza , że sześć nicnierobiących serw Futaba bierze 6A prądu! A gdy się wychylają to o wiele więcej. Ja mam hamownię serw, gdzie obciążam je siłami równymi obliczonym wartościom sił aerodynamicznych sterów/lotek a więc pobór prądu jest naprawdę duży. Tak więc zapotrzebowanie na moc jest ogólnie duże co wymaga bardzo starannego doboru zasilania no i oddzielnej magistrali zasilania serw o ile miejsce w modelu i ciężar na to pozwalają. 2 3
mar_io Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca I to jest profesjonalne wytłumaczenie. Jakiego testeru używasz do serw? Bardzo przydatne urządzenie. Ja przed dobraniem bec”a robiłem pomiar na es3352 i brały max ok 0.8a ale to oczywiście pomiar zwykły nie tak profesjonalny. Piszę o tym bo zawsze lepiej taki niż żaden. A może komuś się przyda.
Jerzy_R Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca Godzinę temu, mar_io napisał: Jakiego testeru używasz do serw link przykładowy https://pl.aliexpress.com/item/1005006744721782.html
stan_m Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca 1 godzinę temu, mar_io napisał: I to jest profesjonalne wytłumaczenie. Jakiego testeru używasz do serw? Bardzo przydatne urządzenie. Ja przed dobraniem bec”a robiłem pomiar na es3352 i brały max ok 0.8a ale to oczywiście pomiar zwykły nie tak profesjonalny. Piszę o tym bo zawsze lepiej taki niż żaden. A może komuś się przyda. Tak jak podał Jerzy. ToolkitRC ST8. Olbrzymie możliwości testowania, dobierania, sprawdzenia stopnia zużycia itp. 1
sbogdan1 Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca Marcin sory za of top ale temat ciekawy ... A dokładnie to jest chyba ten model co u Stanisława https://tiny.pl/d567b Kurcze balszka no powiem szczerze że jakoś nigdy specjalnie nie weryfikowałem tego ( serwo to serwo albo działa albo nie ) A jednak warto zagłębić się w temat. Dzięki Stanisław za objaśnienie i wytłumaczenie łopatologiczne, a może coś więcej powiedzieć o tej hamowni serw.
mar_io Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca Kiedyś widziałem ładowarkę z testerem serw ale nie umiem w tej chwili znaleźć.
Ryszard_I Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca ICharger X6, 406duo, 4010duo oraz kilka innych modeli ICharger.
Viper Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca Przepraszam za off topa niezwiązanego z szybowcami tylko serwami. Bardzo ciekawa dyskusja odbyła się na ten temat na rcgroups przy okazji dyskusji o dobieraniu wyposażenia do akrobata 3d. Nie wchodząc w pomiary, tylko luźno podsumowując, można stwierdzić, że regulatory z BEC-em 5A do modelu mającego minimum 4 serwa i trochę od tych serw wymagającego (vide akrobat) są proszeniem się o problem. Albo BEC-e osobne, ale o dużo większym natężeniu niż to wymienione, albo menadżery zasilania, albo co rekomendowano najbardziej osobna bateria/ie do zasilania serw. Przepraszam za zakłócanie 1
sbogdan1 Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca A ja mam propozycję ... bo temat serw ciekawy, Stanisław mógłby założyć osobny wątek w tej tematyce, a admina poprosi się aby przeniósł treści z tego wątku do nowego i będzie gyt malyna. 1
Rekomendowane odpowiedzi