Fiflet Opublikowano 25 Czerwca Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca Cześć, rozpoczynam budowę Łosia o rozpiętości powyżej 2 m. Będzie zbudowany z pianki a dokładnie z xps. Planuję wyciąć go z xps"u od wcześniej zaprojektowanych w SketchUp sklejkowych szablonów. Z wyciętych części skleić piankową wydmuszkę o grubości ścianki 2 cm, po dodaniu odpowiednich wzmocnień i zrobieniu dzielonych skrzydeł (skrzydła będą odejmowane za gondolami silników) planuję całość pokryć tkaniną szklaną/węglową (oczywiście przesączoną żywicą). Łoś ma być elektrykiem. Na początku narysowałem sobie kilkanaście wręg kadłuba w mniej więcej równych odległościach: Żeby dalej ruszyć z projektem potrzebuję znać finalną rozpiętość modelu aby wiedzieć jakiej grubości płyty xps kupić ( max. grubość to chyba 20 cm) żeby wiedzieć jak gęsto rozmieścić wręgi w projekcie. I teraz pytanie ile najwięcej rozpiętości może mieć taki Łoś? Marzy mi się skala 1:6 czyli 298cm rozpiętości, czy przy zastosowaniu odpowiednich wzmocnień taka wielkość jest możliwa? Wagę na gotowo w skali 1:6 obstawiam coś koło 8 kg. Jeśli chodzi o takie elementy jak profil skrzydła i statecznika to mam już to wstępnie wybrane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 25 Czerwca Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca Filip- spokojnie może mieć te prawie 3 metry, a chyba i więcej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 25 Czerwca Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca Tyle? a nawet więcej. Poczytaj o modelach aerotetris. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 25 Czerwca Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca Wielkość nie ma znaczenia, tzn i tak wszystko rozbija się o dobre przemyślenie wzmocnień. To czy to jest XPS, drewno czy żywica to po prostu materiał. W uproszczeniu ten samolot ma skrzydła ze styropianu. Tak się zastanawiam, bo takich dużych modeli nie robię, a jakby tak nie kroić tak w poprzek kadłuba tylko wzdłuż. Zrobić żeberka negatywowe, kadłub zrobić z bloków 20cm wzdłuż i wyszlifować go z zewnątrz wg tych żeberek negatywowych? Podobnie skrzydło, zrobić z wielkiej tafli XPS i wyszlifować z zewnątrz do negatywowego profilu. Np z dwóch połówek, górnej i dolnej. Potem ponacinać dołki i wnęki na wzmocnienia, wyposażenie, kable itd. W mniejszej formie miałem tak wyciętego B-17 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 25 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 25 minut temu, robertus napisał: Tak się zastanawiam, bo takich dużych modeli nie robię, a jakby tak nie kroić tak w poprzek kadłuba tylko wzdłuż. Zrobić żeberka negatywowe, kadłub zrobić z bloków 20cm wzdłuż i wyszlifować go z zewnątrz wg tych żeberek negatywowych? Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale kadłub Łosia w skali 1:6 nie jest szerszy niż 20 cm (sam się zdziwiłem jaki ten kadłub jest wąski) więc chyba takie rozwiązanie odpada, kadłub planuje pokroić w poprzek co 10 cm ( na takie jakby rury w kształcie jaja) lub mniej żeby finalnie Łoś wymagał jak najmniej szlifowania i szpachlowania. Skrzydło a dokładnie odejmowane "końcówki" zrobię jak napisałeś ponieważ centropłat będzie wymagał więcej elementów ze względu na to przejście z dużej cięciwy przykadłubowej (chyba tak się to nazywa) do normalnej wielkości profilu. Te 10 cm jajowate rury będę sklejał minimalną ilością Soudalu D4 (tak żeby było solidnie sklejone i nie wyciekał wodospad kleju) - jak i wszystkie części. Chcę żeby wyszła z tego półmakieta, po pokryciu tkaniną i nałożeniu szpachli natryskowej mam nadzieję że struktura xps zniknie i będę mógł pobawić się w nity (zawsze chciałem mieć nity na samolocie), będzie chowane podwozie, koła będą miały 120-125mm więc start z trawy to już nie problem. Na pewno reflektor też będzie świecący i wysuwany. Zobaczymy co z tego wyjdzie, w tym tygodniu powinienem się wyrobić z wycięciem kadłuba więc wtedy będzie więcej wiadomo. Tutaj screen z ułożonymi wręgami (wręgi 1-13 są już na swoich miejscach): A i jeszcze jedno, finalna rozpiętości to 3 m, na pierwszy model w takiej technice wystarczy. Jak model tak wykonany wyjdzie lekki i będzie fajnie latał to na pewno zbuduję coś większego niż 3 m. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 25 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2 godziny temu, japim napisał: Tyle? a nawet więcej. Poczytaj o modelach aerotetris. Jakoś nie zauważyłem wcześniej twojego postu. Nie słyszałem jeszcze o takich piankowych gigantach. Fajnie by było coś ponad 3 m ale wtedy już cena głównie elektroniki idzie mocno w górę. Zostanę przy 3 m jak ta technika wyjdzie fajnie to na pewno pojawi się coś większego.🙂 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 26 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca Kadłub narysowany: Teraz trzeba to rozłożyć na płasko i narysować ścianki o grubości 2 cm. Na razie chcę wyciąć kadłub żeby widzieć jak to wyjdzie. Mam tylko mały problem z zrobieniem grafiki 2D, gdy już wszystko rozłożę i poukładam, ustawie widok z góry i chcę wyeksportować jako 2D to mam tak jakby screena z kolorami. Jak zrobić tak żeby były tylko kształty wręg na białym tle? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 26 Czerwca Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca To "kuczup"? 1. Skopiuj każdą z wręg gdzieś obok - najlepiej aby były na jednej płaszczyźnie (yz - osie), kadłub masz wzdłuż osi x (czerwona) 2. Przejdź na widok tk abys widział wręgi z przodu bez perspektywy: Narzędzia: Camera, Parallel Projection, Standard View wybierz taki, abyś widział wręgi z przodu bez perspektywy. 3. Ustaw je blisko siebie (narzędzie: Moove) 4. File (Plik) > Eksport > 2D Graphic i wybierasz jaki chcesz plik: pdf, dxf. Sorry używam wersji angielskiej 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 26 Czerwca Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 21 godzin temu, robertus napisał: Wielkość nie ma znaczenia Tak twierdza faceci, ktorzy nie maja sie czym pochwalic 😄 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RobRoy Opublikowano 26 Czerwca Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca Są też faceci co ... mówią co wiedzą, a nie wiedzą co mówią .... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 26 Czerwca Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca Ja mam jakąś staruśką wersję sketchup 2016, zainstalowałem sobie dodatek unfold. to powoduje, że najpierw robię wszystkie wręgi w jednej płaszczyźnie, potem przestawiam widok camery na top, parel projection, zmniejszam okienko aby wręgi aby mało miejsca zostało na około, sprawdzam jeszce raz co poprzednio a potem robię export 2d do pdf, zwracam uwagę aby skala była 1:1 i wychodzi mi coś takiego ja te plany A-10 co dostałeś. Nie wiem jak to działa w nowych wersjach. A jesli chodzi ci że jedne wręgi sa białe a drugie szare to te szare zaznacz i zrób reverse faces, wtedy wszystkie będą białe,. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 26 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca Myślę nad tą rozpiętością i nie mogę się namyślić, niby stanęło przy 3 m czyli skala 1:6, ale myślę czy nie dodać 20 cm i mieć skalę 1:5.5 czyli 3,26 m. Zostać przy 3m? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 26 Czerwca Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca Wiesz że to jest 13cm na skrzydło? Nawet nie zauważysz różnicy. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 27 Czerwca Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca On 6/25/2024 at 11:41 AM, Fiflet said: jakiej grubości płyty xps kupić Z mojego doświadczenia, jeśli i tak masz zamiar pokryć model z XPS tkaniną to od razu zrezygnuj z XPS a wycinaj wszystko ze zwykłego styropianu, ponieważ: Łatwiej się wycina, Łatwiej się obrabia, Jest lżejszy niż XPS, Można go kupić w grubych płytach, I oczywiście tańszy. Zaplanować podział i wzmocnienia tak by kompozytowe poszycie przenosiło jak najwięcej obciążeń, wtedy struktura/szkielet wzmocnień będzie prosty i lekki. Fajny projekt, trzymam kciuki 👍 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 27 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 4 godziny temu, Stearman napisał: Z mojego doświadczenia, jeśli i tak masz zamiar pokryć model z XPS tkaniną to od razu zrezygnuj z XPS a wycinaj wszystko ze zwykłego styropianu, ponieważ: Łatwiej się wycina, Łatwiej się obrabia, Jest lżejszy niż XPS, Można go kupić w grubych płytach, I oczywiście tańszy. Zaplanować podział i wzmocnienia tak by kompozytowe poszycie przenosiło jak najwięcej obciążeń, wtedy struktura/szkielet wzmocnień będzie prosty i lekki. Fajny projekt, trzymam kciuki 👍 Na razie wysłałem projekt do wycięcia więc materiał można zmienić. Zastanawia mnie tylko to łatwiejsze obrabianie, cały kadłub przed pokryciem będzie do lekkiego podszpachlowania i szlifowania. I właśnie nie wiem jak styropian się szlifuje, nie chce żeby potem te styropianowe kulki latały wszędzie gdzie się da, a przy xps nie ma tego problemu - ale za to jest cięższy. Zrobię tak że kadłub będzie z xps, w kadłubie będą akumulatory i zawsze przy wyciąganiu coś się zahaczy ręką i ze styropianu polecą kulki a xps tylko się wgniecie. Skrzydła będą ze styropianu. Planuje zrobić tak że kadłub będzie wzmocniony tylko laminatem, kadłub po pokryciu będzie mocny ponieważ jest wysoki ale wąski. Pomiędzy te elementy piankowe co jakiś czas (średnio co 20 cm) zaprojektowałem sklejkowe wręgi 2 mm. Gdy kadłub będzie już pokryty tkaniną szklaną a w najbardziej obciążonych miejscami tkaniną z włókna węglowego to wtedy ocenię czy potrzebne jest jakieś wzmocnienie w środku czy nie. I tak największym wyzwaniem będzie konstrukcja centropłatu a głównie miejsca pod podwozie.🙂 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 27 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca Może jeszcze za wcześnie na temat napędu ale chcę mieć jakieś wstępne założenia. Wagę Łosia w skali 1:5.5 obstawiam na 10-12 kg. Według planów żeby było makietowo śmigło powinno mieć 22 cale, ale jak będzie 20-21 cali to też będzie dobrze. Śmigło na pewno chcę trójłopatowe. Potrzebuję dobrać silniki do takiej wielkości śmigieł oraz akumulator. A z akumulatorem też jest ciekawie bo chciałbym żeby Łoś polatał chociaż z 10 min to myślę o większej pojemności. Zakładam że potrzebne będzie spory pakiet (lub 2 połączone) 8-10S. W takim przypadku pakiety li-po to są ciężkie cegły za miliony monet. Dlatego myślę o pakiecie li-ion, podobno stosowane są przy napędach edf (które są prądożerne) więc przy napędzie śmigłowym też powinny dać radę. Podobno mają sporo mniejsze dopuszczalne prądy rozładowywania, ale o li-ion wiem prawie nic. Ile kv musi mieć silnik do mojego Łosia? Jak to jest z tymi pakietami li-ion? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 28 Czerwca Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca Kłania się ecalc.ch. Tematu liion nie da sie umieścić w jedmej odpowiedzi, a o nich napisano dużo nawet na tym forum. Dobre są VTC5A, molicel 45B (na tych lataja edf) lub Samsungi 50S. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CrazyTomas Opublikowano 28 Czerwca Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca Uwaga, to nie jest reklama. Ale spojrzyj na baterie18650.pl mają tam ogniwa nie tylko 18650, nawet takie po kilkadziesiąt Ah. Kupowałem takie 26Ah do powerbanka a także zwykłe 18650 i mają zadeklarowaną pojemność, także te z depakietu/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 29 Czerwca Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca W dniu 26.06.2024 o 21:38, robertus napisał: Wiesz że to jest 13cm na skrzydło? Nawet nie zauważysz różnicy. Ale Robert w skali robi bardzo dużą różnicę. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 13 Lipca Autor Udostępnij Opublikowano 13 Lipca Zabieram się za budowę Łosia już w rzeczywistości, mam już wycięty i sklejony kadłub. Wycinałem go z XPS o grubości 20cm od wcześniej zaprojektowanych sklejkowych szablonów. Kleiłem Soudalem D4 który mocno się spienia więc po wyciekał wszędzie gdzie mógł.🙂 Tak wygląda kadłub po sklejeniu ale bez usuniętego nadmiaru kleju (na drugim zdjęciu są też sklejkowe szablony/wręgi). Kadłub ma 235cm więc jest dość spory, z tego powodu będę musiał zmienić trochę koncepcje dzielenia skrzydła. Miało być dzielone tam gdzie czerwona linia czyli za gondolą silnikową ale teraz myślę czy nie zrobić tego tam gdzie jest zielona linia. Na pewno stateczniki będą też demontowane. Ale czy da radę zrobić dzielone skrzydło w miejscu zielonej linii? Wtedy cały silnik i podwozie jest odłączane od kadłuba więc nie wiem czy tak się da, jak to mocno osłabi konstrukcję to mogę zostać przy dzieleniu za gondolami. Po za tym potrzebuję porady jak rozwiązać konstrukcję skrzydła, centropłat mam już rozrysowany: Jak widać chcę zrobić główny dźwigar i drugi pomocniczy, od razu dodam że centropłat ma ok. 100cm więc dzielenie za gondolami będzie wymagało więcej kombinacji bo rurka ma 1m i centropłat ma 1m. Przy dzieleniu przed gondolą tego problemu nie będzie bo wtedy rurka będzie wystawać po ok. 35 cm z każdej strony. Czy taka konstrukcja na dwa dźwigary będzie ok? Potrzebuję też informacji z czego i jakiej średnicy wybrać rurkę, narazie mam rozrysowane pod rurkę na główny dźwigar 35 mm i 20 mm pomocniczy obie o grubości ścianki 1-1,5mm - wystarczy? Do Łosia wystarczą aluminiowe czy trzeba zastosować duraluminiowe? Aluminium podobno się wygina ale ja nie będę kręcił zaawansowanej akrobacji, pętla i beczka mi wystarczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi