robert.pilot Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Jasne, poczekajmy i tak nic ciekawego nie wymyślą... ?
robertus Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 6 godzin temu, robert.pilot napisał: Cały czas zastanawiam się nad tymi wpisami... ciągle i wszędzie piszą drony... czy mój model samolotu RC jest dronem? ULC nie pisze nic w przepisach o dronach a o BSP vel UAV. Przepisy są pisane dla BSP, gdzie lądują również modele. O dronach piszą dziennikarze.
robert.pilot Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 1 godzinę temu, robertus napisał: ULC nie pisze nic w przepisach o dronach a o BSP vel UAV. Przepisy są pisane dla BSP, gdzie lądują również modele. O dronach piszą dziennikarze. https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/4718-informacje-ogolne " Zmiana krajowych przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych, w świetle rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 z dnia 24/05/2019r. 1 lipca 2019 roku weszło w życie rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 z dnia 24/05/2019r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (zwane dalej rozporządzeniem wykonawczym). Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego postanowiła ujednolicić przepisy i procedury dla dronów we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Czerpiąc z doświadczeń i najlepszych praktyk z całego świata, wypracowano rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa i otwarcie granic dla branży bezzałogowej w UE. W związku z powyższym, od dnia 1 lipca 2020 przestaną obowiązywać krajowe przepisy i procedury państw członkowskich UE, dedykowane dla cywilnych użytkowników bezzałogowych statków powietrznych."
robertus Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Jak zajrzysz do przepisów to nie ma słowa "dron." Stan obecny: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021301112
robert.pilot Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 11 minut temu, robertus napisał: Jak zajrzysz do przepisów to nie ma słowa "dron." Stan obecny: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021301112 Spoko nie będę się wychylał, co innego cytuję (stronę ULC) a Ty o czymś innym piszesz (sejm.gov...)... STOP.
robertus Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Jak sam pisałeś wcześniej, pojawienie się słowa "dron" wprowadziło tylko niepotrzebny bałagan.
ssuchy Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 9 godzin temu, robert.pilot napisał: Cały czas zastanawiam się nad tymi wpisami... ciągle i wszędzie piszą drony... czy mój model samolotu RC jest dronem? TAK! Jaki model? Masz BSP (bezzałogowy statek powietrzny), popularnie zwany dronem, bezzałogowcem (nieważne jakiej konstrukcji). Robert nie czytaj tabloidów, tylko ze źródeł ULC: Urząd Lotnictwa Cywilnego - informacje ogólne nt. eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych. Przecież nie będą tam ciągle pisać BSP, BSP, BSP (czy w pełnym brzmieniu). Dron, bezzałogowiec to skrót myślowy dla Modelarzy denerwujący, z wiadomych względów. Jak już wielokrotnie podkreślałem są to ujednolicenia unijne w celu otwarcia granic w Europie dla BRANŻY BEZZAŁOGOWEJ (chodzi o kasę). Cytat z ULC: "...Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego postanowiła ujednolicić przepisy i procedury dla dronów we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Czerpiąc z doświadczeń i najlepszych praktyk z całego świata, wypracowano rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa i otwarcie granic dla branży bezzałogowej w UE..." ... niestety w takiej sytuacji nawet syn Kowalskiego, latający na polu pod domem lekkim modelem (tak dla mnie to jest model) samolotu, zbudowanym własnoręcznie musi trafić do tego samego wora, co wszyscy! Właśnie takich wolnych strzelców (najbardziej nieprzewidywalnych) chcą wyłapać i zaobrączkować. Co się tyczy Modelarzy zrzeszonych, to ULC wspomina: "Modelarze będą mogli latać na odrębnych zasadach jednak w tym celu, zrzeszeni w klubach lub stowarzyszeniach modelarstwa lotniczego będą musieli uzyskać zgodę i warunki od Urzędu Lotnictwa Cywilnego." ... jak pisał wyżej Konrad, trzeba poczekać na szczegóły.
TommyTom Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Co? Nawet jaskółki nie będzie można puścić, bo jak odleci z termiką to już będzie niekontrolowanym DRONEM. No kurva mać, będę robił uprawnienia na takiego nielota?
ssuchy Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Niestety od 1 lipca 2020, a od 2022 będzie jeszcze gorzej, bo trzeba będzie się pozbywać starszych sprzetów (modeli, aparatur), które nie będą spełniały nowych (wyśrubowanych) wymagań!!! 1
ssuchy Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Nie sądzę, żeby jakieś nowe klasy, kategorie tworzono. Wszytko ma się mieścić w tym: ... te 120 m to raczej tylko w kategorii otwartej. Masz przecież jeszcze kategorie szczególną i myślę, że w niej zmieści się modelarstwo sportowe (zgodnie z kategoriami FAI). Cytat z ULC: "...Kategoria szczególna pozwoli na wykonywanie lotów niemieszczących się w wytycznych kategorii otwartej (np. loty do 120m). Dopuszczone zostaną operacje zarówno w warunkach VLOS jak i BVLOS. Loty w kategorii szczególnej będą mogły odbywać się na podstawie: 1) Oświadczenia o lotach według opublikowanego (przez EASA lub ULC) scenariusza standardowego, lub 2) Zgody wydanej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, lub 3) Uzyskanego certyfikatu LUC będącego Certyfikatem Operatora Lekkiego Bezzałogowego Systemu Powietrznego. Scenariusze standardowe będą określać bardzo szczegółowo zasady wykonywanych lotów, wymagane parametry i wyposażenie BSP, jak również stopień wymaganego wyszkolenia personelu lotniczego. Operacje wykraczające poza dostępne scenariusze będą mogły być wykonane na podstawie jednorazowej zgody z ULC, lub posiadanego certyfikatu LUC, który przeznaczony ma być dla podmiotów i świadczyć będzie o ich właściwym przygotowaniu do konkretnych operacji BSP...." Tak między nami mówiąc, to myślę, że już zgodnie z wcześniej obowiązującymi przepisami, nie wolno było sobie puszczać (na polu za chałupą) ot tak samopas, na własną rękę (a już tym bardziej gdzie popadnie) modeli zawodniczych! Wracając do wcześniejszej jaskółki. Nie pamiętam, ale chyba więcej jak 250g nie ważyła? To w takiej sytuacji zaliczałaby się do: kategorii otwartej, podkategorii A1/budowane samodzielnie z możliwością lotów nad ludźmi, ale nie nad grupami osób (z przestrzeganiem zasad dla określonych stref lotniczych). Modelarz nie musi rejestrować takiego modelu. Nie musi przechodzić szkolenia i testu on-line, potwierdzającego zdobycie wiedzy teoretycznej. Niestety, wszystko powyżej 250g będzie wymagało więcej zachodu i dodatkowej buchalterii (czytaj: kasy)! Jak to faktycznie będzie wyglądało u nas: pożyjemy, zobaczymy!?
Czaro Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Pisałem już o tym kiedyś, ale post zaginał w czeluściach forum Cytat Kluczem do wszystkiego jest art 16 z Rozporządzenia wykonawczego 947, ten mówiący o stowarzyszeniach modelarskich. Te stowarzyszenia będą mogły wystąpić do ULC z propozycją własnych przepisów wykonywania lotów przez swoich członków i ULC takie zgody będzie wydawał. Zostaliśmy zapewnieni, że Urząd będzie patrzył przychylnym okiem na te wewnętrzne regulaminy i one będą mogły być mega łagodne, np. na poziomie aktualnie obowiązujących, czyli loty VLOS w otwartej przestrzeni klasy G bez limitu wysokości, niskie i bliskie FPV też tak jak teraz itd. Takie zezwolenie na loty będzie obowiązywało niekoniecznie tylko na lotnisku stowarzyszenia, ale wszędzie gdzie jest np. wolna przestrzeń. To zależy od regulaminu przyjętego w stowarzyszeniu i zaakceptowanego przez ULC. Jedynym warunkiem jest należeć do takiego stowarzyszenia. Może to być dowolne stowarzyszenie modelarzy, których działa w kraju coraz więcej, albo np. modelarze stowarzyszeni w Aeroklubach regionalnych i stowarzyszeniach należących do Aeroklubu Polskiego. Każde stowarzyszenie będzie mogło wystąpić do ULC o pozwolenie na loty z własnym regulaminem dla swoich członków. Najprawdopodobniej stowarzyszenia będą też w imieniu swoich członków rejestrowały w ULC wszystkich pilotów i zdobywały dla nich numery rejestracyjne, którym każdy pilot będzie musiał oznaczyć swoje modele. Na ten moment nie jest to jeszcze do końca jasne, bo każdy będzie i tak będzie musiał być wpisany do "systemu", a swój numerek nakleić na każdy model. Tego się nie obejdzie. Bez stowarzyszenia każdy modelarz będzie mógł latać zgodnie z przepisami dla operacji A3, czyli wyłącznie na otwartych przestrzeniach z sufitem do 120m AGL, a wcześniej internetowy kurs, prosty test, BEZPŁATNA rejestracja on-line i naklejka na model. 1
Qba. Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Witam. W internecie pojawiło się graficzne opisanie i wyjaśnienie nowych unijnych przepisów. Zapraszam do załącznika. 3_wdrożenie_przepioów_unijnych_PSzymanski.pdf
robertus Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Się zastanawiam jak będą wyglądały pikniki modelarskie, gdzie duże makiety po 10-15kg startują w odległości 25 metrów od publiczności. Miałyby być min 150m.
TommyTom Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 No to teraz zabezpieczenie zawodów będzie wymagało cudów. Lub lepiej zawodów nie robić, bo kto je zabezpieczy zgodnie z przepisami. Pikniki to na pustyni bledowskiej, a nie na Żarze będą. Z jotek na jaskółki się przenoszę. Jak piszą że będzie można to ok.
mac Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Cytat Niestety od 1 lipca 2020, a od 2022 będzie jeszcze gorzej, bo trzeba będzie się pozbywać starszych sprzetów (modeli, aparatur), które nie będą spełniały nowych (wyśrubowanych) wymagań!!! Co to znaczy? że niby aparaturę będę musiał zmienić na nową ? 2,4 to 2,4 chyba, a i 35 póki co nie wycofali.
dariuszj Opublikowano 13 Lutego 2020 Opublikowano 13 Lutego 2020 Też mnie zastanawiają wymogi techniczne. Patrzę sobie na prezentację (strona 9) i jest dla podkategorii A3 i klasy C4: - Technical requirements - no automatic flight - Electronic ID - If required Dla C3 jest wymagany "fail safe" i "Ser number". Nie wiem jak tą tabelkę rozumieć. Czy dla klasy C4 nie jest wymagany żaden dodatkowy sprzęt? Na stronie 36 jest też coś takiego od roku 2022 jak: "Wszystkie BSP operujące w kategorii „otwartej” ze zgodnością CE", a wcześniej wszędzie jest mowa o "Dronach ze znakiem CE" w kategorii otwartej. O co chodzi z tym CE i jak to naprawdę będzie z wymaganym wyposażeniem w kategorii otwartej? Bo jak rozumiem modelarze latający w formie stowarzyszeń będą na odrębnych zasadach i nie będą chyba musieli wsadzać do malutkiego modelu np. F3K elektronicznego identyfikatora czy autopilota.
Uszek Opublikowano 14 Lutego 2020 Opublikowano 14 Lutego 2020 C4 zarówno modele fabryczne jak i budowane samodzielnie nie muszą mieć dodatkowego wyposażenia w postaci ogranicznika wysokości lotu, nie mogą działać w trybie automatycznego sterowania, z wyjątkiem funkcji awaryjnej stabilizacji lotu.
dariuszj Opublikowano 14 Lutego 2020 Opublikowano 14 Lutego 2020 Dziękuję za wyjaśnienie. O ile więc dobrze zrozumiałem to w C4 nie będzie potrzebny żaden nowy sprzęt/wyposażenie i nie trzeba będzie się pozbywać starszych sprzętów (modeli, aparatur) jak sugerowano.
maxiiii Opublikowano 14 Lutego 2020 Opublikowano 14 Lutego 2020 W dniu 12.02.2020 o 23:44, Kamyczek_RC napisał: Po prostu patrząc na zagrożenie które generują modelarze latający modelami RC jest ono znacznie mniejsze od tego które generują miłośnicy FPV i latania poza kontaktem wzrokowym model operator . Niestety autorami 95% zagrożeń jest własnie ta grupa użytkowników bezzałogowych statków powietrznych . W dniu 13.02.2020 o 03:10, Kamyczek_RC napisał: Katalizatorem całego zamieszania są w zasadzie ..............................FPV to ci ludzie latają nad lotniskami , terenami wojskowymi , i stwarzają największe zagrożenie , Napiszę tak delikatnie:) Oczywiście na te stwierdzenia masz sporo dowodów. Czy jesteś w stanie podać kilka przykładów? Te o stryjku mojego sąsiada który słyszał ... się nie liczą. Mogą być takie medialne. Bo w/g mnie największym zagrożeniem dla życia i zdrowia stanowią zawody i zawodnicy. Pomimo, że takich przypadków jest bardzo mało to niestety ale są. Przykład nr1. Rozchlapane paliwo z uszkodzonego odrzutowca w Poznaniu w tamtym roku. Pilot - doświadczony zawodnik. Przykład nr 2. Uszkodzenie dwóch samochodów na parkingu na śląsku po ucieczce z treningu. Pilot - doświadczony zawodnik. O pilotach FPV jakoś się nie pisze. Ciekawe dlaczego? Może dlatego, że jak zawiedzie czynnik ludzki zostaje jeszcze komputer? A dwa zabezpieczenia to więcej niż jeden? 1
Rekomendowane odpowiedzi