Pioterek Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Rysunek klapy który przedstawiłem to nie lotnicza tylko właściwa klapa szczelinowa stsosowana od dawna w modelarstwie i w dużej awiacji. Na rysunku był przekrój skrzydła z profilem NACA 23015(chyba) o cięciwie 267 w sympatycznym polskim przedwojennym górnopłacie. Wykonanie nie jest ani trudne ani skomplikowane i nie ma tam żadnego pasowania łuków. Klapa jest traktowana jak małe skrzydełko: natarcie (spełniające rolę dźwigara, spływ, pokrycie (lekkie lub sztywne). Od strony skrzydła można zrobić nawet płaską deseczkę, ale ze sporym skosem. Zwróć uwagę, że ta linia na moim rysunku to złożenie trzech łuków, ale gdyby ją zrobić jako prostą i tylko zaokrąglić na dole to wykonanie staje się banalne. Wykonanie w "pełnej" wersji wymaga tylko opiłowania do kształtu odpowiedniego klocka i oklejenia go papierem sciernym i potraktowanie go jako specyficznego freza. Co do opinii o samym zaproponowanym Ci rozwiązaniu, to ja osobiście bym się wstydził, gdybym coś takiego narysował. Już zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłaby zwykła klapa. Ogladanie wolno wychylającej się klapy szczelinowej spod skrzydła warte jest odrobiny zachodu. Dobrze się stało że zwróciłeś Andrzeju uwagę na te klapy. Trochę zmusiło mnie to do myślenia. Jeżeli krawędź skrzydła będzie pochyła i linia prostą to rzeczywiście wykończenie samej klapy po krzywiźnie nie stanowi już problemu. Natomiast zrobienie zarówno krawędzi skrzydła na prosto i klapy na prosto powoduje to że po zamknięciu klapy mamy idealne skrzydło bez nieciągłości (zapadnięcia) profilu. Do czego dążę - do pewnego kompromisu czyli zrobić uproszone kierowanie strugą (czyli linie proste a nie obłe i zawias przesunięty do tego odpowiednio) ) za to po zamknięciu klapy idealne skrzydło. Co o tym sądzisz ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Myślę, że bedzie to dobre rozwiązanie. Teraz muszę trochę popracować, kończę projekt łazienek, tak trochę na szybko naszkicowana wersja z uproszczoną krawędzią skrzydła. Poszukaj rysunków skrzydła P-7/11/24 i zobacz jak wyglądało to w wypadku lotki. To prawie idealne rozwiazanie dla Ciebie. Jeżeli chcesz uprościc maksymalnie to już lepiej zrobić zwykłą klapę z zawiasem na dolnej krawędzi skrzydła i jakby kieszonką na przód klapy. Podobne rozwiązanie stosuje się w klapach w szybowcach, na pewno znajdziesz, Ty możesz zastować zwykłe zawiasy kołkowe. klapa1.pdf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 ... Natomiast zrobienie zarówno krawędzi skrzydła na prosto i klapy na prosto powoduje to że po zamknięciu klapy mamy idealne skrzydło bez nieciągłości (zapadnięcia) profilu. Moim zdaniem większe zyski będziesz miał z, jak to nazywasz, nieciągłości profilu i zaokrąglonych krawędzi, niż odwrotnie. Przepływ powietrza szczeliną nad klapę powinien być nie zaburzony, a przy prostych, ostrych krawędziach, tracisz na to szansę, będą tworzyć się wiry i klapy szczelinowe stracą dużo ze swej skuteczności. A wystarczy zaoblenie noska klapy i delikatne sfazowanie (najlepiej tez na okrągło) dolnej części krawędzi spływu skrzydła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 No i powoli rodzi się klapa praktyczna i idealna dla modelu :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stema Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Stefanie, niekoniecznie. Jak pisze Andrzej, szczelina może być o prostym kształcie, tzn. nie zwężać się ku górze. Zwężająca się szczelina jest typowa raczej dla slotów, nie klap. Również uważam, że wykonanie takich klap można zrobic w sposób uproszczony, choc ja bym jednak robił jak Pan Bóg przykazał. Andrzej podał prosty sposób. Jak szczelina nie będzie się zwężać to nie będzie dyszy i struga z dołu skrzydła nie będzie zasysana na górę. Wtedy może być bałagan wokół klapy. Tego się nie da zrobić "na oko". Trzeba zastosować sprawdzony wzorzec, (lub badać samemu) Jest literatura lotnicza, a i na YT można obejrzeć filmy. Działanie slotów jest dokładnie na tej samej zasadzie. ED: dodam zdjęcia: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Jak szczelina nie będzie się zwężać to nie będzie dyszy i struga z dołu skrzydła nie będzie zasysana na górę. Wtedy może być bałagan wokół klapy. ... Jest literatura lotnicza, a i na YT można obejrzeć filmy. Stefanie, będzie zasysana z powodu różnicy ciśnień nad i pod skrzydłem. Rożnica będzie w energii strugi, która zostanie przyspieszona przez dyszę. Zapotrzebowanie na tą energię jest większe w slotach, bo gwarantuje przyssanie warstwy laminarnej na większej długości profilu. W klapach to przyssanie ma wystarczyć tylko na długości klapy. Stąd pisałem o typowości rozwiązania ze zwężającą się szczeliną. Nie potrafię podać źródła, w którym o tym czytałem . Natomiast obserwacje konstrukcji slotów i klap w rożnych konstrukcjach mi to po prostu potwierdzają. Działanie slotów jest dokładnie na tej samej zasadzie. Moim zdaniem, na podobnej zasadzie, ale co do istoty się zgadzamy. Edit: Czy nie jest też tak, że ustawienie slotu tworzące ową dyszę, jest również podyktowane mniejszymi oporami, jakie ten stawia na dużych kątach natarcia i przez to mniejszymi turbulencjami, stwarzającymi ryzyko oderwania strug. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stema Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 W obu przypadkach chodzi o przyssanie nadmuchu. Jeśli szczelina będzie przypadkowa, to zrobi się tylko "przeciąg", i jak pisałem bałagan (niekontrolowany) a nie o to przecież nam chodzi. Tymi różnicami ciśnień trzeba kierować, na tym polega aerodynamika. Inaczej dojdziemy do wniosku, że profil skrzydła też nie ma znaczenia. ED: Andrzej tylko zlikwidował wklęsłość, uprościł, ale dysza nadal jest. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Przez czas dyskusji o klapach buduje się drugie skrzydło. Niedługo będę mógł przymierzyć i pokazać cały model w wersji szkieletowej. Na razie załączam zdjęcie z klap w naszym pierwotnym zamiarze. Jest to dość spory model. Czy nie Piper przypadkiem ? Natomiast po bogatej dyskusji o klapach dla "Popylacza" stanęło w końcu na takich zawiasach: Zastanawiam się nad noskiem klapy bo mam akurat listwę natarcia o profilu Clarc Y i może bym ją tu wykorzystał ? Dziękuję wszystkim Kolegom za aktywny udział w temacie, myślę że sporo można było dowiedzieć się o klapach szczelinowych - ja przynajmniej bardzo skorzystałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Ostatnia z mojej strony uwaga. Piotrze to już drobiazg, jeżeli możesz, trochę powiększ promień górnego zaokrąglenia na klapie, powiedzmy do wartości 1/2- 1/3 wysokości klapy. A ja ze swej strony zauważyłem drobne niechlujstwo na moim rysunku, wynikające z pośpiechu. W załączeniu poprawiony rysunek z wytłuszczeniem błędu. Może komuś się przyda. Pewnie jesienią bedę mógł pokazać w naturze jak może wyglądać klapa szczelinowa w samolocie który jej nie miał. Na razie chcę zwodować w planowanym terminie małego "Kopciuszka" o dosyć nietypowych kształtach jak na model : http://pfmrc.eu/index.php?/topic/49090-mini-65 klapa1a.pdf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2015 W temacie klapy szczelinowej: 1. Klapa szczelinowa tym się różni od klapy "zwykłej" (czyli części krawędzi spływu płata, która po wychyleniu najczęściej o 30 stopni-start, 60 stopni-lądowanie generuje DODATKOWĄ siłę nośną tak potrzebną do lotu z małą prędkością) ,że jest bardziej skuteczna co oznacza, że jest naprawdę wielkim generatorem siły nośnej. Dzieje się tak za sprawą równania Bernoulli'ego (iloczyny przekrojów i prędkości powietrza są równe) co opisał Stefan definiując potrzebę określenia różnych przekrojów (większy-mniejszy) na "wlocie-wylocie" klapy...co finalnie powoduje różnicę ciśnień czyli powstanie siły aerodynamicznej. 2. O wiele bardzie skuteczna od klapy szczelinowej jest klapa zaproponowana przez Piotra ale z rozwiązaniem zaczerpniętym z samolotu ...MiG-21. Otóż ten samolot posiada takie urządzenie, które z takiej klapy jak klapa z modelu tego wątku (z górnej jej części) zdmuchuje warstwę przyścienną wywołując ogromną różnicę ciśnień czyli duży przyrost siły nośnej. W rezultacie praktyczna prędkość lądowania samolotu MiG-21 wynosi nawet poniżej 200km/h co dla tego typu jest naprawdę dużym osiągnięciem. 3. Kalkulacje modelarskie na temat kształtu klapy (natarcie, "kanały dolotowe") to czysta teoria, której nie sposób tak łatwo sprawdzić bez tunelu aerodynamicznego i budowy kilku (kilkunastu) skrzydeł. A to już zajęcie na kilka miesięcy. Uważam, że rozwiązanie Piotra będzie dostatecznie skuteczne bez jakichkolwiek "uszlachetniających" przeróbek... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2015 W temacie klapy szczelinowej: 1. Klapa szczelinowa tym się różni od klapy "zwykłej" (czyli części krawędzi spływu płata, która po wychyleniu najczęściej o 30 stopni-start, 60 stopni-lądowanie generuje DODATKOWĄ siłę nośną tak potrzebną do lotu z małą prędkością) ,że jest bardziej skuteczna co oznacza, że jest naprawdę wielkim generatorem siły nośnej. Dzieje się tak za sprawą równania Bernoulli'ego (iloczyny przekrojów i prędkości powietrza są równe) co opisał Stefan definiując potrzebę określenia różnych przekrojów (większy-mniejszy) na "wlocie-wylocie" klapy...co finalnie powoduje różnicę ciśnień czyli powstanie siły aerodynamicznej. 2. O wiele bardzie skuteczna od klapy szczelinowej jest klapa zaproponowana przez Piotra ale z rozwiązaniem zaczerpniętym z samolotu ...MiG-21. Otóż ten samolot posiada takie urządzenie, które z takiej klapy jak klapa z modelu tego wątku (z górnej jej części) zdmuchuje warstwę przyścienną wywołując ogromną różnicę ciśnień czyli duży przyrost siły nośnej. W rezultacie praktyczna prędkość lądowania samolotu MiG-21 wynosi nawet poniżej 200km/h co dla tego typu jest naprawdę dużym osiągnięciem. 3. Kalkulacje modelarskie na temat kształtu klapy (natarcie, "kanały dolotowe") to czysta teoria, której nie sposób tak łatwo sprawdzić bez tunelu aerodynamicznego i budowy kilku (kilkunastu) skrzydeł. A to już zajęcie na kilka miesięcy. Uważam, że rozwiązanie Piotra będzie dostatecznie skuteczne bez jakichkolwiek "uszlachetniających" przeróbek... Stanisław, ale którą wersję masz ostatecznie na myśli (było ich tytle) ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Stanisław, ale którą wersję masz ostatecznie na myśli (było ich tytle) ? Mam na myśli wersję "najpierwszą" i tak chętnie przez niektórych krytykowaną a która spełni swoją rolę doskonale. Jedynym ustępstwem z Twojej, Piotrze strony powinno być to by nie nazywać jej "klapą szczelinową" Zbudowałem bardzo wiele modeli z klapami i doprawdy nie dostrzegłem istotnej różnicy w systemie stosowanych klap dla profili i prędkości modelarskich. Natomiast dyskusje można toczyć godzinami... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Mam na myśli wersję "najpierwszą" i tak chętnie przez niektórych krytykowaną a która spełni swoją rolę doskonale. Jedynym ustępstwem z Twojej, Piotrze strony powinno być to by nie nazywać jej "klapą szczelinową" Zbudowałem bardzo wiele modeli z klapami i doprawdy nie dostrzegłem istotnej różnicy w systemie stosowanych klap dla profili i prędkości modelarskich. Natomiast dyskusje można toczyć godzinami... Ale w końcu wybraliśmy tę wersję - łatwa w wykonaniu co oniej sądzisz ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Jak najbardziej, nadaje się do zastosowania. Dodam, że co naprawdę jest warte takie rozwiązanie pokażą obloty (a nie dyskusje) i ćwiczenia (na dużej wysokości) różnych kątów natarcia i prędkości lotu, sprzęgnięcie lub nie ze sterem wysokości...To jest temat-rzeka ale bardzo interesujący. Post Scriptum: Tego typu kwestie jak skuteczność działania klap, "lepszość" danego profilu płata dla modelu samolotu i prędkości modelarskich bardzo trudno rozstrzygnąć nawet metodą obliczeń. Przypomnę, że o wszystkim decyduje tunel aerodynamiczny w którym badane modele mają prawie takie rozmiary jak te z naszego hobby. Oznacza to, że szybciej jest zbudować model do pomiarów niż wiarygodnie obliczyć...A niektórzy modelarze chcą policzyć model, którego nikt nie liczy tylko "dmucha" . 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2015 Jak najbardziej, nadaje się do zastosowania. Dodam, że co naprawdę jest warte takie rozwiązanie pokażą obloty (a nie dyskusje) i ćwiczenia (na dużej wysokości) różnych kątów natarcia i prędkości lotu, sprzęgnięcie lub nie ze sterem wysokości...To jest temat-rzeka ale bardzo interesujący. Regulacje i loty na klapach już ćwiczyłem i stosuję w kilku modelach, ale są to do tej pory klapy zwykłe i krokodylkowe. Latam też na klapolotkach w PZL p.24. Dzięki za głos w dyskusji z pozycji praktyka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 3 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Kwietnia 2015 Dzisiaj popylacz dostał drugie skrzydełko i można było w końcu zobaczyć model w całej okazałości wymiarowej. A wygląda to tak: i niepełna wersja Truck Geometria modelu robi na mnie dobre wrażenie, ładny wznios skrzydeł ich w zasadzie prostokątny obrys, podwozie wysunięte bezpiecznie do przodu (i można je jeszcze bardziej wychylić do przodu w razie potrzeby) . Chyba Popylacz powinien dobrze latać no i te przedyskutowane na forum klapy - lądujemy z nimi na znaczku pocztowym . Ponieważ jestem niepoprawnym optymistą, model mi się jak najbardziej podoba a jak oceniają to Koledzy z forum ? Uwaga - zdjęcia robione z bliskiej odległości więc na pewno są trochę geometrycznie zniekształcone. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
przemo Opublikowano 3 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 3 Kwietnia 2015 Tempo budowy jak by po jutrze miał być oblot Model bardzo ładny i w malowaniu Dusty'ego będzie wyglądał rewelacyjnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 3 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 3 Kwietnia 2015 jest dobrze! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 4 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2015 Zważyłem dzisiaj model jak na zdjęciu (bez wyposażenia) waży 3010 g. A punkt równowagi wyszedł w miejscu jak zaznaczyłem strzałką. Jest duży zapas na wyważenie bo dojdzie silnik, regulator no i pakiety. Pakiety będą przypuszczalnie niedaleko SC co może podnieść zwrotność modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Emhyrion Opublikowano 4 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2015 Folia troszkę zmieni Ci wyważenie, ale rzeczywiście wychodzi to nieźle. Zapowiada się fajny model Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi