Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Rysunek klapy który przedstawiłem to nie lotnicza tylko właściwa klapa szczelinowa stsosowana od dawna w modelarstwie i w dużej awiacji. Na rysunku był przekrój skrzydła  z profilem NACA 23015(chyba) o cięciwie 267 w sympatycznym polskim przedwojennym górnopłacie. Wykonanie nie jest ani trudne ani skomplikowane i nie ma tam żadnego pasowania łuków. Klapa jest traktowana jak małe skrzydełko: natarcie (spełniające rolę dźwigara, spływ, pokrycie (lekkie lub sztywne). Od strony skrzydła można zrobić nawet płaską deseczkę, ale ze sporym skosem. Zwróć uwagę, że ta linia na moim rysunku to złożenie trzech łuków, ale gdyby ją zrobić jako prostą i tylko zaokrąglić na dole to wykonanie staje się banalne. Wykonanie w "pełnej" wersji wymaga tylko opiłowania do kształtu odpowiedniego klocka i oklejenia go papierem sciernym i potraktowanie go jako specyficznego freza. Co do opinii o samym zaproponowanym Ci rozwiązaniu, to ja osobiście bym się wstydził, gdybym coś takiego narysował. Już zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłaby zwykła klapa. Ogladanie wolno wychylającej się klapy szczelinowej spod skrzydła warte jest odrobiny zachodu.

 

 

Dobrze się stało że zwróciłeś Andrzeju uwagę na te klapy. Trochę zmusiło mnie to do myślenia.

 

Jeżeli krawędź skrzydła będzie pochyła i linia prostą to rzeczywiście wykończenie samej klapy po krzywiźnie  nie stanowi już problemu.

 

Natomiast zrobienie  zarówno krawędzi skrzydła na prosto i klapy na prosto powoduje to że po zamknięciu klapy mamy idealne skrzydło bez nieciągłości (zapadnięcia) profilu. 

 

Do czego dążę - do pewnego kompromisu czyli zrobić uproszone kierowanie strugą (czyli linie proste a nie obłe i zawias przesunięty do tego odpowiednio) )  za to po zamknięciu klapy idealne skrzydło.

 

Co o tym sądzisz ?

Opublikowano

Myślę, że bedzie to dobre rozwiązanie. Teraz muszę trochę popracować, kończę projekt łazienek, tak trochę na szybko naszkicowana wersja z uproszczoną krawędzią skrzydła. Poszukaj rysunków skrzydła P-7/11/24 i zobacz jak wyglądało to w wypadku lotki. To prawie idealne rozwiazanie dla Ciebie. Jeżeli chcesz uprościc maksymalnie to już lepiej zrobić zwykłą klapę z zawiasem na dolnej krawędzi skrzydła i jakby kieszonką na przód klapy. Podobne  rozwiązanie stosuje się w klapach w szybowcach, na pewno znajdziesz, Ty możesz zastować zwykłe zawiasy kołkowe.

klapa1.pdf

Opublikowano

...

Natomiast zrobienie  zarówno krawędzi skrzydła na prosto i klapy na prosto powoduje to że po zamknięciu klapy mamy idealne skrzydło bez nieciągłości (zapadnięcia) profilu.

Moim zdaniem większe zyski będziesz miał z, jak to nazywasz, nieciągłości profilu i zaokrąglonych krawędzi, niż odwrotnie. Przepływ powietrza szczeliną nad klapę powinien być nie zaburzony, a przy prostych, ostrych krawędziach, tracisz na to szansę, będą tworzyć się wiry i klapy szczelinowe stracą dużo ze swej skuteczności. A wystarczy zaoblenie noska klapy i delikatne sfazowanie (najlepiej tez na okrągło) dolnej części krawędzi spływu skrzydła.

Opublikowano

Stefanie, niekoniecznie.

Jak pisze Andrzej, szczelina może być o prostym kształcie, tzn. nie zwężać się ku górze. Zwężająca się szczelina jest typowa raczej dla slotów, nie klap. Również uważam, że wykonanie takich klap można zrobic w sposób uproszczony, choc ja bym jednak robił jak Pan Bóg przykazał. Andrzej podał prosty sposób.

:)

Jak szczelina nie będzie się zwężać to nie będzie dyszy i struga z dołu skrzydła nie będzie zasysana na górę.

Wtedy może być bałagan wokół klapy.

Tego się nie da zrobić "na oko". Trzeba zastosować sprawdzony wzorzec, (lub badać samemu)

Jest literatura lotnicza, a i na YT można obejrzeć filmy.

Działanie slotów jest dokładnie na tej samej zasadzie.

ED: dodam zdjęcia:

post-8532-0-79907400-1427890641_thumb.jpg

Opublikowano

Jak szczelina nie będzie się zwężać to nie będzie dyszy i struga z dołu skrzydła nie będzie zasysana na górę.

Wtedy może być bałagan wokół klapy.

...

Jest literatura lotnicza, a i na YT można obejrzeć filmy.

 

Stefanie, będzie zasysana z powodu różnicy ciśnień nad i pod skrzydłem. Rożnica będzie w energii strugi, która zostanie przyspieszona przez dyszę. Zapotrzebowanie na tą energię jest większe w slotach, bo gwarantuje przyssanie warstwy laminarnej na większej długości profilu. W klapach to przyssanie ma wystarczyć tylko na długości klapy. Stąd pisałem o typowości rozwiązania ze zwężającą się szczeliną. Nie potrafię podać źródła, w którym o tym czytałem -_- . Natomiast obserwacje konstrukcji slotów i klap w rożnych konstrukcjach mi to po prostu potwierdzają.

 

Działanie slotów jest dokładnie na tej samej zasadzie.

Moim zdaniem, na podobnej zasadzie, ale co do istoty się zgadzamy. :)

 

Edit:

Czy nie jest też tak, że ustawienie slotu tworzące ową dyszę, jest również podyktowane mniejszymi oporami, jakie ten stawia na dużych kątach natarcia i przez to mniejszymi turbulencjami, stwarzającymi ryzyko oderwania strug.

Opublikowano

W obu przypadkach chodzi o przyssanie nadmuchu.

Jeśli szczelina będzie przypadkowa, to zrobi się tylko "przeciąg", i jak pisałem bałagan (niekontrolowany) a nie o to przecież nam chodzi.

Tymi różnicami ciśnień trzeba kierować, na tym polega aerodynamika.

Inaczej dojdziemy do wniosku, że profil skrzydła też nie ma znaczenia.

 

ED: Andrzej tylko zlikwidował wklęsłość, uprościł, ale dysza nadal jest.

Opublikowano

Przez czas  dyskusji o klapach buduje się drugie skrzydło. Niedługo będę mógł przymierzyć i pokazać cały model w wersji szkieletowej.

 

Na razie załączam zdjęcie z klap  w naszym pierwotnym zamiarze. Jest to dość spory model. Czy nie Piper przypadkiem ?

 

post-5634-0-10013500-1427979176_thumb.jpg

 

post-5634-0-37032300-1427979184.jpg

 

 

Natomiast po bogatej dyskusji o klapach dla "Popylacza"  stanęło w końcu na takich zawiasach:

 

 

post-5634-0-94682500-1427979125.jpg

 

Zastanawiam się nad noskiem klapy bo mam akurat listwę natarcia o profilu Clarc Y i może bym ją tu wykorzystał ?

 

Dziękuję wszystkim Kolegom za aktywny udział w temacie, myślę że sporo można było dowiedzieć się o klapach szczelinowych - ja przynajmniej bardzo skorzystałem.

Opublikowano

Ostatnia z mojej strony uwaga. Piotrze to już drobiazg, jeżeli możesz, trochę powiększ promień górnego zaokrąglenia na klapie, powiedzmy do wartości 1/2- 1/3 wysokości klapy. A ja ze swej strony zauważyłem drobne niechlujstwo na moim rysunku, wynikające z pośpiechu. W załączeniu poprawiony rysunek z wytłuszczeniem błędu. Może komuś się przyda. Pewnie jesienią bedę mógł pokazać w naturze jak może wyglądać klapa szczelinowa w samolocie który jej nie miał. Na razie chcę zwodować w planowanym terminie małego "Kopciuszka"  o dosyć nietypowych kształtach jak na model :  http://pfmrc.eu/index.php?/topic/49090-mini-65

klapa1a.pdf

Opublikowano

W temacie klapy szczelinowej:

1. Klapa szczelinowa tym się różni od klapy "zwykłej" (czyli części krawędzi spływu płata, która po wychyleniu najczęściej o 30 stopni-start, 60 stopni-lądowanie generuje DODATKOWĄ siłę nośną tak potrzebną do lotu z małą prędkością) ,że jest bardziej skuteczna co oznacza, że jest naprawdę wielkim generatorem siły nośnej. Dzieje się tak za sprawą równania Bernoulli'ego (iloczyny przekrojów i prędkości powietrza są równe) co opisał Stefan definiując potrzebę określenia różnych przekrojów (większy-mniejszy) na "wlocie-wylocie" klapy...co finalnie powoduje różnicę ciśnień czyli powstanie siły aerodynamicznej.

2. O wiele bardzie skuteczna od klapy szczelinowej jest klapa zaproponowana przez Piotra ale z rozwiązaniem zaczerpniętym z samolotu ...MiG-21. Otóż ten samolot posiada takie urządzenie, które z takiej klapy jak klapa z modelu tego wątku (z górnej jej części) zdmuchuje warstwę przyścienną wywołując ogromną różnicę ciśnień czyli duży przyrost siły nośnej. W rezultacie praktyczna prędkość lądowania samolotu MiG-21 wynosi nawet poniżej 200km/h co dla tego typu jest naprawdę dużym osiągnięciem.

3. Kalkulacje modelarskie na temat kształtu klapy (natarcie, "kanały dolotowe") to czysta teoria, której nie sposób tak łatwo sprawdzić bez tunelu aerodynamicznego i budowy kilku (kilkunastu) skrzydeł. A to już zajęcie na kilka miesięcy. Uważam, że rozwiązanie Piotra będzie dostatecznie skuteczne bez jakichkolwiek "uszlachetniających" przeróbek...

Opublikowano

W temacie klapy szczelinowej:

1. Klapa szczelinowa tym się różni od klapy "zwykłej" (czyli części krawędzi spływu płata, która po wychyleniu najczęściej o 30 stopni-start, 60 stopni-lądowanie generuje DODATKOWĄ siłę nośną tak potrzebną do lotu z małą prędkością) ,że jest bardziej skuteczna co oznacza, że jest naprawdę wielkim generatorem siły nośnej. Dzieje się tak za sprawą równania Bernoulli'ego (iloczyny przekrojów i prędkości powietrza są równe) co opisał Stefan definiując potrzebę określenia różnych przekrojów (większy-mniejszy) na "wlocie-wylocie" klapy...co finalnie powoduje różnicę ciśnień czyli powstanie siły aerodynamicznej.

2. O wiele bardzie skuteczna od klapy szczelinowej jest klapa zaproponowana przez Piotra ale z rozwiązaniem zaczerpniętym z samolotu ...MiG-21. Otóż ten samolot posiada takie urządzenie, które z takiej klapy jak klapa z modelu tego wątku (z górnej jej części) zdmuchuje warstwę przyścienną wywołując ogromną różnicę ciśnień czyli duży przyrost siły nośnej. W rezultacie praktyczna prędkość lądowania samolotu MiG-21 wynosi nawet poniżej 200km/h co dla tego typu jest naprawdę dużym osiągnięciem.

3. Kalkulacje modelarskie na temat kształtu klapy (natarcie, "kanały dolotowe") to czysta teoria, której nie sposób tak łatwo sprawdzić bez tunelu aerodynamicznego i budowy kilku (kilkunastu) skrzydeł. A to już zajęcie na kilka miesięcy. Uważam, że rozwiązanie Piotra będzie dostatecznie skuteczne bez jakichkolwiek "uszlachetniających" przeróbek...

 

 

Stanisław, ale którą wersję masz ostatecznie na myśli (było ich tytle) ?

Opublikowano

Stanisław, ale którą wersję masz ostatecznie na myśli (było ich tytle) ?

Mam na myśli wersję "najpierwszą" i tak chętnie przez niektórych krytykowaną a która spełni swoją rolę doskonale. Jedynym ustępstwem z Twojej, Piotrze strony powinno być to by nie nazywać jej "klapą szczelinową"

Zbudowałem bardzo wiele modeli z klapami i doprawdy nie dostrzegłem istotnej różnicy w systemie stosowanych klap dla profili i prędkości modelarskich. Natomiast dyskusje można toczyć godzinami...

Opublikowano

Mam na myśli wersję "najpierwszą" i tak chętnie przez niektórych krytykowaną a która spełni swoją rolę doskonale. Jedynym ustępstwem z Twojej, Piotrze strony powinno być to by nie nazywać jej "klapą szczelinową"

Zbudowałem bardzo wiele modeli z klapami i doprawdy nie dostrzegłem istotnej różnicy w systemie stosowanych klap dla profili i prędkości modelarskich. Natomiast dyskusje można toczyć godzinami...

 

Ale w końcu wybraliśmy tę wersję - łatwa w wykonaniu

 

post-5634-0-81345200-1428006898.jpg

 

co oniej sądzisz ?

Opublikowano

Jak najbardziej, nadaje się do zastosowania.

Dodam, że co naprawdę jest warte takie rozwiązanie pokażą obloty (a nie dyskusje) i ćwiczenia (na dużej wysokości) różnych kątów natarcia i prędkości lotu, sprzęgnięcie lub nie ze sterem wysokości...To jest temat-rzeka ale bardzo interesujący.

Post Scriptum:

Tego typu kwestie jak skuteczność działania klap, "lepszość" danego profilu płata dla modelu samolotu i prędkości modelarskich bardzo trudno rozstrzygnąć nawet metodą obliczeń. Przypomnę, że o wszystkim decyduje tunel aerodynamiczny w którym badane modele mają prawie takie rozmiary jak te z naszego hobby. Oznacza to, że szybciej jest zbudować model do pomiarów niż wiarygodnie obliczyć...A niektórzy modelarze chcą policzyć  model, którego nikt nie liczy tylko "dmucha" :D

  • Lubię to 2
Opublikowano

Jak najbardziej, nadaje się do zastosowania.

Dodam, że co naprawdę jest warte takie rozwiązanie pokażą obloty (a nie dyskusje) i ćwiczenia (na dużej wysokości) różnych kątów natarcia i prędkości lotu, sprzęgnięcie lub nie ze sterem wysokości...To jest temat-rzeka ale bardzo interesujący.

Regulacje i loty na klapach już ćwiczyłem i stosuję w kilku modelach, ale są to do tej pory klapy zwykłe i krokodylkowe. Latam też na klapolotkach w PZL p.24.

 

Dzięki za głos w dyskusji z pozycji praktyka.

Opublikowano

Dzisiaj popylacz dostał drugie skrzydełko i można było w końcu zobaczyć model w całej okazałości wymiarowej. A wygląda to tak:

 

 

post-5634-0-02911400-1428081263_thumb.jpg

 

post-5634-0-06165700-1428081277_thumb.jpg

 

post-5634-0-28818400-1428081293_thumb.jpg

 

i niepełna wersja Truck 

 

post-5634-0-41670000-1428081305_thumb.jpg

 

 

Geometria modelu robi na mnie dobre wrażenie, ładny wznios skrzydeł ich w zasadzie prostokątny obrys, podwozie wysunięte bezpiecznie do przodu (i można je jeszcze bardziej wychylić do przodu w razie potrzeby) .  Chyba Popylacz powinien dobrze latać no i te przedyskutowane na forum klapy - lądujemy z nimi na znaczku pocztowym :) .  

 

Ponieważ jestem niepoprawnym optymistą, model mi się jak najbardziej podoba a jak oceniają to Koledzy z forum ?

 

Uwaga - zdjęcia robione z bliskiej odległości więc na pewno są trochę geometrycznie zniekształcone.

Opublikowano

Zważyłem dzisiaj model jak na zdjęciu (bez wyposażenia) waży 3010 g. A punkt równowagi wyszedł w miejscu jak zaznaczyłem strzałką. Jest duży zapas na wyważenie bo dojdzie silnik, regulator no i pakiety. Pakiety będą przypuszczalnie niedaleko SC co może podnieść zwrotność modelu.

 

 

post-5634-0-33954500-1428131242_thumb.jpg

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.