Skocz do zawartości

To tylko Jantar


wojcio69

Rekomendowane odpowiedzi

Konrad, biała farba jest jedną z najcięższych. Jurek zapodał bardzo dobry cytat producenta modeli w tej kwestii.

Żywica L285 powoli jest już starym produktem dobry do produkcji modeli,ale jak ktoś myśli o budowaniu lepszych konstrukcji zaczyna stosować lepsze (niestety droższe) rozwiązania.

W którejś z swoich wypowiedzi pan Peszke stwierdził, że powoli przymierzają się do certyfikatu na czarny szybowiec. A kolor biały szybowca brał się stąd że na nim uzyskuje się najniższą temperaturę struktury płatowca i wtedy spadają koszty badań itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konrad, biała farba jest jedną z najcięższych

Widzisz Rafał człowiek całe życie czegoś się uczy. Że biały jest ciężki to nie wiedziałem, myślałem że jednym z lżejszych i właśnie dla tego wszyscy malują na biało.

 

Wątek faktycznie trochę się zaczyna rozjeżdżać i nie wiem czy ta dyskusja powinna trafić do innego wątku ale bardzo mnie zaintrygowałeś tym wpisem.

 

 

 A kolor biały szybowca brał się stąd że na nim uzyskuje się najniższą temperaturę struktury płatowca i wtedy spadają koszty badań itd.

Czy możesz napisać dwa słowa więcej o co dokładnie chodzi z tymi badaniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konrad, biała farba jest jedną z najcięższych. (...)

 

Nie.

Gdyby tak było współczesne airlinery nie byłyby malowane w 85 procentach swojej powierzchni na biało.

Na przykład lakier zużyty (całościowo jednak w ogromnej przewadze lakier koloru białego) do pomalowania Boeinga 777 waży tylko ok.214 kg zaś do Boeinga 747 ok.250kg.

Próżno szukać parametrów tych lakierów, gdyż stanowią one ścisłą tajemnicę a producenci samolotów od dziesiątków lat używają lakierów 1-2 wytwórców(podobnie jak silników lotniczych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny wątek o kolorach :)

Zaprawdę powiadam wam, że z tym kolorem to nie takie wiśta wio i należałoby się nad tym tematem pochylić.

Szkoda tylko, że nikomu nie wpadło do głowy, ab spytać autora tego postu czy może w nim zrobić sobie kolorowy śmietnik.

Wątek ten miał być o Jantarze, ponieważ coraz więcej osób go posiada chciałem aby każda z nich podzieliła się swoimi wrażeniami, spostrzeżeniami, doświadczeniem.

Za jakiś czas znowu ktoś kupi Jantara i miałby tutaj jakieś "kompedium wiedzy", a że przy okazji będzie się musiał przebić przez xxx postów na temat koloru...

Cóż, ostatecznie mamy, jeszcze, wolność słowa i dlatego jest jak jest.

 

P.S. Sarkastycznie tylko dodam, że F-117 i B-2 są czarne, a YF-22 popielaty. British Airway maluje swoje samoloty od dołu na granatowo a KLM od góry na niebiesko :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy możesz napisać dwa słowa więcej o co dokładnie chodzi z tymi badaniami.

 

Aby dopuścić konstrukcję do lotu masz badania wytrzymałościowe, przeprowadza się je w podwyższonej temperaturze. Temperatura ta jest stricte określona i wynika z średniej temperatury powietrza w okresie letnim (do weryfikacji czy nie rocznym) plus stopień nagrzania konstrukcji od promieni słonecznych. Dla białej farby i Europy ta temperatura wynosi coś w okolicy 50+ stopni.

 

Biała farba jest ciężka, jak każdy jasny kolor bo nie kryje dobrze i trzeba automatycznie dać więcej warstw farby a w szczególności jak pod spodem ma się czarny węgiel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla zobrazowania problemu kolorystycznie.

Tak

RAL9010  przejmie około 20% promieniowania słonecznego 

RAL7035 bardziej "szary" już 50%

 

Jak ktoś chce sobie sprawdzić o jakich wartościach mówimy to od słońca możemy dostać 1kW/m2 (trzeba uwzględnić długość i szerokość geo)

Dlatego duze lotnictwo lubi jasne kolory. Małe rządzi się innymi prawami ...... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

To były jedne z pierwszych lotów tych modeli więc wszystko jest jeszcze w trakcie ustawiania, włącznie z środkiem ciężkości.

 

Na prośbę kolegi wrzucam jeszcze jedno zdjęcie i mały filmik z lotu dwóch Jantarów, bo pilot trzeciego akurat kamerował - dzięki Wojtku bo fanie wyszło.

 

https://youtu.be/zUYFR-JxN8c

 

post-19094-0-95242800-1515414196_thumb.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież Twój model już latał z grubsza masz ustawioną wysokość...

Latał... te trzy loty w minionym sezonie :) Mocno powiedziane.

 

To były jedne z pierwszych lotów tych modeli więc wszystko jest jeszcze w trakcie ustawiania...

Dokłdnie jak u mnie, ale... chciałem iść na łatwiznę ;)

Trudno, jak się ociepli - pakiety ładowarka i na pole. Kartka, ołówek i notujemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cała przyjemność po mojej stronie Krzysztofie, fajnie wyszedł film bo  podniebni aktorzy pięknie zagrali swoje role a i sceneria jak na tę porę roku i dnia była całkiem przyjemna. Dzień ogólnie bardzo pozytywny, przyniósł wiele radości. :)  :)  :)

 

  Wojtku u mnie odległość od podłoża do spływu statecznika to 69 mm , przy czym mój model  jest dosyć wiekowy i sporo cięższy od Twojego jak również to był mój pierwszy nim lot. Więc trudno mi coś konkretnie powiedzieć. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką macie w Jantarze odległość między podłożem a krawędzią spływu steru wysokości, gdy ten jest w neutrum?

Wojtku trzeba latać :), każdy Jantar choć taki sam to jednak ciut inny, każdy z nas lata inaczej i potrzebuje innych ustawień tego samego modelu. 

Pewną rzeczą jest że model jest rewelacyjny i po poznaniu go da dużo radości, tobie jak i nam.  :) 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

To może robić też za vario (jest mniejsze, lżejsze od Pitlaba i dokładniejsze) - tylko z Futaba i Hitec https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=ALTIS-TEL-CONV-HS&name=altis-telemetry-convertor-for-hitec-spektrum

 

Toto też zapisuje dane więc może być loggerem.

 

Na zawody trzeba wgrać firmware w wersji 5.x  - z tym co jest oryginalnie wgrane (chyba 2.1 jest obecnie) można latać poza zawodami. Firmware 5.x blokuje manipulację ustawień i wyłącza telemetrię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.