Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. jarek_aviatik Opublikowano 17 Października 2016 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 17 Października 2016 . 12 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 18 Października 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2016 Sloty (skrzela) Nie wiem czy w XFLR5 można zasymulować skrzela – ja nie potrafię, dlatego pokażę tylko co piszą w literaturze: Niestety- nie mam dobrych wiadomości - profil dla XFoila ( a więc i dla XFLR5) musi być linią ciągłą, więc zwyczajnie będzie się krzaczył, a nie dawał wyniki. Ale myślę, że jak wybiorę się na uczelnię to z chęcią zmuszę Fluenta do wyplucia czegoś co pokaże nam wpływ slotu 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 19 Października 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Października 2016 Opór czołowy skrzydła – różnicowe wychylenie lotekZajmujemy się mechaniką lotu, no to trzeba coś wspomnieć o zakręcie prawidłowym. Pominę wzory i wykresy, które można znaleźć w internecie lub w książkach. Aby zakręt odbywał się bez ześlizgów czy wyślizgów wychylenie lotek powinno być wspomagane wychyleniem steru kierunku (lub na odwrót jak kto woli). Wiem, że większość modelarzy zwłaszcza na początku robi zakręty samymi lotkami. Pamiętam zdziwienie mojego kolegi, który stwierdził, że jego model Fokkera DR. I „nie zakręca tylko robi beczki”, spytałem czy używa steru kierunku, powiedział, że nie. Od momentu jak z lotkami zaczął używać steru kierunku model zaczął zakręcać. Aby zakręt przy pomocy lotek i steru kierunku był prawidłowy musimy zadbać o różnicowe wychylenie lotek, aby wyrównać opory czołowe skrzydła w miejscu lotek. Ma to związek z krzywizną profilu. Może tak a może nie. Jeśli chodzi o modele to nie musi być to prawda (że się powinno). Bo zależy co chemy osiągnąć. W F3K coraz więcej pilotów nie używa steru kierunku a wręcz go nie ma w modelu, a w F3F wielu czołowych pilotów również nie używa onego wcale lub używa bardzo sporadycznie. A w obu przypadkach model jest prawie ciągle w zakręcie. Taka mała dygresja - małe nie musi być tożsame z dużym. A jesli chodzi o różnicowość różnych wychyleń - jeśt to jedna z ważniejszych rzeczy, dzięki której model lata dobrze, a na którą wielu modelarzy nie zwraca żadnej umowy. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 19 Października 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Października 2016 Jarku, nie ma sie czym denerwować. Napisz "modeli makiet samolotów" i będzie sprawa jasna. Ja napisałem jak jest w rzeczywistym lataniu modelami szybowców. Merytorycznie. I to było uzupełnienie Twojej informacji nt. używania steru kierunku. Mimo tego co napisałem, ja steru kierunku używam. Choć nie wiem czy czasami nie przeszkadza. Jeśli chodzi o różnicowość lotek w modelach szybowców, to zależny ona od profilu, ale i od tego jak chcemy pokonać zakręt. I może być zmieniana. Inaczej powinno się ustawić gdy słabo wieje, inaczej gdy mocno, inaczej gdy się lata w termice, inaczej gdy na zboczu. I to też jest mechanika lotu modeli samolotów (tu szybowców). I to też jest uzupełnienie tego co napisałeś. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 20 Października 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Października 2016 Jarek, Byc moze powinienes wyjasnic czytelnikom samo pojecie stabilnosci i do czego sluzy usterzenie poziome tzn dlaczego krzywa Cm vs Alpha powinna byc mniej wiecej pod katem takim jak krzywe 1&4 i dlaczego krzywa 3 oznacza model niestabilny (pierwszy wykres). Nie wiem czy zauwazyles ale model B wydaje sie miec kat skrzydla dodatni (stad rozne wykresy Cl vs Alpha). Nie wiem czy o to Ci chodzilo bo nie wiedze wyjasnienia w tekscie. Czolem Andrzej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 21 Października 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Października 2016 Model B różni się tylko tym od A, że podniosłem statecznik poziomy o 2 cm w górę, nie zmieniałem nic więcej, aby pokazać różnicę. Jarek, Spojrz na rysunek i wykres, wyglada na to, ze w modelu B dales w skrzydle kat zaklinowania~1deg. A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RafModel Opublikowano 2 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2017 Witaj Jarku Piękna sprawa z powyższym artykułem - wielkie podziękowania, no i dziękuję za sprawdzenie Genesisa2. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr_O. Opublikowano 2 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2017 O tym, że sloty pomagają niech świadczy fakt automatycznego wysuwania samych slotów w samolocie B737. W konfiguracji do startu, klapy tylne są wysunięte (mało wychylone) a sloty w położeniu pośrednim (extend) – w przypadku wyłączenia się jednego z silników podczas startu, automat wysuwa sloty do położenia w pełni wysunięte (full extend). Jest to układ awaryjny zabezpieczający samolot przed przeciągnięciem. AUTOSLAT na B737 działa bez warunku wyłączenia jednego silnika, a tylko z powodu zmniejszania się prędkości samolotu w celu nie dopuszczenia do przeciągnięcia. Od 24 lat robiłem taką procedurę na lotach technicznych m.in. dla ULC: H. AUTOSLAT OPERATION/PTU 1. Select flaps 5. Observe leading edge slats go to "EXT" position. 2. Depressurize both system B hydraulic pumps. 3. Trim the airplane hands off, wings level at about 10 knots above autoslat deployment speed. NOTE: Any yaw rate will have a noticeable effect on this check. 4. Reduce thrust to decelerate at 1 to 2 knots per second. Observe the leading edge slats go to "FULL EXT" position at autoslat deployment. 5. Maximum acceptable roll-off is 15° of bank. Do not use ailerons unless roll-off exceeds 15°. 6. Recover normal airplane attitude and observe leading edge slats retract to "EXT" position. Repressurize both system B hydraulic pumps Pompy systemu B wyłączne są tylko po to aby sprawdzić zadziałanie systemu PTU (Power Transfer Unit). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 2 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2017 Jarek, szacun. Bardzo to jest pouczające, co piszesz. Odniósłbym się do mojego projektu 3LSC, o którym napomknałeś. Tu, czy na priv? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 4 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2017 wow... szacun za te opracowanie, na poczatek zamowilem sobie tytulowa pozycje w papierze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mecenas Opublikowano 4 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2017 Jarku, kawał cennej i profesjonalnej wiedzy. Obowiązkowej dla młodych, a i bardziej doświadczonych co by ustrzegli się błędów. Wielkie dzięki że Ci się chciało. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mundek Opublikowano 8 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 8 Lutego 2017 Bardzo dobre opracowanie tematu, Jarku,ostatnio popularne staja sie tak zwane turbulizatory skrzydla,specjalnie w samolotach typu bush planes. Jaka jest Twoja opinia w tej kwestji. Tak na marginesie,mam troche doswiadczenia z tak zwanym NASA droops, mialem model w tym ukladzie , profil dokladnie ten sam co na Twoim zdjeciu E-197,latal rewelacyjnie, na bardzo duzym kacie natarcia bez wpadania w korkociag. Co do rewersu lotek, nie bylo tego problemu. Pozdrawiam Wladek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mihu Opublikowano 15 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2018 Panie Jarku. Czy jest szansa zamieszczenia artykułu jeszcze raz lub przesłania na PW? Przejrzałem pobieżnie i chciałbym do niego wrócić bo zawierał dużo ciekawych opisów nawet dla laika jak ja, ale wpis oczyszczony. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 15 Października 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Października 2018 Panie Jarku. Czy jest szansa zamieszczenia artykułu jeszcze raz lub przesłania na PW? Przejrzałem pobieżnie i chciałbym do niego wrócić bo zawierał dużo ciekawych opisów nawet dla laika jak ja, ale wpis oczyszczony. No nie bardzo, jednym z powodów jest to, że wątek był pisany na bieżąco i nie mam żadnych notatek z tego oprócz rysunków. Mogę pomóc w jakimś temacie, ale tylko przez PW Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mihu Opublikowano 16 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2018 Ten wątek został przeniesiony, czy został usunięty (gdzie) z innych powodów? Konkretnych pytań na razie nie mam - pamiętam tylko że był fajnie napisany i chciałbym jeszcze raz przeczytać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sbogdan1 Opublikowano 16 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2018 Również chętnie bym poczytał ale post niestety pusty, pozostała tylko gwiazdka.Szkoda było usuwać wpis. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. jarek_aviatik Opublikowano 16 Października 2018 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 16 Października 2018 Poprzez https://web.archive.org, udało się tylko odzyskać pierwszą stronę wątku. Może ktoś jest bardziej wprawny w przeszukiwaniu archiwów. Mechanika lotu modelu samolotu - Aerodynamika - Polskie Forum Modelarzy RC.pdf Napisałem książkę dotyczącą mechaniki lotu modeli samolotów z wykorzystaniem i zastosowaniem XFLR5 - na razie brudnopis jest u potencjalnego jej recenzenta, mam nadzieję, że uda się ją wydać. 7 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elvis Opublikowano 16 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2018 Bardzo jestem ciekaw Pana książki i również mam nadzieję że publikacja ujrzy światło dzienne o czym otrzymamy stosowne info. Może jakiś mały przedsmak? ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mihu Opublikowano 16 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2018 Stokrotne dzięki! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 16 Października 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Października 2018 Bardzo jestem ciekaw Pana książki i również mam nadzieję że publikacja ujrzy światło dzienne o czym otrzymamy stosowne info. Może jakiś mały przedsmak? ;-) Nie chcę zapeszać - tylko zrzut spisu treści. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi