Jump to content

mój pierwszy porządny depronowiec


Recommended Posts

Witam wszystkich.

 

Mam zamiar zbudować depronowy dolnopłat o rozpiętości ~130cm (nieuwzględniony wznios i końcówki skrzydeł), a długości 90cm.

Chciałbym, żeby latał jak trener/myśliwiec z drugiej wojny światowej, ale nie jak esa - bardziej makietowo. Samolot ma mieć składane podwozie, klapy, oświetlenie i możliwość przenoszenia kamery. Pokryciem będzie chyba eze-kote.

Póki co zrobiłem to co na zdjęciach i zacząłem skrzydła (zdjęcia w przyszłą środę, bo są na modelarni).

Planuję takie wyposażenie, przy czym prosiłbym tu o pomoc, zwłaszcza w doborze odpowiednich serw:

silnik i regulator:taki

ster kierunku:zwykłe 9 gramowe serwo od kombata, będę używał go głównie do kołowania i robienia lekkich kółek przy filmowaniu

lotki (po 1 na każdą) i klapy(1 na obie):takie

wysokość:1 takie lub 1 to, co w lotkach - druga opcja bezpieczniejsza i zyskuję jakąś tam kompatybilność - mogę kupić np. 2 takie same zapasowe serwa, a nie różne rodzaje

pakiet: taki

podwozie: 2x takie

kamera: runcam 2, kiedyś może dorobi się podgląd na żywo i będę się uczył fpv.

oświetlenie: chcę pogadać z p. Andrzejem, autorem tego tematu, bo sprawa chyba ciągle jest żywa. Planuję zrobić końcówki skrzydeł, górę statecznika pionowego, stroboskop na dole i światła lądowania.

 

Trudno oszacować mi wagę, podane wyżej wyposażenie + odbiornik waży ok.500g, więc pokrywając eze-kote chyba zmieszczę się w kilogramie.

 

Obiecane zdjęcia:

całość, oczywiście wszystko jeszcze do oszlifowania.

post-15115-0-98018900-1491509124_thumb.jpg

Planowane rozmieszczenie wyposażenia, czyli atrapa pakietu, jakiś inny regulator i pokazane oddalenie odbiornika i serw - te dwa ostatnie będą przymocowane do półki , oczywiście w trochę innych pozycjach i antena będzie wyprowadzona przez wręgę w stronę ogona

post-15115-0-61932900-1491509172_thumb.jpg

przepraszam za jakośc, rysowane w paincie. Czerwone to sklejka 1,5mm którą chcę w tych miejscach przykleić z obu stron, oprócz tego zaznaczone miejsca, w których chcę mocować kamerę. Te rowki we wręgach to miejsce na sosnową podłużnicę 5x3 (na których opierać się będzie też półka na wyposażenie), biegnącą do 3 od ogona wręgi. Dla reszty kadłuba dorobię inną, na 1 zdjęciu widać, że dalej nie da się pociągnąć.

post-15115-0-21326700-1491509352_thumb.jpg

 

Na razie to tyle. Chciałbym, żeby wyszło z tego do wakacji coś fajnego i liczę na pomoc innych forumowiczów :)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

( Chciałbym, żeby latał jak trener/myśliwiec z drugiej wojny światowej, ale nie jak esa - bardziej makietowo.) ----- Nie do końca zrozumiałem te zdanie.

Możesz przybliżyć/rozjaśnić oczekiwania  czego pragniesz od moddelu ? 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Ma kręcić podstawowe akrobacje (pętla, beczka itp.), ale nie robić świece na połowie gazu. W locie ma być stabilny (kamera), więc zwrotność chcę uzyskać dużymi powierzchniami sterowymi.

Link to comment
Share on other sites

Dobra, konkrety :D  Wysokość widać na zdjęciach, lotki zrobię 25cmx5cm każda, czyli razem 2,5dm2.   Usztywniłem kadłub dwoma sosnowymi listwami 5x3, muszę jeszcze takie pociągnąć tylko na ogonie, żeby nie kręcił statecznikami w locie. Dochodzę powoli do momentu, w którym do dalszych prac potrzeba wyposażenia, więc jeśli ktoś ma jakieś wątpliwości/sugestie co do zaproponowanego przeze mnie, to będę wdzięczny.

post-15115-0-53451100-1491753994_thumb.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

( Chciałbym, żeby latał jak trener/myśliwiec z drugiej wojny światowej, ale nie jak esa - bardziej makietowo.) ----- Nie do końca zrozumiałem te zdanie.

Możesz przybliżyć/rozjaśnić oczekiwania  czego pragniesz od moddelu ? 

Pozdrawiam

ja myślę że kolega miał na myśli lot niektórych modeli gdzie część kadłuba po prostu wisi za silnikiem, można to zauważyć przy akrobatach jest to paskudny widok, można to porównać do lotu żelazka z przyczepionym silnikiem ... 

Link to comment
Share on other sites

Ładna robota Wojtek. Osobiście dodał bym jeszcze jedną taką parę listew w kadłubie. Druga sprawa to wielkość lotek . Wydaje mi się że planujesz zrobić je znacznie za duże. Będzie bardzo trudno o stabilny lot potrzebny do filmowania,W depronowym Mustangu mam o połowę mniejsze a i tak w  aparaturze musiałem zmniejszyć wychył do 30 % (do 30 a nie o 30).Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję za rady i dobre słowo. Lotki faktycznie będą mniejsze, wymiary ustalę później. Nie sądzę jednak, żeby przeszkadzały w stabilnym locie - dopóki nimi nie będę ruszał, będzie ok, a oczywista jest konieczność  ustawienia maksymalnych wychyłów i expo. Zbadałem kadłub organoleptycznie i dodatkowej pary listw nie będzie, jest już naprawdę sztywny. Dorobię tylko to wzmocnienie na ogonie. Obiecywałem zdjęcia skrzydeł, ale modelarnia jest cały czas zamknięta :( Pogrzebałem przy chłodzeniu silnika i regulatora (trochę widać na poprzednim zdjęciu), ale skończę to dopiero robiąc maskę silnika. Maskę silnika zrobię, jak okleję kadłub. Okleję kadłub, jak wsadzę tam bebechy. Czyli póki co nie za bardzo mam co robić, a zamówienia nie chcę składać bez żadnego komentarza. Jeśli uważają Panowie, że sugerowane przeze mnie wyposażenie jest ok, proszę, też to napiszcie. Będę wdzięczny, przyspieszy to prace nad modelem, a przecież do wakacji muszę skończyć  :D .

Link to comment
Share on other sites

stery zostaną jak są, ta część wypowiedzi była kierowana do p. Włodka .

 

 Druga sprawa to wielkość lotek . Wydaje mi się że planujesz zrobić je znacznie za duże. Będzie bardzo trudno o stabilny lot potrzebny do filmowania,W depronowym Mustangu mam o połowę mniejsze a i tak w  aparaturze musiałem zmniejszyć wychył do 30 % (do 30 a nie o 30)

Link to comment
Share on other sites

Będę jednak trochę uparty. Wiezrzę iż w tej postaci kadłub wydaje  się wystarczająco sztywny . Jednak jak dojdą płaty oraz siły na nie działające w locie to uwierz -dodatkowe wzmocnienie kadłuba będzie jak znalazł. A to jest zaledwie parę minut pracy. To wszystko w temacie kadłuba  z mojej strony ,zrobisz jak uważasz > Twoje małpy Twój cyrk < ;)

Link to comment
Share on other sites

doszły listwy 3x3, jedna para. Nie ma co pokazywać, za to mam pytanie: czy ~200W mocy i 920g ciągu wystarczy, żeby model o masie 1000-1100g mógł ładnie latać? Ładnie tzn bez problemów ze wspinaniem się do pętli itp. Bo ze sklepu wyszło to, co chciałem kupić i najlepszą alternatywą jest chyba to.

Link to comment
Share on other sites

Silnik o takim ciągu miałem w modelu o masie 650g i ladnie latał. A jak mu dołożyłem 200g (kamera itp.) to też dawał radę. Ale 1100g model to dla mnie za słaby ten silnik. Kupił bym od razu jakiś 500-650W motorek ????

Link to comment
Share on other sites

Ja w Fun Cubie ok. 1200g mam silnik o mocy nominalnej 370 W. Z napięciem 4S i na śmigle APC 10x5 osiąga max. 490W, ale oznacza to niemal nieograniczoną świecę.

Prawidłową pętlę model robi na 60-70% mocy. Max. mocy używam sporadycznie, mogłaby być spokojnie o 100W mniejsza.

Jak będziesz miał stosunek ciągu do ciężaru 0,8 to pętla na relaksie :).

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Tylko często się zdarza z silnikami z HK tak jak ze spalaniem paliwa w samochodach podczas testów producenta. U nich spalanie przykładowo 5,7 l/100 a autko z salonu pali 8 l/100. 

To tak dla przypomnienia o wyższości świąt wielkanocnych  i.t.d.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.