Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Paweł Prauss
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Na początek wyjaśnienie:

post-16795-0-35332200-1548782403_thumb.jpg

tak a nie inaczej się u mnie wyświetla autor ostatniego postu. Bo do końca nie wiedziałem skąd to określenie padło gdy napisałem kolejną odpowiedz konkretnie dedykowaną.

Igły łożyskowe do silnika samozapłonowego po prostu się nie nadają skoro jest inny materiał jakim jest gotowy wypychacz azotowany o dużo lepszych ( Twardość powierzchniowa prawie dwa razy !!! To dużo. Igła ma twardość góra 780 HV po pracy w 150 stopniach Celsjusza a wypychacz 950 HV po azotowaniu w temperaturze 520 stopni Celsjusza. O ciągliwości rdzenia nawet nie wspomnę.(Powtarzam się)

post-16795-0-31406100-1548782855_thumb.jpg

przełom igły z łożyska uderzony 200 gramowym młotkiem. Raz.

post-16795-0-57267800-1548782867_thumb.jpg

przełom wypychacza odsadzonego uderzony 200 gramowym młotkiem. To się zgięło aż do 80 stopni zanim po kolejnym uderzeniu odpadło.

post-16795-0-71986700-1548782878_thumb.jpg

i najważniejsze normalny nowy pilnik po igle z łożyska się nie ślizga tylko zbiera. Widać na końcu zakończeniu sferycznymi igły ubytek materiału. Natomiast po wypychaczu na średnicy 2,6 mm po prostu się ślizga.

Gładka powierzchnia sworznia? A co znaczy gładka?

Może warto poczytać na temat "TEKSTUROWANIE LASEROWE WARSTWY WIERZCHNIEJ SWORZNIA TŁOKOWEGO SILNIKA SPALINOWEGO W ASPEKCIE TRIBOLOGICZNYM"

http://pfmrc.eu/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=184883

Po co naukowcy się tym zajmują? Bo przecież jak czytam ma się błyszczeć czyli żadnego miejsca na film olejowy?. Brak filmu olejowego oznacza że przy za dużych obciążeniach, zwłaszcza w pobliżu martwego zwrotnego punktu spalania następuje zanik smarowania i dochodzi do styku dociskowo-ciernego co efekty widać na zamieszczonej fotografii przez Kolegę Andrzeja.

Dla mnie to po prostu brak nadzoru a właściwie kontroli nad stanem sprzętu. Przekroczyło resurs a Ktoś o to nie zadbał. zabrakło okresowej kontroli ? Bo to trzeba zdjąć tłok z korbowodu? Aby ocenić stan sworznia. Długo by pisać na ten temat. Długo. Tylko po co ciągle o tym samym...

 Sworzeń zrobiony z wypychacza azotowanego o parametrach które podałem wcześniej. Zabezpieczone przed wypadnięciem zawleczkami dwoma. Taki mam plan odstępstwa jak na razie od oryginału. Myślę że potwierdzi się to w osiąganej eksploatacji silniczka. Przypomnę jeszcze raz. Jestem w posiadaniu dwóch egzemplarzy SIM 2b i tam to tak wygląda:

post-16795-0-33202000-1548792417_thumb.jpg

ewidentnie krzywy sworzeń średnicy trzy milimetry i tego tu nie widać ale jedna strona jest ewidentnie na iglaku moletowana co był wcisk w tłoku. Umyję w płuczce to pokarzę molet.

post-16795-0-14779700-1548792565_thumb.jpg

post-16795-0-89766200-1548792577_thumb.jpg

drugi tłok wyjąłem z gilzy....i może to jest rozwiązanie :D  Ale igła od łożyska się rozsypie a wypychacz na pewno nie :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Mam takie wrażenie, że ja tu o niebie, a Kolega Mariusz o chlebie. Lub odwrotnie :) .

I nie sworzeń jaki by on nie był będzie tu najsłabszym ogniwem tylko korbowód. Co jak Kolega napisał, potwierdzi się w osiąganej eksploatacji

 

" Choć kolega Mariusz zrobi jak tam będzie sobie uważał... :)

I w żadnym przypadku nie kłócimy się :) "

 

 

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-16795-0-33804700-1548872416_thumb.jpg

 zamiast klikania...

Kolejne sztuki powstają co by wreszcie przystąpić do wykonania kanałów płuczących.

To samo dotyczy wałów korbowych bo przed wykonaniem wałów na gotowo pod azotowanie muszę wypolerować miejsca współpracujących z panewkami. Dopiero azotować. Muszę także uzgodnić z wykonawcą jak pociąć wałki do obróbki mechanicznej i cieplnej i czy wstępnie nie oskórować póki ma twardość hutniczą. Dużo niewiadomych przy zleceniu produkcji wykonania wałów korbowych ale bez problemu do ogarnięcia. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trochę inny tematy:

post-16795-0-00979600-1548914757_thumb.jpg

kiedyś model rzeźbiony ręcznie był jak widać przelewany do postaci żywicy odlewniczej a co 10 mm wybrania pozwalały na precyzyjne skanowanie poszczególnych rozciętych przekrojów w celu wprowadzenia skanów do Rhino3D i ustawieniu w przestrzeni rysunkowej tych skanów. A dalej już dokładnie rysowałem modelowy kadłub jako bryła 3D 

 Jak będzie czas a będzie to dokładnie opiszę to co robiłem albo robię. Dokładnie tak samo teraz będę wykonywał formę aluminiową na śmigło. Z tym że akurat mam jedną łopatę całą.

Pozyskiwanie jednej łopaty śmigła do niszczącego precyzyjnego skanu mikroskopowego  :)(Dokładnie to widać na 6: 37 )

To mogę sobie pozwolić na maszynie odcinać w ściśle wiadomym miejscu (cięcie frezem palcowym na CNC) a poszczególne przekroje  opisać na mikroskopie warsztatowym wprowadzając wyznaczone punkty od razu do Rhino3D.

post-16795-0-79743400-1548914802_thumb.jpg

ten syntetyczny olej (czerwony kolor ułatwia rozpoznanie go w paliwie) plus olej rycynowy to składniki mieszanki każdego paliwa do silników samozapłonowych. A nie sam olej rycynowy. Zdecydowanie mniej nagaru się tworzy w komorze spalania niż jak byśmy latali tylko na rycynie. Więcej na 14 stronie.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co tu się obrażać? Kiedyś jak prędkości były "Rytmowe" latało się po czterech. Sam osobiście przed MŚ w Częstochowie na treningu na jednym torze było pięć zespołów choć w powietrzu tylko cztery w tym i ja. Takie czasy rozgrywania zawodów gdy jeszcze nie było przed biegiem oficjalnego treningu organizowanego przez organizatora zawodów na torze gdzie mają odbyć się same zawody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawsze zapraszam na tor modelarski co by się pokręcić wspólnie  :)  W tempie co 1,72 sek na obrót. czyli 10 okrążeń przez 17,2 sekundy do 18 sekund. Albo cały wyścig czyli 100 okrążeń przez trzy i pół minuty... Pokręcenie gwarantowane. A to czasami i upadkiem skutkuje jak nieopatrznie balans stracimy.

 

post-16795-0-36592700-1549045089_thumb.jpg

jeszcze chwila i będą gilzy gotowe do frezowania kanałów płuczących. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Pasjonatowi z  miejscowości Duchnów k/Wiązowny k/Warszawy zeskanowałem wreszcie książkę MODEL DESELS Z 1947 roku

post-16795-0-82324400-1549181076_thumb.jpg

 

post-16795-0-89477500-1549181084_thumb.jpg

wykaz silników z tej książki i niezłe pole dla kolekcjonerów co by pokazali co jest co i jak w rzeczywistości wygląda. Tu jest rozpisane 65 modeli silników. Stan na 1947 rok.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-16795-0-75668400-1549232023_thumb.jpg

Silniki z Polski. Ale co tam robi CCCP ???

pierwszy silnik to PUDELKO  Ten sam modelarz co z nim byłem w Szumen jak na drugiej fotografii?

drugi silnik to fajnie jak czytam nazwę własną tłumaczą...

trzeci silnik Władysława NIestoja i CEZAS. CEZAS to jak już zdjęcie pokazywałem i ponownie pokażę

post-16795-0-16300500-1549232045_thumb.jpg

post-16795-0-81796900-1549232830_thumb.jpg

post-16795-0-75856900-1549232734_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myśmy się uczyli  prawie wyłącznie o bloku socjalistycznym, a na Zachodzie nikogo za bardzo nie interesowało co się działo za Żelazną Kurtyną. Wszystkich nas traktowano jako "ruskich". I na dobrą sprawę dalej to tak funkcjonuje w USA. W drugiej edycji książki już tego nie ma :)

 

post-351-0-48750400-1549233902_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 tak w imię wyższej polityki Roosevelt i Churchill przychylili się do sugestii Stalina poprzesuwania granic Polski. Stalin nie podpisał Karty Atlantyckiej w 41-ym roku. Chodziło o zrezygnowanie z podbojów obcych terytoriów oraz opowiedzeniem się za prawem każdego narodu do suwerenności i wyboru odpowiadającego mu rządu. Nam przywieziono z Moskwy komunistyczną PPR- Polską Partię Robotniczą. Żelazna Kurtyna- określenie porządku po-jałtańskiego w którym mnie i nam wszystkim przyszło żyć. A Roosevelt i Churchill zgodzili się w Jałcie na taki podział Europy. Choć mocno się zdziwiłem jak dowiedziałem się że Austrię wyzwolili Rosjanie a za Żelazną Kurtyną się nie znalazła...


Oryginalny korbowód. Dzisiaj próbowałem wyjąć drugi sworzeń. I na oglądaniu pod lupą się skończyło bo tak naprawdę nic to nie zmieni. 

post-16795-0-37371200-1549258210_thumb.jpg

post-16795-0-49354600-1549258217_thumb.jpg

post-16795-0-87852300-1549258223_thumb.jpg

post-16795-0-77735100-1549258230_thumb.jpg

Jedyne co jest pewne to zakupiony materiał w postaci blachy 5 mm w gatunku Pa9 7075T6 i z tego wyfrezuję wiele korbowodów w tym tygodniu. 

post-16795-0-60280800-1549258705_thumb.jpg

to rysunek z książki THE "ATOM MINOR" MARK III 6 C.C. ENGINE By EDGAR T. WESTBURY 

kształt dwuteownika zawsze preferowałem w swoich konstrukcjach

post-16795-0-71403000-1549259026_thumb.jpg

ale pewnie nawiążę do oryginału robiąc delikatnie eliptyczny kształt głównej części i całkowicie okrągłą główkę korbowodu jak na zamieszczonej fotografii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.