Jump to content

OS 35FP i 15R/C - kolejne odświeżenie


czarobest

Recommended Posts

post-18299-0-74869100-1560538832_thumb.jpg

Kolejne nieco odświeżone motorki. Tym razem dwa OS'y które kupiłem za grosze któregoś razu na ebayu, może nie są to jakieś rarytasy, ale mimo wszystko fajnie przywrócić blask nawet takim motorkom. Mi i tak się podobają :D. O dziwo w środku wyglądały dużo lepiej niż na zewnątrz. Z większym nie było problemów i w zasadzie nie musiałem nic zmieniać, wyciąłem tylko nową uszczelkę do wydechu oraz zmieniłem oring pod gaźnikiem. W przypadku mniejszego był już mały problem, bo śrubka od regulacji na gaźniku była ułamana i nie byłem w stanie jej wykręcić. Jednak za poradą Romana [@RomanJ4] wybrałem się do jubilera który sobie z nią poradził i choć nieco naciął samą obudowę to jest dobrze :). Zamówiona śrubką właśnie przyszła dzisiaj do mnie z Japonii (razem z kilkoma rzeczami do YS'a) i mogłem ostatecznie zakończyć "reanimację". Zamówiłem do tego podkładkę (a w zasadzie chyba bardziej panewkę) między piastę śmigła a karter, bo jej nie było, choć nie wiem czy powinna być, bo nigdzie nie ma spisu części do tego silnika. No właśnie, brakowało też nakrętki na śmigło, niby żaden problem ale spekulowałem tylko mierząc suwmiarką i biorąc dane od innego silnika o tej samej pojemności jaki posiada ona gwint - a posiada bardzo dziwny bo UNF 7/32-32. Udało mi się na szczęście znaleźć w Czechach oryginalną :). Do tego dodałem uszczelkę do wydechu której też nie było i pomalowałem ten metalowy uchwyt trzymający wydech. No i śrubki od głowicy były mocno zajechane, miałem spory problem żeby je odkręcić, przy tych bardziej dostępnych pomogło nacięcie dremelem, te bardziej ukryte jakoś poszły przy użyciu większej siły :), zamieniłem je po prostu na inne w tym samym rozmiarze, bo tutaj na szczęście są to zwykłe metryczne gwinty :), jedyny minus, że nie są czarne jak oryginalne, musiałem je też trochę przeszlifować, bo miały większe łby przez co na początku nie mieściły się minimalnie między żeberka. Po za tym zmieniłem oring jak w większym. 

 

Ciekawostką dla mnie jest budowa tłoka tego silnika (15R/C), ma on dwa otwory po jednej stronie które są też na cylindrze, a do tego ma (nie wiem jak to się fachowo nazywa) przegrodę na denku. 

Oczywiście za jakiś czas je odpalę. A teraz zapraszam do fotek :)

Najpierw 15 R/C:

 

 

post-18299-0-02019300-1560538203_thumb.jpg

post-18299-0-32774800-1560538193_thumb.jpg

post-18299-0-62247500-1560538221_thumb.jpg

post-18299-0-99540500-1560538211_thumb.jpg

post-18299-0-19339700-1560538242_thumb.jpg

post-18299-0-88551300-1560538232_thumb.jpg

post-18299-0-61907600-1560538260_thumb.jpg

post-18299-0-75608400-1560538249_thumb.jpg

post-18299-0-71844100-1560538269_thumb.jpg

post-18299-0-36590100-1560538287_thumb.jpg

post-18299-0-48693300-1561398214_thumb.jpg

post-18299-0-91244100-1561398226_thumb.jpg

post-18299-0-62126300-1560585687_thumb.jpg

post-18299-0-73446000-1560539257_thumb.jpg

post-18299-0-62948400-1560539253_thumb.jpg

post-18299-0-77719700-1560539238_thumb.jpg

 

 

Teraz 35FP:

 

 

post-18299-0-77063900-1560538431_thumb.jpg

post-18299-0-28401700-1560538421_thumb.jpg

post-18299-0-50759300-1560538446_thumb.jpg

post-18299-0-04113500-1560538462_thumb.jpg

post-18299-0-21987500-1560538482_thumb.jpg

post-18299-0-73642900-1560538471_thumb.jpg

post-18299-0-13661100-1560538500_thumb.jpg

post-18299-0-33935800-1560538492_thumb.jpg

post-18299-0-47751700-1560538509_thumb.jpg

post-18299-0-57860700-1560585630_thumb.jpg

post-18299-0-34946500-1560538532_thumb.jpg

post-18299-0-47751600-1560538542_thumb.jpg

post-18299-0-88508300-1560538553_thumb.jpg

post-18299-0-91603900-1560538560_thumb.jpg

 

 

Oraz porównawcze: 

 

post-18299-0-38870900-1560538712_thumb.jpg

post-18299-0-90557000-1560538671_thumb.jpg

post-18299-0-05352400-1560538689_thumb.jpg

post-18299-0-24054300-1560538740_thumb.jpg

post-18299-0-01328700-1560538760_thumb.jpg

 

 

I jeszcze kilka:

 

post-18299-0-91737900-1560538844_thumb.jpg

post-18299-0-74869100-1560538832_thumb.jpg

post-18299-0-85504900-1560538853_thumb.jpg

post-18299-0-97170700-1560538860_thumb.jpg

post-18299-0-37692700-1560538871_thumb.jpg

post-18299-0-45758300-1560538882_thumb.jpg

 

Ewentualnie albumy z tymi zdjęciami tutaj:

15 R/C - https://photos.app.goo.gl/Tha18yM3BYMvA1VZ9

35 FP - https://photos.app.goo.gl/b8XFEMrAneMBQKJX6

Reszta - https://photos.app.goo.gl/G8DZN5dJx8gt5ZfKA

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

 

attachicon.gifPo.jpg

Kolejne nieco odświeżone motorki. Tym razem dwa OS'y które kupiłem za grosze któregoś razu na ebayu, może nie są to jakieś rarytasy, ale mimo wszystko fajnie przywrócić blask nawet takim motorkom. Mi i tak się podobają :D. O dziwo w środku wyglądały dużo lepiej niż na zewnątrz. Z większym nie było problemów i w zasadzie nie musiałem nic zmieniać, wyciąłem tylko nową uszczelkę do wydechu oraz zmieniłem oring pod gaźnikiem. W przypadku mniejszego był już mały problem, bo śrubka od regulacji na gaźniku była ułamana i nie byłem w stanie jej wykręcić. Jednak za poradą Romana [@RomanJ4] wybrałem się do jubilera który sobie z nią poradził i choć nieco naciął samą obudowę to jest dobrze :). Zamówiona śrubką właśnie przyszła dzisiaj do mnie z Japonii (razem z kilkoma rzeczami do YS'a) i mogłem ostatecznie zakończyć "reanimację". Zamówiłem do tego podkładkę (a w zasadzie chyba bardziej panewkę) między piastę śmigła a karter, bo jej nie było, choć nie wiem czy powinna być, bo nigdzie nie ma spisu części do tego silnika. No właśnie, brakowało też nakrętki na śmigło, niby żaden problem ale spekulowałem tylko mierząc suwmiarką i biorąc dane od innego silnika o tej samej pojemności jaki posiada ona gwint - a posiada bardzo dziwny bo UNF 7/32-32. Udało mi się na szczęście znaleźć w Czechach oryginalną :). Do tego dodałem uszczelkę do wydechu której też nie było i pomalowałem ten metalowy uchwyt trzymający wydech. No i śrubki od głowicy były mocno zajechane, miałem spory problem żeby je odkręcić, przy tych bardziej dostępnych pomogło nacięcie dremelem, te bardziej ukryte jakoś poszły przy użyciu większej siły :), zamieniłem je po prostu na inne w tym samym rozmiarze, bo tutaj na szczęście są to zwykłe metryczne gwinty :), jedyny minus, że nie są czarne jak oryginalne, musiałem je też trochę przeszlifować, bo miały większe łby przez co na początku nie mieściły się minimalnie między żeberka. Po za tym zmieniłem oring jak w większym. 

 

Ciekawostką dla mnie jest budowa tłoka tego silnika (15R/C), ma on dwa otwory po jednej stronie które są też na cylindrze, a do tego ma (nie wiem jak to się fachowo nazywa) przegrodę na denku. 

Oczywiście za jakiś czas je odpalę. A teraz zapraszam do fotek :)

Najpierw 15 R/C:

 

 

Teraz 35FP:

 

 

Oraz porównawcze: 

 

 

I jeszcze kilka:

 

Ewentualnie albumy z tymi zdjęciami tutaj:

15 R/C - https://photos.app.goo.gl/Tha18yM3BYMvA1VZ9

35 FP - https://photos.app.goo.gl/b8XFEMrAneMBQKJX6

Reszta - https://photos.app.goo.gl/G8DZN5dJx8gt5ZfKA

 

 

piknie Panie , pikni ...gratuluję

a co do tego Os 15- to te dziury w tłoku i cylindrze to otwowy przelotowe poprawiajace  napełnianie cylindra, 

przegroda jak to nazwałes to deflektor, zapewniający prawidłowy przepływ m ieszanki...

ten OS MAX 15  ma poprzeczne płukanie cylindra

Link to comment
Share on other sites

 

piknie Panie , pikni ...gratuluję

a co do tego Os 15- to te dziury w tłoku i cylindrze to otwowy przelotowe poprawiajace  napełnianie cylindra, 

przegroda jak to nazwałes to deflektor, zapewniający prawidłowy przepływ m ieszanki...

ten OS MAX 15  ma poprzeczne płukanie cylindra

 

Jeśli chodzi o otwory to dość łatwo było się domyślić, w przypadku deflektora tłumaczyłem sobie to tak, że mieszanka trafiająca do komory jest kierowana bardziej do góry, a nie prosto w szczelinę wydechową :P. Dzięki za objaśnienie :)

 

Zapomniałem dorzucić wcześniej zdjęcie świecy, która była w tym silniku kiedy go kupiłem, pewnie dla wielu nic niezwykłego, ale ja widzę taką pierwszy raz :). Chodzi oczywiście o ten "mostek", ma to jakiś większy cel?

Zdjęcia świecy:

 

post-18299-0-52952000-1560588360_thumb.jpg

post-18299-0-54635000-1560588366_thumb.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o otwory to dość łatwo było się domyślić, w przypadku deflektora tłumaczyłem sobie to tak, że mieszanka trafiająca do komory jest kierowana bardziej do góry, a nie prosto w szczelinę wydechową :P. Dzięki za objaśnienie :)

 

Zapomniałem dorzucić wcześniej zdjęcie świecy, która była w tym silniku kiedy go kupiłem, pewnie dla wielu nic niezwykłego, ale ja widzę taką pierwszy raz :). Chodzi oczywiście o ten "mostek", ma to jakiś większy cel?

Zdjęcia świecy:

 

świeca RC... ten mostek zabezpiecza spiralę swiecy przed nadmiernym wychłodzeniem  przez mieszanke paliwową

 

[... w przypadku deflektora tłumaczyłem sobie to tak, że mieszanka trafiająca do komory jest kierowana bardziej do góry, a nie prosto w szczelinę wydechową....] i bardzo dobrze sobie to tłumaczyłes

Link to comment
Share on other sites

A jeszcze mam pomysła :D :D :D swego czasu wytrawiałem aluminium na płyty czołowe w NaOH dawało to piękny mat taki jak w latach 80 było modne i może silnik po odtłuszczeniu oczywiscie zewnętrznie postraszyć takim roztworem ?

Link to comment
Share on other sites

świeca RC... ten mostek zabezpiecza spiralę swiecy przed nadmiernym wychłodzeniem  przez mieszanke paliwową

 

Okej, ale chyba już takich świec nie ma, czy chodzi o to że obecne są lepszej jakości i nie potrzebują takiej "ochrony"? Jak coś to użyję po prostu świecy OS A3.

 

Jeśli chodzi o matowienie, ze zdjęć w internecie wydaję mi się że .15 wyszedł w miarę podobnie do oryginału. Większy może mogłyby być troszkę bardziej matowy, ale moim zdaniem na "żywo" jest dobrze i podchodzi pod mat :)

Swoją drogą jako uzupełnienie mogę podać, że według strony OS'a która niestety już nie działa .15 R/C był robiony w 1975 roku, a .35 FP to jest rok 1984.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Udało mi się dzisiaj odpalić jeden z motorków. Na pierwszy ogień poszedł 15 R/C :). Jestem mile zaskoczony tym jak chodzi biorąc pod uwagę to jak wyglądał kiedy go kupiłem. Cieszy mnie też fakt, że znów nie miałem większych problemów z odpaleniem "nowego" silnika, chyba coś już ogarniam :P. Co prawda nie mam do niego instrukcji więc pierwsze ustawienie było zupełnie na oko, ale zagadał praktycznie od razu, było jednak dość bogato co w połączeniu z tym, że tłumik lekko się obluzował, spowodowało tę duża ilość oleju na desce :). Później po paru próbach z ustawianiem śrubki Air-Bleed silnik wkręcał się moim zdaniem bardzo ładnie i osiągał obroty około 11 600 na minutę. Moim zdaniem sporo jak na silnik który wyglądał jak wyglądał, do tego z chyba troszkę większym śmigłem niż powinno być bo 8.5 x 6 cala.

No i oczywiście jak zawsze podoba mi się nawet to jego terkotanie (całkiem serio), ale ja już tak mam, że chyba wszystkie silniki są dla mnie super :D.

 

Filmik z odpalenia 15 R/C:

https://www.youtube.com/watch?v=Qr1pdlcTT7k

Link to comment
Share on other sites

OS to jest taki motorek, że jak masz dużą siłę woli i na niego popatrzysz to prawie on sam z siebie odpala :D.

Spróbuje kolega zmierzyć się np z takim Meteorem, albo innym Poliotem, czy Kometą... Wtedy można będzie powiedzieć, że kol. Czarek przeszedł chrzest silnikowca modelarskiego.

Polecam. Można nabrać dużo doświadczeń i ( jak w moim przypadku) pęcherzy na wszystkich palcach u obu rąk :)

Gdyż w moim przypadku dany Meteor w łódce był i szarpany był sznurkiem za koło zamachowe.

 

A pierwszy urwany korbowód od tego danego METEORA na szyi na łańcuszku nosiłem jakieś 10 lat :D

 

Ja bym tego motorka w lesie nie próbował, bo straż leśna przyleci i kłopoty mogą być :) 

O nielegalną wycinkę mogą posądzić, bo jak warczy to znaczy coś jest na rzeczy :P

A.C.

Link to comment
Share on other sites

:)  :)  :) ....bo to jeden z lepszych silników..  w swojej klasie

A to nawet nie wiedziałem, przyznam że tak jak pisałem na początku sądziłem że to raczej dość zwyczajny motorek, choć w internecie jest o nim mało. A że wygrałem licytację dając jakieś kilkanaście Euro to już w ogóle :D

 

OS to jest taki motorek, że jak masz dużą siłę woli i na niego popatrzysz to prawie on sam z siebie odpala :D.

Spróbuje kolega zmierzyć się np z takim Meteorem, albo innym Poliotem, czy Kometą... Wtedy można będzie powiedzieć, że kol. Czarek przeszedł chrzest silnikowca modelarskiego.

Polecam. Można nabrać dużo doświadczeń i ( jak w moim przypadku) pęcherzy na wszystkich palcach u obu rąk :)

Gdyż w moim przypadku dany Meteor w łódce był i szarpany był sznurkiem za koło zamachowe.

 

A pierwszy urwany korbowód od tego danego METEORA na szyi na łańcuszku nosiłem jakieś 10 lat :D

 

Ja bym tego motorka w lesie nie próbował, bo straż leśna przyleci i kłopoty mogą być :)

O nielegalną wycinkę mogą posądzić, bo jak warczy to znaczy coś jest na rzeczy :P

A.C.

Pewnie tak jest, choć właśnie mój pierwszy silnik w ogóle czyli OS 10 LA sprawił mi sporo kłopotów na początku, stąd napisałem że jest lepiej, bo przynajmniej nie męczę się kilka tygodni z prostym silnikiem :P. Może kiedyś trafi się motorek tego typu to się zobaczy, bo jak na razie mam do czynienia raczej z przyjaznymi silnikami. A napisałem to raczej żartem, bo wiem, że pewnie nic nie wiem :P.

 

To jest dość specyficzne miejsce i raczej najlepsze dla mnie w okolicy, do tego drzewa dość dobrze wygłuszają. Nie jest to za bardzo las, jest to raczej taki pas brzóz szeroki na około 40m, oddalony od mojego bloku o kolejne 80m a po drugiej stronie jest pole. Jeśli po Coxach nikt nie dzwonił to raczej z takim motorkiem nie mam obaw :D

Link to comment
Share on other sites

Udało mi się dzisiaj odpalić jeden z motorków. Na pierwszy ogień poszedł 15 R/C :). Jestem mile zaskoczony tym jak chodzi biorąc pod uwagę to jak wyglądał kiedy go kupiłem. Cieszy mnie też fakt, że znów nie miałem większych problemów z odpaleniem "nowego" silnika, chyba coś już ogarniam :P. Co prawda nie mam do niego instrukcji więc pierwsze ustawienie było zupełnie na oko, ale zagadał praktycznie od razu, było jednak dość bogato co w połączeniu z tym, że tłumik lekko się obluzował, spowodowało tę duża ilość oleju na desce :). Później po paru próbach z ustawianiem śrubki Air-Bleed silnik wkręcał się moim zdaniem bardzo ładnie i osiągał obroty około 11 600 na minutę. Moim zdaniem sporo jak na silnik który wyglądał jak wyglądał, do tego z chyba troszkę większym śmigłem niż powinno być bo 8.5 x 6 cala.

No i oczywiście jak zawsze podoba mi się nawet to jego terkotanie (całkiem serio), ale ja już tak mam, że chyba wszystkie silniki są dla mnie super :D.

 

Filmik z odpalenia 15 R/C:

https://www.youtube.com/watch?v=Qr1pdlcTT7k

ładnie bzyczy. :)  :)  :) ...poprawiłbym tylko prowadzenie  przewodu paliwowego bo taki garb to troszkę bez sensu ;)  ;)

Link to comment
Share on other sites

Drugi motorek czyli 35 FP również odpalony, z tym było troszkę więcej zabawy na początku, ale ostatecznie zagadał. Używałem śmigła 10 x 6 cali, paliwo z 5% nitro, a świeca została ta z którą przyszedł. Nie ma na niej żadnych oznaczeń ale pewnie jest to coś pomiędzy średnią a gorącą. Silnik pracował stabilnie od około 3000 do 11 000 obrotów na minutę. Jednak mimo tego, że ustawiłem mieszankę na bogatszą i tak temperatura na głowicy (przy świecy) dochodziła do 140 stopni, chyba troszkę dużo choć może dzisiejsza temperatura powietrza też ma na to wpływ. Ale ogólnie chodzi całkiem przyzwoicie, szybko wkręca się na obroty i na żywo wydaję się dość cichy :).

 

Oczywiście film:

https://www.youtube.com/watch?v=gaXEhaUhpp0

 

ładnie bzyczy. :)  :)  :) ...poprawiłbym tylko prowadzenie  przewodu paliwowego bo taki garb to troszkę bez sensu ;)  ;)

 

Tak, ten przewód nie jest do końca zgodny z normami :), ale ponieważ używam tego zbiornika i tych przewodów jako uniwersalnych to szkoda mi ciąć, bo zaraz okaże się, że do jakiegoś silnika braknie np. do Yamady :)

Link to comment
Share on other sites

Wg tego kalkulatora: http://godolloairport.hu/calc/strc_eng/index.htm

to jest 1/3 konia mechanicznego i 850g ciągu.

 

Dzięki za fajny link i informacje :). Biorąc to pod uwagę to ten 15 R/C wypada całkiem dobrze (tak myślę :P). Bo np. dla 15FP OS w instrukcji podaje 0.41BHP przy 17 000RPM

Z kalkulatora wynika w takim razie, że większy ma 0.575 HP i 1.53 kg ciągu. Dane techniczne mówią o 0.8BHP przy 14 000RPM, trudno mi powiedzieć co to świadczy o silniku bo nigdy nie miałem nowego poza ASP i nie wiem jak ma się instrukcji do realiów choć sądzę, że jest w miarę dobrze :).

 

PS: Teraz się bawię i ten kalkulator pokazuję że moja Yamada osiągała 2 konie :D, ale to tak poza tematem :P

Link to comment
Share on other sites

Przy takim samym śmigle?

 

Nie mam pojęcia :P. To po prostu takie typowe dane od producenta z instrukcji - http://thelukens.net/airplanes/Accessories/OS%20FP%20Series%20Instructions.pdf

Wiem oczywiście że to tylko dane i zapewne zawsze są nieco zawyżone lub przy jakiś specyficznych warunkach, choć nie wiem jak oni osiągają te obroty szczególnie przy tych mniejszych i to się tyczy w sumie wszystkich silników. Rury rezonansowe czy może symulowanie lotu :P. Choć akurat dla FS-48 podali 0.8BHP przy 12 000, a kalkulator policzył mi że mój osiągnął 0.8 przy 11 000, ale to znowu przy okazji, po prostu musiałem się pobawić tym kalkulatorem :P (tak wiem że to też jest tylko orientacyjne). 

 

Wracając do silnika, myślę że może lepiej byłoby dla niego założyć śmigło np. 11 x 6 i zbić trochę obroty tym samym teoretycznie obniżając nieco temperaturę. Choć pewnie 140 stopni jest jeszcze akceptowalne.

post-18299-0-26684500-1561999728_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

:D  :D  :D  :D ..................."Dane techniczne mówią o 0.8BHP przy 14 000RPM"...tzw dane fabryczne tak może i mówia a są z regóły zawyżone, ten silnik będzie miął  0,4 KM  max

 

... a takie paliwo zalecają....

 

"It runs perfectly fine on 10% Nitro, 10% castor, 10% synthetic and the balance of methanol.

I run mine like that and these engines are real sweet runners, very docile and easy to handle."

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.