Skocz do zawartości

skłon i wykłon silnika elektrycznego


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wątek rozpocząłem od skłonu i wykłonu silnika a kończę Pelikanem.

Jakie wartości steru kierunku i wysokości ustawić bo będę się Pelikanem uczył latać.

Tartak Pelikana został zakupiony w ArtModel w Krośnie.

20210406_154212_HDR_resized.jpg

20210406_151950.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

dałbym około 8-10mm w górę i w dół na sterze wysokości 

i dość dużo jakieś 25mm na każdą stronę na kierunku -nawet wychylenie max o  30-45 stopni.

 

 i jeśli Twoje radio pozwala to koniecznie  wychylenie expotencjalne .  expo jakieś 30-50%  a czy plus czy minus to musisz sprawdzić reakcję wg swojej aparatury - blisko centrum położenia drążka stery mają reagować delikatnie a dopiero jak mocno wychylisz drążek to wychylenie sterów ma narastać. czyli blisko neutrum 5mm ruchu drążka to 1mm ruchu steru  -a przy max wychyleniu draga 1mm ruchu draga to  kilka mm ruchu steru..

I delikatnie  na drążkach -nie trzeba wychylać na max !

  • Dzięki 1
Opublikowano
51 minut temu, zuzia2013 napisał:

Wątek rozpocząłem od skłonu i wykłonu silnika a kończę Pelikanem.

NA to rada jest taka, że możesz wyedytować pierwszy post i tam zmienisz tytuł, żeby był bardziej pelikanowy :)

Opublikowano

Musiałem dać 32 gramy na przód aby wyważyć Pelikana. Ciężarki dostałem od wulkanizatora. Czytałem gdzieś, że się wyważa "na tył" albo "na przód". Co to oznacza.

6 minut temu, robertus napisał:

NA to rada jest taka, że możesz wyedytować pierwszy post i tam zmienisz tytuł, żeby był bardziej pelikanowy :)

A gdybym ja wiedział jak to się robi. Boję się, że jak zacznę coś grzebać to albo zniknie cały post albo umieszczę ten post nie w tym dziale co trzeba.

Opublikowano

Wyważenie przód-tył, tzn., że środek ciężkości jest w pewnym przedziale np. 105-115mm. Wyważenie na przód, czyli 105mm spowoduje, że model będzie bardziej stabilny w locie, ale mniej wrażliwy na wychylenia sterów. Ustawienie na tył, czyli 115mm dokładnie odwrotnie. Przy oblotach i nauce latania sugerowałbym raczej przedział ŚC w pierwszej połówce przedziału.

Wysłane z mojego SM-J701F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
49 minut temu, wojcio69 napisał:

Wyważenie przód-tył, tzn., że środek ciężkości jest w pewnym przedziale np. 105-115mm. Wyważenie na przód, czyli 105mm spowoduje, że model będzie bardziej stabilny w locie, ale mniej wrażliwy na wychylenia sterów. Ustawienie na tył, czyli 115mm dokładnie odwrotnie. Przy oblotach i nauce latania sugerowałbym raczej przedział ŚC w pierwszej połówce przedziału.

Wysłane z mojego SM-J701F przy użyciu Tapatalka
 

Według planów Pelikana środek ciężkości wypada 64 mm od krawędzi natarcia skrzydła. To w tym wypadku jaki przyjąć przedział.

Opublikowano

Staraj się ustawić na te 64 a jak wyjdzie 62 czy 66, to też tragedii nie będzie. Z reguły producenci podają bardziej przedni ŚC.

Wysłane z mojego SM-J701F przy użyciu Tapatalka



  • Lubię to 2
  • Dzięki 1
Opublikowano

za bardzo przedni sc to model może źle reagować na stery -w sensie, że przy małym wychyleniu drążka  model nie reaguje i nie wchodzi w manewr a po większym wychyleniu reakcja robi się nagła/dość gwałtowna. byłbym ostrożny z wyważaniem bardziej przednim niż podaje producent. jeśli na planie jest zakres położeń SC to wyważyć na przedni punkt ale nie przed nim.

 

dobrą metodą  może być oblatanie modelu "z ręki" nisko nad wysokim żytem... bez włączania silnika dość mocny prawie poziomy rzut -i sprawdzenie reakcji modelu. w razie upadku wysokie zboże amortyzuje i uchroni od uszkodzeń.

Miałem trochę podobny model ale nie identyczny. Dobrze gdyby znalazł się i wypowiedział ktoś kto latał dokładnie takim samym jak Twój.

Opublikowano

Nie ma co odkrywać ameryki, podawane SC przez producenta to jest dobre miejsce do oblotu. Potem można co nieco przesunąć do tyłu lub przodu (np 5mm) w zależności od preferencji.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
19 minut temu, latacz napisał:

dobrą metodą  może być oblatanie modelu "z ręki" nisko nad wysokim żytem.

Witku,

metoda  bardzo dobra...jedyna niedogodnośc pojawia się wtedy, kiedy trzeba odpowiedzieć na pytania zadane przez rolnika, " co Pan sądzi o polskim rolnictwie ? "

odpowiedz bywa trudną, czasami  trzeba ją  uwiarygodnic tzw biletem NBP.....rolnik czasami pojawia sie z  bratem,  sąsiadem , szwagrem ( niepotrzebne skreslić ) co czyni odpowiedz jeszcze trudniejszą?

i żeby nie było......znam to z autopsji?

  • Haha 1
Opublikowano

dlatego lepiej  zaprzyjaźnić rolnika -co czynimy wcześniej tzw "zupą chmielową" 

 

lub znaleźć "bezpańskie" żyto  daaaaleko od rolników.  -i nie robić zbytniej szkody. można delikatnie wejść i mało deptać.

Zdarzało mi się w sytuacjach awaryjnych -nawet na oczach rolnika -nigdy nie miałem problemów ale zawsze najpierw zagadałem -przeprosiłem itp.

Opublikowano

Ja nie będę miał takiego problemu bo nasze Stowarzyszenie dzierżawi od rolnika ziemię na której jest nasze lotnisko i na dodatek ten rolnik jest też modelarzem i należy do naszego Stowarzyszenia.

  • 3 lata później...
Opublikowano

Temat "Skłon i wykłon silnika" zarchiwizowany ale tu można jeszcze pisać.

 

Dużo teorii ale zero praktyki. Ma ktoś fotki gdzie wyraźnie widać wykłon i skłon silnika jak to wygląda w rzeczywistości w modelu rc. Oczywiście dobrze by było dać krótki opis wymiarów modelu mocy, parametry silnika i wielkość śmigła.

Przykładowo w P-47 dałem dość duży wykłon i dalej jeszcze muszę kompensować lotkami siły wykręcające model.

Opublikowano
42 minuty temu, Atomizer napisał:

Temat "Skłon i wykłon silnika" zarchiwizowany ale tu można jeszcze pisać.

 

Dużo teorii ale zero praktyki. Ma ktoś fotki gdzie wyraźnie widać wykłon i skłon silnika jak to wygląda w rzeczywistości w modelu rc. Oczywiście dobrze by było dać krótki opis wymiarów modelu mocy, parametry silnika i wielkość śmigła.

Przykładowo w P-47 dałem dość duży wykłon i dalej jeszcze muszę kompensować lotkami siły wykręcające model.

 

Co to znaczy dosc duzy? 2 stopnie? 5 stopni?

Opublikowano

Wyklon silnika nie kompensuje lotek a kierunek. Sprawdź czy skrzydło nie masz z wichrowane.
Czy w szybowaniu również musisz kontrować lotkami?

Opublikowano
31 minut temu, robertus napisał:

Wyklon silnika nie kompensuje lotek a kierunek. Sprawdź czy skrzydło nie masz z wichrowane.
Czy w szybowaniu również musisz kontrować lotkami?

Akurat w tym modelu nie robiłem steru kierunku. Model też obraca się w osi od momentu obrotowego śmigła więc lotki są do tego bardzo dobre aby to zniwelować.

Skrzydło nie jest zwichrowane bo w locie szybującym zawija mi w prawo przez wychylenie lotek trymerem , które kompensuje moment od śmigła i po dodaniu gazu leci prosto.

38 minut temu, japim napisał:

 

Co to znaczy dosc duzy? 2 stopnie? 5 stopni?

Musiałbym dokładnie zmierzyć . Ale wydaje mi się , że wykorzystałem standard 1,5-2 stopni i jeszcze mało.

Opublikowano

Dorzucę swoje trzy grosze.

Model: akrobat, rozpiętość 1025mm, waga 640g, ciąg silnika 1300g.
Zaczynam od ustawienia wszystkich sterów na zero. Po starcie lecę pionowo do góry, jeśli samolot skręca w lewo, zwiększam wykłon, jeśli skręca w prawo, zmniejszam wykłon. Powtarzam aż do uzyskania prostej linii lotu. Staram się nie trymować sterem kierunku, a jeśli już tak robię, to wykonuję kontrolne beczki. Jeśli są osiowe, wszystko jest ok. W przypadku, gdy podczas beczki ogon zaczyna uciekać i robi obrót poza osią modelu, ster kierunku jest wtedy za bardzo wychylony. Nie może tak zostać, nawet jeśli w poziomie lot jest po linii prostej. Konieczne jest dalsze korygowanie wykłonem. Dodatkowym testem jest bardzo szeroka pętla. Chcę, żeby model wrócił do tego samego punktu, z którego zaczynał manewr. Wszelkie odchylenia, skręty, konieczność mocnej ingerencji sterem kierunku, oznaczają, że coś jest ustawione źle.

Po ogarnięciu wykłonu zajmuję się skłonem i trymowaniem wysokości. Startuję pionowo go góry, obracam model w kierunku ziemi, wyłączam silnik i sprawdzam czy opada w linii prostej. Jeśli nie, trymuję ster wysokości aż do uzyskania pożądanej trajektorii. Z tak ustawionym sterem wysokości przechodzę do lotu poziomego. W zakresie 1/2-3/4 gazu oczekuję, że model nie będzie zmieniał wysokości przy dodaniu gazu. Jeśli po dodaniu gazu ciągnie do góry, zwiększam skłon do dołu, jeśli opada, zmniejszam skłon. Unikam regulowania lotu poziomego sterem wysokości. Kombinowanie na tej powierzchni sterowej wychodzi przy przejściu w knife edge. Jeśli opadanie w locie poziomym kompensuję trymowaniem steru wysokości, to w locie na żyletkę model zacznie samoistnie skręcać.

Startuję i ląduję, dokładam podkładki i usuwam podkładki. Poprawiam wielokrotnie, bo różnica między nerwowym, przepadającym modelem, a przyjemnym i przewidywalnym to często kilka dodatkowych podkładek i kliknięć trymerami.

  • Lubię to 2
Opublikowano
7 godzin temu, CrazyTomas napisał:

Arek. Z całym szacunkiem, ale ustaw sobie na krzywej gazu max ciąg 500g. I zobacz co będzie. Samolot niosą skrzydła, nie śmigło.

dlatego zaznaczyłem, że moje ustawienia dotyczą małego akrobata, który ma ciągu dwa razy więcej niż masy startowej. W takiej konfiguracji szarpanie gazem daje zauważalnie inne efekty, w zależności od kątów ustawienia silnika. Poza tym lecąc pionowo do góry, model ciągnie w zasadzie tylko śmigło. Regulowanie wysokości lotu na żyletkę też odbywa się przez dodawanie i ujmowanie gazu, a nie tylko przez manewrowanie sterem kierunku.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.