Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Może troszkę nie w temacie ( niech administrator jak coś to przeniesie), ale gdzie Aktualizować  ( przedłużyć) profil operatora .

Przekierowało mnie na tę stronę i co dalej? 

https://uav.pansa.pl/dashboard

 

Czy muszę czekac do końca ważności tj.do 01.2026.

 

Opublikowano
W dniu 13.11.2025 o 16:14, Market napisał:

Finansowa Chata tak właśnie chce aneksować wcześniejsze umowy - na jeden konkretny numer seryjny. I oczekuje osobnego OC na każde latadło :mellow:

No nie, przeczytaj jeszcze raz komunikat na ich stronie:


Jeżeli operator drona użytkuje więcej niż jedną jednostkę potrzebuje osobne ubezpieczenie do każdej jednostki. Wyjątkiem jest sytuacja, w której osoba fizyczna w ramch lotów niezarobkowych jest operatorem więcej niż jednego drona i jednocześnie jedyną osobą pilotującą te drony. 
 

To o czym mówisz dotyczyć będzie firmy. Nas modelarzy nie.

  • Lubię to 3
Opublikowano

Cześć. Pozwolę sobie na takie podsumowanie:

Założenie. Latam rekreacyjnie i nie należę do klubu ani stowarzyszenia

1. Obowiązkowe OC dla modeli ≥ 250 g

Jeśli Twój model ma masę od 0,25 kg do 20 kg, musisz posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC operatora bezzałogowego statku powietrznego.

Podstawa prawna:
Art. 209 ust. 1a Prawa lotniczego
Rozporządzenie MF z 24.10.2025 r.

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia:

  • 50 000 SDR (przeliczane na PLN wg kursu NBP z dnia zawarcia umowy).

Termin zawarcia:

  • Najpóźniej dzień przed wykonaniem lotu.

Kara za brak OC:

  • 4000 zł (art. 209o ust. 3 Prawa lotniczego).

2. Modele < 250 g — brak obowiązku OC

Jeśli model waży poniżej 250 g:

  • Nie obejmuje Cię obowiązek z art. 209 ust. 1a.

  • Rozporządzenie o OC nie ma zastosowania.

OC jest tu dobrowolne, ale nie wymagane.


3. Zasady lotu (ogólne wymogi prawa)

Nawet jako modelarz rekreacyjny musisz:

✔ Latać zgodnie z unijnymi kategoriami BSP

  • Rekreacyjnie — zwykle kategoria „otwarta” (Open A1/A2/A3).

  • Zachować zasady wysokości, odległości i ograniczeń lotniczych.

✔ Przestrzegać stref geograficznych BSP

  • Nie wlatywać w strefy zakazane lub ograniczone, chyba że masz zgodę.
    (PAŻP wyznacza strefy zgodnie z art. 156h).

✔ Posiadać wymaganą kompetencję pilota BSP

  • Dla większości modeli rekreacyjnych wymagane jest szkolenie online i test (A1/A3), zgodnie z przepisami UE (nie zmienia tego nowe Prawo lotnicze).

✔ Używać tylko sprawnego technicznie modelu

  • Zakaz lotu sprzętem niesprawnym lub zagrażającym bezpieczeństwu.

✔ Latać w sposób bezpieczny

  • Obowiązuje odpowiedzialność cywilna za szkody wyrządzone ruchem statku powietrznego.


4. Zakaz naruszania przepisów podczas lotu

OC nie zadziała, jeśli szkoda powstała podczas:

  • lotu bez wymaganych dokumentów (np. brak szkolenia),

  • lotu w zakazanej strefie,

  • lotu niezgodnego z regulacjami UE lub krajowymi,

  • działań lekkomyślnych lub rażąco nieostrożnych.

To oznacza:
Masz obowiązek znać i stosować zasady lotów rekreacyjnych BSP.


5. Brak obowiązków wynikających z klubów modelarskich

Skoro nie należysz do klubu, przepisy dotyczące:

  • organizacji modelarskich

  • stowarzyszeń modelarstwa lotniczego

  • operacji wykonywanych w ramach klubów

Cię nie dotyczą.

Obowiązki wynikają wyłącznie z wagi modelu i faktu wykonywania operacji BSP.

 

6. Jeden operator może mieć wiele modeli (BSP)

 

Prawo lotnicze nie narzuca ograniczenia liczby statków powietrznych przypisanych do jednego operatora.
Operator (czyli osoba odpowiedzialna za wykonywanie operacji) może posiadać:

  • dowolną liczbę modeli,

  • różne typy (samolot, śmigłowiec, dron, motoszybowiec),

  • o różnych masach.

Ubezpieczenie OC z rozporządzenia obejmuje odpowiedzialność operatora, a nie konkretny model.

To znaczy: jedna polisa OC obejmuje wszystkie modele operatora, pod warunkiem że wszystkie mieszczą się w ustawowej masie 0,25–20 kg i w zakresie operacji przewidzianych polisą.

Nie trzeba kupować jednej polisy na każdy model osobno.

 

7. Operator może być jednocześnie pilotem BSP

W systemie przepisów UE i prawa polskiego:

  • operator = osoba odpowiedzialna za organizację lotu i spełnianie wymogów prawnych,

  • pilot BSP = osoba fizyczna, która faktycznie kieruje lotem.

W przypadku modelarzy te funkcje zwykle pełni ta sama osoba — i jest to całkowicie zgodne z prawem.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Nie wklejaj z AI/LLM, każdy może to sobie zrobić samodzielnie. Trzeba potem tylko iść do prawnika i sprawdzić  :-))

 

Przestałem czytać po:   

  • 50 000 SDR (przeliczane na PLN wg kursu NBP z dnia zawarcia umowy).

     

To nie jest poprawne stwierdzenie!

 


 

Opublikowano

Czy w sytuacji kiedy mamy już obowiązkowe OC i numer seryjny dla swoich modeli pojawią się "autoryzowane warsztaty naprawcze", do których będzie można oddać model do naprawy po kraksie, np. gdy jeden model stuknie w drugi model albo ktoś niespodziewanie wjedzie lub wejdzie na pole lotów w trakcie wykonywania lotu? :lol: Nie widzę innego powodu nadawania numerów seryjnych niż kontrolowanie, czy dany model został naprawiony w warsztacie w sytuacji, w której firma ubezpieczeniowa pokrywa koszty naprawy.  

  • Ostatnio przeglądający   2 użytkowników

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.