robloz Opublikowano Piątek o 20:07 Opublikowano Piątek o 20:07 Może troszkę nie w temacie ( niech administrator jak coś to przeniesie), ale gdzie Aktualizować ( przedłużyć) profil operatora . Przekierowało mnie na tę stronę i co dalej? https://uav.pansa.pl/dashboard Czy muszę czekac do końca ważności tj.do 01.2026.
lukwisz.pl Opublikowano Sobota o 06:00 Opublikowano Sobota o 06:00 W dniu 13.11.2025 o 16:14, Market napisał: Finansowa Chata tak właśnie chce aneksować wcześniejsze umowy - na jeden konkretny numer seryjny. I oczekuje osobnego OC na każde latadło No nie, przeczytaj jeszcze raz komunikat na ich stronie: Jeżeli operator drona użytkuje więcej niż jedną jednostkę potrzebuje osobne ubezpieczenie do każdej jednostki. Wyjątkiem jest sytuacja, w której osoba fizyczna w ramch lotów niezarobkowych jest operatorem więcej niż jednego drona i jednocześnie jedyną osobą pilotującą te drony. To o czym mówisz dotyczyć będzie firmy. Nas modelarzy nie. 3
kapral Opublikowano Niedziela o 11:39 Opublikowano Niedziela o 11:39 Cześć. Pozwolę sobie na takie podsumowanie: Założenie. Latam rekreacyjnie i nie należę do klubu ani stowarzyszenia 1. Obowiązkowe OC dla modeli ≥ 250 g Jeśli Twój model ma masę od 0,25 kg do 20 kg, musisz posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC operatora bezzałogowego statku powietrznego. Podstawa prawna: Art. 209 ust. 1a Prawa lotniczego Rozporządzenie MF z 24.10.2025 r. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia: 50 000 SDR (przeliczane na PLN wg kursu NBP z dnia zawarcia umowy). Termin zawarcia: Najpóźniej dzień przed wykonaniem lotu. Kara za brak OC: 4000 zł (art. 209o ust. 3 Prawa lotniczego). 2. Modele < 250 g — brak obowiązku OC Jeśli model waży poniżej 250 g: Nie obejmuje Cię obowiązek z art. 209 ust. 1a. Rozporządzenie o OC nie ma zastosowania. OC jest tu dobrowolne, ale nie wymagane. 3. Zasady lotu (ogólne wymogi prawa) Nawet jako modelarz rekreacyjny musisz: ✔ Latać zgodnie z unijnymi kategoriami BSP Rekreacyjnie — zwykle kategoria „otwarta” (Open A1/A2/A3). Zachować zasady wysokości, odległości i ograniczeń lotniczych. ✔ Przestrzegać stref geograficznych BSP Nie wlatywać w strefy zakazane lub ograniczone, chyba że masz zgodę. (PAŻP wyznacza strefy zgodnie z art. 156h). ✔ Posiadać wymaganą kompetencję pilota BSP Dla większości modeli rekreacyjnych wymagane jest szkolenie online i test (A1/A3), zgodnie z przepisami UE (nie zmienia tego nowe Prawo lotnicze). ✔ Używać tylko sprawnego technicznie modelu Zakaz lotu sprzętem niesprawnym lub zagrażającym bezpieczeństwu. ✔ Latać w sposób bezpieczny Obowiązuje odpowiedzialność cywilna za szkody wyrządzone ruchem statku powietrznego. 4. Zakaz naruszania przepisów podczas lotu OC nie zadziała, jeśli szkoda powstała podczas: lotu bez wymaganych dokumentów (np. brak szkolenia), lotu w zakazanej strefie, lotu niezgodnego z regulacjami UE lub krajowymi, działań lekkomyślnych lub rażąco nieostrożnych. To oznacza: Masz obowiązek znać i stosować zasady lotów rekreacyjnych BSP. 5. Brak obowiązków wynikających z klubów modelarskich Skoro nie należysz do klubu, przepisy dotyczące: organizacji modelarskich stowarzyszeń modelarstwa lotniczego operacji wykonywanych w ramach klubów — Cię nie dotyczą. Obowiązki wynikają wyłącznie z wagi modelu i faktu wykonywania operacji BSP. 6. Jeden operator może mieć wiele modeli (BSP) Prawo lotnicze nie narzuca ograniczenia liczby statków powietrznych przypisanych do jednego operatora. Operator (czyli osoba odpowiedzialna za wykonywanie operacji) może posiadać: dowolną liczbę modeli, różne typy (samolot, śmigłowiec, dron, motoszybowiec), o różnych masach. Ubezpieczenie OC z rozporządzenia obejmuje odpowiedzialność operatora, a nie konkretny model. To znaczy: jedna polisa OC obejmuje wszystkie modele operatora, pod warunkiem że wszystkie mieszczą się w ustawowej masie 0,25–20 kg i w zakresie operacji przewidzianych polisą. Nie trzeba kupować jednej polisy na każdy model osobno. 7. Operator może być jednocześnie pilotem BSP W systemie przepisów UE i prawa polskiego: operator = osoba odpowiedzialna za organizację lotu i spełnianie wymogów prawnych, pilot BSP = osoba fizyczna, która faktycznie kieruje lotem. W przypadku modelarzy te funkcje zwykle pełni ta sama osoba — i jest to całkowicie zgodne z prawem. 2
awo667 Opublikowano Niedziela o 12:58 Opublikowano Niedziela o 12:58 Nie wklejaj z AI/LLM, każdy może to sobie zrobić samodzielnie. Trzeba potem tylko iść do prawnika i sprawdzić :-)) Przestałem czytać po: 50 000 SDR (przeliczane na PLN wg kursu NBP z dnia zawarcia umowy). To nie jest poprawne stwierdzenie!
samolocik Opublikowano wczoraj o 08:24 Opublikowano wczoraj o 08:24 Czy w sytuacji kiedy mamy już obowiązkowe OC i numer seryjny dla swoich modeli pojawią się "autoryzowane warsztaty naprawcze", do których będzie można oddać model do naprawy po kraksie, np. gdy jeden model stuknie w drugi model albo ktoś niespodziewanie wjedzie lub wejdzie na pole lotów w trakcie wykonywania lotu? Nie widzę innego powodu nadawania numerów seryjnych niż kontrolowanie, czy dany model został naprawiony w warsztacie w sytuacji, w której firma ubezpieczeniowa pokrywa koszty naprawy.
Francka Opublikowano wczoraj o 09:03 Opublikowano wczoraj o 09:03 Balsy laminatu nie da się wyklepać 😀
modelpiotrek Opublikowano wczoraj o 10:35 Opublikowano wczoraj o 10:35 1 godzinę temu, Francka napisał: Balsy laminatu nie da się wyklepać 😀 Franek wierz mi nasi Janusze biznesu zrobią wszystko hehehe
CrazyTomas Opublikowano wczoraj o 14:28 Opublikowano wczoraj o 14:28 Skontaktowałem się ze swoim agentem (niestety nie J-23) od samochodu. Dzwonił przed chwilą że ogarnia temat i o 17.30 będziemy działać. Jak będę wiedział, będę znowu nadawać. Koledzy, proponuję taktykę przeczekania tj latać i olewać. Wczoraj poszukałem tematu ubezpieczenie OC operatora BSP. Pierwsza wyskoczyła Compensa (Akurat pracuję dla firmy zajmującej się pozycjonowaniem więc się nie przejąłem). Wypełniłem wszystko do momentu zapłać i było 147 zł. Dzisiaj z czystej ciekawości wypełniłem tymi samymi danymi i jest 293 zł. Jakby ktoś szukał tematu na doktorat z ekonomii lub socjologii to leży na ulicy. 1
CrazyTomas Opublikowano 21 godzin temu Opublikowano 21 godzin temu No i polisa kupiona. Compensa, na 1 rok, dla 3-5 BSP. Po wpisaniu kodu który podał mi agent cena magicznie spadła z 293 na 112 zł. Jest jeden minus. System obsługi płatności kazał mi przepisać słowo w słowo jakieś idiotyczne zdanie. Jakby kazał to zrobić 100 razy, wróciłbym mentalnie do podstawówki. Dla sympatyków MP - to zdanie nie brzmiało niestety "Romanes eunt domus".
awo667 Opublikowano 17 godzin temu Opublikowano 17 godzin temu 3 godziny temu, CrazyTomas napisał: No i polisa kupiona. Compensa, na 1 rok, dla 3-5 BSP. Po wpisaniu kodu który podał mi agent cena (..) 112 zł. Te 3-5 BSP wymaga podania jakiejś listy czy numerów? Jakieś fotki trzeba robić czy coś?
CrazyTomas Opublikowano 15 godzin temu Opublikowano 15 godzin temu Nic z tych rzeczy. Podajesz nr licencji ten POL-RP-itd... Imię Nazwisko i PESEL, adres mailowy na który ma przyjść polisa w pdf i do kasy. Zrób jak ja, skontaktuj się z gościem który Ci ogarnia OC samochodu (chyba że nie jeździsz samochodem). PS i Edyta: będę jak Katon Starszy. Zrobiłem projekt stosownej czapki dla Operatorów Systemów BSP. Unio, Komisjo, Parlamencie, Brukselo: domagam się czapki!
Czaro Opublikowano 8 godzin temu Opublikowano 8 godzin temu 16 godzin temu, CrazyTomas napisał: proponuję taktykę przeczekania tj latać i olewać. 12 godzin temu, CrazyTomas napisał: No i polisa kupiona. Szybko poszło Dla bardziej wnikliwych tutaj zestawienie: https://www.swiatdronow.pl/nowe-polisy-oc-operatorow-dronow-przeglad-ofert-i-opcji-ubezpieczen Compensa np. ma błąd w formularzu. Najpierw w ankiecie pytają "iloma BSP latasz", więc modelarz wpisze "1", a potem tę liczbę przepisują do rubryki na dokumencie "ile BSP posiadasz"
Rekomendowane odpowiedzi