Skocz do zawartości

SAAB JAS - 39 GRIPEN - park jet


przemo

Rekomendowane odpowiedzi

I pakiet 4s a tego za bardzo nie chce ... za dużo rodzajów pakietów ... Dobra troszkę ochłonąłem choć wiedzą na temat napędu tunelowego nie jestem "opojony" ... przemyślałem za i przeciw i pozostaję przy śmigle ... z edf'em według mnie za dużo zachodu w dodatku te koszty a za cenę kompletnego edf'a mam silnik i pakiet. Choć powiem że edf jest bardzo kuszący jak chodzi o dźwięk i wygląd końcowy modelu ale według mnie stosunkowo za drogi. Tak że moc śmigła pozostaje ze mną a ogólnie tak dla pocieszenia jak rasowy park jet jest w powietrzu to śmigła nie widać ;)

 

A Robercie Ty w końcu zdecydowałeś jaki napęd zastosujesz w swoim Su ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej śmigło, ze względu na mechanizm poruszania skrzydłem, choć rysując kadłub będę chciał przewidzieć tunel dla edfa.

Jeśli miałbym robić edfa to 70mm, jest znacząca różnica w dźwięku. Poniżej tej średnicy napęd wydaje się wyć, od 70mm i w górę jest to dźwięk bardziej gwiżdżący. Dodatkowo przy 70mm są wentylatory o większej ilości łopatek co daje efekt szumu odrzutowego. Taki napęd jest jednak zasilany 4S lub 6S.

EDFa, kiedyś zapewne zrobię, na razie moje wyposażenie jest dość uniwersalne i mogę je przekładać między samolotami, choć w gotowości operacyjnej mam aktualnie mam 6 moich modeli. Budowa edfa wiązała by się ze zwiększeniem poprzeczki kosztowej.

Być może zrobię edfa w YF-302 lub Jak-17.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W temacie dopalacza diodowego - zanim zrobiłem to co zrobiłem w moim F-18 miałem koncepcję aby podkleić od spodu 2 imitacje dysz zrobione np: z rolki od ...papieru toaletowego i od środka na brzegach wkleić taśmę z diodami SMD tak jak na załączonym przez Robertusa i Ciebie Przemo filmie. Zrobiłem nawet prototyp oklejając od środka folią aluminiową dla zwiększenia efektu poświaty. Nie zastosowałem tego rozwiązania za względu na wagę (zbyt dociążało to ogon i musiałbym na dziób dołożyć balast) ale moje spostrzeżenia są następujące: dla lepszego efektu warto pasek z diodami wkleić nieco głębiej w dyszę i zastosować 2 rzędy takich pasków diodowych niż jeden pasek na brzegu dyszy co jak dla mnie psuje trochę efekt prawdziwych dysz silnika.

Rozwiązanie które daje super efekt na filmiku poniżej - jeden pasek w głębi dysz z diodami w kierunku wylotu.

 

http://www.youtube.com/watch?v=pVibATHLH-g&feature=g-vrec

 

Ale panowie - my tu gadu, gadu, pitu, pitu zagadujemy Przema a fotki jeszcze z budowy ani jednej nie ma ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale panowie - my tu gadu, gadu, pitu, pitu zagadujemy Przema a fotki jeszcze z budowy ani jednej nie ma ;-)

 

Słuszna racja wczoraj wydrukowałem plany troszkę polatałem potem się trafiła mała robótka, która podratowała mój domowy fundusz lotniczy no a potem rozanieliłem się nad napędem tunelowy całkowicie zapominając o wydrukowanych planach Gripena ale już postarałem się to naprawić oto kilka zdjęć

 

post-8897-0-76551300-1354010003.jpg

Zacząłem od wycięcia boków kadłuba

 

post-8897-0-13994100-1354010047.jpg

które następnie wzmocniłem listwą balsy 6 x 6 mm

 

post-8897-0-10212100-1354010081.jpg

wkleiłem dwie wręgi

 

post-8897-0-24888700-1354010106.jpg

a następnie w całość do kupy :)

 

Co oświetlenia bardzo podoba mi się coś takiego jak dałeś Rafał w Twoim ostatnim poście jestem tylko ciekaw jak dużo światła wylotu przysłoni silnik ... ale w sumie o tym przekonam się już chyba niebawem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmmm ... przy delcie trymowanie to katorga co mnie troszkę denerwuje nie wystarczy kliknąć trymerem 2 - 3 razy tylko parę naście żeby ster się coś przesunął. Mam doświadczenia po profilowym Migu 29 gdzie trymowanie w locie zajmowało zbyt dużo czasu i prawie skończyło się kretem. Robiąc tak że lotki robią za ster wysokości musiał bym zmienić koncepcję i zamiast jednego serwa do SW dać dwa serwa, po jednym na kanarde. Szczerze mówiąc nie chce wprowadzać w ten projekt sterowania "delty" z racji ciapowatego trymowania, może błahy powód no ale jakiś jest ;P

Moja aparatura to Radiolink T6EAP i jak użyje już gotowego miksera delty to nie mam już możliwości do miksowania kolejnego kanału powiązanego ze SW.

 

Żeby sprawdzić działanie takie SW nie pozostaje nic innego jak zbudować model i spróbować ulotnić ;) a w zasadzie układ laczki i ruchome kanardy skłoniły mnie do budowy tegoż latadła :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak masz ustawione miksowanie i aparaturę. W X-Shuttle trymowanie, parę kliknięć i ok. Przesuwa się normalnie jakby były osobne powierzchnie. Ja bym kanardy zostawił na wysokość a domiksował nieco na delcie. Choć może nie jest to konieczne wogóle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie z tym miksowaniem jest kłopot z tegoż tytułu że ja mam w odbiorniku przypisane stałe kanały. Używając miksera delty muszę podpiąć jedno serwo pod kanał 1 (lotki) i kanał 2 (SW) i przyznam szczerze że nie widzę już możliwości do miksowania 3 serwa żeby to z sobą ładnie współgrało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy po co odkrywacie Amerykę, jeśli w instrukcji do Gripena jest napisane, żeby zmiksować canardy ze sterem wysokości.

 

No właśnie z tym miksowaniem jest kłopot z tegoż tytułu że ja mam w odbiorniku przypisane stałe kanały. Używając miksera delty muszę podpiąć jedno serwo pod kanał 1 (lotki) i kanał 2 (SW) i przyznam szczerze że nie widzę już możliwości do miksowania 3 serwa żeby to z sobą ładnie współgrało.

 

Nie wiem jaką masz aparaturę, ale ogólnie to jest proste.

Wybierasz dowolny mixer (programowalny) i jako master ustawiasz kanał SW, a jako slave canardy.

I po robocie, dodatkowo przełącznikiem możesz wyłączać mixer.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja aparatura to Radiolink T6EAP ...

Teraz to mi głupio :( ... tak jest jak człowiek nie sprawdzi i piszę mam nauczkę na przyszłość żeby najpierw sprawdzić a potem pisać. Teraz na szybko udało mi się do miksować 3 serwo do sterolotek z tą różnicą że serwo co będzie napędzać kanardy podłączyłem pod kanał 4 (kanał SK) a w tym modelu i tak nie miałem zamiaru jego wykonania ze względu na oświetlenie w modelu. Z początku myślałem że jak do miksuje kolejne serwo (napęd kanardów) do zmiksowanych serw w delcie to że kanardy też będą się wychylać jak będę poruszał drągiem od lotek ale ku memu zaskoczeniu tak się nie dzieje :)

Jak to mówią jeszcze dużo nauki przede mną

 

P.S.

Przyznam się bez bicia że tak za głęboko nie wniknąłem w instrukcje budowy choć zaglądam do niej dość często a jest napisane czarno na białym

"... Flight setup

1. This model flies best with canard and elevon mixing ... "

 

 

... dałem ciała po całej linii :unsure:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowanie dzisiejszego dłubania ...

 

post-8897-0-56879500-1354036440.jpg

Dokleiłem dalsze części kadłuba

 

post-8897-0-71988800-1354036514.jpg

 

post-8897-0-61798900-1354036521.jpg

Wstępna przymiarka silnika do całości szczerze mówiąc miałem obawy że silnik więcej przysłoni światło otworu silnika i będę musiał zrezygnować z oświetlenia dopalacza ale sądzę że nie jest źle i że pasek z diodami nie będzie miał kłopotów rozświetlić wnętrza otworu silnika :)

Oczywiście długa śruba jest tylko na czas przymiarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Post pod postem za co bardzo przepraszam ale oglądając setki zdjęć gripena rzuciła mi się w oczy jak ładnie wygląda dysza silnika. W modelu jest to kwadrat z zaokrąglonymi bokami i szczerze za bardzo mi się to nie podoba i postanowiłem wrzucić coś od siebie w ten model ...

zastanawiając się tylko chwilę odciąłem z tyłu 2 cm zadka.

post-8897-0-23181700-1354049862.jpg

 

Potem parę godzin namordowałem się w sketchup'ie nad dyszą silnika

post-8897-0-81807000-1354049736_thumb.jpg

 

post-8897-0-08666800-1354049765_thumb.jpg

tutaj już dysza przygotowana jako szablon ... kolejną godzinę namordowałem się jak to wszystko wydrukować w skali i jakoś w końcu mi się to udało

 

Przymiarka dyszy do kadłuba

post-8897-0-64744800-1354049898.jpg

 

post-8897-0-11422000-1354049912.jpg

 

post-8897-0-74050900-1354049923.jpg

 

Do boku kadłuba dokleiłem troszkę mięsa od wewnątrz co by mi dziura nie wyskoczyła przy dopasowywaniu dyszy do ścian kadłuba. Kawałki mięsa widoczne w wewnątrz również będę dopasowywał do dyszy.

 

Przymiarka silnika i tutaj ...

 

silnik będzie wyglądał na świat z dyszy tak

post-8897-0-63741300-1354050058.jpg

 

albo tak

 

post-8897-0-15564400-1354050151.jpg

 

ale raczej tak jak na ostatnim zdjęciu żeby nie przysłonić oświetlenia dopalacza ale obawiam się że tak dalekie wysunięcie silnika będzie miało wpływ na wyważenie modelu choć przy profilu Kfm-2 raczej nie powinno zrobić dużej różnicy. Powoli muszę zacząć już myśleć o paskach diodowych i wklejeniu ich w dyszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastosuj rozwiązanie nr 1 albo jeszcze głębiej schowaj silnik w dyszę tak aby tylko śmigło znajdowało się o około 1 cm od końca dyszy i zamontuj piastę na końcu. Przy zastosowaniu rozwiązania ze zdjęcia nr 2 będziesz musiał dla prawidłowego wyważenia dociążyć dziób np: przesuwając pakiet baterii do przodu.. a jeżeli zabraknie miejsca na jego przesunięcie...to albo kłopoty w locie spowodowane niewłaściwym wyważeniem albo konieczność dociążenia na dziobie modelu ;-(

A jak napisał Robertus dla rozwiązania ze schowaniem silnika do dyszy cyt;"będzie wtedy szczelina między dzwonkiem a ściankami, która będzie oświetlona przez diody".

Świetnie prowadzisz relację z budowy.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie przemyślałem i tym razem sprawdziłem i dopiero piszę ;) zrobię jak mówicie ... parę zdjęć z przymiarki silnika (oczywiście wręga co trzyma listwę silnika idzie do przeróbki a raczej muszę zrobić nową bo w chwili obecnej silnik nie znajduję się w osi dyszy ) a miejsca na taśmę led jest "w pierony" jak się okazało ;)

 

 

post-8897-0-91531200-1354081247.jpg

 

post-8897-0-27055500-1354081260_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.